Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3, ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |
Gjort ganska mycket mer med bilen.
Fick tillbaka den från verkstaden för ett tag sedan. Bilen kör som en dröm med coilovers och lite nya bussningar. Dock skrapar fälgarna i bak fortfarande. Fick hjälp av Figgz att valsa skärmkanterna lite, men det räckte inte tyvärr. Det är nära nu så jag tror att det går att svarva av ett par mm på fälgarna för att få ett par mm positiv offset. Haft en del bränsleläckor, alla vid olika tillfällen. Två gånger vid olika injektorer över grenröret t.ex, mindre trevligt. Kommer byta alla slangar och klämmor runtom där. Har även pluggat BCDD (Boost controlled deceleration device). Det var något fel med det, så nu är bilens tomgång löst. Den går dock ganska fett. Kommer byta tempgivaren till ECUn också som sitter i termostaten. Utöver det så har jag börjat byta en del interiörpaneler och andra slitna saker. Sedan har vi de roligaste nyheterna: Har beställt en helt ny motor av Datsun Spirit i USA. Den kommer styras av ett Jenvey/DSI-sprut. Spec: Stage-4 Specifications Base engine: L28 (N42 head + L28 block) Bore X Stroke: 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications. Pistons: DSI ultra light weight pistons Rods: DSI H-beam rods Sprocket: Adjustable Cam Sprocket Crankshaft: L28 crankshaft modified Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft: Valve train: DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms Gasket: DSI Big Port manifold gasket Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression: 11.5 or above Performance: 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft. Viktigaste modifieringen! Motorn! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Fasen fint! Både bil o motor!
Datsun 240/260/280 går ju med rätt enkla medel att få tidlöst snygga! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Enligt motorbyggaren så är det bra att lägga sig runt 8500 rpm. Den är god för 10k, men det är ifall man vill köra strippen. De har bänkat flera till strax över 300hk på hjulen med ett varvstopp runt 8.5k. Det viktiga är bara att få att allt att fungera ihop. Fick beställa ett speciellt grenrör och ett helt Jenvey-sprut. De modifierar veven rejält och byten kolvar och stakar. Det mesta är Kamaeri-delar i motorn som sedan Datsun Spirit sätter ihop eller har egen spec till. Eiji som driver Datsun Spirit är japan, så han har tagit mycket expertis därifrån.
Tack!
Tack! Alltid varit förtjust i S30 chassiet. Väldigt tidlös, men ändå relativt modern under allt. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Najs Peter! Får lite flashbacks till min gamla 02 när jag ser nycklarna... Men du, bruna skor och svart nyckelring - man kan ju tro du är från landet! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Haha, ajajaj. Ska bättra mig. kan meddela att bältet och klockbandet var bruna. Får skaffa flera nycklar så jag kan matcha där med... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Skärp dig. Har du ingen uppfattning om stil? Fotot togs vid tiotiden på förmiddagen. Svarta skor har man på aftonen, vilket såklart är den tiden som är viktigast att matcha skorna när man rullar in framför restaurangen och kastar knippan till Valet:en så att denne kan parkera bilen åt en. |
||||||
Tackar!
Vi får se till att prata lite mer på nästa Rejsaträff Janne! Konbana nästa år, Mustang vs Datsun? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Japp, vi får rotera lite mer runt bordet nästa gång! M vs D vore häftigt, M är garanterat en högoddsare i den matchen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
kul med fler som bygger ordentlig motor.
vi kommer ha nästan samma spec från Eiji men jag kommer bland annat köra weber 48or har hållt på med insprutning hela livet så måste ju utmana mig lite är du med i min facebook grupp "Datsun 240Z 260Z 280Z owners club Sweden"? om inte borde du bli det _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Eiji är grym, håller på att fylla upp min crate nu med en massa andra grejer som BRE spoilers och annat Har inte Facebook, lite synd då det hade hjälpt ibland. Missat att du beställt motor från DSI också, ska bli väldigt kul att se hur de är. Jag har en kompis i USA som kör Chumpcar med en 280ZX, och de flesta rekommenderar DSI över Rebello. Rebello gör grymma saker också, så vad man än väljer får man nog en riktigt bra motor. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
jag köpte och skickade med en heldel delar bland annat BRE fram och bakspolier när jag körde bilen runt i Kalifornien innan jag skickade hem den.
Jag hälsade även på Dave Rebello och köpte en del grejor. men tyckte tillslut att Datsun spirit grejer var finare så det mesta av delarna till min motor kommer från han. köper du en komplett färdig motor av Eiji? jag köpte alla delar löst för jag vill bygga min egen motor _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Smart att utnyttja transporten bättre Som min kompis sa ang. Rebello: Han vill helst bestämma vad du ska ha och köra med. DSI lyssnar på vad du är ute efter. Mycket nöjd med Eijis service hittills. Inget fel på Rebello, de verkar riktigt duktiga, men DSI kändes bättre för mig. Jag köpte faktiskt Eijis begagnade motor som rullat 160mil. Så jag fick lite rabatt och en del saker med som vattenpump. Han skulle bygga en ännu vassare maskin, och fick ett skäl till det när jag köpte hans motor. Den skall ur hans bil nu i December. Hur långt har du kommit med bygget? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Låter mycket att tappa 100hk 30% i drivlinan? Vad gör du förresten för att växellåda/diff ska hålla ihop eller gör de det original? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3, ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |