Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977
3 besök senaste veckan (6776 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>
   
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8168

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2019 10:55     Citera

Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2019 13:43     Re: Citera

fuling skrev:
Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?

4 kg runt om.


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2019 13:45     Citera

Nu börjar det likna något!






Dock är den lite för låg nu och hjulen för breda.


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2019 09:01     Citera

Gjort ganska mycket mer med bilen.

Fick tillbaka den från verkstaden för ett tag sedan. Bilen kör som en dröm med coilovers och lite nya bussningar. Dock skrapar fälgarna i bak fortfarande. Fick hjälp av Figgz att valsa skärmkanterna lite, men det räckte inte tyvärr. Det är nära nu så jag tror att det går att svarva av ett par mm på fälgarna för att få ett par mm positiv offset.

Haft en del bränsleläckor, alla vid olika tillfällen. Två gånger vid olika injektorer över grenröret t.ex, mindre trevligt. Kommer byta alla slangar och klämmor runtom där.

Har även pluggat BCDD (Boost controlled deceleration device). Det var något fel med det, så nu är bilens tomgång löst. Den går dock ganska fett. Kommer byta tempgivaren till ECUn också som sitter i termostaten.

Utöver det så har jag börjat byta en del interiörpaneler och andra slitna saker.

Sedan har vi de roligaste nyheterna: Har beställt en helt ny motor av Datsun Spirit i USA. Den kommer styras av ett Jenvey/DSI-sprut.

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.







Viktigaste modifieringen!










Motorn!


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Emil Jönsson
Ängelholm



Här sen Jun 2005
Inlägg: 859



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2019 13:06     Citera

Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up


_________________
Emil Jönsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 6021



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jun 2019 14:33     Citera

Häftig maskin!


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fixxe
Halmstad



Här sen Okt 2004
Inlägg: 922



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2019 06:27     Citera

Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 10:03     Re: Citera

Emil Jönsson skrev:
Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up

Enligt motorbyggaren så är det bra att lägga sig runt 8500 rpm. Den är god för 10k, men det är ifall man vill köra strippen. De har bänkat flera till strax över 300hk på hjulen med ett varvstopp runt 8.5k. Det viktiga är bara att få att allt att fungera ihop. Fick beställa ett speciellt grenrör och ett helt Jenvey-sprut.

De modifierar veven rejält och byten kolvar och stakar. Det mesta är Kamaeri-delar i motorn som sedan Datsun Spirit sätter ihop eller har egen spec till. Eiji som driver Datsun Spirit är japan, så han har tagit mycket expertis därifrån.



erikjakan skrev:
Häftig maskin!

Tack!

Fixxe skrev:
Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!

Tack!

Alltid varit förtjust i S30 chassiet. Väldigt tidlös, men ändå relativt modern under allt.


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Martin G
Stora Höga



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1804



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 10:37     Re: Citera

dvorak skrev:
Viktigaste modifieringen!





Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 12:58     Re: Citera

Martin G skrev:

Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Haha, ajajaj.

Ska bättra mig. kan meddela att bältet och klockbandet var bruna. Får skaffa flera nycklar så jag kan matcha där med...


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11240



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 13:44     Re: Citera

Martin G skrev:
Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Skärp dig. Har du ingen uppfattning om stil?
Fotot togs vid tiotiden på förmiddagen. Svarta skor har man på aftonen, vilket såklart är den tiden som är viktigast att matcha skorna när man rullar in framför restaurangen och kastar knippan till Valet:en så att denne kan parkera bilen åt en.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 11:28     Citera


Incoming!!!


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1105



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Dec 2019 09:26     Citera

Riktigt snygg och stilren thumbs up absolut med på bucketlisten.


_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1505



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Dec 2019 10:02     Citera

Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2019 10:55     Re: Citera

Cooper Killen skrev:
Riktigt snygg och stilren thumbs up absolut med på bucketlisten.


Tackar!

Janne J skrev:
Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!

Vi får se till att prata lite mer på nästa Rejsaträff Janne!

Konbana nästa år, Mustang vs Datsun?


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1505



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2019 17:22     Re: Citera

dvorak skrev:


Janne J skrev:
Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!

Vi får se till att prata lite mer på nästa Rejsaträff Janne!

Konbana nästa år, Mustang vs Datsun?


Japp, vi får rotera lite mer runt bordet nästa gång!

M vs D vore häftigt, M är garanterat en högoddsare i den matchen


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
spjuvern
stockholm



Här sen Nov 2005
Inlägg: 1363



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2019 16:31     Citera

kul med fler som bygger ordentlig motor.

vi kommer ha nästan samma spec från Eiji men jag kommer bland annat köra weber 48or
har hållt på med insprutning hela livet så måste ju utmana mig lite

är du med i min facebook grupp "Datsun 240Z 260Z 280Z owners club Sweden"?
om inte borde du bli det


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 09:19     Re: Citera

spjuvern skrev:
kul med fler som bygger ordentlig motor.

vi kommer ha nästan samma spec från Eiji men jag kommer bland annat köra weber 48or
har hållt på med insprutning hela livet så måste ju utmana mig lite

är du med i min facebook grupp "Datsun 240Z 260Z 280Z owners club Sweden"?
om inte borde du bli det

Eiji är grym, håller på att fylla upp min crate nu med en massa andra grejer som BRE spoilers och annat

Har inte Facebook, lite synd då det hade hjälpt ibland.

Missat att du beställt motor från DSI också, ska bli väldigt kul att se hur de är. Jag har en kompis i USA som kör Chumpcar med en 280ZX, och de flesta rekommenderar DSI över Rebello. Rebello gör grymma saker också, så vad man än väljer får man nog en riktigt bra motor.


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
spjuvern
stockholm



Här sen Nov 2005
Inlägg: 1363



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 12:49     Citera

jag köpte och skickade med en heldel delar bland annat BRE fram och bakspolier när jag körde bilen runt i Kalifornien innan jag skickade hem den.

Jag hälsade även på Dave Rebello och köpte en del grejor. men tyckte tillslut att Datsun spirit grejer var finare
så det mesta av delarna till min motor kommer från han.
köper du en komplett färdig motor av Eiji?
jag köpte alla delar löst för jag vill bygga min egen motor


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 992


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 13:11     Re: Citera

spjuvern skrev:
jag köpte och skickade med en heldel delar bland annat BRE fram och bakspolier när jag körde bilen runt i Kalifornien innan jag skickade hem den.

Jag hälsade även på Dave Rebello och köpte en del grejor. men tyckte tillslut att Datsun spirit grejer var finare
så det mesta av delarna till min motor kommer från han.
köper du en komplett färdig motor av Eiji?
jag köpte alla delar löst för jag vill bygga min egen motor

Smart att utnyttja transporten bättre

Som min kompis sa ang. Rebello: Han vill helst bestämma vad du ska ha och köra med. DSI lyssnar på vad du är ute efter. Mycket nöjd med Eijis service hittills. Inget fel på Rebello, de verkar riktigt duktiga, men DSI kändes bättre för mig.

Jag köpte faktiskt Eijis begagnade motor som rullat 160mil. Så jag fick lite rabatt och en del saker med som vattenpump. Han skulle bygga en ännu vassare maskin, och fick ett skäl till det när jag köpte hans motor. Den skall ur hans bil nu i December.

Hur långt har du kommit med bygget?


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
safe
Stockholm / Kalmar



Här sen Jan 2006
Inlägg: 1251



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 14:56     Re: Citera

dvorak skrev:

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.



Låter mycket att tappa 100hk 30% i drivlinan?

Vad gör du förresten för att växellåda/diff ska hålla ihop eller gör de det original?


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77
Porsche 911 Coupe -69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977
3 besök senaste veckan (6776 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>