Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977
3881 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2
   
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8093

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2019 10:55     Citera

Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 963


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2019 13:43     Re: Citera

fuling skrev:
Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?

4 kg runt om.


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 963


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2019 13:45     Citera

Nu börjar det likna något!






Dock är den lite för låg nu och hjulen för breda.


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 963


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2019 09:01     Citera

Gjort ganska mycket mer med bilen.

Fick tillbaka den från verkstaden för ett tag sedan. Bilen kör som en dröm med coilovers och lite nya bussningar. Dock skrapar fälgarna i bak fortfarande. Fick hjälp av Figgz att valsa skärmkanterna lite, men det räckte inte tyvärr. Det är nära nu så jag tror att det går att svarva av ett par mm på fälgarna för att få ett par mm positiv offset.

Haft en del bränsleläckor, alla vid olika tillfällen. Två gånger vid olika injektorer över grenröret t.ex, mindre trevligt. Kommer byta alla slangar och klämmor runtom där.

Har även pluggat BCDD (Boost controlled deceleration device). Det var något fel med det, så nu är bilens tomgång löst. Den går dock ganska fett. Kommer byta tempgivaren till ECUn också som sitter i termostaten.

Utöver det så har jag börjat byta en del interiörpaneler och andra slitna saker.

Sedan har vi de roligaste nyheterna: Har beställt en helt ny motor av Datsun Spirit i USA. Den kommer styras av ett Jenvey/DSI-sprut.

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.







Viktigaste modifieringen!










Motorn!


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Emil Jönsson
Ängelholm



Här sen Jun 2005
Inlägg: 855



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2019 13:06     Citera

Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up


_________________
Emil Jönsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5909



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2019 14:33     Citera

Häftig maskin!


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fixxe
Halmstad



Här sen Okt 2004
Inlägg: 876



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2019 06:27     Citera

Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 963


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 10:03     Re: Citera

Emil Jönsson skrev:
Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up

Enligt motorbyggaren så är det bra att lägga sig runt 8500 rpm. Den är god för 10k, men det är ifall man vill köra strippen. De har bänkat flera till strax över 300hk på hjulen med ett varvstopp runt 8.5k. Det viktiga är bara att få att allt att fungera ihop. Fick beställa ett speciellt grenrör och ett helt Jenvey-sprut.

De modifierar veven rejält och byten kolvar och stakar. Det mesta är Kamaeri-delar i motorn som sedan Datsun Spirit sätter ihop eller har egen spec till. Eiji som driver Datsun Spirit är japan, så han har tagit mycket expertis därifrån.



erikjakan skrev:
Häftig maskin!

Tack!

Fixxe skrev:
Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!

Tack!

Alltid varit förtjust i S30 chassiet. Väldigt tidlös, men ändå relativt modern under allt.


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Martin G
Stora Höga



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1775



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 10:37     Re: Citera

dvorak skrev:
Viktigaste modifieringen!





Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 963


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 12:58     Re: Citera

Martin G skrev:

Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Haha, ajajaj.

Ska bättra mig. kan meddela att bältet och klockbandet var bruna. Får skaffa flera nycklar så jag kan matcha där med...


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11093



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 13:44     Re: Citera

Martin G skrev:
Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Skärp dig. Har du ingen uppfattning om stil?
Fotot togs vid tiotiden på förmiddagen. Svarta skor har man på aftonen, vilket såklart är den tiden som är viktigast att matcha skorna när man rullar in framför restaurangen och kastar knippan till Valet:en så att denne kan parkera bilen åt en.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977
3881 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2






Från request till första response:
sec (varav server render 0.128 sec)
Webbrowser render:
sec