Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69651 totalt) |
Återkommer i frågan om effektförlust. Tror att det är ganska mycke i dessa gamla mekaniska drivlinor. Jag har beställt en renoverad 5 växlad lådan från en 280ZX Turbo. De skall hålla bra enligt motorbyggaren. Köpte den av honom. Min bil har en R200 diff, de tidigare bilarna hade R180 som inte är lika kraftiga. Jag tänkt slänga in en Quaife eller något annat i den. Problemet är störst i drivaxlarna till hjulen. De går av om man inte byter dem. Det finns lite olika alternativ, bl.a från 240SX. Har inte riktigt bestämt mig där. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Står och väntar...
Men används flitigt ändå! Börjar trilla in delar: Tjocka!! Bak, med handbroms: Länkarmar fram: Nu har alla grejer kommit till motorn också, så den skall skickas nästa vecka! Om det går att få tag i frakt... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Tack Janne! Nu är steg 1 påbörjat. Motorn håller på att packas ihop så jag har börjat med bromsbyte och chassiedelar. Jag beställde fel fjäderbensstag, så jag uppgraderade till ett par bättre justerbara topplager från T3 som passar stagen. Dock måste jag kapa lite i tornen. Nu står bilen så fint över två platser i garaget... Original: _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Det går långsamt framåt som vanligt. Som småbarnsfar får man ta sig tid ibland.
Inget på bilen är fastrostat, allt lossnar ganska lätt. Väldigt skönt. Bytt topplager fram, kommer även byta bak. Måste kapa lite i tornen! Grejerna från Techno Toy Tuning är fantastiskt fina. Njuter av våren! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Jobbigare än väntat
Så en sådan här införskaffades: Svårkontrollerad... Denna fixar till med mycket jobb Inte direkt factory finish, men jag ska snygga till det lite till... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Biltema har roterande hårdmetallfilar med 6 mm skaft. Funkar skitbra, äter duktigt med metall om man vill. Nackdelen är att de producerar massvis med sylvassa, heta, metallbitar när man kör i järn. Handskar, täta skyddsglasögon och dammsugare efteråt är ett måste.
Har man inte tryckluft för att driva ett passande roterande verktyg så finns det en elektrisk Makita på Bauhaus, lite dyr dock. Man kan köra med en överhandsfräs också om man plockar bort lite jox, de är billigare. På eBay finns långa roterande filar till rimliga priser också bra. Köpte mig den billigaste plasmaskäraren på eBay, den är verkligen super för att komma åt med ibland, behövs dock något annat verktyg för att snygga upp med efteråt.... Kommer man åt med en vinkelkap är det bättre. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Tack för tipsen! Ska testa lite till med Nibblern. Tror en roterande fil blir bra till efter. Kommer tyvärr inte åt med vinkelkapen. Och vågar inte köra med den inne ibilen sen på baktornen _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Biltema har två raka slipmaskiner för 6 mm skaft
15-468 för 179 sek, luftförbrukning 130 l/min 71-907 för 799 sek, luftförbrukning 71 l/min Jag valde för ovanlighetens skull den dyrare eftersom min kompressor är ganska liten och jag har planer på att sitta ganska länge med slipmaskinen när jag ska snygga till kanalerna i ett topplock längre fram. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Tack för tipsen! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Nu blir det lite sidospår i tråden tyvärr.... Även 71 l/min kräver en rätt stöddig kompressor för längre användning, typ en 3-fasare. 71 liter betyder 71 liter vid arbetstrycket som är 5-6 bar? En kompressor som klarar 500 liter per minut betyder att den "suger in" 500 liter per minut i kompressorn. Så 70 liter vid 5 bar => 70*5 = 350 liter in i kompressorn Själv hatar jag ljudet av tryckluftsverktyg plus att dessutom höra en kompressor som går konstant... Makitan: https://www.bauhaus.se/slipmaskin-ma _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Gav mig inte med filen, blev helt ok:
Sida 2 attackerade jag lite annorlunda, och bara efter nibblern blev det mycket bättre. Det trevliga med nibblern är att bilarna bara faller ner. Inga metallspån överallt, och detta kommer bli bra när jag måste göra tornen inne i bilen. lite fil och lite färg: Bytte även emblem till de japanska. Stadiga i metall, till skillnad från 280Z i plast. Nissan kunde sin Amerikanska marknad vid det här laget: Rörigt som vanligt när jag jobbar! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Det där beror garanterat på bromsbänken dem kört i. Kör man en navdyno så har man väldigt väldigt små förluster. Däremot rullar brukar ha mycket mer förlust iom däckets friktion, kan lätt skilja 100hk beroende på hur allt är kalibrerat. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Första sidan klar.
Andra sidan redo att monteras. Hjullagerfett har äntligen kommit också så kan kan sätta på hubbarna med skivor och allt också! Börjat riva bakvagnen, och bilen bråkar lite med mig. Kommer inte montera ner allt i detta läget bak. Tar det vid nästa beställning till T3, är sugen på deras bakvagn. Motorn håller på att packas ihop. DSI har nu beställt en crate till den! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69651 totalt) |