Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Ide på spindlar dubbla a armar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7334 totalt) |
Hej, jag håller ju på att bygga om en bil från mcpherson till bärarmar, lutar nog åt att tillverka spindlarna själv, åtminstone bak, i princip använda en riktigt tjock plåt, skära ut hål för lagret, tänkte mig ett bultbart hjullager från ex audi A4. Vart ska man börja, vettiga mått att utgå från osv? Bilen är en 4wd framtung audi som ska klassas in i PRO MOD är tanken, styrväxeln kommer flyttas ned till framvagnsbalken så tips på vettiga spindlar även fram uppskattas. Eller ja, alla tips är bra tips just nu
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Den enda bil jag kommer på på rak arm som har a armar och drivaxlar fram är Saab 900 OG.
Du skulle kunna titta på t ex Audi A6 C5 för de bakre spindlarna, dom är av "rätt" typ. Att bygga egna enligt ditt tankesätt fungerar säkerligen, men en tjock plåt bara låter lite si så där.. Jag hade nog gjort en låda i 3mm gods med en något tjockare bit som lagret ska skruvas i. Kika på t ex Jeppsons Firebird hur han konstruerat sina främre spindlar så kanske du får lite inspiration _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Kika på speedlab istället, vi körde med svetsade spindlar fram. När det började gå ordentligt fort och aeron tryckte på så vek sig plåtarna. På en bil som Jeppssons som inte är en ren tävlingsbil så ser jag inga problem, men på en bil som byggs för unlimited så tror jag inte på det. Varken fram eller bak. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten
_________________ Christoffer Persson |
||||||
Inte på drivhjulen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Skilljer geometrin nått mellan c5 och c6? eller varför c5 som oftast nämns? Nån som sitter på mått för infästningarna mot ram om man skall bygga dit corvette spindlar? Vad är vanliga upgrades för framvagnen på en vette? |
||||||
Lite sent, kanske, men äldre Hondor (fram till sent 90-tal/tidigt 00-tal) har dubbla a-armar fram (och bak) och är grävlingar hela bunten. Flera av dem är både effektstarka och/eller tunga (Accord coupé CG2, t.ex. Accord Type R, Honda Prelude VTi) _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Jag har googlat lite på ungefär samma fråga, och jag tror det är en av de bättre lösningarna. C5 verkar ha identiska uprights fram och bak (vänster fram / höger bak, och vice versa) så det borde gå att montera bakre hjullager i främre uprights. Jag vågar dock inte svara på huruvida styrväxeln/tie rods kan krångla till saker. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Det är inte monteringen och konverteringen till drivaxlar som är problemet. Det är dom aggresiva vinklarna som som är problemet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nja, man har kört Le Mans med svetsade spindlar. Det handlar bara om en dimensioneringsfråga, vilket såklart blir något mer komplex med ökad aero. Speedlabkärran har ju ganska små säkerhetsmarginaler på vissa konstruktioner för att spara vikt, så fullt förståeligt att saker går sönder. Men att säga att tillverkningsmetoden inte funkar för racebilar är fel. |
||||||
Vilka vinklar tänker du på? Jag har ingen erfarenhet av C5-prylarna själv, men jag ser ingenting som ser speciellt extremt ut och jag vill minnas att jag sett dem åtminstone diskuteras seriöst i liknande applikationer. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
C5-spindlarna är bra. C5an utvecklades ju i samarbete med motorsportsavdelningen för att den skulle vara konkurrenskraftig, och vanliga utvecklingsavdelningen fick delvis rätta sig efter motorsporten. Ganska ovanligt för produktionsbilar.
Behåller man original offset på hjulen så har man bland annat 10mm scrub vilket är ovanligt lågt för produktionsbilar. Spindlarna är symmetriska fram och bak, samma sak med hjullager. Fram har man stub shafts, dvs 'kapade drivaxlar' för att hålla ihop hjullagret. Dvs AWD-konvertering är tacksamt. |
||||||
Vad är det för axeltappslutning på C5 ? Den sena C4 har , som jag ser det, på tok för stor vinkel för att ha på 4-wd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Kingpin ska vara 8.8 grader på C5, jämfört med C4 som ska ha 13 grader. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Det stämner inte med mina uppgifter. Sen C4 har 17° _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Är det ingen som har spindlar.... som kan mäta.
Problemet med uppgifter på nätet, är att man aldrig vet vad som ingår i SAI och KPI. Det skiljer på vilken del av världen uppgiften kommer ifrån.... bla. Det är den fasta vinkeln i spindeln man vill veta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mätt med vinkelmätare, så det är svårt att få exakt.
KPI, Axeltapps lutning mätt på min C6, det är samma uppright på C5, får jag till ca 10,5º Det man ska va medveten om är att hjullagren till C5-C6 är skräp! Det finns SKF som håller bättre än USA/Kina skräpet, finns även SKF Race lager men de kostar massor. |
||||||
Tack. Det var precis det jag sökte. 10.5° är för mycket att åka fram med FWD och 4WD. Dessutom är grejorna för dyra för att bygga om. Bättre att gå en annan väg. Däremot är det i min smak för en RWD. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mac Äckelben ligger över detta och sitter på många, de flästa, grävlingar och 4-krafs. Saab og900 har 12grd om jag minns rätt då med dubbla A-armar. (ps saabaset behöver mer caster ) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Racetech Ide på spindlar dubbla a armar | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7334 totalt) |