Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 31, 32, 33   >>
2 besök senaste veckan (69649 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tänker på svetsarna på avgas systemet... migade med rostfri tråd? Eller svart..
Om rostfri tråd måste svetsarna betas rena annars rostar dom... men det visste du säkert, iofs lär det inte ramla loss..men även rostfritt rostar...
Annars gillar tråden/bilen!!!

Tack för tipsen.

Har ingen aning faktiskt vad det är för tråd.

Med betas rena, menar du att de behöver rengöras med syra

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja betning är rengöring med en slags pasta som är frätande . Det löser upp "sotet" uppepå svetsen så du får fram den rostfria ytan (om det nu är kört med rf tråd, betar du på svart tråd, rostar det bara superfort istället, prova med en magnet),
annars rostar svetsarna inom kort efter det blivit blött några ggr.

Men eftersom man inte kan köpa betpasta som privatperson så kan du tex borsta med stålborste på borrmaskin/vinkelslip ellet för hand (jobbigare)

Efter man borstat det värsta kan man spraya på tex ugn/grillrengöring sedan när det verkat en stund gnuggar man rent med varmvatten och "scotchbriteduk" så brukar det bli helt rent.

Rekomenderar diskhandskar och välventilerat, undvik att skvätta i ögonen.
Både stålborste diskhandskar slipduken och grillrengöring finns tex på Biltema.


Personligen hade jag nog börjat med att lyfta ned avgasystemet och slipat ner större delen av svetsarna (på höjden) med lamellskiva istället för att köra med stålborste då svetsarna ser lite "baltiga" ut i min smak.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



knotan skrev:
borsta med stålborste på borrmaskin/vinkelslip eller för hand (jobbigare)

...

Både stålborste diskhandskar slipduken och grillrengöring finns tex på Biltema.



Bra knep! Men har jag fel om jag säger att man ska kanske helst köpa en borste med rostfritt stål i borsten?

Frän bil förresten! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jo det är korrekt, bara rostfria verktyg på rostfritt stål annars smittar man ner ytan och förstör vitsen med rostfritt. Jag skulle gå på med rostfri stålborste i vinkelslip och sedan köra ugnsrengörningstricket. nu kommer du väl inte köra så mycket i saltslask hoppas jag så det kommer inte vara nåt jätteproblem. Vill du inte plocka ner systemet för att komma åt så funkar det även med smärgelduk för att slipa bort det värsta av sot och sprut.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Då vi har betbasta på jobbet så mindre problem för en annan... men om man åker till någon som jobbar med dylikt går det väl att ordna ..
När jag betar grejer vill jag ha dom lösa.. sedan beta och därefter tvätta rent. Man vill som sagt inte få det på ren plåt eller låta ångorna var i en lokal där ren stålplåt finns ,då det rostar då..
Har privat tagit på betpasta sedan gladpack utanpå så torkar det inte ut så fort sedan får man inte det på fingrarna lika lätt. .
Brukar ha tjocka diskhandskar och skyddsvisir vid dylika övningar.
Men som sagt en flapdisk som man inte slipat vanligt stål med.. dvs ny sedan borsta bort det man inte fått bort sen är det mycket bättre/trevligare att se på... men som ovan inte ett jätteproblem.. men synd då resten e grann...

_________________
Michael Thulesius
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



dvorak skrev:
Michael Th skrev:
Tänker på svetsarna på avgas systemet... migade med rostfri tråd? Eller svart..
Om rostfri tråd måste svetsarna betas rena annars rostar dom... men det visste du säkert, iofs lär det inte ramla loss..men även rostfritt rostar...
Annars gillar tråden/bilen!!!

Tack för tipsen.

Har ingen aning faktiskt vad det är för tråd.

Med betas rena, menar du att de behöver rengöras med syra

Men du hade väl lämnat in den till en firma som byggde avgassystemet?
Och har du köpt ett rostfritt system måste väl även svetsarnas tillsatsmaterial vara rostfritt samt att de gjort ev nödvändig efterbehandling?
Det är ju en annan sak om man slänger ihop nåt själv tänker jag...

Snyggt bygge för övrigt! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
matfo skrev:
dvorak skrev:
Michael Th skrev:
Tänker på svetsarna på avgas systemet... migade med rostfri tråd? Eller svart..
Om rostfri tråd måste svetsarna betas rena annars rostar dom... men det visste du säkert, iofs lär det inte ramla loss..men även rostfritt rostar...
Annars gillar tråden/bilen!!!

Tack för tipsen.

Har ingen aning faktiskt vad det är för tråd.

Med betas rena, menar du att de behöver rengöras med syra

Men du hade väl lämnat in den till en firma som byggde avgassystemet?
Och har du köpt ett rostfritt system måste väl även svetsarnas tillsatsmaterial vara rostfritt samt att de gjort ev nödvändig efterbehandling?
Det är ju en annan sak om man slänger ihop nåt själv tänker jag...

Snyggt bygge för övrigt! thumbs up

Så var min första tanke också. Jag skall höra med dem.


Stort tack alla för alla tips! Mycket uppskattat. Rejsa när det är som bäst! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Dem BÖR ha använt rostfri tråd har svårt att tro annat, om det nu inte var en sommarjobbare med fria händer som fick uppgiften att svetsa.

Det har faktiskt hänt vid ett tillfälle att jag vart ute på plats några veckor efter installation av rostfri vattentank (icke trycksatt industrivattenreserv), och slipat ur svetsar och svetsat om med rostfria pinnar, efter att någon på tillverkningen råkat svetsa en del av skarvarna med svart tråd. Så sådana mänskliga misstag kan hända.

Vidare så har jag sett många ggr rostfria system köpta färdiga på firma som inte är betade. Till en vanlig std bil när man "uppgraderar" från vanligt till rostfritt avgasystem (enbart för längre hållbarhet) så håller det ändå säkerligen minst dubbelt så länge mot ett vanligt med aluminiumiserad svart plåt.
De är inte alltid svetsade med rostfri tråd heller, antar att det har å göra med att det sällan är I svetsen ett avgasystem rostar av, utan precis bredvid, det gör det långt mycket senare på RF rör än på vanligt svart rör även om det är svetsat med svart tråd.

Ja , det bästa är givetvis att använda en ny rostfri borste ( samma med lamellskiva att använda en speciellt avsedd för RF som garanterat inte blivit använd på vanligt svart material innan. )
eller ännu hellre en borste i tex mässing, (rostfri borste repar rören fula, en mässingsborste repar mycket mindre, men istället får man ta i mer å borsta längre stund)
Men även om du har en vanlig stålborste, så är det mycket bättre att borsta med den för att få bort sotet, och tvättar du sedan av rören med tex sådan grillrengöring jag nämner, eller något annat bra rengöringsmedel och "slipar" med scotchbriteduk. Så blir det hundra ggr bättre än att inte göra det alls. .
Det är ett avgasystem vi pratar om nu, inte läkemedelskvalitet eller kärnkraftverk

Det där är lite av en "skröna" riktigt så känsligt är det inte , den rostfria och framförallt syrafast är mycket hårdare än spröten i en vanlig stålborste med svarta spröt. Så det gpr inte in på djupet utan ligger kvar på ytan, torkar man av med vanlig trasa så förvinner det allra mesta av smitttan. Och man behöver ju såklart inte ta den rostigaste borsten som legat ute i en buske i 3 år heller.


Gällande om de borde ha blivit slipat/ glasblästrat/betat/polerats eller ej, är såklart enbart en fråga om kostnad, ett sånt här avgasystem kommer ändå hålla hela bilens livslängd ut, även om det blir lite fult, ett system som är tigsvetsat med rotgas glasblästrade och polerade rör, kommer hålla två bilars livslängd, vara snyggare, och 3-4 gånger dyrare att tillverka/köpa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
knotan skrev:
Dem BÖR ha använt rostfri tråd har svårt att tro annat, om det nu inte var en sommarjobbare med fria händer som fick uppgiften att svetsa.

Det har faktiskt hänt vid ett tillfälle att jag vart ute på plats några veckor efter installation av rostfri vattentank (icke trycksatt industrivattenreserv), och slipat ur svetsar och svetsat om med rostfria pinnar, efter att någon på tillverkningen råkat svetsa en del av skarvarna med svart tråd. Så sådana mänskliga misstag kan hända.

Vidare så har jag sett många ggr rostfria system köpta färdiga på firma som inte är betade. Till en vanlig std bil när man "uppgraderar" från vanligt till rostfritt avgasystem (enbart för längre hållbarhet) så håller det ändå säkerligen minst dubbelt så länge mot ett vanligt med aluminiumiserad svart plåt.
De är inte alltid svetsade med rostfri tråd heller, antar att det har å göra med att det sällan är I svetsen ett avgasystem rostar av, utan precis bredvid, det gör det långt mycket senare på RF rör än på vanligt svart rör även om det är svetsat med svart tråd.

Ja , det bästa är givetvis att använda en ny rostfri borste ( samma med lamellskiva att använda en speciellt avsedd för RF som garanterat inte blivit använd på vanligt svart material innan. )
eller ännu hellre en borste i tex mässing, (rostfri borste repar rören fula, en mässingsborste repar mycket mindre, men istället får man ta i mer å borsta längre stund)
Men även om du har en vanlig stålborste, så är det mycket bättre att borsta med den för att få bort sotet, och tvättar du sedan av rören med tex sådan grillrengöring jag nämner, eller något annat bra rengöringsmedel och "slipar" med scotchbriteduk. Så blir det hundra ggr bättre än att inte göra det alls. .
Det är ett avgasystem vi pratar om nu, inte läkemedelskvalitet eller kärnkraftverk

Det där är lite av en "skröna" riktigt så känsligt är det inte , den rostfria och framförallt syrafast är mycket hårdare än spröten i en vanlig stålborste med svarta spröt. Så det gpr inte in på djupet utan ligger kvar på ytan, torkar man av med vanlig trasa så förvinner det allra mesta av smitttan. Och man behöver ju såklart inte ta den rostigaste borsten som legat ute i en buske i 3 år heller.


Gällande om de borde ha blivit slipat/ glasblästrat/betat/polerats eller ej, är såklart enbart en fråga om kostnad, ett sånt här avgasystem kommer ändå hålla hela bilens livslängd ut, även om det blir lite fult, ett system som är tigsvetsat med rotgas glasblästrade och polerade rör, kommer hålla två bilars livslängd, vara snyggare, och 3-4 gånger dyrare att tillverka/köpa

Tack för alla tipsen! Mycket uppskattat

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Arbetet har gått lite långsamt pga semester och fint väder. Ibland måste man ta en liten paus.

Körde konbana med M2an i söndags med SVKG. Kanonevent! Riktigt imponerad av M2an, betydligt roligare att köra än väntat. Trodde den skulle vara för tung för detta, men det var inga problem. Fick till en 60.5 sek till slut, mycket nöjd med det.



Nu har jag dock börjat lite smått igen med Datsunen, vill ju hellre köra den egentligen

Självklart är det ju alltid något som krånglar. Gängarna från Jenvey var för små på flera ställen, konad gänga. Det är 1/8 NPT, så efter lite sökande så drog jag i en tapp och fick upp hålet lite.


Detta är en Datsun Spirit-lösning: Istället för att ta vakum från en pipa, så svetsar de en "balance tube" så att vakumet balanseras innan det skickas till MAP-sensorn. De borrar till och med fästen för MAP-sensorn så att allt blir dolt under värmeskölden. Tog senare bort MAP-sensorn då mitt ECU redan har det inbyggt.













_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Fina bitar och lösningar, den kommer sjunga fint !

När jag 2005 byggde avgassystemet till min 635a köpte jag delar på Ray.
Dom använde inte då "Rostfritt" utan vad dom kallade Kromstål dvs. ej nickel legerat utan endast Krom.
Det skulle vara mindre sprickbenäget, och "rosta sakta".
Såhär 15 år och över 5000mil senare kan jag säga att det rostar V Ä L D I G T sakta

Jag "fulbyggde" mitt, punktade ihop dem med MAG och svart tråd, slipade ner och tigade över med 309 tråd.
Betade inte utan endast rostfri stålborste.

Ser fortfarande ut som det monterades igår, förutom en brun / lila nyans av värme.

EDIT:
Knotan, intressant fulhack med grillrengöringen, du (eller någon annan) vet inte om någon grill/ugn/fälg rengöring stark nog att göra ett svets macro med ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Det rostar väldigt sakta för att din bil bara sommarkörs och står inne. På en utomhus/bruksis hade det haft mer rost men säkert forfarande helt ok. EN 1.4509 eller EN 1.4512 är dom materialen som brukar vara standard till låglegerade avgassystem.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Daniel, det är inget jag har provat, oftast tar man ju in andra på den biten, men våtslipar man innan etsning så kanske det inte behövs så stark vätska för att få nyansskillnad??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag vill åka med i din bil när den blir klar!!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag vill åka med i din bil när den blir klar!!

Janne ska köra min bil när den är klar!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Inte mycket kvar nu. Körde en långkörare igår kväll och tog tag i en del.

Nu åker bilen iväg till JMB för det sista samt mappning








_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Yay!!

Den där vita kontakten på skärmen på nedersta bilden ser misstänkt lik ut de jag köpte till alfan, man kan backa ur stiften och byta kabel ifall du inte vill ful-löda dit sladd-i-sladd. thumbs up

(eller köpa nya kontakter med nya stift)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
MaZ skrev:
Yay!!

Den där vita kontakten på skärmen på nedersta bilden ser misstänkt lik ut de jag köpte till alfan, man kan backa ur stiften och byta kabel ifall du inte vill ful-löda dit sladd-i-sladd. thumbs up

(eller köpa nya kontakter med nya stift)

Bra tips!

Har dock redan lött så det får vara. Det vara bara en kabel jag behövde löda, restan gick till gamla ECUn.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Härligt att se att det går framåt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Peter, ditt bygge är så helrätt! Vill du ha garagebesök?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack Janne!

Snart ska du få köra

Johan Samson skrev:
Peter, ditt bygge är så helrätt! Vill du ha garagebesök?


Gärna Bara att komma förbi. Men vi kan ta det när bilen är tillbaka. Kom gärna med din grymma Aston Martin

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 31, 32, 33   >>
2 besök senaste veckan (69649 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande