Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (11435 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Så, en egen tråd för vårt andra bilbygge till SDC5000, långloppserien i Fällfors, Skellefteå (https://sdc5000.weebly.com).

Bil nummer ett finns här för referens: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99877

Den här, en P11, dvs en generation nyare, köpte vi som reservdelsbil redan 2016 (tror jag). Tanken då var mest att ha en motor och växellåda tillgänglig om det skulle bli haveri i P10:an. Vi tog ut bilen på nån testdag samma sommar och då började den trycka vatten vilket gjorde att funktionen som reservdelsbil plötsligt var mer tveksam.

Istället ställdes den undan för att eventuellt bli bas för ett nybygge.

I slutet av 2017 började vi förbereda för att kunna köra P11 under 2018, men när vi plockade isär motorn insåg vi att det inte skulle räcka med en ny blockpackning. Motorjobbet drog ut på tiden så 2018 körde vi gamla bilen och lyckades ta en tredjeplats i cupen.

Men samtidigt beslöt vi att det var dags att byta bil. I samband med att cupen kom in under SBF och Enkel Bilsport, och är på väg in på riktig racerbana som byggs i Fällfors, kom lite nya krav på buren. Att uppgradera den gamla skulle vara rätt enkelt men med ett nybygge skulle vi kunna rätta till några små missar. P11 har också lite större bromsar.



Startpunkten i november 2017...och snö på projektet skulle bli ett återkommande tema :-)




Stommen till buren var klar våren 2018 och sedan blev det paus ett tag.

På P10 körde vi vanliga Bilstein B6 och sänkfjädrar, det har funkat rätt bra men nu var vi sugna på justerbara dämpare. Cupreglerna tillåter inte coilovers, men GAZ kunde greja ett set justerbara dämpare med original fjäderplattformar.




De gamla standarddämparna var helt, totalt klappslut. Även det ett lite återkommande tema - det märks att bilen haft många ägare och minst en gallerisida på garaget.org!

I övrigt handlade bygget mest om att få till en bra lösning för stol och bälten, att justera lite hjulvinklar och så rensade vi också ut en del asfaltsmatta och delar av elsystemet.

Under vintern 2019 kunde vi sätta ihop motorn, och fokusera på att få ihop alla andra små, små detaljer som gör en räserbil. Den första riktiga provkörningen gav lite spännande bromsfenomen:



Kanske lite aggressiva slitsar i bromsskivorna...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Förutom en läckande vattenpump som satte lite käppar i hjulen så ägnades sista veckorna före premiären i maj 2019 åt de där småsakerna som alltid tar en massa tid. Fixa komradio, dimbakljus, bälten, laptimer, backspegel...

I år har vi i SDC5000 infört en fast tid för förarbyte, samtidigt som vi gått över till 6-punktsbälten. En fast tid gör att risken för slarv i depån minskar. Vår lösning bygger på en depåtimer i bilen, en röd lampa som föraren tänder vid pit in och som ska vara släckt innan man får köra ut. Vi försökte hitta en bra modell för att lampan skulle tändas automatiskt vid en viss punkt, eller ett system som håller koll på bilarna med RFID eller liknande. Men vi fick inte ordning på det så tills vidare är det manuellt.

Själva timerlådan är förseglad så teamen inte ska lockas att pilla :-)





Vår bilflyttartraktor var lite närgången med originalvingen i vintras så det blev till att köpa en mer racingbetonad sak. Inte för att den kanske behövs men den ser ju lite rolig ut!

Sista rycket blev lite dekor...



Det är Nissans BTCC-dekor men med vår "signaturfärg", det gröna. Ganska skoj tycker jag i alla fall.

Fredag kväll före rejs fick vi några nyttiga testvarv, som blottade en del svagheter...men inget värre än att det gick att komma till start. Vi ställde dämparna lite på känn, justerade tändningen och bestämde oss för att försöka rulla på ungefär som vanligt och känna på bilen.

Vi blev lottade till en plats runt 5-6 på gridden, men såg fort att två BMW i form av Släp in the face och Rusteze drog iväg i täten. Förra årets giganter, Oplarna, var också snabba liksom förstås Honda CRX:en som Tidy Powersports kör.

Depåtimern funkade bra för oss även om jag själv klantade mig lite och tryckte på push-to-talk istället för depåknappen ;-)

Men när jag lämnade över bilen till vår fjärde förare konstaterade vi att nånting läckte olja på högersidan, och vid nästa byte var det bara att parkera. Förmodligen packboxen vid vevaxeln och med en placering runt 7-8 nånstans var det ingen idé att riskera något.

Vårt snabbaste varv nu var i paritet med det snabbaste med gamla bilen vilket väl är positivt - vi har lite justeringar att göra på olika grejer som borde kunna kapa lite tid när vi lär oss bilen. Men det står klart att andra är betydligt snabbare så ska vi fajtas i topp gäller det att hitta rätt mycket tid - runt 2-3 sekunder på ett varv som nu går på 1.40s för oss.





Ja, fjädrarna är nog lite mjuka...





Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Helrätt dekor thumbs up

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Skoj att ni fått såpass bra snurr på en 'ny' bil thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack!

Igår kväll så fixade vi (hoppas jag...) oljeläckaget, packboxen till vevaxeln bakom svängningsdämparen satt inte som den skulle. Varför den tryckts ut vete sjutton men ny, bättre kvalitet är på plats.

Vi fixade också ett extra reaktionsstag till motorn, eftersom våra limmade motorfästen redan började se ansträngda ut. Det är ordentligt ojämnt på ett ställe på banan och jag tror det är anledningen till att fästena slits sönder. Nu fick vi till ett stag från toppen till fjäderbensstaget (Volvo kränghämmarstag...)

Tvätt på onsdag och sedan tror vi att det är klart för nytt försök lördag 25 maj.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Verkar vara betydligt sämmre kvalitet på billiga eftermarknads packboxar än förr/dem orginal som sitter på motorer
Dels verkar dem täta sämmre mot axel. Dels vill dem krypa ut eller fläkas lite när man trycker i dem.
Det är iallafall den uppfattning jag har, i första hand brukar jag undvika att byta packboxar som inte är läckage på eller har synbart slitage när jag meckar motor.
I de fall jag behöver byta brukar jag försöka handla på tex sverull cento å liknande grossister. De som följer med i packningssast från Mekonomen osv litar jag inte på.

En Annan grej man kan tänka på är att ofta är det ju en konisk instyrning där packboxen ska sitta. Man kan ju ta lite silikon runt utsidan av packboxen för att den ska glida in lätt och silikonet tätar sedan eventuella skador samt låser fast packboxen. Smörj axeln med tex silikonfett vaselin eller liknande, olja funkar säkert oxå, men tänker att silikonfett smörjer gummit lite bättre första start,
Sedan på dem ställen man vet att det är vanligt att packboxen kryper ut, så kan det vara smart att låsa den med några körnslag runt den eventuellt koniska instyrningen.

I övrigt kul tråd med bilar jag av någon sjuklig anledning har någon förkärlek till

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Sen är det nog /väll ganska vanligt förekommande läckage där på samtliga nissan motorer?? Får för mig att det är ganska liknande konstruktion på micran almera och primera?? Alla mina av dessa tre modeller har haft mer eller mindre läckage där thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo, nu tog vi packbox från den lokala industrileverantören, och så är den limmad längs kanten.

Körnslag eller liknande funderade jag på men hoppas slippa det. Det enda som jag tycker är lite udda med konstruktionen är att tätningsytan sitter på svängningsdämparen, inte direkt på vevaxeln. Annars är det väl ungefär som vanligt.

Med tanke på motorns skick i övrigt, och brist på underhåll, så kändes det inte som ett alternativ att lämna gamla packboxen...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Hmm typsikt dålig konstruktion kan man tycka. Ramlagerspelet borde du skynda på slitaget på packboxen en del kan man tro.
Är väll inte tänkt att hålla för evigt, å andra sidan betydligt enklare att byta när det väl behövs istället.

Kanske kunde vara värt att bara på test dra i "packboxtätare" en stund innan nästa oljebyte eller i samband med detta. Brukar även hjälpa lite mot dem dåliga ventiltätningarna, om man nu har sådana vilket verkar vara ganska vanligt. (blårök-puff i samband med kallstart)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



knotan skrev:
Sen är det nog /väll ganska vanligt förekommande läckage där på samtliga nissan motorer?? Får för mig att det är ganska liknande konstruktion på micran almera och primera?? Alla mina av dessa tre modeller har haft mer eller mindre läckage där thumbs down


måste instämma här.... både ca18 och sr20 har ofta de felet.

_________________
Tobias Hedlund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag är lite imponerad att ni hittat en Primera till som inte är totalt sopslut i karossen. Min vardagsholk har ändå levt ett rätt skyddat liv, men det är inte mycket trösklar kvar under plasten där inte...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Denna karossen är långt ifrån bra...men jag tror det är lite enklare häruppe i norra Sverige.

Racerapport från andra deltävlingen då. Vi inledde helgen med ett kort test på fredag kväll, som kändes rätt bra men efter en koll kunde vi se att packboxen ville krypa utåt. Resten av teamet som anlände lördag morgon tog med körnare och så provade vi att stuka kanten lätt.

Vi startade på ruta 3 eller 4 ungefär, med snabb Honda och snabb Kadett nära så taktiken var att låta snabbaste bilen ta täten och sedan försöka hålla ihop utan att kivas för mycket. Det gick ganska bra och vi tre kunde gå loss lite i täten. Efter några få varv fick Team Stigas Seat ett kast eller något annat strul som gjorde att de tog en barriär ganska hårt och det blev virtuell safety car några varv. Lite struligt med flaggningen kanske men det visade sig gå i vår favör då de två ledande bilarna fick bestraffning för att inte ha hållt ned farten tillräckligt. Rätt eller fel men det gjorde att vi kom upp i ledning under vårt andra stint.

Bilen kändes bättre än sist med lite mjukare dämpning och ett extra motorfäste. Kanske började bromspedalen ta lite djupt men det bromsade ändå fullt.

När jag gick ut på vårt tredje stint visste jag att både Hondan och Kadetten kom starkt bakifrån, liksom både Rusteze och Släp in the Face. Kadetten släppte jag rätt omgående och sedan kom både Kadett och Rusteze med god fart. Jag kände mig ändå rätt trygg och även om mina tider är långsammare än de andras så gick det ganska säkert och jämnt.

Vårt fjärde pass rullade på bra det också och det kändes bra. Vi satte första varvtiden under 1.40 och de snabbare förarna var ganska stabila just över 1.40.

Men redan på varv två i femte stint så kom ett missljud från motorn vid varvning och sedan var det färdigkört. Mer skrammel och motorn lade av när gasen släpptes.

Ganska trist, vi kom väl 3 varv längre än senast.





Det har inte läckt ut massa olja, utan det känns mer som något internt haveri. Jag har bara hunnit lyfta på ventilkåpan, alla ventiler och lyftare är kvar, men det finns en del aluminiumspån - inte många, men de finns. Stiften ser OK ut, kanske lite ljusa och eventuellt med aluminiumprickar efter spikning, svårt att säga.



Inspektionskameran är inte så bra men åtminstone en cylinder har ju skador i loppet, om det är en kolvring som nypt, en kolv som ledsnat eller nåt annat... Det är ju mest spekulationer för motorn måste ju isär helt oavsett.

Det är visserligen gott om tid till nästa rejs (17 augusti) men enklast skulle ju vara att få sätta i en hel, fungerande motor. Vi undviker nog gärna att riva gamla bilen så en till Primera GT SR20DE-motor skulle vara bra...växer inte på träd :-( Just nu finns en hel bil på Blocket men den har gått längre än den här så det är väl tveksamt om det är ett bra alternativ.

Förmodligen är det mesta i bottendelen samma på en vanlig SR20De med 131/140 hk så vi kanske får starta med en sådan. Men det skulle ju också vara bra att veta att det inte är något i styrsystemet som gör att motorn går snålt också. Det blir till att kolla blandning med bredbandslambda.

Gustaf[/img]

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Kul med rapport, trist med haveri. Kanske dags att börja logga lite? Borde väl gå att få ut någon form av obd på den där och då är det ju rätt enkelt löst med en gammal mobil och torque tex.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det är inte OBD2, bilen är för gammal för det. Det finns ett diagnosuttag men då ska man väl ha några Nissanprylar.

Egentligen borde ju allt bara funka eftersom det är en standardmotor, kan man tycka. Men vi kan ha missat något i renoveringen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Aha, värt att kolla upp om inte annat.

Jo, std motor ska ju gå bra utan att behöva kolla allt. Men loggar man så vet man ju vad som gått fel.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Sugmotor förvisso.. men inte en taskig soppapump eller nåt då?

måste motorn vara en SR20DE? nissan har ju en vore Sr20VE VVL på 204hk. mest för japan och Storbritannien dock.

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Pumpen är ny, så den borde vara OK men det är ju ingen garanti.

SR20VE är en dröm men det ska vara original motor och max 150 hk :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det har varit ganska surt att ha en rasad bil stående och vi har resonerat om lösningar under sommaren. Vi var snabbt inne på att det enda rimliga är att byta motor, och inte försöka renovera den här igen.

Bytesalternativ var att ta motorn från gamla räserbilen, från reservdelsbilen eller köpa "nytt".

Gamla bilen vill vi gärna ha körbar och dessutom skiljer generationerna av SR20DE lite så ska den lira rätt behöver man nog även flytta styrsystemet.

Reservdelsbilen (P11 SLX, dvs 130 hk) gick helt okej när vi ställde in den. Men det är också lite skönt att den får sitta ihop...så den eventuellt kan flyttas för egen maskin vid behov. Den skulle ju mest donera plåtdelar trodde vi.

Ny motor kändes bäst alltså, men att hitta en 150-hästars GT-motor visade sig vara svårare än vi trott. Inga napp på Bildelsbasen, inga napp i de Nissankretsar vi känner till. Det har kommit ut enstaka hela bilar på Blocket, men förutom ett P10-folkraceobjekt i Stockholm (med samma kompatibilitetsfrågor) har det bara varit relativt fina bilar som då också blir lite dyra.

Återstod då att utgå från en 130-hästarsmotor. Internets visdom är inte fullständig i exakt vad som skiljer, det pratas om insugskam, mappning och grenrör. Förhoppningsvis är toppen i vår rasade motor okej så det skulle nog gå att flytta över den - men det vet vi inte ännu.

Beslutet blev att ta hem en "ny" 130-hästare från Bildelsbasen - lite påverkat av faktumet att reservdelsbilens samtliga bromsar rostat ihop å det grövsta...

Igår gjorde vi en rekordsnabb mekinsats (för vårt lag), lite drygt 5 timmar tog det att plocka ur gamla motorn, flytta över det som visuellt skiljer (oljekylning, grenrör) och komplettera med det som saknades (generator, servopump, koppling) och lyfta ned den i bilen igen.

Provstart siktar vi på ikväll, så får vi se hur den går. Planen är att komplettera med bredbandslambda för att verifiera blandningen men det dök upp en annan möjlig felkälla igår. När vi kopplade ur kontakten till knacksensorn gick den (sensorn) i två delar. Den är inte rörd tidigare eftersom kabelhärvan är delad tidigare.

En trasig knacksensor som aldrig ger utslag skulle väl kunna spika sönder motorn, och kanske också är svaret på den spruckna ventilen vi upptäckte vid renoveringen?


Gammal motor...rasad motor.


En annan gammal motor, ännu icke rasad :-)

Dissekering av den trasiga motorn kommer lite senare, när vi får lust att lyfta toppen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



kämpa kämpa !

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bara som liten notering i förväg. Dessa motorer går ganska magert redan när dem går som dem ska. Dvs 0.95 - 1.05 typ

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Okej...går de så snålt kanske marginalerna är just - snåla.

Undrar om det är värt att hitta ett sätt att få den att gå mindre snålt.

Min externa bredbandslambda är väckt ur sin dvala, så får vi se vad den säger.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (11435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande