Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |
ABS? Det var riktigt svårt att få till inbromsningarna 1. Kallt som fan, inget grepp fram 2. Kört modern bil att tag, de är så förlåtande, man får verkligen passa sig nu _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Så härlig kärra!
Jag hoppar gärna in som passagerare vid något tillfälle. Kom ej så långt i torsdags tyvärr. Och kul att några tar lite foton och videor också, när man själv är i princip kass på det. Ses vid nästa sprint, om inte jag får ett infall samt möjlighet att ta mig till Falkenberg lite spontant. _________________ Stian Maylann BMW M3 3.0 '95 |
||||||
Stort tack! Det är bara att fråga så kan vi lösa det Galonstolen är redo _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack för åkturen, det var riktigt häftigt!
Första gången på bana, hur kändes den och hur mycket kom det upp på att-göra-listan? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack Janne! Den kändes väldigt bra. Balanserad och fin i chassiet. Motorn är fantastisk, den bara vill och vill och vill. Bilen skjuter mycket eld vid inbromsning, det är ju riktigt positivt! Bilen är ganska lättkörd och trygg, men det kommer ta tid innan jag får upp farten i den. Jag fegade ganska mycket, och det finns massor mer att hämta. Sedan är det svårare att köra fort med en vass sugmotor jämfört med modernare turbomotorer. Man får lida för alla misstag, inte bara att trampa på gasen. Det negativa: Bromsarna var lite svampiga, misstänker vätskan. Köpte vanlig från macken. Jag fegbromsade väldigt mycket. Blev avflaggad, hade 101dB, den blir svår att lösa... insugsljudet är högt. Får jobba vidare på box. Överlag är jag glad över att allt funkade så bra som det gjorde. Visst, lite tweaks här och där på chassiet finns det ju att göra, men mycket bra grund att jobba vidare på. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Vill bara tillägga en sak: Det kändes som att köra bil! Precis det jag var ute efter när jag skaffade en äldre bil igen. Saknat detta!
_________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Är den lika trygg när man åker med? Tusen tack för provkörningen på bana Peter! Vilken bil du har byggt, helt otroligt vad den bara skjuter på. Hur länge jag än varvade så sa du "finns mer kvar" Sången är fantastisk
Det kan förklara, jag har lite bra vätska hemma om du vill ha sålänge, annars var det tydlig bromskänsla fram till att den mjuknade så det funkade bra. Fantastisk bil, de där flammorna borde du filma nästa gång _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Kul att du körde!! Det där passagerarsätet dock.... Viktigt att du får testa också, efter alla kvällar du hjälpt mig är du en del av skälet att den är ute och funkar så bra! Mycket uppskattat. Så det är viktigt att du får köra också! Det ser inte ut som beläggen smetat något på skivorna, så tänkte börja med bättre vätska. Har du öppnad vätska som är ok fortfarande så är det ju kanon att använda upp det. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Den låter ilsken! Men i bästa fall behöver du som det verkar bara 3 växlar.... Du får jobba på att lita på vridet mer tror jag
Gött att se att den nu kommer till riktig användning och körs hit & dit! MEN när skall du fixa varvräknaren alt. byta till en bättre tydligare? Ang. insugsljudet. Du får gjuta en box runt trattarna och låt den tratten från boxen "spela" in i en skiva stenull en liten bit framför eller bygg en rund ljudämpare som luften sugs igenom. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Kopiera den ljuddämpade insugningsboxen från BMW M5 3.6 (S38B36). Min M635:a (M88/3) som inte är ljuddämpad har dispens. Den får låta 86dB vid 50 km/t på 2:an enligt typintyget och den låter jättemycket mer vid 6500 varv. Det är trist hur det har blivit, att det inte får låta något på en motorbana. Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Använde bara två växlar ibland.... 8200 varv när Figgz körde fullt på rakan. Hade man byggt denna bilen enbart för bana skulle man ha en ännu kortare slutväxel. Tror min 3.9 som sitter i nu är en ganska bra kompromiss. Vrid... måste varva mer Jag har nu två varvräknare till att plocka delar ifrån, vissa delar här växer inte på träd... Jag har varvräknare i displayen i centerkonsollen också, nödlösning. C311: Tack, ska kolla på det. Det verkar som en box från Reverie passar, så jag ska titta på en sådan framåt _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
mycket fin bil
jag andvänder ochså T3 delar på min toyota kp61 bra saker men trist att han ska envisas med tum gängor. emblemet på din instrumentbräda är det original? det står fairlady Z om du inte redan viste. hur funkar frambroms kittet? funderar att ochså införskaffa det mvh _________________ jimmy salomonsson |
||||||
Tack så mycket! Emblemet är eftermarknad. Köpte det av jpan gt. Jag är mycket nöjd med bromskittet, har inget att klaga på än. Har dock inte kört så mycket, men hittills är det bra _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Kan meddela att min bil är med på Z Car Garage-bloggen! Och deras sociala media.
Läst deras blog i flera år, så det känns verkligen kul. (Dock bor jag inte i Halmstad ) https://www.zcarblog.com/2021/05/17/ _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag kommenterar inte så mycket som jag borde göra i denna tråden. Det kan vara för att jag är grymt avundsjuk. Eller för att jag inte känner att jag kan bidra med så mycket.
Gillar verkligen den här kärran! |
||||||
Tack alla!
Bilen har faktiskt stått i garaget sedan Falkenberg. Regnat mycket, och ville gärna kolla över hjulupphängningen efter användning. En stötdämpare satt lite lös, så det var tur att man gjorde... samt många bultar som ville efterdras. Att köra stumma grejer kräver definitivt mer underhåll. Får börja köra mer Loctite. Barnen var glada över att få åka Datsun igen: _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||
Men eller hur, jag känner bara för att hala upp min bilnyckel och fråga om den duger som dellikvid.. fast sist hade jag ju Fyfabian, och även om den såklart räckt och blivit över så är den ju inte min att byta bort. Bara som på Vårgårda sist när ett argt insugsgurgel gick över i ett rytande längst bort i ena änden. Alla närvarande bara stannade upp och samtliga huvuden vreds åt en vacker champagnebeige skapelse som kom farande.. Magnifikt! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 31, 32, 33 >> 4 besök senaste veckan (69648 totalt) |