Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
MaZ skrev:
Du verkar ha lite strul med ABSen?

ABS?


Det var riktigt svårt att få till inbromsningarna
1. Kallt som fan, inget grepp fram
2. Kört modern bil att tag, de är så förlåtande, man får verkligen passa sig nu

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Så härlig kärra!
Jag hoppar gärna in som passagerare vid något tillfälle. Kom ej så långt i torsdags tyvärr.
Och kul att några tar lite foton och videor också, när man själv är i princip kass på det.

Ses vid nästa sprint, om inte jag får ett infall samt möjlighet att ta mig till Falkenberg lite spontant.

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
maylann skrev:
Så härlig kärra!
Jag hoppar gärna in som passagerare vid något tillfälle. Kom ej så långt i torsdags tyvärr.
Och kul att några tar lite foton och videor också, när man själv är i princip kass på det.

Ses vid nästa sprint, om inte jag får ett infall samt möjlighet att ta mig till Falkenberg lite spontant.

Stort tack!

Det är bara att fråga så kan vi lösa det Galonstolen är redo

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=cnPS52VQ964&t=400s

thumbs up thumbs up thumbs up




Från idag


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tack för åkturen, det var riktigt häftigt!

Första gången på bana, hur kändes den och hur mycket kom det upp på att-göra-listan?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Janne J skrev:
Tack för åkturen, det var riktigt häftigt!

Första gången på bana, hur kändes den och hur mycket kom det upp på att-göra-listan?

Tack Janne!

Den kändes väldigt bra. Balanserad och fin i chassiet. Motorn är fantastisk, den bara vill och vill och vill. Bilen skjuter mycket eld vid inbromsning, det är ju riktigt positivt!

Bilen är ganska lättkörd och trygg, men det kommer ta tid innan jag får upp farten i den. Jag fegade ganska mycket, och det finns massor mer att hämta. Sedan är det svårare att köra fort med en vass sugmotor jämfört med modernare turbomotorer. Man får lida för alla misstag, inte bara att trampa på gasen.

Det negativa: Bromsarna var lite svampiga, misstänker vätskan. Köpte vanlig från macken. Jag fegbromsade väldigt mycket.

Blev avflaggad, hade 101dB, den blir svår att lösa... insugsljudet är högt. Får jobba vidare på box.

Överlag är jag glad över att allt funkade så bra som det gjorde. Visst, lite tweaks här och där på chassiet finns det ju att göra, men mycket bra grund att jobba vidare på.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Vill bara tillägga en sak: Det kändes som att köra bil! Precis det jag var ute efter när jag skaffade en äldre bil igen. Saknat detta!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



dvorak skrev:

Bilen är ganska lättkörd och trygg,

Är den lika trygg när man åker med?
Tusen tack för provkörningen på bana Peter! Vilken bil du har byggt, helt otroligt vad den bara skjuter på. Hur länge jag än varvade så sa du "finns mer kvar" Sången är fantastisk

dvorak skrev:

Det negativa: Bromsarna var lite svampiga, misstänker vätskan. Köpte vanlig från macken. Jag fegbromsade väldigt mycket.

Det kan förklara, jag har lite bra vätska hemma om du vill ha sålänge, annars var det tydlig bromskänsla fram till att den mjuknade så det funkade bra.

Fantastisk bil, de där flammorna borde du filma nästa gång

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Figgz skrev:
dvorak skrev:

Bilen är ganska lättkörd och trygg,

Är den lika trygg när man åker med?
Tusen tack för provkörningen på bana Peter! Vilken bil du har byggt, helt otroligt vad den bara skjuter på. Hur länge jag än varvade så sa du "finns mer kvar" Sången är fantastisk

dvorak skrev:

Det negativa: Bromsarna var lite svampiga, misstänker vätskan. Köpte vanlig från macken. Jag fegbromsade väldigt mycket.

Det kan förklara, jag har lite bra vätska hemma om du vill ha sålänge, annars var det tydlig bromskänsla fram till att den mjuknade så det funkade bra.

Fantastisk bil, de där flammorna borde du filma nästa gång

Kul att du körde!! Det där passagerarsätet dock....

Viktigt att du får testa också, efter alla kvällar du hjälpt mig är du en del av skälet att den är ute och funkar så bra! Mycket uppskattat. Så det är viktigt att du får köra också!

Det ser inte ut som beläggen smetat något på skivorna, så tänkte börja med bättre vätska. Har du öppnad vätska som är ok fortfarande så är det ju kanon att använda upp det.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Den låter ilsken! Men i bästa fall behöver du som det verkar bara 3 växlar.... Du får jobba på att lita på vridet mer tror jag
Gött att se att den nu kommer till riktig användning och körs hit & dit!
MEN när skall du fixa varvräknaren alt. byta till en bättre tydligare?


Ang. insugsljudet.
Du får gjuta en box runt trattarna och låt den tratten från boxen "spela" in i en skiva stenull en liten bit framför eller bygg en rund ljudämpare som luften sugs igenom.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Jovani skrev:
Den låter ilsken! Men i bästa fall behöver du som det verkar bara 3 växlar.... Du får jobba på att lita på vridet mer tror jag
Gött att se att den nu kommer till riktig användning och körs hit & dit!
MEN när skall du fixa varvräknaren alt. byta till en bättre tydligare?


Ang. insugsljudet.
Du får gjuta en box runt trattarna och låt den tratten från boxen "spela" in i en skiva stenull en liten bit framför eller bygg en rund ljudämpare som luften sugs igenom.


Kopiera den ljuddämpade insugningsboxen från BMW M5 3.6 (S38B36). Min M635:a (M88/3) som inte är ljuddämpad har dispens. Den får låta 86dB vid 50 km/t på 2:an enligt typintyget och den låter jättemycket mer vid 6500 varv. Det är trist hur det har blivit, att det inte får låta något på en motorbana.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Jovani skrev:
Den låter ilsken! Men i bästa fall behöver du som det verkar bara 3 växlar.... Du får jobba på att lita på vridet mer tror jag
Gött att se att den nu kommer till riktig användning och körs hit & dit!
MEN när skall du fixa varvräknaren alt. byta till en bättre tydligare?


Ang. insugsljudet.
Du får gjuta en box runt trattarna och låt den tratten från boxen "spela" in i en skiva stenull en liten bit framför eller bygg en rund ljudämpare som luften sugs igenom.

Använde bara två växlar ibland.... 8200 varv när Figgz körde fullt på rakan. Hade man byggt denna bilen enbart för bana skulle man ha en ännu kortare slutväxel. Tror min 3.9 som sitter i nu är en ganska bra kompromiss. Vrid... måste varva mer

Jag har nu två varvräknare till att plocka delar ifrån, vissa delar här växer inte på träd... Jag har varvräknare i displayen i centerkonsollen också, nödlösning.




C311: Tack, ska kolla på det. Det verkar som en box från Reverie passar, så jag ska titta på en sådan framåt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



mycket fin bil thumbs up thumbs up thumbs up
jag andvänder ochså T3 delar på min toyota kp61 bra saker men trist att han ska envisas med tum gängor.
emblemet på din instrumentbräda är det original? det står fairlady Z om du inte redan viste.
hur funkar frambroms kittet? funderar att ochså införskaffa det mvh

_________________
jimmy salomonsson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
salmon skrev:
mycket fin bil thumbs up thumbs up thumbs up
jag andvänder ochså T3 delar på min toyota kp61 bra saker men trist att han ska envisas med tum gängor.
emblemet på din instrumentbräda är det original? det står fairlady Z om du inte redan viste.
hur funkar frambroms kittet? funderar att ochså införskaffa det mvh

Tack så mycket!

Emblemet är eftermarknad. Köpte det av jpan gt.

Jag är mycket nöjd med bromskittet, har inget att klaga på än. Har dock inte kört så mycket, men hittills är det bra

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Kan meddela att min bil är med på Z Car Garage-bloggen! Och deras sociala media.

Läst deras blog i flera år, så det känns verkligen kul. (Dock bor jag inte i Halmstad )

https://www.zcarblog.com/2021/05/17/parts/parts-zcg-cv-axles-for-peter . . . .

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Kul Peter! Klart att bilen skall få glänsa lite på deras blog! Välförtjänt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

dvorak skrev:
Kan meddela att min bil är med på Z Car Garage-bloggen! Och deras sociala media.

Läst deras blog i flera år, så det känns verkligen kul. (Dock bor jag inte i Halmstad )

https://www.zcarblog.com/2021/05/17/parts/parts-zcg-cv-axles-for-peter . . . .


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Jag kommenterar inte så mycket som jag borde göra i denna tråden. Det kan vara för att jag är grymt avundsjuk. Eller för att jag inte känner att jag kan bidra med så mycket.

Gillar verkligen den här kärran! thumbs up thumbs up
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Tack alla! thumbs up

Bilen har faktiskt stått i garaget sedan Falkenberg. Regnat mycket, och ville gärna kolla över hjulupphängningen efter användning. En stötdämpare satt lite lös, så det var tur att man gjorde... samt många bultar som ville efterdras. Att köra stumma grejer kräver definitivt mer underhåll. Får börja köra mer Loctite.


Barnen var glada över att få åka Datsun igen:




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



And ersJepp sson skrev:
grymt avundsjuk


Men eller hur, jag känner bara för att hala upp min bilnyckel och fråga om den duger som dellikvid.. fast sist hade jag ju Fyfabian, och även om den såklart räckt och blivit över så är den ju inte min att byta bort.

Bara som på Vårgårda sist när ett argt insugsgurgel gick över i ett rytande längst bort i ena änden. Alla närvarande bara stannade upp och samtliga huvuden vreds åt en vacker champagnebeige skapelse som kom farande.. Magnifikt!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande