Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2019-09-06 Avancerad Förarkurs Gelleråsen
704 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Åkes förarkurs rullar på med ett ytterligare datum thumbs up


Åke Nyberg skrev:
Avancerad Förarkurs bankörning 18:e säsongen

Inkl racinglicens SBF

Fredag 6e September - Gelleråsen

Så blir du snabbare och säkrare i din egen bil på bana med Racing instruktörer


Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredricson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 18 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare.
Över 1100 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar.

En av fördelarna med att börja just med Alfa Romeo är att det fanns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera efter att haft många deltagare de senaste 8 åren med alla 911 modeller upp till 911 GT3 RS samt Ferrari, Lamborghini Corvetter Mc Laren och andra superbilar.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs har spred sig med åren till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra märken med på kurserna och Porsche klubbens medlemmar.

På de första kurserna med bara Alfor hade vi allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare.

En och annan hyrbil av andra märken började synas på kurserna då alla inte hade ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio började synas i depån.

Vi släppte sen in andra märken från andra klubbar på kursen också. Flera nöjda Porsche och BMW åkare syntes på kurserna. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i den bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Nu har vi haft Nissan GTR, Lotusar, Hondor och Ferraribilar och Historiska Racerbilar kort sagt det mesta av prestandabilar som folk åker bana med. Bilen skall vara registrerad och försäkrad och vi åker inte på slicks.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler och flaggor.
I den mer avancerade gruppen har vi tex långloppsförare som tävlat en del men som känner att de tillhör de långsammare i sitt team och vill putsa av lite till för att inte dra ned teamets resultat. Vi har haft andra som tävlat i nedre delen av sina startfält inom klubbracing och som vill hamna högre upp i resultatlistan. Eller de som åkt 10 -15 banmöten i klubbregi och känner att de vill komma vidare. Då är steg 2 det du kommer att få ut mest av.

Vi kommer att vara en instruktör på max 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 25 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo, det väljer du själv.
All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör, och hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda. De delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering och har ett gott rennome.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista runt varvet genom att hitta nycklarna till högre fart och bättre varvtider.

De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.
Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill, är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil tre - fyra varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil. Då har du lättare att förstå och kopiera det vi gör.

Om man tittar på banmöten så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit.

Du får en instruktionsvideo på CDskiva som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket körtid på banan.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.


Kursens pris är 3950 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar
bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också SBF svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i klubbserier eller köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på 4465 ink moms.


För de som åkt en hel del bana tidigare och vill bli riktigt snabba har vi en steg 2 utbildning som vi kallar Race Clinic. För den gruppen har vi reserverad bantid under dagen och kör en helt annan teori och andra övningar som syftar mer till att kapa enskilda sekunder och tiondelar. Där fokuserar vi mer på att du skall kunna ta ut det sista ur dig själv och bilen.

Tillägg för Steg 2 är 500 kronor = 4300 för privatpersoner resp 4965 för företag inkl moms.

På sajten www.avanceradforarkurs.se kan du se lite bilder och filmer från tidigare kurser

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en intresseanmälan till kursen, skicka ett mail till

ake@nybergprojekt.se

då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Inför träffar
2019-09-06 Avancerad Förarkurs Gelleråsen
704 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande