Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33   >>
1 besök senaste veckan (69648 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



dvorak skrev:


Det enda med Techno Toy är att de håller på att köra UNF-bultar på sina egna grejer. Så nu är det blandat MM och tum på bilen, det irriterar.... Men delarna har grym passform och funktion. Allt är verkligen överbyggt.



Ånej, då måste du ju köpa en momentnyckel för fotpund också!

Fan vad snyggt det blir!
Jag brände 80% av en Drexlerdiff till min på ett objektiv nu i veckan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Jovani skrev:
Inköp + hemfrakt för bilen är nu mer kaffepengar imot vad du lagt på delar va?
Å jag gissar på att det inte är slut ännu....

När tror du att du kommer på att bilens kaross är för flexig å behöver en insydd bur??

Jag slänger alla kvitton i soptunnan direkt bara.


Tack Mats!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Stressmekens vecka. Bara man får dit en del eller två varje gång man är i garaget..



_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Ruggigt snyggt!
Måste bli extremt mycket mer vridstyvt och stabilt jämfört med tidigare mustasch-bar som inte var kopplad med övriga vaggan i vissa leder.

Skönt att få det på plats samtidigt som diffen, så blir det en lång och go säsong med körning.
Hojta till om du behöver skruvhjälp, det vet du

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Figgz skrev:
Ruggigt snyggt!
Måste bli extremt mycket mer vridstyvt och stabilt jämfört med tidigare mustasch-bar som inte var kopplad med övriga vaggan i vissa leder.

Skönt att få det på plats samtidigt som diffen, så blir det en lång och go säsong med körning.
Hojta till om du behöver skruvhjälp, det vet du

Tack Fredrik!

Denna mustache-baren är inte heller ihopkopplad med drop mountsen till länkarmarna. Om den varit det så hade nog något gett sig till slut. Skillnaden är att denna baren inte kommer att flexa, förutom vid bussningarna som nu är PU.

Drop mountsen till länkarmarna har nu en massa stag och grejer, så hela bakdelen av karossen kommer styvas upp rejält.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



dvorak skrev:
Stressmekens vecka. Bara man får dit en del eller två varje gång man är i garaget..




scheiße vad snüggt!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack Carl!


Nu är det fredag! Min första batch öl är nu klar lagom tills helgen:



_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skål Peter!

Då hoppas vi gommen uppskattar ölen lika mycket som ögat gör
den fina etiketten!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Skål Peter!

Då hoppas vi gommen uppskattar ölen lika mycket som ögat gör
den fina etiketten!
Det hoppas jag med

Skål Christian

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Den där bakvagnen ser grym ut thumbs up

Utsortering på Härskogsvägen eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Janne J skrev:
Den där bakvagnen ser grym ut thumbs up


Instämmer!

Brutalt najs bil på alla sätt!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag kastar in en gissning att nästa gång denna dyker upp på en konbana så kommer det sticka ut massa ben under bilen från alla som kryper och ska kolla. Det är snuskigt snygga bitar! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack för de positiva kommentarerna.

Börjar bli lite stressad nu inför första konbanan. Lite kvar att göra, och måste hinna med en 4hjulinställning också.

Så jag åkte till garaget igår. Som en spontanare kom figgz och hans son förbi också. Jag hade med mig min egna grabb igår också, så fick jättebra hjälp igår

Nu är bakvagnen klar istort sett. De nya drivaxlarna är monterade och alla delar bak. Det som är kvar är kortare steering knuckles fram och roll center adjusters.



_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Välkommen till stressad-inför-konbana-klubben
Själv kan jag väl klara mig utan hastighetsmätare till första körningen (fast besiktning kommer i maj..), men max värme går faktiskt inte att köra med mer än typ 2 mil. (el och vacuum från 70-talet alltså..)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Schyst uppgradering till drivaxlar med CV-knutar. Original drivaxlar med knutkors skapade vibrationer om de inte var så raka som möjligt. Ju mer effekt desto mer vibrerar det. Om vinkeln blir för stor överförs inte kraften till hjulen med konstant varvtal (constant velocity). Nissan ändrade till CV-knutar på 280ZX ungefär 1980 för Europa och något år senare för USA för att fixa problemet med vibrationer i bakvagnen. 280 ZX fick samma bakvagn som sedanmodellerna (typ äldre BMW) istället för fjäderben (typ Lotus Elan) vilken hade större camberförändringar vid fjädringsrörelser än med fjäderben och därmed mer vinklade drivaxlar.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Axly skrev:
Välkommen till stressad-inför-konbana-klubben
Själv kan jag väl klara mig utan hastighetsmätare till första körningen (fast besiktning kommer i maj..), men max värme går faktiskt inte att köra med mer än typ 2 mil. (el och vacuum från 70-talet alltså..)

Jag har inte heller någon just nu, och jag har sista besiktning denna månaden.... Något är fel på plastdrevet som ivwe verkar passa i min nya växellåda. Men jag har ett helt nytt drev här som skall passa med den nya utväxlingen. Fan, måste montera de riktiga nummerplåtarna också

Kör hårt nu Axly!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
C311 skrev:
Schyst uppgradering till drivaxlar med CV-knutar. Original drivaxlar med knutkors skapade vibrationer om de inte var så raka som möjligt. Ju mer effekt desto mer vibrerar det. Om vinkeln blir för stor överförs inte kraften till hjulen med konstant varvtal (constant velocity). Nissan ändrade till CV-knutar på 280ZX ungefär 1980 för Europa och något år senare för USA för att fixa problemet med vibrationer i bakvagnen. 280 ZX fick samma bakvagn som sedanmodellerna (typ äldre BMW) istället för fjäderben (typ Lotus Elan) vilken hade större camberförändringar vid fjädringsrörelser än med fjäderben och därmed mer vinklade drivaxlar.

Mvh/Thomas

Jag är riktigt imponerad av kvalitén. De kommer från Z Car garage, en helt bolt on-lösning. De var till och med infettade och klara att montera med loctite i en liten påse.

Det är intressant att du säger vibrationer, för det har jag haft på motorväg i högre fart (120+), speciellt vid gaspådrag. Misstänkte kardan eller drivaxlarna, nu är en del bytt... förhoppningsvis är problemet löst nu. Har ju även bytt alla fästena till diffen, gamla kudden var helt slut.

Jag trodde inte de kom med CV förän Z31, känns ändå ganska tidigt med CV på S130 redan. S30 känns som en massa moderna lösningar för sin tid, men det hände mycket efter 1978

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag bytte från knutkors till CV på min 280ZX och det vart klart märkbar skillnad på åkkomfort, med mindre vibrationer!
Helt odramatiskt upp till 250km/h...

Bra jobbat med bilen! thumbs up

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roggaman skrev:
Jag bytte från knutkors till CV på min 280ZX och det vart klart märkbar skillnad på åkkomfort, med mindre vibrationer!
Helt odramatiskt upp till 250km/h...

Bra jobbat med bilen! thumbs up


Och vad hände sen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



steffe skrev:


Och vad hände sen


Man kan väl säga att det inte var läge att fortsätta köra i den hastigheten (polis och ambulans vid ett fordon som kört i diket längre fram).
Sen var det nånstans där den varvade ur också!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



dvorak skrev:
C311 skrev:
Schyst uppgradering till drivaxlar med CV-knutar. Original drivaxlar med knutkors skapade vibrationer om de inte var så raka som möjligt. Ju mer effekt desto mer vibrerar det. Om vinkeln blir för stor överförs inte kraften till hjulen med konstant varvtal (constant velocity). Nissan ändrade till CV-knutar på 280ZX ungefär 1980 för Europa och något år senare för USA för att fixa problemet med vibrationer i bakvagnen. 280 ZX fick samma bakvagn som sedanmodellerna (typ äldre BMW) istället för fjäderben (typ Lotus Elan) vilken hade större camberförändringar vid fjädringsrörelser än med fjäderben och därmed mer vinklade drivaxlar.

Mvh/Thomas

Jag är riktigt imponerad av kvalitén. De kommer från Z Car garage, en helt bolt on-lösning. De var till och med infettade och klara att montera med loctite i en liten påse.

Det är intressant att du säger vibrationer, för det har jag haft på motorväg i högre fart (120+), speciellt vid gaspådrag. Misstänkte kardan eller drivaxlarna, nu är en del bytt... förhoppningsvis är problemet löst nu. Har ju även bytt alla fästena till diffen, gamla kudden var helt slut.

Jag trodde inte de kom med CV förän Z31, känns ändå ganska tidigt med CV på S130 redan. S30 känns som en massa moderna lösningar för sin tid, men det hände mycket efter 1978


Jag hade mest vibrationer i ca 50-70 km/t vid lite svagt gaspådrag i t.ex. uppförsbackar men med gasen i botten hände så mycket annat att det inte märktes. Tänkte först att det berodde på den hårt spända lamelldiffbromsen. Jag lyfte upp bilen på pallbockar med helt nedfjädrade hjul och lät den gå på 2:ans växel. Då såg jag problemet att drivaxlarna inte roterade jämnt. Det var inget glapp i knutarna utan de roterade ojämnt. Kort därefter rasade 3:ans drev i Borg & Warner T5 lådan p.g.a. för många Nm och sen såldes bilen.

S30 var ett lättviktsbygge men blev tyngre för varje år. Nissan betalade en licensavgift till Lotus för att använda bakvagnstypen från Elan. Likaså för växellådorna som hade synkronisering av servotyp (bromsring istället för konor) till Porsche. USA-specade bilar hade Warner synkronisering och bara 4-växlat eller 3-stegs automat fram till 1977. Beteckningen på lådorna anger vilken typ av synkronisering de har. FS71 för Servo och FW71 för Warner.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33   >>
1 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande