Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 33, 34, 35   >>
511 besök senaste veckan (94084 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
rallyelwood skrev:
Mats Karlsson skrev:

...
Jag vet ju inte hur styrboxen funkar om den växlar mellan in1 och in2 beroende på temp eller om den in1 går och så kopplas in2 in som en extra boost? Om den växlar så riskerar jag ju att fläkten stannar när det är som varmast?

Kan jag bara koppla ihop out1 och out2 för att fläkten ska gå oavsett läge på relät?


Som design på relät ser ut i elschemat så ser det ut som plusmatningen till reläspolen för out1 kommer att försvinna när out2 slår till. Det vill säga att reläet gör att spänningen försvinner från out1 då reläspolen för out2 är jordad via boxen.

Jag skulle prova att koppla ihop out1 och out2 till din spal-fläkt. Som jag bedömer det finns ingen risk (tack vare relä-designen) för t.ex. bakspänning.


Tack Henning, jag har frånt annat håll fått veta att det är två separata hastigheter på orginalfläkten så det ska gå bra att koppla ihop out1 och out 2. En liten kul sak som jag lärde mig var att om jag kopplar bort tempsensorn på utloppet från toppen så går fläkten permanent. Bra failsafe.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Snickeboa hoppfallerej och snickeboa hopfallera är bra att ha ! Ska börja göra trägubbar istället.



Eller så skulle jag bara forma till änden på det här aluminiumröret?



Så att det blir lite mer rattkåpeformat !



Det blir säkert bra, nån sorts jäkla infästning och ett urtag för blinkersspaken så är vi klara.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Underbara detaljer! Snyggt! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Ibland blir man ju knäpp på de minsta detaljerna. Jag har i veckan haft loss växelspaken, kortat den och fått den gängad för att montera en knopp. När jag sätter dit den igen så har jag alla växlar men backen vägrar hoppa i.
Jag har gjort fästet justerbart och har nog spenderat nästan två timmar idag men att justera innan vi fick i backen. Den är fortfarande inte klockren i spakkänslan men nu funkar den iallafall.

One of those days.....men en kort tur nerför och uppför gatan igen så är humöret så här.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Nyss inkörd i garaget efter gårdagens korta provtur. Grabben fick sätta sig på passagerarplats med på en lös dyna med bälte på och åka med nerför gatan ett par hundra meter. Det flinet efteråt kommer nog inte gå bort på ett par dagar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Så här blir det med växelspak och instrument.



Började skissa på den nya huvbulan idag.



Tanken är att bulan ska följa den svarta linen i framkant upp över kamremskåpan och sedan flacka
ut bakåt med en liten lokal förhöjning för oljelocket. Så är deti teorin iallafall, får se vad jag lyckas med i verkligheten.
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Helt fantastiskt att se den röra sig. Grymt jobbat!!

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mats Karlsson skrev:
https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_17_03_22. . . . .

Så här blir det med växelspak och instrument.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_41. . . . .

Började skissa på den nya huvbulan idag.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_29. . . . .

Tanken är att bulan ska följa den svarta linen i framkant upp över kamremskåpan och sedan flacka
ut bakåt med en liten lokal förhöjning för oljelocket. Så är deti teorin iallafall, får se vad jag lyckas med i verkligheten.

Men oljelocket borde du väl kunna göra om? Inverterad gänga typ? Behövs väl inte 40 mm diameter för att fylla olja? 15 mm och tratt.... grymt jobbat som vanligt!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Mats Karlsson skrev:
https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_17_03_22. . . . .

Så här blir det med växelspak och instrument.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_41. . . . .

Började skissa på den nya huvbulan idag.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_29. . . . .

Tanken är att bulan ska följa den svarta linen i framkant upp över kamremskåpan och sedan flacka
ut bakåt med en liten lokal förhöjning för oljelocket. Så är deti teorin iallafall, får se vad jag lyckas med i verkligheten.

Men oljelocket borde du väl kunna göra om? Inverterad gänga typ? Behövs väl inte 40 mm diameter för att fylla olja? 15 mm och tratt.... grymt jobbat som vanligt!


Jo fast för att fixa med det så måste ventilkåpan/överfallen bort och eftersom den inte läcker idag så får det vänta....
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mats Karlsson skrev:
Benjamin E skrev:
Mats Karlsson skrev:
https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_17_03_22. . . . .

Så här blir det med växelspak och instrument.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_41. . . . .

Började skissa på den nya huvbulan idag.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-09-02-21-16-13_foto_020922_18_25_29. . . . .

Tanken är att bulan ska följa den svarta linen i framkant upp över kamremskåpan och sedan flacka
ut bakåt med en liten lokal förhöjning för oljelocket. Så är deti teorin iallafall, får se vad jag lyckas med i verkligheten.

Men oljelocket borde du väl kunna göra om? Inverterad gänga typ? Behövs väl inte 40 mm diameter för att fylla olja? 15 mm och tratt.... grymt jobbat som vanligt!


Jo fast för att fixa med det så måste ventilkåpan/överfallen bort och eftersom den inte läcker idag så får det vänta....

Just fan, det här är ju decennits mest pragmatiska projekt.
Börja där, så knackar du säkert till nåt sen. Printa går inte, tror jag men vi har många vänner som kan smida alu från det du har. Bula är coolt men obula är isigt coolt.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måste bara skriva att detta är fånigt bra bygge

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Tack Eddie, ska se om jag kan skrapa ihop en uppdatering idag.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Ibland går det inte riktigt som man planerat. Jag började med att göra ett plåtämne för att göra huvbulan
och la en fals runtom för att definiera det som ska ligga emot hålkanten i motorhuven.
Ämnet var nog lite för snålt tilltaget och man ser att hjulningen vill dra in mer material än vad jag hade tillgängligt.




Försök nummer två gjordes med ett större ämne, nu ser väl formen lite bättre ut men när man inte har falsen med från början att styra formen efter så är det lurigare att få höger och vänster sida likformig.





Jag har dock en plan för ett tredje försök jag ska bara bli av med den jäkla förkylningen först.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Kabeldragning är inte så spännande att visa bilder på men nån sorts ljus i tunneln anas ändå.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mats Karlsson skrev:


Kabeldragning är inte så spännande att visa bilder på men nån sorts ljus i tunneln anas ändå.


"ljus i tunneln" pun intended med dimljusknappen?
Snyggt jobbat som alltid!
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Idag så åkte varvräknare och hastighetsmätare in. Varvräknaren verkar funka vid en kort provstart.
Hastighetsmätaren får provas en annan dag. Blinkerslampor och helljuslampan är kvar att koppla in i instrumenten. Ska skaffa en separat liten diodlampa för check engine lampan från styrboxen med.
Jag har även beställt en extra omärkt knapp i samma still som dom andra lampknapparna som ska användas till
instrumentbelysning + nummerplåtsbelysning.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


En ny vecka över och lite har hänt, fick pulverlackat instrumentpanelsplåten och ett par andra bitar.



Jag har inte varit nöjd med dom försök till nya huvbulor jag gjort hittills så nu provar vi ett annat sätt
Först så ska jag göra en 3D mall av svetstråd. Saknar verkligen min gamla Miggy svets när man ska svetsa
ihop dessa, väldigt lätt att bränna av pinnarna med tig'en.



Lite mer pinnar ditvärmda och nu börjar det blir ganska stabilt. Nästa steg är att plotta ut ett ämne som är lagom stort för att skapa denna formen.



En liten helhetsbild.....bara för att...
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Den där instrumentpanelen är ju så underbart smakfull, toppklass thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Janne J skrev:
Den där instrumentpanelen är ju så underbart smakfull, toppklass thumbs up


Kan bara instämma! Så "simpelt" men så grymt snyggt med bara en extra "plåtbit" som markerar instrumenten thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1222



Litto skrev:
Janne J skrev:
Den där instrumentpanelen är ju så underbart smakfull, toppklass thumbs up


Kan bara instämma! Så "simpelt" men så grymt snyggt med bara en extra "plåtbit" som markerar instrumenten thumbs up thumbs up thumbs up


plussar på vad som sagts innan

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Dags för nästa delprojekt, bort med gristrynet och fram med...nåt annat? Vi börjar med en plan plåt där måtten kommer från trådramen + 20 mm runtom.



Sen lägger vi den på sandsäcken och pucklar på den med största träsläggan...



Det ser förjävligt ut men det måste bli fulare innan det blir finare. "Metal is clay" some Wray Schelin på youtube säger.



Först så sluter jag utkanten på vecken som bildas och sen slätar jag ut vecken mot en plan träbit. Efter det blir det en sväng i hjulet för att släta ut plåten och sätta lite mer form. Denna process repeteras ett par gånger.



Sen blir det mer hjulning, mååååånga gånger fram och tillbaka men det börjar få lite form som inte liknar en



Här har jag även dragit den ett varv i sickmaskinen med för att sätta flänsen runtom. Men den är för hög i fram och bakkant, den behöver dras ner mer och detta fick jag klura och kämpa lite med och även sova lite på.



Ny dag och lite mer smackande med hammare och lite krympning av kanter runtom där det är lite materialöverskott.



Framkanten har kommit ner en bit men bak är fortfarande lite hög. Fortsättning följer.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 33, 34, 35   >>
511 besök senaste veckan (94084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande