Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2-96 Jägermeister
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4651 totalt)
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Hallå!

Mitt namn är Oliver, 26 år gammal och har hållit på med racing/bankörning största delen av mitt liv tillsammans med min far men nu bestämt mig för att börja köra själv och införskaffat mig en väl byggd BMW M3 E36 3.2L S50B32, har innan endast kört bilar med svansmotorer (911or) så det ska bli mycket intressant och extremt roligt att köra "M" bil !

här kommer en liten spec på bilen än så länge!

BMW M3 E36 3,2, ca 11800mil

Kaross:
 Coupé.
 Breddade glasfiberframskärmar och utrullade bakskärmar.
 "Stålheim" glasfiberfront.
 Plastrutor (bakruta och bakre sidorutor).
 Vinge.
 Folierad orange, har beställt Team linder E36 DTM Jägermeister Dekalkit som monteras inom kort.
 Vikt ca 1250kg.

Chassi:
 Bilstein PSS9 CS, med uppgraderade framfjädrar enligt Millway spec.
 Ställbara topplagringar fram.
 Alla bussningar plast eller aluminium med ledlager.
 X-brace.
 Ställbara länkarmar bak.
 Renoverad diff med BMW Motorsport utväxling 4:10.
 H&R krängningshämmare.
 BBS WTCC motorsportfälgar 9x17" med TOYO R888 235/40.
 Spacer.
 Pinnbult.

Bromsar:
 Nya PFC bromsskivor fram med PFC 01 belägg.
 Orginal skivor bak med carbontech XP8 belägg.
 Renoverade orginal ok fram o bak.
 Bromskylning fram.
 Mässingbussningar.

Inredning:
 Certifierad fullbur med extra stag för diff och fjäderben bak. (reggad med bur).
 Sparco Evo XL stol.
 Sparco 6-punktsbälte.
 Sparco ratt med snabbfäste.
 Performance box fast monterad med extern antenn.
 Huvudströmbrytare inne och ute.
 Lättviktsbatteri av geltyp.
 Kolfiber i dörrar, sidor bak, hatthylla samt brandvägg.
 Short shift.
 No name passagerarstol.

Motor:
 Orginal.
 Vanos renoverad med nya o-ringar, packningar och filter.
 Kolfiberinsug.
 Mappad orginalbox för alpha-N, samt borttagen EWS (ca 350hk).
 Supersprint grenrör.
 Supersprint mellanrör med certade racekattar.
 Orginal ljuddämpare bak. Klarar 95db.
 ny motorolja, diffolja och bromsvätska med hög kokpunkt.
 Nya givare och lamdasonder.
 Fuel starvaionkit från VAC, med dubbla pumpar.




har just nu beställt som kommit Kumho V70 (Hard) däck (STORT tack till martin gistell för kontakten) i dim 245/40-17 som ska monteras på, möjligt att skärmarna bak behöver valsas lite till för att gå då det är relativt tight idag med 235/40-17.

även beställt Fartfabrikens stolsfäste inkl slider för jag och min meckarkompis och "co-driver" är olika långa ska kunna sitta bekvämt när det går undan
thumbs up


har endast testat bilen på väg och den går som ett skållat troll så detta känns som det kommer bli riktigt roligt! !



Just nu står bilen på Jarls i Helsingborg och får ny vattenpump, drivrem, remsskivor och montering av Elektrisk fläkt med switch från Coupén för maximal kylning istället för den ökända viskofläkten som ger sig efter ett tag.

inom kort Besiktning och avrostning på Sturup 14 April är bestämt!








_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Team Linder Jägermeister kit hemma och ska inom kort monteras, bifogar bild på original bilen som gick i DTM och så som bilen kommer se ut efter monteringen är färdig








_________________
Oliver Åhlén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ska bli kul att höra lite feedback sen vad tycker om skillnaden när du går från elva till en bil med betydligt mer bruksbilsursprung. Det är ju en hel del skillnad i känsla, båda superkul men väldigt olika sorters bilar. E36 M3 är ju dessutom en särdeles snäll o lättkörd bil med sin hjulbas o viktfördelning (beroende på hur man ställer in den förstås!!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1314



Skulle bestämt ha begärt royalty för den där fronten

Kör försiktigt för det görs nog inga flera sådana fronter

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Snygg bil! E36 M3 är en snabb och rolig bil på banan.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ska bli kul att höra lite feedback sen vad tycker om skillnaden när du går från elva till en bil med betydligt mer bruksbilsursprung. Det är ju en hel del skillnad i känsla, båda superkul men väldigt olika sorters bilar. E36 M3 är ju dessutom en särdeles snäll o lättkörd bil med sin hjulbas o viktfördelning (beroende på hur man ställer in den förstås!!)


hej!

ja det ska bli mycket intressant, har bara kört Cup bilar inom 911or så det blir nog en del att lära sig för att köra snabbt med denna setup!

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Rolfson skrev:
Skulle bestämt ha begärt royalty för den där fronten

Kör försiktigt för det görs nog inga flera sådana fronter


haha!

tack! ja det blir ren och skär amatör körning framöver

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
mariusc skrev:
Snygg bil! E36 M3 är en snabb och rolig bil på banan.


tack så mycket!

ja dom verkar verkligen potenta i rätt händer, har pratat med förra ägaren och tiderna på mantorp är verkligen respektgivande

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
någon som kan ge för tips vad man ska ha för växellådsolja i dessa bilar? hittar inte riktigt vilken det är för lådan?

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Riktigt snygg bil. Tror du kommer få skoj med den bilen .

Ang växellådsolja så brukar det finns en färgad markering/skylt på lådan som anger vilken du ska ha. Om jag minns rätt

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Trevlig bil! thumbs up

BMW har väl rekommenderat både ATF-olja och MTF-LT2 för de 6-växlade lådorna (precis som
de gjort för nästan alla manuella ZF-lådor).

Som sagt, skall sitta en dekal på lådan. Båda dekalerna finns upptagna som "reservdel" i ETK.
Dock rekommenderas enbart MTF-LT2 som fyllnadsprodukt när man tittar där.

MTF-LT2 heter på Castrol-språk Syntrans B 75W.

I ATF-märkta lådor skall ju vilken högkvalitativ helsyntet ATF.olja som helst annars funka bra,
t.ex Castrol Transmax Dex III eller motsvarande hos andra tillverkare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Det är alltså färgen på dekalen som sitter på växellådan som avgör vilken olja man skall fylla på eller byta till. Om man har orange dekal skall man ha en annan olja än om dekalen tex är grön.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Äntligen är premiären gjord i bilen! tog tyvärr lite längre tid än väntat men jäklar vad kul det var! Körde med Drivers Club på Ljungbyhed och prognosen såg halvt konstig ut på morgonen men det sprack upp på eftermiddagen och det var helt torrt på banan strax innan Lunch,


Bilen presterade väldigt bra, jag och kompisen låg på ca 1.02 med riktigt dåliga Toyo R888, får vara nöjd med detta då det är första gången i bilen någonsin på ljungbyhed, framdäcken är verkligen på slutstinten men en perfekt rolig första trackday!


måste säga att M3 E36 är en otroligt lättkörd bil och det går fort att lära sig köra snabbt i dom och hur dom beter sig på banan!


nu är tanken Ljungbyhed och Sturup den 29/30 Juni om vädret tillåter!





_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
Besiktade bilen och fick tyvärr ej godkänt på Avgasvärdena....


Lamba (0.97-1.03) 1.06... så jag är relativt säker på att jag har ett avgasläckage runt race kattarna, alla andra avgasvärden va perfekta. När bilen blev riktigt varm efter körningarna "knackade" det från avgassystemet precis vid kattarna, när bilen blivit kall så försvann det direkt, så projektet är att plocka ner Supersprint mellanröret och kolla över svetsningarna på kattarna och byta packningarna om det behövs. jag skulle vilja få tag i en bättre slutburk (supersprint, scorpion eller eisenmann ) då den är otroligt tyst med original ljuddämparen bak som också väger ofantligt mycket, har någon något liggandes hojta gärna till!

_________________
Oliver Åhlén
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Cool bil med rolig spec!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till bilen Oliver! Skall bli kul att se den i verkligheten.
Bor du här nere nu?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Lyft upp, starta bilen och täpp igen utblåsen på avgaset så ser/hör man snabbt var det läcker.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Cool bil med rolig spec!


Tackar! din bil är inte fy skam den heller!

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
964RS skrev:
Grattis till bilen Oliver! Skall bli kul att se den i verkligheten.
Bor du här nere nu?



Hej Anders! tack så mycket! blev tyvärr ingen 964 RSR.. får bli en annan gång ;-)

jag bodde i skåne i nästan 2 år pågrund av jobb men har flyttat upp igen men har bilen i kompisens garage i skåne, närmare olika banor än att behöva pendla till mantorp eller gelleråsen som är närmast Stockholm, ska bli kul att testa på bland annat knutstorp som jag aldrig kört på.

vi ses på någon Trackday framöver!

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
AL skrev:
Lyft upp, starta bilen och täpp igen utblåsen på avgaset så ser/hör man snabbt var det läcker.

//AL



Låter som en riktigt smart idé ska lägga mig under bilen och täppa igen utblåsen och hoppas jag hör någonting! tack för tipset! thumbs up

_________________
Oliver Åhlén
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27


Trådstartare
trackday nummer 2 avklarad! gick galant tills bilen började bete sig konstigt och inte ge full effekt.. ingen motorlampa lyser eller något alls.. den låter som en ångbåt och känns som den ej går på alla cylindrar.. tomgången är relativt stabil, märkte av det direkt på rakan att det blev som en "turbokick" och bilen hade inte samma knuff som förut, då åkte jag av efter två varv och det va slutkört ... får börja felsöka vad det kan vara.. har 6 stycken tändspolar liggandes så byter dom direkt inom kort och kollar om det hjälper inkl tändstift..

filmade tomgången om någon känner igen eller har en aning om vad det kan vara... ventilkåpspackningen läcker lite vilket kanske gör att det rinner ner olja i någon utav tändstift hålen och ger misständningar... annars får jag be någon duktig mekaniker kolla på den inom kort och diagnosera felet riktigt.

https://youtu.be/FezkeBNeNNA


tur att man efter det vart slutåkt hade tid över att montera Jägermeister/dekra dekaler från ett kit jag beställe från England

har även ett 3-tums Köhler avgassystem på ingång och har köpt på mig ett rejält 19cm i diameter kolfiber insug då jag tycker looken/finishen på det som sitter på inte är min stil så nu är det äkta kolfiber för hela slanten! (tyvärr va det inte bolt on så hann inte montera insuget denna gång.. )






_________________
Oliver Åhlén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2-96 Jägermeister
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande