Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjulvikter?
2851 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Läste i ett inlägg att forumägaren hade jämfört vikten på 18 tums däck och fälg med 19 tums och det skiljde ca 5 kg per hjul. Jag har inte kunskapen att räkna på det, men spontant känns det som att det egentligen inte finns någon fördel att köra med tyngre 19 tums hjul. Vad säger ni som vet bättre, blir bilen långsammare med 19 tummarna?
Minns själv när jag för många år sedan hade en golf med tunga vinterhjul och jag bytte till lättare sommarhjul, att bilen kändes "lättare i steget".

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Finns inga regler för vilka hjuldimensioner som är snabbast. Men större hjul blir ofta tyngre hjul och det skiljer 5kg/hjul så märks det säkert både i prestanda och känsla. F1 kör väl fortfarande på 13"?
Med vänlig hälsning /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



claes t skrev:
F1 kör väl fortfarande på 13"?

...pga reglementet säger så
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm nu skall jag vara TRÅKIG.
Sökfunktinen är bra.
se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886

_________________
Johan Sjölinder
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för länken!

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

blixten:
Vad gav länken dig?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Du menar vad jag tackade för ? Tja, länken gav ju det svaret att det inte var en helt enkel fråga att svara på. Men med likartade förhållanden, så är det en fördel att köra med 5 kg lättare hjul, men hur mycket fördel det är beror på omständigheterna och inställning/anpassning av stötdämpare och fjädring. Men kan man välja mellan 19x10 tums hjul och 18x10 med samma däckbredd och 18x10 väger 5kg mindre per styck, så bör det vara en fördel. Hur stor den fördelen blir i tid runt en bana fick jag dock inget solklart svar på.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



blixten skrev:
Du menar vad jag tackade för ? Tja, länken gav ju det svaret att det inte var en helt enkel fråga att svara på. Men med likartade förhållanden, så är det en fördel att köra med 5 kg lättare hjul, men hur mycket fördel det är beror på omständigheterna och inställning/anpassning av stötdämpare och fjädring. Men kan man välja mellan 19x10 tums hjul och 18x10 med samma däckbredd och 18x10 väger 5kg mindre per styck, så bör det vara en fördel. Hur stor den fördelen blir i tid runt en bana fick jag dock inget solklart svar på.

/Johan B


Kanske för att det inte finns ett solklart svar....

tex spoilernytt har väl tidigare testat en given bil med 17", 18" och 19" hjul och den gången tror jag 18" hjulen var snabbast.

En större fälg kommer ju få mer tröghetsmoment då mycket av massan är längre ut från centrum.

En bil med bred vridmomentskurva (läs stor motor) drabbas inte lika mycket av de negativa delarna av större fälgar som en bil med smal vridmomentskurva (läs tex vw lupo eller liknande)

_________________
Roland Johansson
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



lite bekvämare med lite tyngre hjul dock om vi talar om ojämnt underlag..dvs lättare att hålla lagom gaspådrag... min erfarenhet...

_________________
Mats Andersen
Citera
Racetech
Hjulvikter?
2851 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande