Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



25% blir det (100 av 400)!
Men låter ändå lite högt...

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
safe skrev:
dvorak skrev:

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.



Låter mycket att tappa 100hk 30% i drivlinan?

Vad gör du förresten för att växellåda/diff ska hålla ihop eller gör de det original?

Återkommer i frågan om effektförlust. Tror att det är ganska mycke i dessa gamla mekaniska drivlinor.

Jag har beställt en renoverad 5 växlad lådan från en 280ZX Turbo. De skall hålla bra enligt motorbyggaren. Köpte den av honom.

Min bil har en R200 diff, de tidigare bilarna hade R180 som inte är lika kraftiga. Jag tänkt slänga in en Quaife eller något annat i den. Problemet är störst i drivaxlarna till hjulen. De går av om man inte byter dem. Det finns lite olika alternativ, bl.a från 240SX. Har inte riktigt bestämt mig där.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Sjukt fina grenrör....


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Står och väntar...





Men används flitigt ändå!




Börjar trilla in delar:



Tjocka!!



Bak, med handbroms:


Länkarmar fram:



Nu har alla grejer kommit till motorn också, så den skall skickas nästa vecka! Om det går att få tag i frakt...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Kommer bli bra 👍🏻

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Sjukt snygg bil!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Janne J skrev:
Sjukt snygg bil!

Tack Janne!



Nu är steg 1 påbörjat. Motorn håller på att packas ihop så jag har börjat med bromsbyte och chassiedelar. Jag beställde fel fjäderbensstag, så jag uppgraderade till ett par bättre justerbara topplager från T3 som passar stagen. Dock måste jag kapa lite i tornen.

Nu står bilen så fint över två platser i garaget...


Original:

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Det går långsamt framåt som vanligt. Som småbarnsfar får man ta sig tid ibland.


Inget på bilen är fastrostat, allt lossnar ganska lätt. Väldigt skönt.

Bytt topplager fram, kommer även byta bak. Måste kapa lite i tornen!

Grejerna från Techno Toy Tuning är fantastiskt fina.












Njuter av våren!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Jobbigare än väntat


Så en sådan här införskaffades:


Svårkontrollerad...



Denna fixar till med mycket jobb



Inte direkt factory finish, men jag ska snygga till det lite till...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Roterande fil känns som ett bra verktyg i det där läget.

Grenrören...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
MaZ skrev:
Roterande fil känns som ett bra verktyg i det där läget.

Grenrören...

Smart!

Ska kolla efter detta.


De grenrören ja...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Biltema har roterande hårdmetallfilar med 6 mm skaft. Funkar skitbra, äter duktigt med metall om man vill. Nackdelen är att de producerar massvis med sylvassa, heta, metallbitar när man kör i järn. Handskar, täta skyddsglasögon och dammsugare efteråt är ett måste.
Har man inte tryckluft för att driva ett passande roterande verktyg så finns det en elektrisk Makita på Bauhaus, lite dyr dock. Man kan köra med en överhandsfräs också om man plockar bort lite jox, de är billigare.
På eBay finns långa roterande filar till rimliga priser också bra.

Köpte mig den billigaste plasmaskäraren på eBay, den är verkligen super för att komma åt med ibland, behövs dock något annat verktyg för att snygga upp med efteråt.... Kommer man åt med en vinkelkap är det bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
safe skrev:
Biltema har roterande hårdmetallfilar med 6 mm skaft. Funkar skitbra, äter duktigt med metall om man vill. Nackdelen är att de producerar massvis med sylvassa, heta, metallbitar när man kör i järn. Handskar, täta skyddsglasögon och dammsugare efteråt är ett måste.
Har man inte tryckluft för att driva ett passande roterande verktyg så finns det en elektrisk Makita på Bauhaus, lite dyr dock. Man kan köra med en överhandsfräs också om man plockar bort lite jox, de är billigare.
På eBay finns långa roterande filar till rimliga priser också bra.

Köpte mig den billigaste plasmaskäraren på eBay, den är verkligen super för att komma åt med ibland, behövs dock något annat verktyg för att snygga upp med efteråt.... Kommer man åt med en vinkelkap är det bättre.

Tack för tipsen!

Ska testa lite till med Nibblern. Tror en roterande fil blir bra till efter.

Kommer tyvärr inte åt med vinkelkapen. Och vågar inte köra med den inne ibilen sen på baktornen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Biltema har två raka slipmaskiner för 6 mm skaft

15-468 för 179 sek, luftförbrukning 130 l/min

71-907 för 799 sek, luftförbrukning 71 l/min

Jag valde för ovanlighetens skull den dyrare eftersom min kompressor är ganska liten och jag har planer på att sitta ganska länge med slipmaskinen när jag ska snygga till kanalerna i ett topplock längre fram.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Biltema har två raka slipmaskiner för 6 mm skaft

15-468 för 179 sek, luftförbrukning 130 l/min

71-907 för 799 sek, luftförbrukning 71 l/min

Jag valde för ovanlighetens skull den dyrare eftersom min kompressor är ganska liten och jag har planer på att sitta ganska länge med slipmaskinen när jag ska snygga till kanalerna i ett topplock längre fram.

Tack för tipsen!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Sonett7 skrev:
Biltema har två raka slipmaskiner för 6 mm skaft

15-468 för 179 sek, luftförbrukning 130 l/min

71-907 för 799 sek, luftförbrukning 71 l/min

Jag valde för ovanlighetens skull den dyrare eftersom min kompressor är ganska liten och jag har planer på att sitta ganska länge med slipmaskinen när jag ska snygga till kanalerna i ett topplock längre fram.


Nu blir det lite sidospår i tråden tyvärr....
Även 71 l/min kräver en rätt stöddig kompressor för längre användning, typ en 3-fasare.

71 liter betyder 71 liter vid arbetstrycket som är 5-6 bar?
En kompressor som klarar 500 liter per minut betyder att den "suger in" 500 liter per minut i kompressorn.
Så 70 liter vid 5 bar => 70*5 = 350 liter in i kompressorn
Själv hatar jag ljudet av tryckluftsverktyg plus att dessutom höra en kompressor som går konstant...

Makitan: https://www.bauhaus.se/slipmaskin-makita-gd0600-rak-400w-eldriven

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
....

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
safe skrev:

Nu blir det lite sidospår i tråden tyvärr....


Inga problem!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Gav mig inte med filen, blev helt ok:



Sida 2 attackerade jag lite annorlunda, och bara efter nibblern blev det mycket bättre. Det trevliga med nibblern är att bilarna bara faller ner. Inga metallspån överallt, och detta kommer bli bra när jag måste göra tornen inne i bilen.



lite fil och lite färg:




Bytte även emblem till de japanska. Stadiga i metall, till skillnad från 280Z i plast. Nissan kunde sin Amerikanska marknad vid det här laget:



Rörigt som vanligt när jag jobbar!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



safe skrev:
dvorak skrev:

Spec:
Stage-4 Specifications
Base engine:​​ L28 (N42 head + L28 block)
Bore X Stroke:​​ 89mm (or similar) bore x 79mm stroke 3.0 liter setup. (83mm (3.1L) possible). Special cylinder block modifications. DSI Original crankshaft modifications.
Pistons:​​​ DSI ultra light weight pistons
Rods:​​​ DSI H-beam rods
Sprocket: Adjustable Cam Sprocket
Crankshaft:​​ L28 crankshaft modified
Cam: DSI proprietary grind Stage-4 camshaft:
Valve train:​​ DSI Big Valves, DSI valve guides, DSI Stage-4 series valve springs & Retainers, DSI Stage-4 Rocker Arms
Gasket: DSI Big Port manifold gasket
Head Gasket: Multi Layered Metal Head Gasket Compression:​​ 11.5 or above
Performance:​​​ 300hp at the rear wheels. 400hp at crankshaft.



Låter mycket att tappa 100hk 30% i drivlinan?

Vad gör du förresten för att växellåda/diff ska hålla ihop eller gör de det original?


Det där beror garanterat på bromsbänken dem kört i.

Kör man en navdyno så har man väldigt väldigt små förluster.


Däremot rullar brukar ha mycket mer förlust iom däckets friktion, kan lätt skilja 100hk beroende på hur allt är kalibrerat.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Första sidan klar.





Andra sidan redo att monteras. Hjullagerfett har äntligen kommit också så kan kan sätta på hubbarna med skivor och allt också!


Börjat riva bakvagnen, och bilen bråkar lite med mig. Kommer inte montera ner allt i detta läget bak. Tar det vid nästa beställning till T3, är sugen på deras bakvagn.

Motorn håller på att packas ihop. DSI har nu beställt en crate till den!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande