Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E30 -86
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (16206 totalt)
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Arbetet börjar ta sin form nu. Tänkte att jag lägger in lite bilder i turordning.
Detta ska bli min buz & banbil. Premiären ska förhoppningsvis bli i Ljungbyhed på F5 den 31/7 om allt går som det ska.

Vad är det som ska i och på den den? Jo följande:
2 st Racestolar
2 st 4-punktsbälten
1 st kmpl kjolpaket.
1 st Vinge.
4 st Alufälgar inkl däck. 15" eller 16"

Detta villa jag oxå, men det får komma senare i framtiden:
1 trimm av någonsort (turbo kanske)
1 st bur.
/Tobbe

Så här stog den först.

Här behövs nog en ståltrissa och lite kopparfett.

Här vara ALLA kablar ett ormbo. Men det e fixat nu. Resten tar jag sen.

Detta är ett av alla rosthålen

Nu ser det lite bättre ut

Nu börjar det ju likna något

Så där ja, nya durkplåtsmattor på plats

Bromsarna har fått sig en uppdatering och en massa goá hål

Det e SÅÅÅ tråkit att klena på underredsmassa. Kolla en fgerande diffklump!! thumbs up

Den nya fronten håller på att passas in.

Den blir lite låg...hmm kommer jag att kunna köra av liften tro

Här e ju jag....usch vad mycket glasfiberdamm

Här står vardagsåket och väntar på sin "kostym" och min uz & banbil!!

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



oj! Det golvet liknade ju det som fanns i min 924a...

Ser ut att gå framåt! thumbs up Lycka till!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Koolt bygge!

Är det Alpinafronten från snubben i dalarna? Jag håller på att kika lite på vad man skulle kunna tänkas montera för att bygga splitter. Vad väger den? Har du plockat bort nått bakom (nån kofångardel eller så)?
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Dan Hovang skrev:
Koolt bygge!

Är det Alpinafronten från snubben i dalarna? Jag håller på att kika lite på vad man skulle kunna tänkas montera för att bygga splitter. Vad väger den? Har du plockat bort nått bakom (nån kofångardel eller så)?

Det är väl en rieger front..Bygget går ju framåt thumbs up..ska bli kul att se slutresultatet

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Ahh... framsteg ser man... ser ju ut att gå riktigt bra måste jag säga!

Bara att på!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Dan: Mattias hade så rätt så. Det är en rieger front från DNS Trading i Ängelholm.
Jag vat faktiskt inte vad den väger. Stötfångare bak var upprostad och fick gå till skrothögen.
Där ska ditt en baksoiler.

Magnus: Inga roliga roshål. Men tack för att svetsen höll alla hålen. För när jag svetsade den sista punkten så la ett kretskort i svetsen av thumbs up

Figgz: Det rullar på med BMW`n. Gillar din Kadett/Astra skarpt!!!
Igår fick jag hem mitt bodykit till min Astra Coupé Bertone -01. Se bif Bild. Min bil är Guldärgad!!
Så det blir til att gå på den så fort jag har gjort BMW'n besiktningsklar.
Ska försöka få Astran klar till Kinnekulle Ring!!!!!!! Måste hitta en lakerare som kan lacka det för
en bra peng och som vill vara med på "sponslistan"!!





Men först så ska jag besiktiga BMW'n på fredag 30/7.
Ska hämta bakljus och helljus till den imorgon måndag 26/7.

Idag har jag har jag bytat olja & filter i motor & olja växellåda. Bytat avgaspackning mellan grenrör och första röret.
Markerat var fästena till fronten skall sitta. Blir till att plasta fast dom imorgon. Ska även byta till nya bromsklossar fram imorgon.

Tjo på er som hejar på mig lite

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
oj vad jag blev sugen på ett Extraktor granrör nu när jag såg en viss 205 GTI.......jag vill oxå ha.
Någon vänlig själ som bara vill ge mig ett???!!!!

....oj vad jag hoppas....

/Tobbe

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
NU blir det nog ingen besiktning på fredag > .
Idag så drog jag av en pinnbult i grenröret ner till första röret. thumbs down
Mittbalken i framvagnen är upprostad plus ett fäste som räkit i en krängningshämare. thumbs down
Jag fick inte tag på bakljusglas och helljus som en kille hade.....NOT!!!! thumbs down thumbs down
Damasken på höger Bromsokskolv behövdes bytas. thumbs down
Så jag la ner arbetet ett par timmar och maskerade upp ett mönster på bilen sen blev det silverfärg på det.
Men det e bara att söka med ljus och lykta efter dessa detaljer.... -var finns dom

Bromsok.


Mönster.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Projektet går vidare.
Det var inte lätt att hitta en fin framvagnsbalk. Dom flesa var upprostade på exakt samma ställe som min, på höger sida. thumbs down
Men Filborna bilskrot hade 1st balk och ett par bakljus. Har inte haft med bättre skrotare att göra någonsin. Filborna bilskrot får det bli för evigt!!! thumbs down thumbs down

Här är den tillputsad och målad.


Där sitter den på plats.


ok & nya klossar på plats. Rensat och till fräschat hjulhus.


Se nu till allihopa där ute och kleta på lite fett på ALLA era bultar och sruvar.
Det kommer en dag när ni vill ha av dom igen.



Har funderingar på att sätta ett extraktrgrenrör....hmmmm
Finns det någon som har ett liggandes å skräpar till ett BRA pris???
...more to come.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare

Framvagnsbalkarna är dåliga på vänster sida....INTE höger......

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare


En fettpatron och en liten pensel till alla bultar och skruvar gör susen!!

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



ser ju ut att bli bil av detta också hoppas du blir klar innan alla banträffar är slut
har ju lovat att jag ska rasta dig runt ljungbyhed så det vore kul om vi kunde få till någon liten batalj.
var och fuskade lite på falkenberg för ett par helger sen och kan väll säga som så att jag hade roligare med räsern än vad jag haft med s2:an på länge, man är ju lite för rädd om grejerna för att verkligen satsa in i kurvan.
hoppas detta ger dig lite insperation så du får klart budjet räsern innan snön kommer

mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
s2dennis skrev:
ser ju ut att bli bil av detta också hoppas du blir klar innan alla banträffar är slut
har ju lovat att jag ska rasta dig runt ljungbyhed så det vore kul om vi kunde få till någon liten batalj.
var och fuskade lite på falkenberg för ett par helger sen och kan väll säga som så att jag hade roligare med räsern än vad jag haft med s2:an på länge, man är ju lite för rädd om grejerna för att verkligen satsa in i kurvan.
hoppas detta ger dig lite insperation så du får klart budjet räsern innan snön kommer

mvh dennis


Tjena Dennan.

Det är ju körning på Ljungbyhed den 11 Sept. Kan ju hoppas att den är färdig för besiktning då.
Det mesta är klart men drog av en pinnbult i grenröret sista jag var där och byta packning .
Ett extraktorgrenrör för en billig penga hade inte skadat
Jag måste köpa en massa mätare för att hålla koll på alla temper och dyl.
Den ända mätare som vill funka i rginalet är hastigheten
och att det blir någon körning av oxå för den delen. Men det får vi ju verkligen hoppas. thumbs up

Just nu så håller jag på med bodykitet till oplen. Har limmat fästen idag. Ska plasta dom imorgon och lämna på lack i nästa vecka. Den blir klar till Kinnekulle

Det är precis min mening. Man har nog fasen så mycket roligare när man inte har pengar flygande runt i skallen när man kör. Det är bara att ge plattan i mattan och rocka fett

Hade bra så ses vi väl på Kinnekulle camping till någon birra och lite grillat!!

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Jag skickade iväg ett mail till Bilprovningen ang lite frågor vid besiktning med bur, racestol, vinge och om man måste ha i baksättet när man besiktigar.




MAilet::

Jag håller på att renovera en BMW 320i -86. Denna ska jag ha så att jag kan köra på olika banträffar runt om i landet.
Jag har planerat att ha följande i den.

2 st Racingstolar (Inget baksäte men orginal bälte kvar.)
2 st 4-punktsbälten (orginal 3-punkts skall oxå vara kvar)
1 st Skyddsbur ( Bifogar ritning på den)
1 st Bakvinge


Nu till frågorna
Vad gäller angående när jag monterar in Racingstolen?
Måste jag ha något baksätte i när jag besiktigar?
Vad gäller när man besiktigar med skyddsbur?
Vad är det för regler vid montering och utformande av bakvinge?



Tack på förhand.
MVH/
Thobias Ahlbin


Svaret från Bilprovningen:

Framgår inte om du har licens o s v. Utgångspunkt för std-bil dock är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.

Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet.

Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen mm.



Rallybil "standard" kan godkännas vid registreringsbesiktning utan homologeringshandling från SBF och ges då en särskild kodbeteckning . Bilbälten och säten får bytas och skyddsbur monteras, och ordinarie bilbälten demonterade. Undantag finns även för fordonsbuller. Rimlig bedömning på bullernivå gäller, d.v.s. ljuddämpare ska finnas. På dessa utbytta och monterade detaljer gör vi ingen kontroll över om några vägverksföreskrifter eller SBF:s reglementen är uppfyllda utan endast en subjektiv bedömning att det ser vettigt ut. Ägarens tävlingslicens för rally måste kunna uppvisas för att undantaget ska gälla. Utan giltig licens gäller VV:s föreskrifter fullt ut.



För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material.

Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning.
Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.

Skyddsbåge, skyddsbur

Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

Rallybil som registreringsbesiktas med stöd av dispens som baseras på "FISA"- handling får undantas från krav på avbärare och inskyddning av rör (kravet är inte förenligt med "FISA"-villkoren).

om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.



Förbjudna anordningar

7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.



1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.


2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.



Hälsningar
ola J Bilprovningen

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Finns det större och bättre bromsok + skivor från någon annan BMW-modell som man kan hänga på En 320 e30 från -86???

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Mekat hela helgen med Bimmern.
1. Fixat växelreglagen. Så nu är dom i mycket fin form och inte lösa i alla växellägen.
2. Fixat till nya fästen mellan grenrör och första rör.
3. Putsat och lackat frontspoilerna.

Detta måste göras innan besiktning den 8 okt. (Körning i Ljungyhed på F5 den 9 okt)

2 st Helljusinsatser. (Dom innre av paren)
2 st Kompl blinkers från en Golf ll 90-
1 st Växelspakslagring.
1 st Växelspaksdamask.
1 st Gummilagring till kardanen.
1 st Nummerplåtsbelysning.

Sen behöver jag få svar på detta om någon kan & vet:

Finns det större och bättre bromsok + skivor från någon annan BMW-modell som man kan hänga på En 320 e30 från -86???


_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Tobbe_A skrev:


Finns det större och bättre bromsok + skivor från någon annan BMW-modell som man kan hänga på En 320 e30 från -86???



Enklast är väl att ta bakbromsarna från 325/318is och hänga dit, fram är det väl samma tror jag...skaffa sedan Motul RBF600 bromsvätska (helst Castrol SRF men den kostar) original BMW belägg bör funka bra. Fixar du sedan nån form av kylning (original?) så kommer bromsarna funka ypperligt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Micke Eriksson skrev:
Tobbe_A skrev:


Finns det större och bättre bromsok + skivor från någon annan BMW-modell som man kan hänga på En 320 e30 från -86???



Enklast är väl att ta bakbromsarna från 325/318is och hänga dit, fram är det väl samma tror jag...skaffa sedan Motul RBF600 bromsvätska (helst Castrol SRF men den kostar) original BMW belägg bör funka bra. Fixar du sedan nån form av kylning (original?) så kommer bromsarna funka ypperligt.


GÅ med i BMWSC om du nu inte redan är medblem! Får du kanon gött pris på RBF:en och fin fin Motorolja

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Jag tackar och bockar för dessa förslag.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Finns det någon/några som har ritningar på lite olika burmodeller?
Både halv & helburar.
Den skall sitta i min BMW 320i -86.

Jag tänkte använda mig av 45 x 2,5 mm stålrör. Är det tillräckligt??

Jag är tacksam för alla svar och bilder/ritningar.

tobina@ektv.nu

Tack på förhand.

Här svetsar jag för fulla muggar....

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



s2dennis skrev:
ser ju ut att bli bil av detta också hoppas du blir klar innan alla banträffar är slut
har ju lovat att jag ska rasta dig runt ljungbyhed så det vore kul om vi kunde få till någon liten batalj.
var och fuskade lite på falkenberg för ett par helger sen och kan väll säga som så att jag hade roligare med räsern än vad jag haft med s2:an på länge, man är ju lite för rädd om grejerna för att verkligen satsa in i kurvan.
hoppas detta ger dig lite insperation så du får klart budjet räsern innan snön kommer

mvh dennis




Varför är det inte kul att köra med S2an?
Jag har ärligt talat inte en tanke på hur mycket pengar jag åker med efter att hjälmen åkt på vilket har lett till ett par rejäla avåkningar Som tur är utan annat än skadade fälgar så här långt
(och nä, jag är inte miljonär -eller ens nära)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E30 -86
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (16206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande