Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Roggaman skrev:
Jag bytte från knutkors till CV på min 280ZX och det vart klart märkbar skillnad på åkkomfort, med mindre vibrationer!
Helt odramatiskt upp till 250km/h...

Bra jobbat med bilen! thumbs up

250 räcker nog i denna bilen

Tack!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
C311 skrev:


Jag hade mest vibrationer i ca 50-70 km/t vid lite svagt gaspådrag i t.ex. uppförsbackar men med gasen i botten hände så mycket annat att det inte märktes. Tänkte först att det berodde på den hårt spända lamelldiffbromsen. Jag lyfte upp bilen på pallbockar med helt nedfjädrade hjul och lät den gå på 2:ans växel. Då såg jag problemet att drivaxlarna inte roterade jämnt. Det var inget glapp i knutarna utan de roterade ojämnt. Kort därefter rasade 3:ans drev i Borg & Warner T5 lådan p.g.a. för många Nm och sen såldes bilen.

S30 var ett lättviktsbygge men blev tyngre för varje år. Nissan betalade en licensavgift till Lotus för att använda bakvagnstypen från Elan. Likaså för växellådorna som hade synkronisering av servotyp (bromsring istället för konor) till Porsche. USA-specade bilar hade Warner synkronisering och bara 4-växlat eller 3-stegs automat fram till 1977. Beteckningen på lådorna anger vilken typ av synkronisering de har. FS71 för Servo och FW71 för Warner.

Mvh/Thomas

Tack för info och kul läsning. Kan tänka mig att de kan vibrera mycket originalaxlarna.

Ball att de licensierade från Lotus. Har aldrig sett en sådanhär bakvagn någon annanstans (förutom Elanen).

Ska ut och kolla på växellådan sen. Men min växellåda är från en S130 nu.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



dvorak skrev:
C311 skrev:


Jag hade mest vibrationer i ca 50-70 km/t vid lite svagt gaspådrag i t.ex. uppförsbackar men med gasen i botten hände så mycket annat att det inte märktes. Tänkte först att det berodde på den hårt spända lamelldiffbromsen. Jag lyfte upp bilen på pallbockar med helt nedfjädrade hjul och lät den gå på 2:ans växel. Då såg jag problemet att drivaxlarna inte roterade jämnt. Det var inget glapp i knutarna utan de roterade ojämnt. Kort därefter rasade 3:ans drev i Borg & Warner T5 lådan p.g.a. för många Nm och sen såldes bilen.

S30 var ett lättviktsbygge men blev tyngre för varje år. Nissan betalade en licensavgift till Lotus för att använda bakvagnstypen från Elan. Likaså för växellådorna som hade synkronisering av servotyp (bromsring istället för konor) till Porsche. USA-specade bilar hade Warner synkronisering och bara 4-växlat eller 3-stegs automat fram till 1977. Beteckningen på lådorna anger vilken typ av synkronisering de har. FS71 för Servo och FW71 för Warner.

Mvh/Thomas

Tack för info och kul läsning. Kan tänka mig att de kan vibrera mycket originalaxlarna.

Ball att de licensierade från Lotus. Har aldrig sett en sådanhär bakvagn någon annanstans (förutom Elanen).

Ska ut och kolla på växellådan sen. Men min växellåda är från en S130 nu.


Alla S130 lådor har Warner synkronisering utom några tidiga som hade Servo synkring på femman. Det kanske fanns delar kvar på lager? S130 är en bra reservdelsbil, rosten åt upp karossen mycket snabbt men det mekaniska är ibland användbart. Warnertyp synkringar håller längre men gillar inte för snabba växlingar. Har man kört Subaru Impreza WRX och växlar för snabbt känner man igen skrapljudet. De tidiga T5 lådorna som Nissan använde var ganska klena. Sierra Cosworth och TVR hade det kraftigaste T5 utförandet, samma som Tremec. Innan Nissan hade turbo på racebilarna använde de en tätstegad FS71 låda med dogleg 1:a och 1.00:1 på 5:an.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
C311 skrev:
dvorak skrev:
C311 skrev:


Jag hade mest vibrationer i ca 50-70 km/t vid lite svagt gaspådrag i t.ex. uppförsbackar men med gasen i botten hände så mycket annat att det inte märktes. Tänkte först att det berodde på den hårt spända lamelldiffbromsen. Jag lyfte upp bilen på pallbockar med helt nedfjädrade hjul och lät den gå på 2:ans växel. Då såg jag problemet att drivaxlarna inte roterade jämnt. Det var inget glapp i knutarna utan de roterade ojämnt. Kort därefter rasade 3:ans drev i Borg & Warner T5 lådan p.g.a. för många Nm och sen såldes bilen.

S30 var ett lättviktsbygge men blev tyngre för varje år. Nissan betalade en licensavgift till Lotus för att använda bakvagnstypen från Elan. Likaså för växellådorna som hade synkronisering av servotyp (bromsring istället för konor) till Porsche. USA-specade bilar hade Warner synkronisering och bara 4-växlat eller 3-stegs automat fram till 1977. Beteckningen på lådorna anger vilken typ av synkronisering de har. FS71 för Servo och FW71 för Warner.

Mvh/Thomas

Tack för info och kul läsning. Kan tänka mig att de kan vibrera mycket originalaxlarna.

Ball att de licensierade från Lotus. Har aldrig sett en sådanhär bakvagn någon annanstans (förutom Elanen).

Ska ut och kolla på växellådan sen. Men min växellåda är från en S130 nu.


Alla S130 lådor har Warner synkronisering utom några tidiga som hade Servo synkring på femman. Det kanske fanns delar kvar på lager? S130 är en bra reservdelsbil, rosten åt upp karossen mycket snabbt men det mekaniska är ibland användbart. Warnertyp synkringar håller längre men gillar inte för snabba växlingar. Har man kört Subaru Impreza WRX och växlar för snabbt känner man igen skrapljudet. De tidiga T5 lådorna som Nissan använde var ganska klena. Sierra Cosworth och TVR hade det kraftigaste T5 utförandet, samma som Tremec. Innan Nissan hade turbo på racebilarna använde de en tätstegad FS71 låda med dogleg 1:a och 1.00:1 på 5:an.

Mvh/Thomas

Stort tack för info Thomas!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Glad i hågen började jag meka igår kväll. Planen var kortare styrstag och roll center spacers.
Allt från T3 är så justerbart. Spacern kan justera ackerman och ännu mer negativ camber om man vill. Styrstaget har kvar hålen för originallängden, så man kan välja.



Tyvärr så byggde spacerna för mycket, så mina 16" fälgar fick inte plats.






Tack och lov har mina länkarmar brickor man kan shimsa runt för att öka kompensationen för bumpsteer. Så jag maxade och nu har jag +25 mm jämfört med original. Det kommer räcka.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ouch! Trist med så fina delar som inte kan användas!

Fint att du får till det ändå! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Hur påtaglig har bumpsteer varit tidigare?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kan man inte fräsa ner den där spacern några millimeter tills att den får plats?
Jag vet en som har fräs.



Underbar bil för övrigt. Har säkert skrivit det innan i tråden, men den ger verkligen villhöver-vibbar.
En kompis äger den röda Zan som byggdes av Micke Mride här på rejsa också, så det gör inte saken bättre direkt.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Jag hade Nismo kortare styrarmar som ser ut som original. Tror de har utgått för minst 30 år sedan. Fördelen är att det styr mer, nackdelen är att den blev ännu mer tungstyrd. Bumpsteer spacers var 19-20 mm tjocka. så allt passade även med 15" hjul. Bumpsteer, det jag kom ihåg var vid hård inbromsning var den ganska instabil och kunde fara iväg åt vilket håll som helst om vägen var ojämn utan bumpsteer spacers. Jag hade ganska hårda fjädrar med liten diameter, 22 mm krängningshämmare fram och 19 mm bak som var monterad bakom diffen. Det motsvarade 22 mm av den typ du har som är monterad längre fram. Nu hade jag 8x17" fram och 10x17" bak med mer spårvidd och bredare kaross. Både fram och bakvagn ändrar spårvidden ganska mycket vid infjädring. Från helt utfjädrad till belastad skiljer det ca 20-30 mm beroende på hur låg bilen är. Det var tidigare ett problem vid kontrollbesiktning om de plockade fram måttbandet.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ouch! Trist med så fina delar som inte kan användas!

Fint att du får till det ändå! thumbs up

Tack Christian. Så är det ibland. Speciellt när man köper delar med dyr frakt från USA. Finns ju inget här i Europa nästan, man får chansa lite då. Tyvärr passar inte den justerbara krängningshämmaren heller pga mina nya drivaxlar.

Janne J skrev:

Hur påtaglig har bumpsteer varit tidigare?

Inte särskilt farlig, men den har varit lite lynnig på vägen, speciellt om man kör lite fortare. Men det är nog en kombination med den aggresiva hjulinställningen också, båda händerna på ratten gäller. Jag skall nog testa din filosofi lite mer med toe in fram. Den var förjävla trevlig på konbanan senast dock.... alla dessa val och kompromisser!!


And ersJepp sson skrev:

Kan man inte fräsa ner den där spacern några millimeter tills att den får plats?
Jag vet en som har fräs.

Underbar bil för övrigt. Har säkert skrivit det innan i tråden, men den ger verkligen villhöver-vibbar.
En kompis äger den röda Zan som byggdes av Micke Mride här på rejsa också, så det gör inte saken bättre direkt.

Kan hända att det går. Dock inte så mycket de det finns ett hålrum på ena sidan där muttern från kulleden skall vara. Så vi pratar nob bara en mm eller två, men då är ju problemet borta kanske. Får känna lite på bilen nu, tror jag har tillräckligt med kompensation med mina länkarmar.

Tack igen Anders, vi får hoppas på fint race sen ihop när du får ut din!


C311 skrev:

ag hade Nismo kortare styrarmar som ser ut som original. Tror de har utgått för minst 30 år sedan. Fördelen är att det styr mer, nackdelen är att den blev ännu mer tungstyrd. Bumpsteer spacers var 19-20 mm tjocka. så allt passade även med 15" hjul. Bumpsteer, det jag kom ihåg var vid hård inbromsning var den ganska instabil och kunde fara iväg åt vilket håll som helst om vägen var ojämn utan bumpsteer spacers. Jag hade ganska hårda fjädrar med liten diameter, 22 mm krängningshämmare fram och 19 mm bak som var monterad bakom diffen. Det motsvarade 22 mm av den typ du har som är monterad längre fram. Nu hade jag 8x17" fram och 10x17" bak med mer spårvidd och bredare kaross. Både fram och bakvagn ändrar spårvidden ganska mycket vid infjädring. Från helt utfjädrad till belastad skiljer det ca 20-30 mm beroende på hur låg bilen är. Det var tidigare ett problem vid kontrollbesiktning om de plockade fram måttbandet.

Fullt med bra Z-info!

Jag är lite rädd att bilen blir för trögstyrd nu. Men om det är så då får jag flytta dem bara. Jag tycker faktiskt inte att styrväxeln är ett jätteproblem nu original, kan lätt leva med den som den är original om det behövs.

Intressant med inbromsning och bumpsteer. Jag har inte känns det så illa. Det hjälper väl att coiloversarna har mindre fjädringsväg kan jag tänka mig. Nu har jag höjt upp bilen 1.5 cm så det kompenserar ju ilet till.

Köpte en justerbar krängningshämmare av T3 som monteras bak, tyvärr passar den inte pga av mina drivaxlar. Så jag satte på original bak igen. Har en tjockare fram också från ST, men avvaktar med tanke på att jag inte fick på den bak. Börjar så, bilen var ju ganska överstyrd på konbanan, så att bara sätta på den tjockare fram kan vara en bra lösning. Får testa!

20-30mm, jösses, skiljer det så mycket!

Med den spårbredden och fälgarna/däcken är det inte konstigt att din var trögstyrd

Tycker inte min är så farligt trögstyrd, hjulvinklarna hjälper väl antar jag, och geometrin från T3s grejer. Körde en annan Z på konbanan som knappt gick att ratta. Var helt andfådd efter en vända... Den bilen hade coilovers, inget annat, men vi ska ta tag i den nu med grejer från T3

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Jag åt mycket spenat som barn så jag fick armar som Karl-Alfred Med 175R14 som är originaldimension är den ganska lättstyrd. Jag hade 215/45-17 fram och mer caster med lite framåtflyttade framhjul. Det kom senare på M3 E36 med andra bärarmar från -96(?). Med extra caster kan hjulet "lyfta" upp bilen när man styr, beroende på offset o.s.v. och då gör vikten över framaxeln att det blir extra tungstyrt. Men det finns fördelar också.

Den bakre krängningshämmaren flyttade jag nedåt och hade kortare ändlänkar så det inte tog i drivaxlarna. Jag hade en 25 mm krängningshämmare fram men bilen blev för understyrd och rambenen sprack runt fästena. Förstärkningar svetsades dit och använde en original 22 mm från en europeisk 240Z (USA-spec hade klenare) och ökade på fjäderkonstanten fram och bak. Jag hade 1 grad camber fram och mindre än 1 grad bak.

Grejen med S30 bilarna är att de är ganska snälla om man vill prova något. Funkar det är det bra, om det inte gör det ja då vet man. Nu tror jag att det mesta har testats av någon och det finns mer prylar idag än för 35-40 år sedan. En bild från 1985 i Northampton. En kund hittade den på fejan.



Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



WOW!

Vilket jävla rymdskepp det är jämfört med de andra bilarna på gatan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
C311 skrev:
Jag åt mycket spenat som barn så jag fick armar som Karl-Alfred Med 175R14 som är originaldimension är den ganska lättstyrd. Jag hade 215/45-17 fram och mer caster med lite framåtflyttade framhjul. Det kom senare på M3 E36 med andra bärarmar från -96(?). Med extra caster kan hjulet "lyfta" upp bilen när man styr, beroende på offset o.s.v. och då gör vikten över framaxeln att det blir extra tungstyrt. Men det finns fördelar också.

Den bakre krängningshämmaren flyttade jag nedåt och hade kortare ändlänkar så det inte tog i drivaxlarna. Jag hade en 25 mm krängningshämmare fram men bilen blev för understyrd och rambenen sprack runt fästena. Förstärkningar svetsades dit och använde en original 22 mm från en europeisk 240Z (USA-spec hade klenare) och ökade på fjäderkonstanten fram och bak. Jag hade 1 grad camber fram och mindre än 1 grad bak.

Grejen med S30 bilarna är att de är ganska snälla om man vill prova något. Funkar det är det bra, om det inte gör det ja då vet man. Nu tror jag att det mesta har testats av någon och det finns mer prylar idag än för 35-40 år sedan. En bild från 1985 i Northampton. En kund hittade den på fejan.



Mvh/Thomas



Fullt av bra info som vanligt, tack Thomas!

Körde bilen hem igår trots löljigt mycket toe out. Bilen var inte mycket värre än vanligt med de kortare styrstagen thumbs up

3.9:1 gjorde väldigt stor skillnad. Bilen är väldigt trevlig att köra nu

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Thomas, MZR håller på att renovera en gammal Samuri nu:
https://zclub.net/community/index.php?threads/mzr-have-a-few-samuri-la . . . .


Öppnade upp den lite imorse:


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Oj.. oj oj oj..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Bonus:


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



dvorak skrev:
Bonus:



Nice thumbs up

Storbritannien hade det ganska knapert i början av 1980-talet vilket syns på bilarna, men det har ändrats sen dess.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Låter lite halvtaskigt från spisen, va...















NOT!!!

Härligt att du får vädra den!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Låter lite halvtaskigt från spisen, va...

Det är svårt att köra ordentligt och anvarsfullt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Använt bilen en hel del denna helgen. Går kanon. Nu är den inne på ventiljustering, sedan är det bara småpill










_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190




_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande