Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
coilovers mosterade

Vad kommer du åka med för fjäderkonstanter fram och bak?

4 kg runt om.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Nu börjar det likna något!






Dock är den lite för låg nu och hjulen för breda.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Gjort ganska mycket mer med bilen.

Fick tillbaka den från verkstaden för ett tag sedan. Bilen kör som en dröm med coilovers och lite nya bussningar. Dock skrapar fälgarna i bak fortfarande. Fick hjälp av Figgz att valsa skärmkanterna lite, men det räckte inte tyvärr. Det är nära nu så jag tror att det går att svarva av ett par mm på fälgarna för att få ett par mm positiv offset.

Haft en del bränsleläckor, alla vid olika tillfällen. Två gånger vid olika injektorer över grenröret t.ex, mindre trevligt. Kommer byta alla slangar och klämmor runtom där.

Har även pluggat BCDD (Boost controlled deceleration device). Det var något fel med det, så nu är bilens tomgång löst. Den går dock ganska fett. Kommer byta tempgivaren till ECUn också som sitter i termostaten.

Utöver det så har jag börjat byta en del interiörpaneler och andra slitna saker.

Sedan har vi de roligaste nyheterna: Har beställt en helt ny motor av Datsun Spirit i USA. Den kommer styras av ett Jenvey/DSI-sprut.

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.







Viktigaste modifieringen!










Motorn!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up

_________________
Emil Jönsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Häftig maskin!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Jäklar vilken motor! Va kommer du varva? Måste ju va en del för o få ut den effekten! thumbs up

Enligt motorbyggaren så är det bra att lägga sig runt 8500 rpm. Den är god för 10k, men det är ifall man vill köra strippen. De har bänkat flera till strax över 300hk på hjulen med ett varvstopp runt 8.5k. Det viktiga är bara att få att allt att fungera ihop. Fick beställa ett speciellt grenrör och ett helt Jenvey-sprut.

De modifierar veven rejält och byten kolvar och stakar. Det mesta är Kamaeri-delar i motorn som sedan Datsun Spirit sätter ihop eller har egen spec till. Eiji som driver Datsun Spirit är japan, så han har tagit mycket expertis därifrån.



erikjakan skrev:
Häftig maskin!

Tack!

Fixxe skrev:
Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga!

Tack!

Alltid varit förtjust i S30 chassiet. Väldigt tidlös, men ändå relativt modern under allt.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



dvorak skrev:
Viktigaste modifieringen!





Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Martin G skrev:

Najs Peter!
Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna...

Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Haha, ajajaj.

Ska bättra mig. kan meddela att bältet och klockbandet var bruna. Får skaffa flera nycklar så jag kan matcha där med...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Martin G skrev:
Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet!

Skärp dig. Har du ingen uppfattning om stil?
Fotot togs vid tiotiden på förmiddagen. Svarta skor har man på aftonen, vilket såklart är den tiden som är viktigast att matcha skorna när man rullar in framför restaurangen och kastar knippan till Valet:en så att denne kan parkera bilen åt en.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare

Incoming!!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Riktigt snygg och stilren thumbs up absolut med på bucketlisten.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Riktigt snygg och stilren thumbs up absolut med på bucketlisten.


Tackar!

Janne J skrev:
Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!

Vi får se till att prata lite mer på nästa Rejsaträff Janne!

Konbana nästa år, Mustang vs Datsun?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



dvorak skrev:


Janne J skrev:
Den motorn ser jag fram mot att höra i verkligheten, raka 6:or brukar låta helt underbart!

Vi får se till att prata lite mer på nästa Rejsaträff Janne!

Konbana nästa år, Mustang vs Datsun?


Japp, vi får rotera lite mer runt bordet nästa gång!

M vs D vore häftigt, M är garanterat en högoddsare i den matchen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



kul med fler som bygger ordentlig motor.

vi kommer ha nästan samma spec från Eiji men jag kommer bland annat köra weber 48or
har hållt på med insprutning hela livet så måste ju utmana mig lite

är du med i min facebook grupp "Datsun 240Z 260Z 280Z owners club Sweden"?
om inte borde du bli det

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
spjuvern skrev:
kul med fler som bygger ordentlig motor.

vi kommer ha nästan samma spec från Eiji men jag kommer bland annat köra weber 48or
har hållt på med insprutning hela livet så måste ju utmana mig lite

är du med i min facebook grupp "Datsun 240Z 260Z 280Z owners club Sweden"?
om inte borde du bli det

Eiji är grym, håller på att fylla upp min crate nu med en massa andra grejer som BRE spoilers och annat

Har inte Facebook, lite synd då det hade hjälpt ibland.

Missat att du beställt motor från DSI också, ska bli väldigt kul att se hur de är. Jag har en kompis i USA som kör Chumpcar med en 280ZX, och de flesta rekommenderar DSI över Rebello. Rebello gör grymma saker också, så vad man än väljer får man nog en riktigt bra motor.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



jag köpte och skickade med en heldel delar bland annat BRE fram och bakspolier när jag körde bilen runt i Kalifornien innan jag skickade hem den.

Jag hälsade även på Dave Rebello och köpte en del grejor. men tyckte tillslut att Datsun spirit grejer var finare
så det mesta av delarna till min motor kommer från han.
köper du en komplett färdig motor av Eiji?
jag köpte alla delar löst för jag vill bygga min egen motor

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
spjuvern skrev:
jag köpte och skickade med en heldel delar bland annat BRE fram och bakspolier när jag körde bilen runt i Kalifornien innan jag skickade hem den.

Jag hälsade även på Dave Rebello och köpte en del grejor. men tyckte tillslut att Datsun spirit grejer var finare
så det mesta av delarna till min motor kommer från han.
köper du en komplett färdig motor av Eiji?
jag köpte alla delar löst för jag vill bygga min egen motor

Smart att utnyttja transporten bättre

Som min kompis sa ang. Rebello: Han vill helst bestämma vad du ska ha och köra med. DSI lyssnar på vad du är ute efter. Mycket nöjd med Eijis service hittills. Inget fel på Rebello, de verkar riktigt duktiga, men DSI kändes bättre för mig.

Jag köpte faktiskt Eijis begagnade motor som rullat 160mil. Så jag fick lite rabatt och en del saker med som vattenpump. Han skulle bygga en ännu vassare maskin, och fick ett skäl till det när jag köpte hans motor. Den skall ur hans bil nu i December.

Hur långt har du kommit med bygget?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



dvorak skrev:

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.



Låter mycket att tappa 100hk 30% i drivlinan?

Vad gör du förresten för att växellåda/diff ska hålla ihop eller gör de det original?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande