Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luktar bensin från oljan vid oljebyte? Bmw M52B28.
7 besök senaste veckan (1282 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Idag när jag skulle göra oljebyte på racebilen så luktade oljan bensin samt att den var jättetunn.
Det rann en liten stråle efter att all olja kommit ut.
Det var så jag upptäckte att något inte stämde!!!

Motorn är en BMW M52B28 från 97.

Vart och hur kan bensinen ta sig in till oljesystemet?
Kan det vara slitna kolvringar?

Vad kan vara fel? Vart börjar man felsöka?

Mvh/Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



chrillej82 skrev:
Hej!

Idag när jag skulle göra oljebyte på racebilen så luktade oljan bensin samt att den var jättetunn.
Det rann en liten stråle efter att all olja kommit ut.
Det var så jag upptäckte att något inte stämde!!!

Motorn är en BMW M52B28 från 97.

Vart och hur kan bensinen ta sig in till oljesystemet?
Kan det vara slitna kolvringar?

Vad kan vara fel? Vart börjar man felsöka?

Mvh/Chrille


Kan vara slitna kolvringar, men kan likväl vara felaktigt luft/bränsleförhållande så för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna...

Ett leakdown test på alla cylindrar ger dig ett troligt svar på om det är ett rent mekaniskt fel i motorn eller om det mer troligt härrör från bränsle- och tändningsfel

_________________
Roland Johansson
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Citat:

Kan vara slitna kolvringar, men kan likväl vara felaktigt luft/bränsleförhållande så för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna...

Ett leakdown test på alla cylindrar ger dig ett troligt svar på om det är ett rent mekaniskt fel i motorn eller om det mer troligt härrör från bränsle- och tändningsfel



Gjorde ett leakdown test på den idag och fick fram följande värden:

Cylinder 1 = 15% läckage
Cylinder 2 = 15% läckage
Cylinder 3 = 35% läckage + att olja bubblade upp i oljesticksröret
Cylinder 4 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 1
Cylinder 5 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 3
Cylinder 6 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 2


sen sitter det ett M50-insug på motorn som har större luftkanaler än original, så den kanske får för mycket soppa pga det?

Men det ser ju ut som att det verkar vara dåliga kolvringar om man går efter värdena.


Med vänlig hälsning//chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



chrillej82 skrev:
Citat:

Kan vara slitna kolvringar, men kan likväl vara felaktigt luft/bränsleförhållande så för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna...

Ett leakdown test på alla cylindrar ger dig ett troligt svar på om det är ett rent mekaniskt fel i motorn eller om det mer troligt härrör från bränsle- och tändningsfel



Gjorde ett leakdown test på den idag och fick fram följande värden:

Cylinder 1 = 15% läckage
Cylinder 2 = 15% läckage
Cylinder 3 = 35% läckage + att olja bubblade upp i oljesticksröret
Cylinder 4 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 1
Cylinder 5 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 3
Cylinder 6 = 55% läckage + ett blåsljud hörs från cylinder 2


sen sitter det ett M50-insug på motorn som har större luftkanaler än original, så den kanske får för mycket soppa pga det?

Men det ser ju ut som att det verkar vara dåliga kolvringar om man går efter värdena.


Med vänlig hälsning//chrille


Med de värdena är det väl en helrenovering eller byte av motor till bättre begagnad som gäller.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Vilken väg tar blåsljuden mellan cylindrarna?

Den där borde ha fler symptom än soppalukt från oljan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Niklas Falk skrev:
Vilken väg tar blåsljuden mellan cylindrarna?

Den där borde ha fler symptom än soppalukt från oljan.


Min tanke också!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Läckaget mellan cylindrarna kanske beror på att motorn inte stod rätt i TDC. 4-1, 5-3 och 6-2 ligger efter varandra i tändföljd.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



"Blåsljud" är troligtvis läckande ventiler eller felställd vev för leakdown test. Läcker det förbi kolvarna så man hör ljudet skulle motorn skjuta ut oljestickan och gå väldigt dåligt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Läckage borde ligga under 5% på en frisk motor.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Guson skrev:
Läckaget mellan cylindrarna kanske beror på att motorn inte stod rätt i TDC. 4-1, 5-3 och 6-2 ligger efter varandra i tändföljd.
Varje cylinder ska väl stå i sitt eget TDC när man mäter den (på komp med stängda ventiler)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester
"Testing is done on an engine which is not running, and normally with the tested cylinder at top dead center on compression..."
Kan man få detta mönster av värden om man mäter de olika cylindrarna och ettan står i TDC (vid alla mätningarna)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om ettan står i TDC så borde inget kunna läcka vare sig till eller från ettan genom ventilläckage så svaret är nej. Om övriga fall är möjliga med ettan i TDC törs jag inte svara på, det kräver för mycket tankearbete över vilka cylindrar som är var i sin fyrtaktscykel.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Luktar bensin från oljan vid oljebyte? Bmw M52B28.
7 besök senaste veckan (1282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande