Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R888R - inte alls som jag trodde! Testrapport.
9 besök senaste veckan (6772 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har tidigare kört upp några omgångar av gamla R888 men aldrig R888R tidigare.

Gamla R888 tyckte jag var okej på bana. I torrt hyffsade men inget speciellt, i blött riktigt okej jämfört med alla andra rdäck jag provat. Men på gatan (på M3 o M2 som jag kört med dem) så var de väldigt bullriga på den svenska kassa asfalten, till och med så att asfaltsvibrationerna kändes som små vibrationer i ratten vilket jag tydligast märkte när jag bytte till andra däck, mmmm, vilket lugn som lägrade sig i långkörningar med andra däck på bilen. Så BULLER, vibrationer på gatan, inget speciellt att skriva hem om på torr bana men bra i blött för att vara rdäck.

Så kom för några år sen uppföljaren R888R. Jag har till dags dato aldrig hört någon höja de nya till skyarna eller säga att de är bättre än de gamla på någon enda parameter. Det vanligaste har varit ett MEH! Så de har inte stått så högt på attprovalistan. Men för några veckor sen så behövdes det nya däck och jag blev (helt korrekt) övertalad att jag ju borde prova dom också!

Med brasklapparna att däck kan funka väldigt olika på olika bilar och olika storlekar kan bete sig olika och smaken är som baken, här är mina reflektioner med dom på min BMW M2:

Min första reaktion var, de är ju inte alls lika asfaltsbullriga som gamla R888! Alltid lite lurigt när däcken är helt nya och aldrig haft ordentlig temp men jodå, de är mycket mindre asfaltsbullriga än R888! Och lugna och fina, inte det minsta stirriga eller spåriga jämfört med... ja till och med CUP2! Subjektivt upplever jag att R888R har LÄGRE asfaltsbuller än CUP2. Och de spårar aningens mindre på gatan än CUP2 som jag precis bytte från! Det hade jag verkligen inte väntat mig med tanke på att gamla R888 var ett klart mer banorienterat all-in rdäck än ett ska vi kalla det kompromissrdäck som ju är CUP2ornas själva huvudpoäng!

Lite runtikringinfo: Jag hade fram 255/35-19 CUP2 på innan och 265/30-19 R888R nu. Båda på 10" fälg. Trots mer bredd och lägre profil ändå mindre spåriga och mindre stirriga, ja båda är ganska lugna på gatan men R888R ett snäpp lugnare helt klart.

Det buller som är lägre med R888R jämfört med CUP2 är grov-asfalts-buller som M2'an är speciellt ivrig på att släppa in i hela bilen. R888R har däremot mer högljudd sång från mönstret, även det olika ljudligt beroende på asfaltstyp. Så har du en bil som är väl isolerad från asfaltsbuller så blir nog totalen tvärtom om däcksången kommer in bra, då är nog CUP2 tystare. Men jag är fortfarande förvånad över resultatet, det hade jag aldrig gissat!

Nu har jag snackat länge om hur de är på gata och det ska jag göra lite lite till, hur är de i blöta och kalla? Mycket bra för att vara rdäck! Så den paradgrenen har de sett till att behålla. Var på väg till Kinnekulle förra veckan, det var 8 grader när det plötsligt började regna och sen snöa och termometern i bilen droppade till 2 grader på en handfull minuter. Det blev aldrig snö liggande på körbanan, bara väldigt blött. Hur skulle detta gå? Jo alldeles utmärkt! Helt okej grepp och när det väl släppte så fanns det ändå gott om grepp kvar, snyggt progressivt. Så man var aldrig passagerare eller grepplös. Inte en överraskning med tanke på arvet från R888. Tydligt mer grepp att jobba med än CUP2 i två grader och blöta.

Hur de är i djupa pölar vet jag inte men troligtvis kassa. Som de flesta rdäck.

Så till slut, hur är de på bana? Ja på torr bana så är de väldigt lika R888 tycker jag såhär långt. Lättkörda, lite lulliga i respons precis som föregångaren. Här är CUP2 skarpare i respons tycker jag trots dess ganska veka stomme. Skarpa eller mjuka i respons är i sig inget som påverkar farten, det är mest en smaksak om man tycker mjukheten är okej eller om den stör. Hursomhelst, R888R är inget för den som vill sätta de absolut snabbaste varvtiderna på torr bana. Det saknas säkerligen mellan en och kanske upp emot två sekunder beroende på bil och bana till de absolut snabbaste rdäcken i torrt. Så alltså, väldigt lika de gamla R888 på bana och absolut inga förbättringar just på bana tyvärr, inga som synts tydligt än så länge mot föregångaren i alla fall.


Summering: Lågt asfaltsbuller men sång från däcksmönstret. Spårar inte alls mycket. Lugna o sköna att köra i trafiken för att vara ett rdäck. På bana väldigt lika föregångaren R888, dvs okej men verkligen inget speciellt i torrt. Och inte dumma alls i blött och kallt. Lättkörda men lite mjukt oskarpa i respons. För mig en överraskning som ett av de bättre kompromissrdäcken att köra både lite gata och bana med.




Glöm nu inte min brasklapp här ovan, har du helt andra (eller snarlika!) upplevelser och erfarenheter av R888R så berätta!!! thumbs up




EDIT:

Slutrapport:

Lågt däcksbuller för att vars rdäck. Men däcksmönstret sjunger i vissa hastigheter. När däcken gått några bandagar så är 77km/t fel hastighet att ligga i på landsvägen med just min uppsättning När däcken tar slut så är de mycket hala. Trevligt beteende och lättkörda på bana men långsamma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Mina R888 har nu gjort sitt sista banmöte och jag behöver nya däck. Lutar lite åt de nya R888R, låter ju positivt det du säger.
Alternativet kanske är Kumho V70, som jag fattar på vad jag läst är det lite greppigare, inte för att det är så jätteviktigt.

Frågan är om V70 och R888R funkar olika bra med lite camber, jag är nämligen starkt begränsad (~1.5) i cambern fram. Bak så sliter bilen däcken rätt bra men fram så är det mycket mönster kvar på den inre 1/3.
Någon som har någon kunskap/erfarenhet/åsikt/gissning?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Känslan är ju väldigt olika i dom två. Har du kört V70A? Trippelåttorna är lite mjuka i beteende och V70A skarpare. Tycker jag i alla fall Jag bangar inte att köra trippelåttor för det men gillar V70A bättre. Men svårt att få tag i och finns få större storlekar.

Hur de funkar på en elva med lite camber vet jag inte men slitagemässigt har V70A hållt shysst på den yttersta skuldran tack vare en kantigare stark stomme. Men det är som sagt inte på en elva då....

_________________
Magnus Thomé
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



R888R är greppmässigt väldigt förlåtande mot felaktig camber. Slitagemässigt är det sämre, man ser snabbt när man behöver justera camber.

_________________
Mattias Hellström
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:
Känslan är ju väldigt olika i dom två. Har du kört V70A? Trippelåttorna är lite mjuka i beteende och V70A skarpare. Tycker jag i alla fall Jag bangar inte att köra trippelåttor för det men gillar V70A bättre. Men svårt att få tag i och finns få större storlekar.

Hur de funkar på en elva med lite camber vet jag inte men slitagemässigt har V70A hållt shysst på den yttersta skuldran tack vare en kantigare stark stomme. Men det är som sagt inte på en elva då....


Nä har inte kört v70, nästanbara kört R888 och gamla Pirelli (P zero C ??).
Mjukt och oskarpt, de är för min targa från 70 talet, mjukt är bara förnamnet, så jag vet inte hur stor roll däcken spelar där...

Jag gillade de gamla R888 väldigt mycket även som gatdäck, gick så himla mjukt och fint. Oljudet tyckte jag mest hördes när de var nya och på viss asfalt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



t1hero skrev:
R888R är greppmässigt väldigt förlåtande mot felaktig camber. Slitagemässigt är det sämre, man ser snabbt när man behöver justera camber.


Låter ju bra för min del! Med de gamla slet jag ut två omgång bakdäck på en omgång framdäck.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Beställde en uppsättning Toyo R888R förra veckan. Jag gillade de gamla Toyo däcken så det ska bli intressant att känna på dessa. Ska till Mantorp om ett par veckor. Har aldrig tagit tid så det blir svårt att veta om de är snabbare eller inte.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Slutrapport:

Lågt däcksbuller för att vars rdäck. Men däcksmönstret sjunger i vissa hastigheter. När däcken gått några bandagar så är 77km/t fel hastighet att ligga i på landsvägen med just min uppsättning När däcken tar slut så är de mycket hala. Trevligt beteende och lättkörda på bana men långsamma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Nu har jag kört en dag på Mantorp med R888R.

Det är väl vanskligt att bedömma greppet jämfört med de gamla R888 då äldre däck med några "heat cycles" inte direkt gynnas, men de känns som om de är något lite vassare.
Kallgreppet är väldigt bra! Det var iofs ganska varmt men redan efter Mjölby körde jag nästan för fullt.

Gamla R888 brukade jag köra på ca 2.2 bar, vid 2.4 och över brukade de börja bli hala.
Like osäker vilket tryck jag gick ut på med de nya men när jag kom in hade jag 2.8-3.0 i däcken och de var inte hala utan hade fullt grepp. Sen tömde jag ur till ca 2.2, vet inte om det var rätt eller fel.
Men det var överraskande att de verkar klara högre temperaturer utan att bli hala.

Klart nöjd!
Däckbuller hörde jag inget, finns det däckljud så döljs det av annat ljud, hör inget från däcken.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



En uppdatering av r888r
Jag har ett lite konstigt slitage, vet inte om jag kör med fel däckstryck. Har kört på 2.2 give or take. Första passet kanske de stiger till 2.5.
Till och från banan brukar jag ligga på 2.4-2.5.

Någon som har erfarenhet?


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare



Ser ju lite märkligt ut. Trycken låter vettiga även om du säkert kan (bör?) gå ner lite till från 2,2 framtill på en lätt tidig 911? Behövs input av någon tidigelvaåkare

Kan du ha missat att ha koll på trycket och legat på ändå? 2.,5 är väldigt högt på bana för en såpass lätt bil tycker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Satte på R888R förra veckan och körde på Mantorp.

Bilen är en Porsche 944 som väger 1030kg. Har tidigare kört 10 år gamla första generationen Michelin Cup, superhala .

Därefter Pirelli Trofeo R På Ljungbyhed, Falkenberg (vått) & Gelleråsen. Bra grepp på torrt men uselt i vått. Stabilt, riktigt bra men slets fort.

Michelin Cup 2, nu greppade inte bakvagnen och Blev mycket tailhappy. Jag hade extremt lätt för att låsa upp hjulen (ingen ABS). Däcket fungerar när det är vätt men inte stående vatten. I torrt väder greppar däcket rätt bra men inte alls som de ursprungliga cup däcken. När de släpper sår är de svåra att hämta tillbaka, är greppet slut så är det slut.

Toyo R888R
Körde på 2 bar kalltryck och hann aldrig med att kolla däcktryck under min körning på Mantorp. Körde först några lugna pass. Däcket kändes mycket stabilt jämfört med sin föregångare R888 som jag upplevde som oprecisa och svajiga.

Avslutade dagen med attack i kurvorna och på min bil bettar det i rejält, kändes som de gamla typen av R-däck där det bara sitter fast när det svänger. Inga som helst tecken på upplåsningar trots sena inbromsningar både i Mjölby och efter långa vänstern där Cup2 lätt låste upp. På min bil passar det här däcket riktigt bra och jag är mycket nöjd. Jämfört med Cup2 så är det på min lätta bil helt överlägset.
Hur däcket är på gata har jag ingen aning om.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
964RS skrev:
... CUP2 .... När de släpper sår är de svåra att hämta tillbaka, är greppet slut så är det slut.
....


Exakt. Gillar inte alls det. Och när du får tillbaka greppet så hugger de eftersom du går från väldigt låg greppnivå i ett "steg" upp till fullt grepp. Och är de kalla är det här ännu värre. Men har man fått upp de riktigt riktigt genomvarma så att gummit knottrar men inte överhettar så är de lite bättre på det här.

Hoppas de justerat bort det här lite på nya CUP2C. Men jag håller inte andan som det heter på engelska.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag testade dem 1 bandag på gelleråsen, funkade inte alls på 996 turbo rwd.

Inget toppgrepp, hala bak, slets jättefort, 1,5 sekund långsammare än trofeo och sämre känsla i dem.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:



Ser ju lite märkligt ut. Trycken låter vettiga även om du säkert kan (bör?) gå ner lite till från 2,2 framtill på en lätt tidig 911? Behövs input av någon tidigelvaåkare

Kan du ha missat att ha koll på trycket och legat på ändå? 2.,5 är väldigt högt på bana för en såpass lätt bil tycker jag.


Kanske legat på för mycket på för höga tryck innan jag släppt ut. Min bil är inte superlätt, säkert 1300kg i alla fall med mig i och 60% bak. Fram sliter den ganska fint och inte speciellt mycket, 2-3 uppsättningar bakdäck på ett set fram.

Skumt, nu när jag kört lite gata på däcken så de rensat upp sig så ser man att botten på spåret är kvar men slitbanan till vänster och höger om är borta.

Nu har jag nya bakdäck att lägga på i veckan, får se när nästa banträff blir. Förhoppningsvis kan jag köra min "gammelelva" på Gotland i slutet av juli, om jag får mina Nankang till den.



_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Såhär ser mina r888 ut.
Vad kör ni för tryck? Tips på 1400kg tung fwd bil.



_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



På ca 1000 kg Miata NA (med inredning) sjunger/dånar dessa R888R:or ordentligt redan från 50-60km/h på gata. Det är en rätt jobbig frekvens som är svår att "glömma" tycker jag, och gör det märkbart svårare/nästan ohörbart att prata med passagerare i 80-90km/h.

195/50R15. Har inte provat dem på bana ännu men jag som hade tänkt ha dem som allround-däck för trackdays och helgtouring får nog tänka om...


Edit:
- Ang. ljud: Efter första banträffen är jag mkt nöjd och redo att omvärdera mitt gnäll på ljudnivån - så illa är det faktiskt inte. Visst, det är en markant skillnad mot vanliga gatdäck, men när icke-bilintresserade passagerare inte kommenterar, och vi dessutom hör varandra helt OK på normal samtalsvolym i motorvägsfart med sufflett uppe och nere, så är det helt enkelt godkänt.
- Ang. grepp och körkänsla: Efter 6 x 15 min pass i torrt på Sturup är jag mkt nöjd. Greppgränsen är märkbart högre än på AD08:orna jag också provat på Sturup tidigare, som sig bör. Bra grepp varv 1, max grepp varv 2-3, sedan dalar det lite men stabiliserar sig. Jag förstår vad folk menar med att dom är aningen diffusa i styrkänsla, men samtidigt mkt snälla i sitt sätt att släppa när man når gränsen. För mig som inte jagar den sista sekunden så funkar dom prima. Körde på 2.2 bar varmtryck runt om men ska labba med lägre nästa gång.
- På gatan: I regn och på fuktig väg får man tänka sig för lite. MX-5:an går gärna lite brett genom rondellerna på R888R i måttligt tempo. Men väldigt kontrollerbart och dom inger förtroende.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hör man däcken så har man fler bussningar att göra solida och mer ljudisolering att ta bort

Skämt och sido så är det här däcket mycket annorlunda jämfört med det gamla enkel-R däcket.
På det gamla var man tvungen att gå upp i tryck för att få stabilitet i stommen och för att undvika toyovecket samt hålla värmen i schack, men det blev aldrig lika snabbt de ursprungliga MPSC, direzza 03G etc. Däremot så var egenskaperna i vått väldigt bra.

Det nya däcket dubbel-R däcket verkar fungera tvärtom, lägre däcktryck för att undvika mittslitage och få grepp. Dubbel R däcket har fått en mycket bättre stabilitet i stommen så man behöver inte kompensera med tryck. Hur det är i vått vet jag inte och jag behöver nödvändigtvis inte prova heller.

Min bil är lätt, 1030 kg, och jag kör med 2.0 bar däcktryck varma. Min slitagebild är helt jämn på 3.5 grader neg camber.

Jag mörker en tydlig skillnad i grepp till det sämre efter att bilen stått över vintern.

Men lika snabbt som Trofeo-R är det absolut inte, jag förlorar strax över två sekunder på ett varv runt Ljungbyhed jmft med Trofeo-R

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



964RS skrev:
Hör man däcken så har man fler bussningar att göra solida och mer ljudisolering att ta bort



Ja, jag har aldrig störts av däckljud, varken från nya eller gamla 888!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



964RS skrev:
Hör man däcken så har man fler bussningar att göra solida och mer ljudisolering att ta bort


Inte så mkt att bestrida, du har ju rätt...

Efter första banträffen är jag mkt nöjd och redo att omvärdera mitt gnäll på ljudnivån - så illa är det faktiskt inte. När icke-bilintresserade passagerare inte kommenterar, och vi dessutom hör varandra helt OK på normal samtalsvolym i motorvägsfart, så är det helt enkelt godkänt.

Körde för övrigt med 2.2 bar varmtryck och ska gå ned på 2.0 nästa gång eftersom du verkar nöjd. Våra bilar väger ju ungefär lika mkt.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Däck för banåka
Toyo R888R - inte alls som jag trodde! Testrapport.
9 besök senaste veckan (6772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande