Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? !
1, 2, 3   >>
7132 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Flera har haft problem med slitage på ytterskuldran på framdäcken med speciellt Michelin CUP2.

Jag har haft det men har bytt till bredare fälgar vilket verkar hjälpa massor.

På bilderna är det 255/30 19 på 10-tumsfälg. Som ni ser så finns nu plötsligt massa gummi kvar på ytterskuldran men istället är innerskuldran slut i förtid och gott om mönster kvar i mitten. Dvs jag bör minska camber lite! Har någonstans mellan 3,2 - 3,4 idag.

Det är ju stor skillnad på hur däckssidorna får röra sig under sidobelastning om de sticker lite utanför en lite för smal fälg, eller tvärtom med tyskstuk lutar inåt. Tänk att den första varianten blir högre och den andra lägre i höjd när den flexar sidledes som ytterdäck i en sväng. Med för smal fälg blir ytterskuldran högre vilket ju ger en högre belastning just på ytterskuldran. Typ...

Paintkladd:


I och med att yttern klarar sig oerhört mycket bättre med den bredare fälgen så får man massa spelrum att hitta vettig kompromiss. Med 265 på 10 kan det bli mitt i prick. Sen lite finlir med camber thumbs up





_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är det ungefär samma som för pyttedäck, att maxspec för fälgbredd till dimensionen är lite för smalt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Exakt samma problem jag hade med cup2 på M3an med 19". Min teori är att det är herr Ackerman som spökar. Inner fram släpar vid kurvtagning. Ställ mer toe-in. Har du mer slitage på höger fram än på vänster?

Kör cup2 på både GT4an och 944an utan sådant slitage öht.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Absolut är det på innersidan Ackerman. Samma problem på e36 M3. Hade massivt av detta släpainnerneländet men det var faktiskt olika illa med olika däckmodeller. Men just veka stommar där man behövde extra camber för att yttern skulle överleva så gick innern sönder istället. Pirellis Corsa rdäck rex....

Men med finlir med camber så kan det nog bli okej. Att bygga om för annan ackerman orkar jag inte även om det "bara" är att flytta styrväxeln tex. Mer toe in är ju inte heller så tilltalande thumbs down

I och med att yttern klarar sig oerhört mycket bättre med den bredare fälgen så får man massa spelrum att hitta vettig kompromiss.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hade exakt samma slitage på Cup1, Cup+ Cup2 och Supersport. Provade med 2 grader, 3 grader och till slut 3,7grader negativ camber utan rnågon förbättring. Slitaget verkar bli betydligt mindra med 18 istf 19".

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu blir det en omgång R888R först istället, har bara kört R888 så läge att testa dubbel-R'en Blir 265 på 10" fram. Men sen blir det troligtvis CUP2 i 265 på 10" fram, övertygad att det kan funka betydligt bättre än 255 eller 265 på 9" iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
Hade exakt samma slitage på Cup1, Cup+ Cup2 och Supersport. Provade med 2 grader, 3 grader och till slut 3,7grader negativ camber utan rnågon förbättring. Slitaget verkar bli betydligt mindra med 18 istf 19".


Släpainnerhjulsslitaget på innerskuldran blir ju mindre med mindre camber, men nu kanske du tänker på ytterskuldreslitaget?

Tror du har helt rätt att det blir värre med större hjul och lägre profil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Pratar bara om innerskuldran här. 🤗

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Logiskt så minskar slitaget på insidan pga av ackerman när man minskar cambern. Men släpeffekten är densamma, den bara sprids på en lite bredare yta. Man kommer kanske några varv längre men slitaget är kvar. Det enda som kan hjälpa är toe-in eller mindre toe-out. Antingen det eller mekanisk ombyggnad. Mer dynamik på däck, högre profil samt lufttryck är också något som kan hjälpa något.

Visst avtog dina problem när du bytte till annat märke på däcken?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:

Visst avtog dina problem när du bytte till annat märke på däcken?


Japp. Vilket ju kan verka lite märkligt.

Och håller med om vinkeln, däcket släpas i backen i såpass "extrem" vinkel så att några grader hit eller dit inte gör superskillnad tyvärr. Men liiite bättre blir det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En vis man sa öka caster! Och jag kan inte annat än hålla med till 100% thumbs up På min E36 M3 fanns ingen justermån för mer caster i topplagringen eftersom den har fästet toklångt bak i lagringen original. Men M2'an har ju faktiskt originalinfästningen centrerad i topplagringen! Så där bör det finnas lite att hämta thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Inner fram hjul har, tar, i prinsip ingen sidolast i böj
Mao defermation av däcket inner fram är i ca noll.
Eller?
Hmm inte sant, inner tar last i instyrning och ut ur böj.
Då blir då frågan hur stor del av böjen inner fram är att ta hänsyn till.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fuling skrev:
Inner fram hjul har, tar, i prinsip ingen sidolast i böj
Mao defermation av däcket inner fram är i ca noll.
Eller?
Hmm inte sant, inner tar last i instyrning och ut ur böj.
Då blir då frågan hur stor del av böjen inner fram är att ta hänsyn till.


Kul grej från igår med mina däckstempgrejer var att man tydligt ser att ner i Torparn på Sviestad så får jag först temphöjning på innersidan på innerhjulet(!) och sen kommer ytterhjulets temp. Det är ju en väldigt speciell sväng där man ska tar ner farten i svängen så jag gör tydligen något special in i kurvan


EDIT: Typ här https://youtu.be/jMsMUV9xTCw?t=154


Tyvärr är temperaturerna för låga mot vald färgskala i videon och det mesta hamnar under tröskeln med helt svart som resultat. De smalaste svarta strecken man ser är däckens längsgående mönster som är kallare än slitytan.




EDIT2:
Min paintkladd är ju starkt överdriven förstås men pekar ju på att ett ballongigt däck inte mår helt bra som ytterhjul främst

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att inner går i temp först gör mig inte direkt förvåndan.
Särkilt inte under broms in i böj.
Frågan blir mer som jag känner, vad händer sen,när och hur länge?
Hur länge hasar bara inner framhjul bara med typ.
När innerhjulet hasar så skulle man behöva anti ackerman typ.
Hmm om jag nu inte tänker krokigt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns en del bilder på den blå M3 E36an jag hade där inner framdäck är nästan lyft från backen, bara inre delen av dess bredd är i backen och i superkass vinkel förstås pga camber + massa krängning. Men man ser ju inte vilken slipvinkel den har mot backen pga vad toe + ackerman är förstås. Men helt klart är det ganska lite marktryck, tillräckligt mycket marktryck för att slita på gummit massa, men kanske inte så jättemycket som hjälper till att styra



EDIT:
Ja Ackerman som ökar toe in vid sväng skulle behövas


EDIT2:
Trångt i topplagringen för mer caster tyvärr. Frågan om det finns lösningar med excentriska bussningar eller nåt sånt för bärarm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sen kan man fråga sig om inner fram slirar/släpar med färdriktingen eller/och tvärs färdriktingen.
Hmm jag har fa... mig ingen aning.....


Mer caster:
Känns som det behövs massor med caster för att få inner fram mer rakt(vertikalt).
Hmm får kolla, återkommer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är hyffsat säker på att det blir för mycket toe out rent slipvinkelmässigt på innerhjulet.

Vore extremt intressant att veta hur mycket olika ökning av caster ger i camberförändring vid rattvinklar man har i tex Depåkurvan på Mantorp (lite tajtare böj) eller Depåkurvan ut på rakan på Gelleråsen (öppnare, snabbare). Som exempel liksom.

Eftersom jag kör gat/bruksbil så är chassisättningen så att det kränger ganska mycket förstås jämfört med krängning på en mer kompromisslös racerbilsättning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Intressant, jag har också haft samma typ av slitage men helt andra däck och bil. Framförallt kinnekulle vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur banan ser ut. Man kan ju se på bilder att det inte är mycket slityta i backen på innerdäcket, samma som magnus pratar om.

Ca 1260kg bil 50/50 viktfördelning

205/50 15" Cup 1 på 7" fälg.

-2,8-2,9 i camber, ca 3 grader caster om jag minns rätt och ca 0 toe fram.


Fick inte detta med R888, men dom fick vågig yttersida och toyovecket istället, så där var det nog mer kollaps av stommen istället. Kanske hade kunna gå ner i camber med MPSC, men 2,8 känns ju inte så himla mycket. Har inte riktigt tagit tag i problemet än, vet inte riktigt i vilken ände jag ska attackera problemet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm samma fenomen finns på grävlingar.
Men då skyls felet på spinnade inner hjul.

Därav min fråga längs eller tvärs.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



fuling skrev:
Hmm samma fenomen finns på grävlingar.
Men då skyls felet på spinnade inner hjul.

Därav min fråga längs eller tvärs.


Är inte riktigt säker på hur du menar. Men innerhjulet styr mer ut än vad ytterhjulet styr in, vilket får en kasande effekt med tryck utåt från insidan av däcket.

Sen kan ju resultatet bli ännu större om det understyr också. Jag har hört en del som menar att man skall ha en styvare krängare fram för att råda bot på det. I min sinnevärld bord det betyda mer understyrning. Kanske rollen uppväger effekten?

Klart som grumligt korvspad, typ

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Inte för att jag levererar en lösning här, men samtliga uppräknade bilar har ju McPhersonframvagn och någorlunda klistriga däck. Är det inte så att man med mycket statisk camber och taskig cambergain får just detta problem?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Däck för banåka
CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? !
1, 2, 3   >>
7132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande