Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
42 besök idag (94124 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Imitation sägs ju vara den bästa formen av beröm så berörda personer får ta åt sig.

Camber fram minus 1 grad
Camber bak minus 2 grader, detta ska jag nog justera ner till en grad senare.

Toe in fram ~ 0,6 grader per sida. (6 mm vänster fram och 5 mm på höger sida)

Bak var det visst 0,3 grader och 0,6 grader toe out och det får jag kompensera med schims.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Är det några noteringar för framtida uppställningar jag ser på rätskivan

Caster borde vara enkelt att mäta på din bil, hitta bara en slät yta på spindeln som är lika på bägge sidor och använda en sådan här:



Själva värdet kanske inte är så noga, bara du kan ha lika på höger och vänster sida och ha en utgångspunkt för framtida justeringar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Janne J skrev:
Är det några noteringar för framtida uppställningar jag ser på rätskivan

Caster borde vara enkelt att mäta på din bil, hitta bara en slät yta på spindeln som är lika på bägge sidor och använda en sådan här:



Själva värdet kanske inte är så noga, bara du kan ha lika på höger och vänster sida och ha en utgångspunkt för framtida justeringar.


Caster är redan mätt när jag monterade övre länkarmarna fram. Jag gjorde en liten fixtur som styr på nedre kulleden använder beepern som mätare. Har för mig att jag låg runt 7-8 grader. thumbs up
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Upprepade provkörningar har avslöjat ett litet pysläckage baktill på motorn vid högre varv när den är helt genomvarm.



En ny orginalnippel hämtades ut på Volvo och monterades idag. Provkörning hoppas jag blir under påskhelgen om vädret tilllåter. Just nu snöar det igen här.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Bakvagnen blev justerad idag. Ställde ner cambern till 1,5-1,6 grader per sida och shimsade till 0,4-0,5 grader toe in.

Det borde vara en bra start. Hoppas på lite torrt väglag i helgen så att jag kan köra lite bromsprov med.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare



Sopade gator men fortfarande kallt väder, korta provturer och utsortering pågår.
Det börjar närma sig nån sorts välbefinnande i magtrakten.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Mats Karlsson skrev:
Sopade gator men fortfarande kallt väder, korta provturer och utsortering pågår.
Det börjar närma sig nån sorts välbefinnande i magtrakten.


Grattis till känslan i magtrakten!
Jag är bara lite avis på att gatorna hos dig är sopade, här är de inte det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Sopade gator men fortfarande kallt väder, korta provturer och utsortering pågår.
Det börjar närma sig nån sorts välbefinnande i magtrakten.


Grattis till känslan i magtrakten!
Jag är bara lite avis på att gatorna hos dig är sopade, här är de inte det.

Här är ju inte ens snön borta...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades)

Det som ska fixas är:

Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare.
Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind.
En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn.
Spänna åt handbromsvajern litegranna.

Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Grattis, bra jobbat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Janne J skrev:
Grattis, bra jobbat!


Tack Jag tror jag kommer sova bättre kommande natt är jag gjorde natten till idag.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Grattis!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Grattis Mats! Härligt att den snart är i mål - lagom till våren!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Tack Benjamin och Christian.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Gött! Grattis, var ju en behändig torp-lista!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



Kör du med 11mm toe in?

_________________
Per Lindberg
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Hatten av och massor med grattis till dig och detta fantastiska bygge!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Mildseven skrev:
Kör du med 11mm toe in?


Aah nej , måtten jag skrev ut är skillnaden mellan framkant på fälg och bakkant på fälg till linan.

Tack Tord och Carl, ska bli kul att få komma på Sprintrace med egen bil framöver.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Bullerprov är inplanerad kommande vecka om vädret samarbetar. Polare Pontus och jag gjorde lite enkla telefon app mätningar häromkvällen och det var lite för högt ljud, 85-89 dBa om appen stämmer.

Så nu har det gjorts lite små moddar och förhoppningsvis ska bilen nu klara 84 dB som är kravet.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



[quote="Mats Karlsson"

Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades)

Det som ska fixas är:

Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare.
Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind.
En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn.
Spänna åt handbromsvajern litegranna.

Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag! [/quote]

Uno eller Ludde?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
MaZ skrev:
[quote="Mats Karlsson"

Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades)

Det som ska fixas är:

Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare.
Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind.
En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn.
Spänna åt handbromsvajern litegranna.

Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag!


Uno eller Ludde?[/quote]

Uno
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
42 besök idag (94124 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande