Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jo den varvräknaren får man gissa lite vad den visar

Öppna trattar kan man inte få för många av (jag saknar ljudet av mina fyra)


Du får säga till om du behöver stöd i garaget!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Så jäkla snyggt genomfört projekt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



erikjakan skrev:
Så jäkla snyggt genomfört projekt!


instämmer till fullo

Och vilken underbar skönsång!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Underbart klipp, ljudet är magiskt!

Starkt av dig att få ihop bilen så snabbt, imponerande thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack alla för uppmuntran!

thumbs up thumbs up

Nu är det dags att byta diffen, så inte klar än

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



I närområdet har en ovanligt stilig herre synts


I sällskap av sin stiliga bil



Sen måste jag säga att vingen du har satt på är ju riktigt bra så att inte maten halkar av när man är på utelunch thumbs up



Ska bli skönt när de sopar gatorna, för nu kändes det mest såhär när jag gasade på:

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack för bilderna Fredrik! Och för en trevlig lunch!


Har konstaterat bilen akilleshäl dock... Jag kom inte ens över ett litet gupp, sådant som det gick ett elrör igenom vid ett bygge. Det var väl 7 cm högt...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Jäkla cool bil, bra

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vad är det som tar i under bilen?

Kompisens Camaro -75 hade ljuddämparna monterade direkt efter headersen, den var som en väghyvel när man körde grusväg...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Kan dela med mig av ett tips över hur man inte skall placera en cylindrisk dämpare. Mitt under bilen, en god bit från resten av bilen. 927'an är vidrig att navigera över minsta ojämnhet som den är i dag.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Janne J skrev:
Vad är det som tar i under bilen?

Kompisens Camaro -75 hade ljuddämparna monterade direkt efter headersen, den var som en väghyvel när man körde grusväg...

Ramen... Och ljuddämparen.

Jag har en stor inbuktning i kardantunneln (där det satt en kat i Californien-bilarna) där avgasbyggaren lyckades få upp en stor ljuddämpare. Den sticker inte ner mer än någon centimeter.

Axly skrev:

Kan dela med mig av ett tips över hur man inte skall placera en cylindrisk dämpare. Mitt under bilen, en god bit från resten av bilen. 927'an är vidrig att navigera över minsta ojämnhet som den är i dag.

Hehe, se kommentar till Janne över.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Här har det skrapat i. Är bilen tillräckligt låg då, eller ska jag sänka lite till?


Ramen sticker ner under lite



Tog en liten tur med ungarna. De får åka en och en:


Faaaaan vad trångt det är med vissa bultar, speciellt de för fästet mellan kardan och diff. Satt som fan gjorde vissa av dem också...


Figgz kom och hjälpte med att plocka ner diffen. Bra att han får se en bil där fokus inte är puts, så det blir lite mer balans i världen



Diff ute! Vi fixade detta mycket fortare än väntat. Så gött att inte det är en massa fartrostade bultar på bilen.



Jag skall åka och hämta en renoverad diff i helgen som spjuvern så snällt satt i en Quaife i, och med bättre utväxling!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Du får ju under en domkraft, då är bilen för hög! Kapa fjädrar!

Den blir giftig i konbanan Peter!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Du får ju under en domkraft, då är bilen för hög! Kapa fjädrar!

Den blir giftig i konbanan Peter!

Efter jag kört upp på plankor fram

Men den är fortfarande för hög då, för domkraften kommer ju under??

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



dvorak skrev:
Janne J skrev:
Vad är det som tar i under bilen?

Kompisens Camaro -75 hade ljuddämparna monterade direkt efter headersen, den var som en väghyvel när man körde grusväg...

Ramen... Och ljuddämparen.

Jag har en stor inbuktning i kardantunneln (där det satt en kat i Californien-bilarna) där avgasbyggaren lyckades få upp en stor ljuddämpare. Den sticker inte ner mer än någon centimeter.

Axly skrev:

Kan dela med mig av ett tips över hur man inte skall placera en cylindrisk dämpare. Mitt under bilen, en god bit från resten av bilen. 927'an är vidrig att navigera över minsta ojämnhet som den är i dag.

Hehe, se kommentar till Janne över.


Jag hade 3,5 tum rakt rör på min 240Z 2818cc Turbo. Gick igenom besiktningen på 80-talet och klarade vägbulor på övergångsställen. För att få dit det markerade jag alla ställen där det var nära, värmde med gas och knackade in. Fick också platta till röret lite undertill där det gick under, längst bak vid diffen. Det var onödigt stort men kul för det blev schysta eldslågor baktill vid växlingar och motorbroms

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
C311 skrev:
det blev schysta eldslågor baktill vid växlingar och motorbroms


Det är ju ändå det viktigaste!




Arbetet står inte still även om det kan verksa så ibland. Var uppe i Stockholm för ett tag sedan och hämtade en diff av spjuvern som han renoverat och sålde till mig. Han har installerat en Quaife i den och bytt alla lager. Den har 3.9:1 i utväxling istället för 3.54:1 som jag haft original.

I förra veckan fick jag även hem alla delar som jag beställde av Techno Toy Tuning i November. Passade ju perfekt!

Så jag testade att få upp diffen själv igår, och det gick ju! Hade väl tagit en 3e-del av tiden om man haft hjälp...





Justerbara länkarmar bak:

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up Porr!

Då är Cup-vinsten i princip i hamn! Jag får nog lämna WO tror jag...

Livsfarligt för kassan att sätta sig å botanisera hos Techno Toy kan jag tänka mig.
De har mycket roligt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Vilken konstig färg på den bildelen, alla mina 927-delar är antingen svartgeggiga eller bruna
Det är en ruggigt elak bil det där, ser oerhört mycket fram emot att se och höra den "in anger"

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det där är fusk! Har du någon som helst heder i kroppen så ska du köra som en kratta, inte som du brukar..

Skämt åsido, det där kommer att bli hur bra som helst thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up Porr!

Då är Cup-vinsten i princip i hamn! Jag får nog lämna WO tror jag...

Livsfarligt för kassan att sätta sig å botanisera hos Techno Toy kan jag tänka mig.
De har mycket roligt!


Det enda med Techno Toy är att de håller på att köra UNF-bultar på sina egna grejer. Så nu är det blandat MM och tum på bilen, det irriterar.... Men delarna har grym passform och funktion. Allt är verkligen överbyggt.

Jag kommer ju få pisk av ditt röda monster! Sedan hamnar jag nog i högsta klassen, med alla 7or och snabba Miator... Så det är ju kört redan nu...

Axly skrev:

Vilken konstig färg på den bildelen, alla mina 927-delar är antingen svartgeggiga eller bruna
Det är en ruggigt elak bil det där, ser oerhört mycket fram emot att se och höra den "in anger"

Kommer snart komma ojka och smuts på!

Z vs 927 kommer ju blir kul som fan! thumbs up thumbs up

JanneJ skrev:

Det där är fusk! Har du någon som helst heder i kroppen så ska du köra som en kratta, inte som du brukar..

Sluta nu Janne! Jag kör alltid som en kratta!


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Inköp + hemfrakt för bilen är nu mer kaffepengar imot vad du lagt på delar va?
Å jag gissar på att det inte är slut ännu....

När tror du att du kommer på att bilens kaross är för flexig å behöver en insydd bur??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande