Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33   >>
299 besök senaste veckan (92257 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Niklas Falk skrev:
Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Luftutsläpp i bakkant riskerar att du får motorrumsinnehåll i ansiktet (tex stänk av kylarvätska eller olja). Om det är tätt så är det ingen garanti, men det minskar risken lite.


Jo jag vet men jag hanterar det om problemet uppstår. Det åker ju ändå rätt många sevens och roddar med gälar på huven utan att man hör att det är nåt problem.
Allt är ju kompromisser och en del tycker det är mer normalt att åka i en svag dimma av vevhusventilation och fånga brusten vevstake mellan tänderna.
Frekvensen är ganska låg även vid tävlande, men det har förekommit brusten kylare med otäck mängd i ansiktet (eller hjälmvisir i det fallet).


Min motor kokade ordentligt på Mantorp, med +3 meters ångmoln rätt upp, vatten forsandes ut undertill och massor av sanering i bilen efteråt.
På min bil så sitter "scuttle" fastskruvad, jag har läst att egentligen skall den vara limmad/silikonad för att få en tät skarv. Varje gång bilen tvättas så rinner det såklart in vatten i fotutrymmet, både pga det men mest för risken att få hett vatten över fossingarna om det skulle hända igen så kommer jag att lägga energi på att få det tätt.
Bara en ytterligare parameter till var hett vatten kan ta sig in (har läst på WSCC att flera fått det på fötterna).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Mats Karlsson skrev:


Jag tycker inte det är snyggt ( ) men du har gjort det bästa som går och med ett underbart hantverk. thumbs up
men jag kan ändra mig när jag ser helheten sen, jag har svårt att visualisera för mig själv hur ruta/vindavvisare kommer att se ut.

Du får bygga en bil till, fast med lägre motor så det blir snyggare linjer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Det är det som är fördelen med en nitad kaross. Är jag inte nöjd med nåt så kan jag borra upp nitarna och göra en ny detalj.

Angående luftutsläppet så får det vara som det är nu, märker jag att det är ett problem så är det bara ett par timmars jobb att lägga igen det men jag är lite "mätt" på att hålla på med huven nu så det blir paus från den ett tag för att hålla motivationen uppe.

Ringde precis för att försöka få iväg bågarna på ytbehandling (nickelplättering) men det var fullbelagt fram till semestern. Bajs.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Var lite nyfiken på hur det såg ut från förarplatsen och ungefär så här blir det om man är 178 cm lång.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Imponerande plåtjobb, märks att tummen sitter på rätt ställe!

En liten fundering bara angående ditt luftscoop på huven, det kan bli knepiga virvlar med så små hål. Ofta är det bättre att göra lite större. Jag (men det är min åsikt) skulle gjort 2st större hål och lämnat ca10mm mot huv och ytterplåt och sen gjort en radie inåt som du gjort på de runda hålen. Är inte så bra på att förklara i text, men lägger in en snabb skiss.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Svante skrev:
Imponerande plåtjobb, märks att tummen sitter på rätt ställe!

En liten fundering bara angående ditt luftscoop på huven, det kan bli knepiga virvlar med så små hål. Ofta är det bättre att göra lite större. Jag (men det är min åsikt) skulle gjort 2st större hål och lämnat ca10mm mot huv och ytterplåt och sen gjort en radie inåt som du gjort på de runda hålen. Är inte så bra på att förklara i text, men lägger in en snabb skiss.



Japp men i mitt fall så är ju scoopet bara en täckplåt för motorn som sticker upp. Hålen har ingen direkt funktion förutom att släppa in svalare luft för att späda ut varmluften i motorrummet. Kamremskåpan sitter 10 mm innanför hålen så den bryter nog upp luftströmmen ganska så effektivt och vart luften sen tar vägen spelar ingen roll.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Fick lite tid i eftermiddag så markerade ut hålet för skylthållaren bak och börjar såga upp det. Det blev helt ok. Ska fälla in skyltbelysnings LED lampan med så man kan se hur det ser ut sen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det där blev ju bra, trodde inte bakstammens lutning var så brant. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Snyggt!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Mats Karlsson skrev:

Fick lite tid i eftermiddag så markerade ut hålet för skylthållaren bak och börjar såga upp det. Det blev helt ok. Ska fälla in skyltbelysnings LED lampan med så man kan se hur det ser ut sen.

Det blev väldigt bra tycker jag thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Kära bullen, är det nåt fel på mig när jag längtar efter att börja bygga elsystemet?
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Den här bilen är helt grymt cool! och hantverket är också helt underbart!

...men

Jag typ gillar scopet, men jag förstår också tidigare kommentarer om det, inte att det är fult utan för att kanske det inte riktigt smälter in i den i övrigt så vackra linjen som går längs hela bilen.
Så, nu skall jag vara sådär gubbig och ge ett förslag som ingen frågat efter.

Personligen hade nog jag (i min oändliga visdom och designkunskap.. läs: helt opåkallat) funderat på att framåt göra en lösning med en hel svepande linje som följer övriga bilen. Det är ju ett riktigt skitgöra att täcka över en stor del av den snygga huven, men.. ja så hade jag nog gjort.

Fulmålat i paint, men bara för att visa på tanken.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Mats Karlsson skrev:


Kära bullen, är det nåt fel på mig när jag längtar efter att börja bygga elsystemet?


Ja det är det. Har precis bytt elen på hästtransporten. Gör nåt annat, gör något roligt istället för el.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



El är kul och logiskt, kör hårt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Kul med varningsblinkersfunktionen !
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
https://youtube.com/shorts/-jm2B8CraxQ

Det görs lite framsteg emellanåt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Lite montering pågår, det tar lite extra tid när man försöker göra saker i rätt ordning, optimera skruvlängder, momentdra osv. Motor, kardan, diff och bakre hjulupphängning gjordes klart tidigare.



Idag så var det dags för bakbromsar, förvaringsfack, bensintank med filter och ledningar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Här går det lite långsamt nu pga mycket att göra på jobbet samt en massa annat.



Jag upptäckte dock att det saknades frigång för fuel railen så det fick åtgärdas igår. Så nu måste jag ändå göra om
huvscoopet framöver. Måste påminna mig själv om att ordna lite mer plåt inför semestern.
Vem vet, kanske version två blir lite annorlunda...?
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



Semester?

_________________
Per Lindberg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Mildseven skrev:
Semester?


Inte riktigt. Tiden har gått åt till att dels sälja min 914 som flyttade hem till Tyskland och resten av fritiden har ägnats åt att börja sortera ut grabbens nyinköpta Miata.

Blir ett ryck med denna på semestern är tanken.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33   >>
299 besök senaste veckan (92257 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande