Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 31, 32, 33   >>
304 besök senaste veckan (92251 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag hoppas du menar som ovan säger kylvätskenivån. Man kan inte ha kärlet annat än som högsta punkt om man inte tänkt koka motorn i var å varannan korsning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
knotan skrev:
Jag hoppas du menar som ovan säger kylvätskenivån. Man kan inte ha kärlet annat än som högsta punkt om man inte tänkt koka motorn i var å varannan korsning


Japp naturligtvis är det så, hade nog inte Z axeln aktiverad i hjärnan när jag placerade kärlet där.
Började göra en tillfällig konsol för att sätta det i bakkant på motorn mellan styrboxarna och grenröret och har beställt lite mer slang.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



En liten brain-fart är lätt hänt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Har börjat snickara ihop avgassystemet. Orginal grenrör samt den efterföljande kulled/donut tätningen fram till lambdasensorn. Sensorn vill jag ha innanför karossen så den kan bara sitta där den sitter. Därefter blir det 2½"
rostfritt rör ner till katalysatorn och ljuddämparen.



Är väldigt sugen på att höra hur detta kommer låta.
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Snyggt!
Ändröret med kragen vart har du hittat det?

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad är det inuti den där "svampen" på grenröret direkt efter collectorn?? Eller ÄR det collectorn?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Ändröret ingick i ljuddämparen som jag köpt komplett. Tyvärr vet jag inte vem som tillverkar den.

Japp, svampen är collectorn, alla fem rören kommer in genom samma plåt och sen är det bara ett tomrum med 2½" utgång. Serieproduktionslösning så det går säkert att optimera men det får duga tills bygget är klart.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare



Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grymt jobbat Mats!!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Jag är ju bara van att se den inne i garaget och när den kommer ut så här så ser den ju pyttliten ut. (eller så är det jag som är stor.....?)
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Wohooo!!! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Snyggt!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vilken feeling det måste ha varit thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vilken feeling det måste ha varit thumbs up


Kändes bra men man sitter ju lite på helspänn ändå men så här efteråt så känns det som att jag svängt in på upploppet även om det är många små detaljer kvar att fixa med.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Läckert, ser fram emot upploppet! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Härligt. thumbs up thumbs up
(Bara lite avudsjuk... )

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Nu behöver jag lite hjälp av nån som har lite mer koll på el än min egen gymnasie ellära.

Volvo 850 motorn har ju en orginal kylfläkt som har två hastigheter, det har inte den spaalfläkt jag använder nu.
Längst ner till vänster i elschemat är fläkten (6/29) den har en jord samt två ingångar out 1 och out 2 från fläktrelät (2/11). Fläktrelät har en plusmatning från startmotorn samt två ingångar, In1 och In2 från motorns styrbox (4/10).

Motorstyrboxen jordar in1 och in2 för att kontrollera fläkten. Jag har bara out 1 kopplat till spaalfläkten och den startar om jag jordar in1 pinnen.

Jag vet ju inte hur styrboxen funkar om den växlar mellan in1 och in2 beroende på temp eller om den in1 går och så kopplas in2 in som en extra boost? Om den växlar så riskerar jag ju att fläkten stannar när det är som varmast?

Kan jag bara koppla ihop out1 och out2 för att fläkten ska gå oavsett läge på relät?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare



Stod lite mer varmkörning på schemat idag för att se att kylsystemet var tätt. Det var det.
Körde kanske 10 minuter totalt bara på gatan utanför, justerade bromspedalstoppet lite så nu låser dom upp fram.

Har gjort ett par tre sidor med "att göra" saker så nu är det bara att börja beta av dom.
Alltså bara det ljudet gör mig lyyyycklig !
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Ja, en halv V10 låter inte fel!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



Mats Karlsson skrev:

...
Jag vet ju inte hur styrboxen funkar om den växlar mellan in1 och in2 beroende på temp eller om den in1 går och så kopplas in2 in som en extra boost? Om den växlar så riskerar jag ju att fläkten stannar när det är som varmast?

Kan jag bara koppla ihop out1 och out2 för att fläkten ska gå oavsett läge på relät?


Som design på relät ser ut i elschemat så ser det ut som plusmatningen till reläspolen för out1 kommer att försvinna när out2 slår till. Det vill säga att reläet gör att spänningen försvinner från out1 då reläspolen för out2 är jordad via boxen.

Jag skulle prova att koppla ihop out1 och out2 till din spal-fläkt. Som jag bedömer det finns ingen risk (tack vare relä-designen) för t.ex. bakspänning.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 31, 32, 33   >>
304 besök senaste veckan (92251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande