Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ide på spindlar dubbla a armar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7333 totalt)
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Hej, jag håller ju på att bygga om en bil från mcpherson till bärarmar, lutar nog åt att tillverka spindlarna själv, åtminstone bak, i princip använda en riktigt tjock plåt, skära ut hål för lagret, tänkte mig ett bultbart hjullager från ex audi A4. Vart ska man börja, vettiga mått att utgå från osv? Bilen är en 4wd framtung audi som ska klassas in i PRO MOD är tanken, styrväxeln kommer flyttas ned till framvagnsbalken så tips på vettiga spindlar även fram uppskattas. Eller ja, alla tips är bra tips just nu

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Den enda bil jag kommer på på rak arm som har a armar och drivaxlar fram är Saab 900 OG.

Du skulle kunna titta på t ex Audi A6 C5 för de bakre spindlarna, dom är av "rätt" typ.



Att bygga egna enligt ditt tankesätt fungerar säkerligen, men en tjock plåt bara låter lite si så där.. Jag hade nog gjort en låda i 3mm gods med en något tjockare bit som lagret ska skruvas i. Kika på t ex Jeppsons Firebird hur han konstruerat sina främre spindlar så kanske du får lite inspiration

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251






Upright Lotus elise anpassad för Audi R8 hjullager, Bultbart.
Bärarmar finns att köpa i GB, tex Eliseparts

stepfil finns vid intersse.

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Cassius skrev:
Den enda bil jag kommer på på rak arm som har a armar och drivaxlar fram är Saab 900 OG.

Du skulle kunna titta på t ex Audi A6 C5 för de bakre spindlarna, dom är av "rätt" typ.



Att bygga egna enligt ditt tankesätt fungerar säkerligen, men en tjock plåt bara låter lite si så där.. Jag hade nog gjort en låda i 3mm gods med en något tjockare bit som lagret ska skruvas i. Kika på t ex Jeppsons Firebird hur han konstruerat sina främre spindlar så kanske du får lite inspiration


Kika på speedlab istället, vi körde med svetsade spindlar fram. När det började gå ordentligt fort och aeron tryckte på så vek sig plåtarna.

På en bil som Jeppssons som inte är en ren tävlingsbil så ser jag inga problem, men på en bil som byggs för unlimited så tror jag inte på det. Varken fram eller bak.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten

_________________
Christoffer Persson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



stuff skrev:
Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten


Inte på drivhjulen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363










Ritade egna spindlar o fräste dem.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



ButterflyRacing skrev:
stuff skrev:
Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten


Inte på drivhjulen.
Lite trådkapning nu...

Skilljer geometrin nått mellan c5 och c6? eller varför c5 som oftast nämns?

Nån som sitter på mått för infästningarna mot ram om man skall bygga dit corvette spindlar?

Vad är vanliga upgrades för framvagnen på en vette?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Cassius skrev:
Den enda bil jag kommer på på rak arm som har a armar och drivaxlar fram är Saab 900 OG.


Lite sent, kanske, men äldre Hondor (fram till sent 90-tal/tidigt 00-tal) har dubbla a-armar fram (och bak) och är grävlingar hela bunten. Flera av dem är både effektstarka och/eller tunga (Accord coupé CG2, t.ex. Accord Type R, Honda Prelude VTi)

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



stuff skrev:
Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten


Jag har googlat lite på ungefär samma fråga, och jag tror det är en av de bättre lösningarna. C5 verkar ha identiska uprights fram och bak (vänster fram / höger bak, och vice versa) så det borde gå att montera bakre hjullager i främre uprights. Jag vågar dock inte svara på huruvida styrväxeln/tie rods kan krångla till saker.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Himlar skrev:
stuff skrev:
Hjulupphängning med dubbla A-armar från Corvette C5 kanske kan vara nåt? De är ju rätt biffiga och verkar vara rätt populärt att använda i hemmabyggen. Verkar extra smidigt om bredden stämmer hyfsat så att man kan lyfta över hela subframen från corvetten


Jag har googlat lite på ungefär samma fråga, och jag tror det är en av de bättre lösningarna. C5 verkar ha identiska uprights fram och bak (vänster fram / höger bak, och vice versa) så det borde gå att montera bakre hjullager i främre uprights. Jag vågar dock inte svara på huruvida styrväxeln/tie rods kan krångla till saker.


Det är inte monteringen och konverteringen till drivaxlar som är problemet.

Det är dom aggresiva vinklarna som som är problemet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



J.Schuman skrev:
När det började gå ordentligt fort och aeron tryckte på så vek sig plåtarna.

Nja, man har kört Le Mans med svetsade spindlar. Det handlar bara om en dimensioneringsfråga, vilket såklart blir något mer komplex med ökad aero.
Speedlabkärran har ju ganska små säkerhetsmarginaler på vissa konstruktioner för att spara vikt, så fullt förståeligt att saker går sönder. Men att säga att tillverkningsmetoden inte funkar för racebilar är fel.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



ButterflyRacing skrev:
Himlar skrev:


Jag har googlat lite på ungefär samma fråga, och jag tror det är en av de bättre lösningarna. C5 verkar ha identiska uprights fram och bak (vänster fram / höger bak, och vice versa) så det borde gå att montera bakre hjullager i främre uprights. Jag vågar dock inte svara på huruvida styrväxeln/tie rods kan krångla till saker.


Det är inte monteringen och konverteringen till drivaxlar som är problemet.

Det är dom aggresiva vinklarna som som är problemet.


Vilka vinklar tänker du på? Jag har ingen erfarenhet av C5-prylarna själv, men jag ser ingenting som ser speciellt extremt ut och jag vill minnas att jag sett dem åtminstone diskuteras seriöst i liknande applikationer.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



C5-spindlarna är bra. C5an utvecklades ju i samarbete med motorsportsavdelningen för att den skulle vara konkurrenskraftig, och vanliga utvecklingsavdelningen fick delvis rätta sig efter motorsporten. Ganska ovanligt för produktionsbilar. thumbs up

Behåller man original offset på hjulen så har man bland annat 10mm scrub vilket är ovanligt lågt för produktionsbilar.
Spindlarna är symmetriska fram och bak, samma sak med hjullager. Fram har man stub shafts, dvs 'kapade drivaxlar' för att hålla ihop hjullagret. Dvs AWD-konvertering är tacksamt. thumbs up
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



And ersJepp sson skrev:
C5-spindlarna är bra. C5an utvecklades ju i samarbete med motorsportsavdelningen för att den skulle vara konkurrenskraftig, och vanliga utvecklingsavdelningen fick delvis rätta sig efter motorsporten. Ganska ovanligt för produktionsbilar. thumbs up

Behåller man original offset på hjulen så har man bland annat 10mm scrub vilket är ovanligt lågt för produktionsbilar.
Spindlarna är symmetriska fram och bak, samma sak med hjullager. Fram har man stub shafts, dvs 'kapade drivaxlar' för att hålla ihop hjullagret. Dvs AWD-konvertering är tacksamt. thumbs up


Vad är det för axeltappslutning på C5 ?
Den sena C4 har , som jag ser det, på tok för stor vinkel för att ha på 4-wd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



ButterflyRacing skrev:
And ersJepp sson skrev:
C5-spindlarna är bra. C5an utvecklades ju i samarbete med motorsportsavdelningen för att den skulle vara konkurrenskraftig, och vanliga utvecklingsavdelningen fick delvis rätta sig efter motorsporten. Ganska ovanligt för produktionsbilar. thumbs up

Behåller man original offset på hjulen så har man bland annat 10mm scrub vilket är ovanligt lågt för produktionsbilar.
Spindlarna är symmetriska fram och bak, samma sak med hjullager. Fram har man stub shafts, dvs 'kapade drivaxlar' för att hålla ihop hjullagret. Dvs AWD-konvertering är tacksamt. thumbs up


Vad är det för axeltappslutning på C5 ?
Den sena C4 har , som jag ser det, på tok för stor vinkel för att ha på 4-wd.


Kingpin ska vara 8.8 grader på C5, jämfört med C4 som ska ha 13 grader.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Himlar skrev:
ButterflyRacing skrev:
And ersJepp sson skrev:
C5-spindlarna är bra. C5an utvecklades ju i samarbete med motorsportsavdelningen för att den skulle vara konkurrenskraftig, och vanliga utvecklingsavdelningen fick delvis rätta sig efter motorsporten. Ganska ovanligt för produktionsbilar. thumbs up

Behåller man original offset på hjulen så har man bland annat 10mm scrub vilket är ovanligt lågt för produktionsbilar.
Spindlarna är symmetriska fram och bak, samma sak med hjullager. Fram har man stub shafts, dvs 'kapade drivaxlar' för att hålla ihop hjullagret. Dvs AWD-konvertering är tacksamt. thumbs up


Vad är det för axeltappslutning på C5 ?
Den sena C4 har , som jag ser det, på tok för stor vinkel för att ha på 4-wd.


Kingpin ska vara 8.8 grader på C5, jämfört med C4 som ska ha 13 grader.


Det stämner inte med mina uppgifter.
Sen C4 har 17°

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det ingen som har spindlar.... som kan mäta.

Problemet med uppgifter på nätet, är att man aldrig vet vad som ingår i SAI och KPI.
Det skiljer på vilken del av världen uppgiften kommer ifrån.... bla.

Det är den fasta vinkeln i spindeln man vill veta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Mätt med vinkelmätare, så det är svårt att få exakt.
KPI, Axeltapps lutning mätt på min C6, det är samma uppright på C5, får jag till ca 10,5º

Det man ska va medveten om är att hjullagren till C5-C6 är skräp!

Det finns SKF som håller bättre än USA/Kina skräpet, finns även SKF Race lager men de kostar massor.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jonas W skrev:
Mätt med vinkelmätare, så det är svårt att få exakt.
KPI, Axeltapps lutning mätt på min C6, det är samma uppright på C5, får jag till ca 10,5º

Det man ska va medveten om är att hjullagren till C5-C6 är skräp!

Det finns SKF som håller bättre än USA/Kina skräpet, finns även SKF Race lager men de kostar massor.


Tack. Det var precis det jag sökte.

10.5° är för mycket att åka fram med FWD och 4WD.

Dessutom är grejorna för dyra för att bygga om.
Bättre att gå en annan väg.

Däremot är det i min smak för en RWD.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
10.5° är för mycket att åka fram med FWD och 4WD.


Mac Äckelben ligger över detta och sitter på många, de flästa, grävlingar och 4-krafs.
Saab og900 har 12grd om jag minns rätt då med dubbla A-armar.
(ps saabaset behöver mer caster )

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Ide på spindlar dubbla a armar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande