Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
snailspeed skrev:
dvorak skrev:
snailspeed skrev:
dvorak skrev:
Jag är inte så bra på CAD så allt blir väldigt kantigt.


Funktionen du ska använda på hörn och kanter heter fillet. Du kan ställa in vilken radie du vill ha filleten för att det ska passa din modell. Man kan behöva prova att variera ordningen på dem om man lägger flera som går in i varandra för att få till snygga övergångar mellan dem.

Tack!

Fillet har jag koll på, det är mer att allt ser ut att vara byggt av fyrkantiga Lego-bitar


Tycker det ser tillräcklgt bra ut.
Att rita om ett par gånger ger nya ideér hur man kan bygga upp modellen. Då kan man hitta sätt att få bort kompromisser och saker man inte alls är nöjd med.
Sweep är en fin funktion för att få till t.ex. rör och lister som ska printas.

Tack för tipsen! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Prototypen klar. Dags att skriva ut hela i ett stycke minus hållarna bak.




Testar på plats. Bättre än jag vågade hoppats på!


Klar med mattorna och fick i stolen också



_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Snyggt!

Är det generation 1 av mugghållaren det där eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
MaZ skrev:
Snyggt!

Är det generation 1 av mugghållaren det där eller?

Stämmer bra!

Denna bilen har inte ens några mugghållare.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



sjukligt snyggt blir det!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack Carl!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Heja på Peter, blir finfint!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Otroligt snygga och smakfulla uppgraderingar, Peter! Alla sportiga förbättringar, ett "rejsigare" orginalutseende tillsammans med 300hk kommer göra den här bilen till en drömkärra.
Men vad hände med den krymplackade ventilkåpan? Blev den inte tillräckligt bra?

Jag frågar för jag har nyss påbörjat en renovering av en gammal Impreza STI där insugningsrören skall vara röda men den färgen har lossnat för länge sedan.... Hade tänkt lacka dem med röd krymplack, men ville kolla vad det var som gjorde att du blev missnöjd.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



dvorak skrev:




Är det bara någon mobiltelefon eller mindre läsplatta? Hur snabbt startar den upp när man vrider på tändningen? Hur kopplar du in den någorlunda vibrationssäkert?

Små läsplattor är ju ett smidigt och modernare sätt att få mätare om man kan koppla det till ett stand alone sprut på ett smidigt sätt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
claes t skrev:
Otroligt snygga och smakfulla uppgraderingar, Peter! Alla sportiga förbättringar, ett "rejsigare" orginalutseende tillsammans med 300hk kommer göra den här bilen till en drömkärra.
Men vad hände med den krymplackade ventilkåpan? Blev den inte tillräckligt bra?

Jag frågar för jag har nyss påbörjat en renovering av en gammal Impreza STI där insugningsrören skall vara röda men den färgen har lossnat för länge sedan.... Hade tänkt lacka dem med röd krymplack, men ville kolla vad det var som gjorde att du blev missnöjd.
/Claes

Tack Claes!

Jag blev inte nöjd med min lackering av kåpan. Ska slipa ner och göra om det, har inte varit högt på priolistan bara eftersom jag hade en kåpa till. Jag sprutade varje lager för tjockt så det började rinna. Sedan skulle jag använt värmepistol mellan lagrena. Hela kåpan blev inte skrynklig, vissa ställen är glansiga.

De borde gå att få till det väldigt bra, men titta på en film först, det gjorde inte jag:
https://www.youtube.com/watch?v=1zW3cWlXuGU

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Klingan75 skrev:


Är det bara någon mobiltelefon eller mindre läsplatta? Hur snabbt startar den upp när man vrider på tändningen? Hur kopplar du in den någorlunda vibrationssäkert?

Små läsplattor är ju ett smidigt och modernare sätt att få mätare om man kan koppla det till ett stand alone sprut på ett smidigt sätt.


Det var den minsta billigaste läsplattan jag hittade. En Lenovo Tab M8. Allt jag behöver är ju blåtand egentligen...

Den startar upp på bara ett par sekunder, nästan direkt. Det tar lite mer tid att stänga ner den, upp till 10sek.

Jag var tvungen att roota den. Så när det får ström skickar en tasker saker som skall göras. Typ vakna och starta upp appen. Samma sak när ström tas bort. Fungerar väldigt smidigt faktiskt.

Gällande vibration kommer jag lägga ett par gummibussningar där den skruvas fast. Det kanske inte räcker, vi får se, jag tror det.

Jag utgick från denna guiden:
https://wiki.autosportlabs.com/RaceCapture_Dashboard_Tablet_Automation . . . .

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Långkörare igår kväll...

Hållaren är utskriven och monterad. Det är lite tajt uppetill, men det får funka!



Det enda är att man behöver godkänna att appen ska använda blåtand varje gång den startas... det gör det inte på telefonen, och går inte att välja som permission under apps i inställningarna. Kan vara en bug i den versionen av android, och eftersom jag rootat den går det inte att uppdatera OSet. Men det går att automatisera bort med tasker i värsta fall.

Gjorde även ett inbyggt fäste för USB-kontakten i fästet bak.









Sedan gjorde jag klart bränslesystemet mellan tanken och ledningarna. Satte ett extra filter framför pumpen då mitt Earls metallfilter kleggar igen av fin rost. Tanken ser ganska fin ut i, men det räcker för att sätta igen filtret. Får hoppas detta fungerar.





_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



dvorak skrev:


Det var den minsta billigaste läsplattan jag hittade. En Lenovo Tab M8. Allt jag behöver är ju blåtand egentligen...

Den startar upp på bara ett par sekunder, nästan direkt. Det tar lite mer tid att stänga ner den, upp till 10sek.

Jag var tvungen att roota den. Så när det får ström skickar en tasker saker som skall göras. Typ vakna och starta upp appen. Samma sak när ström tas bort. Fungerar väldigt smidigt faktiskt.

Gällande vibration kommer jag lägga ett par gummibussningar där den skruvas fast. Det kanske inte räcker, vi får se, jag tror det.

Jag utgick från denna guiden:
https://wiki.autosportlabs.com/RaceCapture_Dashboard_Tablet_Automation . . . .


Toppen! 👍 Tack för informationen!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Lite småpill:

Sätena från min MGB var nästan bolt in. Tyvärr sitter man för högt, så det vita kokainsätet får åka in igen.


Sedan har jag konverterat min gamla varvräknare så den kan ta signalen från ECUn. För att kunna kalibrera köpte jag ett kit för en signalgenerator som jag slängde ihop.

I varvräknaren plockade jag ut gamla kretskortet och ersatte det med ett nytt.





_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Det där är jag också intresserad av - har du länkar till info eller var du köpt prylarna så får du gärna lägga upp dem. Är lite fundersam till om min varvräknare i MG:n kommer fungera ihop med en modern ECU.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
MatsK skrev:
Det där är jag också intresserad av - har du länkar till info eller var du köpt prylarna så får du gärna lägga upp dem. Är lite fundersam till om min varvräknare i MG:n kommer fungera ihop med en modern ECU.

Detta är det jag använde:
http://www.dinoplex.org/tachoconversion/

Köpte en PCB av en kille i England.


Det finns färdiga lösningar också:
https://spiyda.com/tachometer-electronics.html

https://www.technoversions.com/TachMatch.html

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Tackar!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Arbetet går långsamt vidare.... en timme här, en timme där...

Först lyckades jag fixa varvräknaren. Två kvällars felsökning senare hittade jag att en lödpunkt var av inne på en fjäder... Lyckades löda fast och sedan kalibrera. Dock är det något fel på signalgeneratorn, så jag har beställt en ny.




Jobb nr 2, fixade fast min släckare.




Jobb nr 3, luftburk! Det blev ganska varmt under huven under mappningen, så jag har fixat en luftburk. Känns som bästa lösningen för filter också, även om man kommer dölja trattarna Dock får burken inte plats så jag måste kapa i fästet är fjäderbensstaget.











Sedan måste man ju vara stilig på jobbet också...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



dvorak skrev:

Sedan måste man ju vara stilig på jobbet också...
https://rejsa.nu/im/user/14945/2021-02-25-10-19-04_20210225_075638.jpg . . . .


med Eton-skjorta menar du?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Satte dit gasvajern temporärt och körde bilen varm igår. Varvade inte mer än 5500 men man hör hur kommer kommer till liv vid 4000

Varvräknaren är inte riktigt med i leken än. Tror att jag måste byta till några bättre kondingar på PCBn...

Ska justera ventilspelet och sätta på luftboxen, sedan ska det varvas på riktigt!



Utomhus! Gillar nya spoilern:


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jo den varvräknaren får man gissa lite vad den visar

Öppna trattar kan man inte få för många av (jag saknar ljudet av mina fyra)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande