Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6119 besök totalt |
TURBOkvitter
När jag kör med min bil får jag ofta frågan från andra vad det är som låter under huven på min bil. Det fladdrande ljudet, även kallat turbokvitter. Jag förklarar då såklart att det är tryckstötar mellan spjäll och kompressorhjul, men jag undrar ändå en sak. På rallycrossbilar är detta ljud väldigt mycket annorlunda. Det är mycket högre i volym och mycket mer högfrekvent än det man brukar höra på vanliga gatbilar. Att stå vid en rallycrossbana är formligen som att gå in i en undulatfarm. Frågan är alltså om det enbart är storleken, trimförhållandet och designen på krompressorhjulet som förändrar detta kvitter så drastiskt? Eller är det något annat? _________________ PR |
||
Re: TURBOkvitter
Lite OT, men när det kvittrar på VAG's 1.8T så är avlastningsventilen(dumpventilen) trasig.... När det uppstår tryckvåger(kvitter) så brukar det tyda på att motorn inte klarar av att släppa ut trycket när man släppt gasen. På Rallycross/Rally bilar funkar det nog annorlunda. ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag kom ihåg när den ene fånen i motorjournalen (bluff o båg program btw) gjorde ett reportage om en rallybil. Då mena han på att det var den externa wastegaten som gav upphov till ljudet. Visst visst.
I alla fall så är det inte responssystemet som gör att det låter som det låter. Iof flippar det där responssystemet på en del av bilarna så det kvittrar mest oupphörligen vid motorbroms. Men ändå. och högre laddtryck är det inte. Jag laddar själv stundtals 1.7 1.8 bar och det låter inte i närheten lika högfrekvent. _________________ PR |
||
En DIV1 bil laddar ca 3bar så det kan väl vara det som gör skillnaden, responssystemet gör väl mer att det låter som värsta älgjakten när dom kör.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Kvitter
När du släpper gasen evakuerar dumpventilen överskotts luften. Ponera att du i din bil har 0,1 bars övertryck under den fasen. På rally/rallycross bilarna funkar det på ett liknande sätt , men.... för att rally/rallycross bilen skall reagera snabbare på gaspådrag är det ca 2-3 bars tryck. ![]() Givetvis sjunker trycket ganska fort men under trycktiden blir det ett himla kvitter. ![]() Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||
När man kör med responssystem avnvänder man inte dumpventil som jag har fattat det, man har ju allafall alltid övertryck i systemet.
Precis som det är sagt tidigare i tråden så studsar luften i rören och i turbon, och självklart blir det större motpuls med högre tryck och flöde. Det borde då betyda högre ljud ![]() |
||
jag tror ni inte hänger med på skillnaden här.
vad som hade behövts är en ljudupptagning för att klargöra lite saker. egentligen är det inte så stor deal. jag är mest nyfiken på varför frekvensen blir så mycket högre i rallycrossbilar. Jag har aldrig hört en bil på gatan låta på det viset. Iallafall så stämmer det som sagts att rallycrossbilar inte har dumpar. Min har det inte heller. Själva kvittret i sig är ungefär lika mycket på min bil som på en rallycrossbil, men på min är det mer dovt och kommer som ett "POFF" om trycket blir så pass högt att luften trycks ut igen genom kompressorn och ut via luftfiltret. För att breda ut med lite "sentimeltant" jidder för att försöka förklara skillnader. Om man har lägre laddtryck på en vanlig bil, typ min bil så kvittrar det ändå, bara med tätare stötar som kanske låter lite mindre. Det är dock samma dova ljud med samma frekvens på lätet. En rallycrossbil har förvisso maxladd hela tiden så fort han rör gasen men om han motorbromsar under en längre sträcka så ebbas ju kvittret (i dom flesta fall) även ut där men det är fortfarande samma höga frekvens på själva ljudet. Hänger nånn med på vad jag menar? Jag vill veta varför ljudet blir annorlunda. Inte varför det blir. _________________ PR |
||
Trycket kommer inte att forsätta vara 3 bar när du släpper gasen då responen rimligtvis inte borde klara av att hålla upp trycket så pass högt. Skulle mer tro att det hamnar högst runt 1 bar, men detta är bara teorier och tankar från min sida. ![]() |
||
Rosefors, nu är jag med mer på vad du menar...
![]() Vad det gäller ljudet kom jag på en skillnad på tävlingsbilarna, dom kör med restriktor. Kan det vara så att det smala inloppet på turbon samt det högre trycket i systemet kan alstra en högre frekvens? |
||
Kvittret uppkommer då kompressorn når pumpgränsen, dvs luften kommer att strömma bakåt genom impellern vilket bromsar in den kraftigt och ger upphov till tryckstötar. Att det blir flera tryckstötar beror på att efter varje tryckstöt sjunker trycket kompressorn under pumpgränsen för att sedan åter nå upp till pumpgränsen. Detta gör att man kommer att höra flera tryckstötar av varierande styrka och frekvens. Det de alla har gemensamt är dock att de är skadliga för turbon och att de bromsar in turbon vilket gör att spol-up tiden blir högre då man åter går på gasen såvida inte tiden mellan gassläpp och gas är väldigt kort.
De rallycrossbilar i division 1 jag har kikat på kör med avlastningsventil. Rallybilar brukar dock köra utan avlastningsventil, men de kör istället med antilag genom att leda luften till grenröret och feta upp bränsleblandningen så att bränslet brinner i grenröret. I rally är laddtrycket inverterat mot varvtalet, dvs vid 3000 rpm har vi dubbelt så högt laddtryck som vid 6000 rpm, max laddtryck är 2-3 bar. Responssystemet gör natuligtvis att vi inte dumpar laddluften utan trycker in den i grenröret istället, att detta sedan skadar turbon bryr man sig inte om. Att tryckstötarna låter olika är ju inte egentligen så konstigt, inom tävling så kör man med mycket högre laddtryck vilket sannolikt är den avgörande orsaken till det annorlunda ljudet. Med det högre laddtrycket så uppnår vi pumpgränsen snabbare. |
||
Johan: Jag tackar för den tekniska beskrivningen i både det ena och det andra. Dock så är allting du skrivit gammal skåpmat för mig och besvarar heller inte min fråga. Det lundkvist skrev är iof helt klart en kvalificerad gissning. Kanske är det så att restriktorn är involverad i det hela och medverkar till att ljudet blir annorlunda. En annan gissning skulle kunna vara delar av responssystemet, exempelvis den kanalen som ska leda luften från tryckrör till grenrör, vilket leder in mig till nästa fråga.
Jag har aldrig hands on kollat på ett responssystem. Men när jag läser det du skriver tolkar jag det som att denna antilag och responssystem är samma sak!? Frågan är alltså om kanalen från trycksidan till grenröret är en del av responssystemet. Vad jag tror mig veta så är det inte så. I vart fall har EVo VI en sådan antilagkonstruktion och detta är absolut inget responssystem. I annat fall kanske detta skulle kunna bidra till skillnad på ljuden!? Min gissning till det hela är fortfarande utformingen på kompressorhjul och hus. Jag vet att mitt race-agg är betydligt mindre än ett div1 agg, men jag har aldrig hört någon icke-rallybil skapa ett liknande ljud. Visserligen kör dom flesta med avlastningsventil. Det enda jag kan säga är att skillnaden i kvitter inte är relaterat till laddtryck. I förbifarten kan jag bara nämna hela idén med avlastningsventil. Jag vet inte hur många gånger jag har haft diskussioner angående syftet med att dumpa luften. En av poängerna är just antilag. Som dock tidigare påpekats så har vissa bilar antilagsystem som släpper genom luft till avgassidan där en turbin annars tuggar vakuum. Dvs spooluptiden visserligen kortas men inte så mycket som man kanske gärna tror. Dom flesta sätter istället dit dumpar för att det antingen ska låta eller inte låta. Unga grabbar som tycker det ska låta häftigt eller biltillverkare som monterar återcirkulerande för att det inte ska låta alls. Som bilfabrikant vill man ju att en bil ska låta som en bil och inte som en kanariefågel. Vad som däremot inte är sant är att avsaknaden av avlastningsventil skulle varit skadligt för turbon. Vad jag menar med detta är inte att det inte alls skulle kunna påverka livslängden på ett aggregat, men om du hittar en felsöknignstabell eller annan errorchart för havererade turboaggregat så finns det troligen ingenting någonstans som påpekar något om avlastningsventiler. _________________ PR |
||
Att köra en kompressor stallad kan visst vara farligt. Jag fattar inte riktigt frågan...varför låter min bil annorlunda jämfört med rallybilar? Svar: för att den har annorlunda motor.
Avlastningsventiler är bra, dom minskar sannolikhet att impellern skadas och förkortar spoolupen. Vissa Japanska tillverkare envisas med att inte ha dom (eller så är dom inbyggda i själva turbon). Rallybilar har inte dom då dom inte lirar med anti-lag systemet och att man har helt andra turbosar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag är ledsen att jag avviker från din ursprungliga fråga, men jag undrar verkligen. Menar du att tryckstötar inte kan skada en turbo (lager osv) eller att det inte uppstår några tryckstötar? På en orginalbil förstår jag mycket väl att tryckstötarna inte är så stora, men när man börja kliva uppåt i effektkarusellen och turbon börjar pumpa luft på gränsen till vad den klarar. Då tycker iallafall jag att man kan skona den från tryckstötar genom ett mycket enkelt montage av återcirkulerande "dumpventil". Det är ju många många turbos som dör av att dom börjar glappa för mycket i lagrena, denna process kan mycket väl påskyndas genom att den konstant för stötar som i sin tur vickar axeln så att säga. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6119 besök totalt |