Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 31, 32, 33   >>
301 besök senaste veckan (92259 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare



Plötsligt händer det nåt !
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Upptäckte idag när jag satte ihop orginal ECU boxen med lock och allt att den kolliderar med den bakre huvförstärknngen. Huven vill jag inte göra fler hål i så boxen måste flytta lite på sig.



Enklast är att flytta den ca 40 mm rakt neråt men då får personer med längd över 170 cm inte ha större
skostorlek än ca storlek 35, det känns inte så optimalt.



Alternativ två innebär mer jobb men då flyttar boxen bakåt ca 200 mm och eventuellt "handskfack" är nog bara att glömma men ett plus är att det blir mer plats under huven.



Anledningen till att jag nu vill fixera boxens position 100% är att jag börjat rensa ut och korta ner kabelhärvan till motorn. Klipp en kabel, dra den rätt väg och sedan skarvar jag ihop med med lödskarvhylsor.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Idag har det gjorts lite tillfälliga fulkopplingar...
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Det är inte ful om det fungerar.. skabarakollalite

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare
Två mindre bensinläckage och en bortglömd +12 volt matning till tändsteget senare så hoppade den igång !!
Fy tusan vad gött!! Eftersom jag inte har nåt kylsystem inkopplat så körde jag den bara 15-20 sekunder.
Motivationen fick sig en bra kick nu.

Edit: får inte länken att fungera så här kommer en ren länk..

https://youtube.com/shorts/NbUIWfA1NUM?feature=share
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Grattis i kubik!!!! thumbs up thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Fantastiskt fint bygge med fina lösningar som vanligt
Reagerade på att styrutväxlingen verkar vara hög i provkörningsfilmen, stor rattrörelse ger liten styrvinkelförändring.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Homegrown skrev:
Fantastiskt fint bygge med fina lösningar som vanligt
Reagerade på att styrutväxlingen verkar vara hög i provkörningsfilmen, stor rattrörelse ger liten styrvinkelförändring.

Fast nu tänkte du väl på Ajdens tråd med RS200? Mats har bara provstartat än så länge

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



Grattis Mats!
Känslan av när en ny motor i bilen hoppar igång är smått oslagbar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare
Tack

Gårdagens framgång har dock fött lite nya funderingar och jag måste snart bestämma mig för hur instrumenteringen ser ut.



Jag kommer ha varvräknare och hastighetsmätare, båda är 100 mm i diameter.
Under det blir det Vattentemp, Oljetryck och Tankmätare, alla 3 är 52 mm.

Nyckeln till vänster om ratten.

Sen måste jag ha in 2 st strömbrytare, en för ljuset, av/position/halvljus samt en för värmefläkt 0/1/2/3.
Helst vill jag ju även ha en grön indikatorlampa som visar att ljuset är på nånstans med, antingen inbyggd
i knappen eller separat. Tyckande och tankar angående utseende och placering mottages tacksamt.

Toggleswitchar typ flygplan är coolt men jag har svårt att hitta nån som har av/på/på funktion samt inbyggt belysning. Har dom inbyggt belysning är dom oftast på/av/på i layouten och det känns lite sådär.

Från början hade jag tänkt använda Sierrans blinkersspak som då även har hel/halvljus omkopplare samt
varningsblinkersknapp med indikatorlampa. Nu funderar jag på att använda en universal eftermarknads blinkersspak istället (snyggare design) då faller dock varningsblinkersen bort men man får inbyggt tutknapp istället.

Skriv nåt !
Citera
MrCrankyface
Skåne
Här sen Jul 2022
Inlägg: 11



Spenderat morgonen med att läsa genom hela tråden från början till nu.
Finner inte ord för hur imponerande allt detta är, otroligt snyggt hantverk i allt från ramen till karossen.

Spontana tankar kring instrumenteringen, ta det för vad det är.
-Känns udda med nyckeln till vänster om ratten.
-Vill du göra lite overkill och få mer "form" i panelen kan du luta/vrida instrumenten något åt förarplatsen. Tänker mig att man med en press eller hammarform viker ut paneln lite. Alt sågar ut 90% av cirkleln, böjer ut den och svetsar i en krage i tomrummet som bildas.
-Diverse brytare hade jag personligen helst haft i samband med mätarna, gärna i separat "plåt" en bit under mätarna, så plåten kan bytas om man vill göra om utseendet/byta knappar/vred.
-Indikatorlampor går lätt att lösa med 5/10mm lysdiod ovanför knapp/vred alternativt genomlyst plexi. Typ detta stuk kanske är ballt med övriga karossen i åtanke. shorturl.at/bnqs1
-"Viktiga" indikatorlampor typ lågt oljetryck om du kommer köra sånt kanske du vill ha separat precis framför dig på panelen?
-Återanvända blinkerspak är inte dumt heller, om inte annat kan du ju använda dom funktionerna till annat kul.

Random men, om det ska vara lite glassbil, ska du fälla in ett handsfack på passagerarsidan för diverse?

_________________
Robin Thorén
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare
Oj, tack så mycket.

Tanken med nyckeln till vänster är att det skulle vara en liten flirt med mina tidigare två hobbybilar som varit Porschar. En alternativ nyckeplacering skulle kunna vara till vänster i den biten som sticker ner under 52 mm's instrumenten.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Idag fortsatte arbetet med att rensa upp kabelhärvan. Totalt har jag nog klippt ur runt 25 meter kabel. Lite trevligare att se på nu när det mesta är klart. Det som återstår är kablarna som ska dras till instrumentbrädan.



Eftersom jag flyttat på plastlådan som styrboxarna sitter i så behövde jag kapa av en bit av avtäckningsplåten.
Den kommer modifieras ytterligare då instrumenten hamnar lite högre än jag trodde när jag fick denna plåten bockad.



Jag började även lite layout jobb för värmeventilen och den bakre delen av kylsystemet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Har testat lite olika varianter och just nu är detta den aktuella layouten av instrumenten.

Varningsblinkersknapp i mitten överst. Sedan positionsljus och halvljus under varvräknare/hastighetsmätare.
Längst ner i bottendelen så är det värmeventil, nyckel och värmefläkt



Sambon var snäll och skar ut en provmall i MDF. Min tanke är att göra den i 5-8 mm tjock aluminium.



Snabb koll att instrumenten passar.



Testar mallen på instrumentpanelen. Blir nog bra men jag ska vänta tills jag får hem knapparna innan designen spikas.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket smakfullt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Mats Karlsson skrev:
Helst vill jag ju även ha en grön indikatorlampa som visar att ljuset är på nånstans med, antingen inbyggdi knappen eller separat. Tyckande och tankar angående utseende och placering mottages tacksamt.

Från början hade jag tänkt använda Sierrans blinkersspak som då även har hel/halvljus omkopplare samt
varningsblinkersknapp med indikatorlampa. Nu funderar jag på att använda en universal eftermarknads blinkersspak istället (snyggare design) då faller dock varningsblinkersen bort men man får inbyggt tutknapp istället.


Indikatorlampa:
Jag har inga sådana för lysen eller intercooler-pumpen (eller tidigare el-vattenpumpen). Visst hade det varit tydligare, men jag har som rutin att titta över det innan jag åker iväg efter jag har startat motorn (har även som rutin att titta att allt är avstängt innan jag startar). Och jag har lärt mig att alltid ha halvljuset på, man syns tydligare.
Enda gången jag glömt var på Mantorp när jag blev tokstressad att hinna ut på sista passet, glömde slå på lyse, IC-pump och vattenpump.

Blinkersspak
Jag har en 1-0-1 knapp vid vänster hand på instrumentbrädan, det fungerar bra för mig. Och då såklart inga spakar vid ratten.
Tutknappen är en vanlig återfjädrande knapp på instrumentbrädan, sitter nära höger hand.
Helljus är en strömbrytare jämte parkerings/halvljus-strömbrytare, fungerar också bra men jag kör inte mycket när det är mörkt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Helst vill jag ju även ha en grön indikatorlampa som visar att ljuset är på nånstans med, antingen inbyggdi knappen eller separat. Tyckande och tankar angående utseende och placering mottages tacksamt.

Från början hade jag tänkt använda Sierrans blinkersspak som då även har hel/halvljus omkopplare samt
varningsblinkersknapp med indikatorlampa. Nu funderar jag på att använda en universal eftermarknads blinkersspak istället (snyggare design) då faller dock varningsblinkersen bort men man får inbyggt tutknapp istället.


Indikatorlampa:
Jag har inga sådana för lysen eller intercooler-pumpen (eller tidigare el-vattenpumpen). Visst hade det varit tydligare, men jag har som rutin att titta över det innan jag åker iväg efter jag har startat motorn (har även som rutin att titta att allt är avstängt innan jag startar). Och jag har lärt mig att alltid ha halvljuset på, man syns tydligare.
Enda gången jag glömt var på Mantorp när jag blev tokstressad att hinna ut på sista passet, glömde slå på lyse, IC-pump och vattenpump.

Blinkersspak
Jag har en 1-0-1 knapp vid vänster hand på instrumentbrädan, det fungerar bra för mig. Och då såklart inga spakar vid ratten.
Tutknappen är en vanlig återfjädrande knapp på instrumentbrädan, sitter nära höger hand.
Helljus är en strömbrytare jämte parkerings/halvljus-strömbrytare, fungerar också bra men jag kör inte mycket när det är mörkt.


Tack för input Marcus, alltid bra att få lite perspektiv på hur det kan göras. Jag har gjort lite blandade beställningar helgen bland annat en universal blinkersspak. Blir jag inte nöjd med den så får jag kolla på knapp varianten. Får jag bara klart kylsystemet och avgaseriet så kan jag faktiskt provköra sen, det är fasen inte många veckors arbete borta !!
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



det är så vackert att jag gråter av lycka

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Sista semesterveckan nu och senaste dagarna har det jobbats på så mycket som möjligt.
Jag fick hem en av knapparna jag beställt så designen på panelen frystes och hål sågades upp.
Tanken är att ersätta träbiten med en bit 5-6 mm tjock aluplåt, hur denna ska ytbehandlas återstår
att se, svart pulverlack som resten av panelen, nån färgad eloxering eller nåt annat. Vill dock inte ha det för blankt för det tycker jag är störande med reflexer från solen.



Kylare med slangar är monterad, saknar ett par slangar men 95% komplett.



Värmeventilen monterad, ska dra vajern till den när instrumentpanelen görs klart. Det fick även bli en värmesköld till vattenledningen bakom grenröret. Jag har även värmeskydd till bränsleledningarna precis till höger om grenröret i bilden med väntar med att montera det tills jag ser att allt lirar.



Värmeventil och värmepaket, fläkten är provkörd och fungerar bra. Återstår att göra ett fotutblås till passagerarsidan.



Ljuddämparen har hämtats ner från vinden och ett par fästen kapades till för att hitta en placering.



Fästena är 20x20x3 vinkelstång som skruvas mot ramen med 2 st M8 vardera. Hur dämparen ska fästas
i vinkelprofilerna klurar jag fortfarande på men det lutar åt en en lösning liknande denna.



En 2 mm plåt förstärkningsplåt som valsas samma form som utsidan på dämparen för att få större fästyta.
På den plåten svetsas en 3 mm plåt med hål för en genomgående M8 som fäster plåten mot staget.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018


Trådstartare


Ibland så så tänker man helt enkelt lite fel. Nån som ser vad jag helt missat i denna bilden.
Lite dålig vinkel på fotot men den klurige kommer nog på det ganska lätt.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kylväska nivå?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 31, 32, 33   >>
301 besök senaste veckan (92259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande