Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rollstyvhet, roll gradient
2430 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag sätt lite här och där siffror typ xx grader per g.
Frågan är det kaross kängning och däck krängingen eller bara karross?

Se bla
Citat:
· 0.2 - 0.7 deg/g for stiff higher downforce cars
· 1.0 - 1.8 deg/g for low downforce sedans
http://www.optimumg.com/docs/Springs&Dampers_Tech_Tip_2.pdf

Någon som har ider/tankar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag har alltid tolkat det som karossens lutning kontra markplan!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Roggaman:
Jag håller med dig, markplan till kaross är det vettiga.


Jag gjorde en liten test.
Sket i ofjädrad vikt och rollcentrum ligger i markplan.
Då däck ligger i serie med fjäder och kränga blir rätt intresnakt vad däckens fjäderkontstan är.



_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Rollstyvhet, roll gradient
2430 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande