Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11435 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Inför näst sista rejset, så har vi bytt fjädrar. Fjäderkonstanten är ökad en del och så är bilen sänkt, det blev väl runt 25 mm bak och 20 mm fram ungefär. Det blir intressant att se hur det fungerar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Här kommer då rapporten på fjädrarna.



Vi valde att låta alla fyra förare köra varsitt stint, för att sedan börja justera och utvärdera. Hellre "offra" en tävling och få svar direkt (med tidtagning osv) än att bara gissa. Vi började med att öka dämpningen fram stegvis, och lät våra två snabbaste förare utvärdera. När de var nöjda körde vi andra två några omgångar för att se att vi också kan hantera bilen.

När jag gick ut på mitt "efter-justering-test" så fick jag snart komma in igen med lösa hjullager fram (navmuttrarna släppte). Det gick ganska fort att fixa men jag skulle behövt mer tid för att bli helt bekväm. Bilen känns förstås mycket mer "räserbil" på detta sätt och jag tror vi är på väg åt rätt håll.

På grund av lite åsikter från SBF fick vi komplettera banan med en chikan, vilket gör att det är svårt att jämföra varvtider rakt av med förra rejset. De flesta verkar mena att chikanen i sig gjorde banan ett par-tre-fyra-fem sekunder långsammare. Men i takt med att alla lär sig hitta tid på andra avsnitt så krymper skillnaderna ihop. De bästa var några sekunder långsammare - men vi körde snabbare detta rejs. Så det talar för att ändringarna gått åt rätt håll.

Själva rejset då? Bra körning även denna gång, 4Bangers Kadett fortsätter att vara ruskigt snabb med bra talang. Nu hindrades de av ett kort stopp för att väcka liv i en cylinder. Tidy Powersports Honda CRX har också underbar fart, men slut bromsar knuffade dem neråt. Istället var det 4Sign i Astran som vann, före Rusteze BMW som höll undan för 4Bangers. På fjärde plats PRO, nytt team för i år med BMW e90, som gjorde en solid insats.

Vi landade som tia, delvis tack vare att jag gick ut i sista stintet utan någon koll på vilka vi eventuellt rejsade mot. Eftersom vi mest varit depå släppte jag enkelt förbi de som ville om, så jag gav bort både åttonde och nionde plats...inte för att jag självklart kunna hålla dem bakom mig men det känns ändå lite klantigt.

Till sista rejset försöker vi kanske justera lite till, men nu börjar det märkas att vi saknar effekten. Så vi får försöka hitta ett sätt att få ihop en motor med rätt GT-specifikation till nästa säsong.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Fotodokumentationen med lite mer information är live hos CaLe nu:

http://calemotorfoto.blogspot.com/2019/09/sdc-5000-31-augusti-deltavli . . . .





Till och med ett foto med mig i bilen :-)





Det är tajt och fint emellanåt :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tänkte på motorn där går det inte att bara lyfta över topplock från gamla motorn. Passa på såklart att göra en enklare genomgång, fixa ventilsäten putsa lite å mäta in kammar osv??
Tillåtet med portning och modifierat insug kanske för att den ska andas lite bättre uppe mot varvstopp??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi hoppas att GT-toppen är okej, så vi kan göra precis som du säger, bara lyfta över den. Den är genomgången med inslipade ventiler osv. så det skulle ju vara lämpligt. Men vi har inte lyft av den än för att kolla.

Motorn ska vara original, så ingen portning eller liknande tillåts.

Tyvärr det ju (väl?) lite bökigt att shimsa in ventilspel på SR20DE, i alla fall enligt verkstadshandboken. Man ska ha nån fixtur och grejer...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har inte gjort det någon gång, googlade lite å det verkar verkligen inte lättare eller roligare än Det brukar vara.
Får ni ändå inte fila något är det väll bara kasta dit den (om det nu passar) och kolla så spel å kam vinkel verkar någorlunda bra i värden å Justera efter behov.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo, precis, men vi har ju inte sett ännu om toppen är skadad i raset, eller om den till och med är orsaken till det.

Men såvitt jag förstår är blocket samma så det är nog inga problem. Jag har tagit hem packningar osv. så vi kan byta men det blir i vinter, nu är det knappt en vecka kvar till finalen.

Så det blir till att fortsätta försöka få väghållningen så bra som möjligt så tar vi kraften till nästa säsong :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Sådär då, sista rapporten för 2019.

Förberedelserna var rätt begränsade, oljebyte, lufta bromsar, och så nya framdäck. Vi stämde av toe fram men justerade inte, eftersom det var ganska nära rätt. Sista åtgärden blev att dubbelkolla tändläget, där lade vi på några grader till för att hamna i rätt ände av specifikationen.

Vi startade som nummer 11, ett resultat av en mindre lyckad säsong...men det blev en rätt bra start och vi var med ganska långt upp direkt. Då såg någon i teamet något gult på marken...centreringsringarna till framhjulen. De glömdes när vi bytte hjul på morgonen. Ajdå.

Minnet av det tappade hjulet första säsongen gjorde oss lätt nervösa. Hur länge håller det?

Föraren rapporterade inga vibrationer men vi tog in bilen ett varv tidigt när vi hade riggat för att slita av hjulen och klämma dit ringarna. Vi är ju inte direkt vana vid snabba hjulbyten, där skulle vi nog fila på processen. Till exempel är det bra om föraren sitter kvar ett tag och håller foten på bromsen och ratten rakt tills hjulen är av...

Vi tappade kanske 20-30 sekunder på missen, så ingen katastrof men ändå lite surt när vi var bra med.

Tempot i bilen var ganska bra, och när jag klev in så hittade jag också rätt fort mer tempo än senast. På något sätt var det mer fokus, mer skärpa i själva körningen. Fortfarande inga rekordtider men bättre. Jag knappade sakta in på Boliden Räjsers framför oss, och när de fastnade bakom lite trafik var jag ikapp.

Då gjorde de en liten miss i ett omkörningsförsök i hårnålen, kom långt ut och jag såg chansen att smita förbi in i chikanen. Men de kom med god fart från bankanten, och hellre än att riskera en sammanstötning släppte jag in dem. Bättre så än att hålla på vad som är "rätt".

Strax efter fick vi en Virtual Safety Car och så var chansen borta.

När jag gick ut på nästa pass, så var det med oljehal bana efter att Persson Maskin smaskat oljetråget i kerbs. Dessutom såg vi att bromspedalen var blöt vid bytet. Hal bana, hal bromspedal, och mera VSC - så inget flyt alls för mig.

När jag lämnade över bilen såg det ut som det kom in bromsvätska vid torpedväggen, genom bromsservo/tryckstång. Svårt att se om nivån i bromsvätskebehållaren sjönk men vi försökte fylla lite för säkerhets skull. Felet var nog snarare för hög nivå, som trycktes ut genom locket...

Andra team hade dock mer problem än vi, det var lite trasiga hjullager, avskurna bromsslangar och sånt. Ett tag kändes en pallplats inom räckhåll, men så insåg vi att vi var tvungna att få in ett förarbyte till för att inte få övervarv. Det spelade kanske ingen roll, men vi blev femma, på samma antal varv som 4Bangers på tredjeplatsen. Tittar man på snabbaste varv så är vi runt 7-8 nånstans, men det är små marginaler mellan teamen just under toppen.







Alla foton finns på http://calemotorfoto.blogspot.com/2019/09/sdc-5000-14-september-final. . . . . som vanligt.

Summering av säsongen då? Första året med ny bil var inte en succé väntad. Men motorproblemen har dämpat lite, även om det helt klart känns som vi är på rätt väg. Bilen är fortfarande ett relativt enkelt bygge, det är ju egentligen bara dämpare/fjädrar och hjulvinklar som är ändrat från original. Varenda bussning är orörd - så det finns ju en del enkla insatser till nästa säsong. Bara vi får ihop en motor med rätt effekt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jättelång tystnad och det mesta av det kan vi skylla på Covid 19 och 2020.

En del är också kopplat till Enkel Bilsport och de begränsningar som den verksamheten innebär, eller kanske visade sig innebära. Under hösten 2019 kom det fram att man tyckte att det gick "för fort" på vår bana och till 2020 kom det ett sent tillägg i banlicensen för Enkel Bilsport som sade max 120 km/h i toppfart.

Att klara det på Drivecenter Arena är inte så lätt, det blir mycket chikaner och lite racing. Vi testade lite olika alternativ på träning under 2020 men insåg ganska snart att det inte var riktigt vad vi ville göra. En stor, fin racerbana fylld med koner och däck är liksom inte riktigt så lockande. Speciellt inte när serien redan tagit höjd för högre farter genom självpåtagna regler ett snäpp upp från Enkel Bilsport.

Jag ska inte gå in i detaljer men resultatet blev att under sensommaren och hösten 2020 inledde vi som driver serien ett resonemang med Racingutskottet, om hur man skulle kunna migrera verksamheten till Racing. I sig inget problem förutom att vi stod med ett drygt 20-tal team, drygt 80 förare, som skaffat utrustning och byggt för Enkel Bilsport. Befintliga racingreglementen ställer andra krav vilket skulle kräva nya bilar (eller kraftigt modifierade) och ny utrustning för de flesta.

Arbetet resulterade i ett reglemente som kallas Endurance Racing Light, på prov eller som utvärdering. Det har övergångsregler för att våra team ska kunna ta steget till racing lite enklare, som betyder att vi på sikt landar inom Racing med de krav som finns där.

2020 är en förlorad säsong och 2021 är ännu osäker men nu finns förutsättningarna att köra korta banslingan utan chikaner och utan hastighetsbegränsningar. Drivecenter Arena går själva in som promotor i serien och det är tecknat ett avtal med Yokohama, som gör AD08R/RS till enhetsdäck - något det i praktiken var redan tidigare - nästan alla team har kört på dem.

Tills vidare har vi kvar våra "begränsningsregler" om max 150 hk etc men självklart finns tanken att se över det - kanske troligast att se om det går att använda ett befintligt reglemente (kan vara MSLS, ERCup, NSHC...) för att inte behöva skapa ytterligare regelverk för långlopp. Planen då är att hitta sätt att kunna köra flera klasser, förstås - vår befintliga klass ska få leva så länge det finns tävlande.

I och med detta lägger vi också det gamla namnet på hyllan - det är överspelat, och inaktuellt. Att hitta ett nytt namn på serien (Endurance Racing Light är tänkt att kunna köras på fler platser för den som vill) har inte varit lätt men till slut enades vi om att i alla fall 2021 göra det till en hyllning av seriens anfader, Bengt Astergren, till hans minne.

Bengt Astergren Trophy blev namnet.

https://batrophy.weebly.com/

Där finns den info som är klar, det går nu bra att anmäla sig till serien och vi hoppas kunna köra minst 3, helst 5 tävlingar under 2021.

Vår bil? Orörd sedan 2020, med läckande styrväxel...men det är ju en månad till första (eventuella) rejset...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Ett namn som "Christer Glenning cup" borde väl sänka hastigheten lite

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Nu ska ju det vara en icke-fråga när vi kör under racing, men tro mig, mängden kreativa lösningar för att klara en hastighetsbegränsning som diskuterats har varit stor. Men ingen har varit "bra".

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Första tävlingen inställd, andra uppskjuten till 6/6 och då hoppas jag verkligen vi kan köra. I dubbel bemärkelse - att vi får tillstånd, att vi har fått bilen mer race ready.

Det har gått trögt att komma igång med nån sorts skruvande men förra veckan fick jag äntligen tid att börja titta på huvudströmbrytaren och idag gjorde jag klart.

Med batteriet på originalplats blir det lite extra kabeldragning men det gick ändå rätt bra. Strömbrytaren satte jag till vänster på panelen, där det tidigare satt reglage för elspeglar och höjdjustering av strålkastare.





Men det stora jobbet är kvar att fixa en läckande styrväxel och skrikande pump. Kanske tar vi bara allt från en reservdelsbil...men det är några timmars skruvning ändå.





Bonusbilder från förra höstens träning, jag är galet nöjd med släpet i alla fall :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Äntligen dags för en kanske lite försenad rapport från första tävlingen på länge.

Hela teamet i lite blandade konstellationer tog en skruvarhelg för att flytta styrväxel och servopump från en reservdelsbil till rejsbilen. Reservdelsbilen stod på bekväm höjd ovanpå en container och där släppte vi ned hela subframen och tog då även loss resten av framvagnsdelarna (som är "bra att ha") som reservdelar.

Vi skulle nog kanske egentligen gjort samma operation på räserbilen för det var trixigt att böka ut styrväxeln men det gick till slut. I övrigt bytte vi bromsskivor fram och kollade igenom bilen men kanske inte riktigt på den nivå man egentligen skulle önskat...

Vi beslutade oss också för att starta på de begagnade däck som satt på - de borde räcka en torr tävling till.

Vi lottades till en åttonde plats, av 17 team till start. Första deltävlingen lottas och det skadar inte att ha lite tur där. Vi gjorde väl en hyfsad start och hängde med rätt okej trots fulltankad bil. I täten formligen flög Rusteze iväg i sin BMW 320 som börjar kännas riktigt utsorterad när det gäller fart.

I denna tävling saknade vi en förare, och den stand-in vi frågat var tvungen att jobba. Sedan tidigare vet vi att det är rätt påfrestande att köra på tre personer, speciellt om man inte har någon extra som hjälper till med tankning och hålla koll på byten.

De första passen sinkades lite av en del VSC men jag fick köra hela mitt första stint utan begränsningar på det sättet. Jag tyckte det funkade rätt okej även om tempot kändes lite lågt, men det blev en rätt clean körning utan incidenter. I första passet hade det blivit lite trångt så vår lätt buckliga vänster bakdörr (bucklig redan när vi köpte bilen) fick lite nya battle scars.

När jag klev ur passade jag på att kolla lite mer på framdäcken och insåg att vi skulle behöva hålla koll på slitaget. Det började se tunt ut...

Förutom att vi fortfarande saknar effekt (tydligt utropat av vårt startförare redan stint nummer ett) så rullade vi på i hyfsat tempo men när jag skulle in för andra gången såg jag kord framme på vänster framdäck. Dumt nog hade vi inte heller förberett för byte (ytterligare en effekt av att vara en man/kvinna kort). Vi förlorade runt 4 minuter på att byta båda framdäcken och när jag gick ut hade vi också fått en lite otrevlig vibration.



Om det var för att vi bytt till däck med bromsplattor, för att centreringsringen saknades på en fälg eller om det var nåt annat...det vet vi inte. Dessutom började bromspedalen ta lite långt ned när man kört utan att bromsa, typisk känsla av att en vibration trycker in beläggen. När man väl fick ned foten tillräckligt så bromsade det i alla fall ordentligt.

Men inte nog med det, efter bara ett par varv kände jag den välbekanta sucken när det börjar vara ont om bränsle. Med de nya reglerna som kräver tankning i separat zon är det lite ställtid att hinna med det så jag fick köra ecodriving två varv för att kompisarna skulle hinna göra klart för tankning. Sedan är det lite magi i hur tankstoppet kunde ta 8 minuter (de flesta andra ligger runt 4-5 minuter) men vi hade ju redan insett att det inte skulle bli placeringar i toppen.

Därför valde vi också att jag fick fortsätta även om det skulle innebära ett "extra" stopp för förarbyte. Men nu handlade det lite om att få körtid på alla förare också för att komma igång.

I takt med att andra team också hade en del strul så kröp vi sakta uppåt från den tiondeplats vi hovrat runt. När målflaggen närmade sig var vi tillbaka på samma plats 8 som vi startade på.

Här testade vi ytterligare en taktisk grej i regeljusteringarna. Av tradition har serien korta stint, max 10 varv per förare vilket gör det till lite gambling på slutet där man kanske riskerar ett byte när målflagg går. Från i år är det satt en gräns, 3 minuter innan mål stänger depåinfarten så sista stintet kan alltså bli 10 varv plus tre minuter. Vi såg att ett eller två långsamma varv skulle gör att vi prickade den tiden för att slippa ett extra byte.

Det gick, men påverkade inte resultatet alls.

I täten (den avlägsna) hade Rusteze fått släppa efter något strul och istället var det 4Bangers i Kadett GSi och Tidy Powersports i Civic CRX som hade chans till seger. Det blev Tidy som tog hem det efter ett som jag förstår saken ganska felfritt rejs. Jag hade förmånen att köra deras bil ett pass på Mittsverigebanan förra sommaren, och det är en trevlig bil. Jag trodde den skulle kännas snabbare men eftersom den går tyst och solitt så tror jag den maskerar farten lite...

Foton finns hos hovfotograferna CaLe Motorfoto;

http://calemotorfoto.blogspot.com/2021/06/ba-trophy-6-juni-2021-premia . . . .



Jag riggar visst RaceChrono...



En av årets nya bilar...



... och den andra. Båda snabba!







Nu är det paus till 22 augusti. Vi borde väl hinna förbättra lite tills dess?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Kort uppdatering efter rejs nummer två. Sommaren är fel tid att skruva och vi tog egentligen inte tag i detta förrän veckorna innan rejs.

Det blev ett relativt kort pass, nya belägg runt om och så drog vi åt hjullagren (axelmuttrarna) fram - båda glappade och det är en grej vi haft tidigare. Helt säkert orsaken till "lång" pedal efter rakorna. Nya däck fick vi också och sedan var det mest bara att lasta och tanka.

Inför start så tyckte vi att det klickade lite oroväckande från vänster fram men då var det ju för sent att göra mer så vi bestämde oss för att köra första passet och se om det blev värre. Nu tog det ett tag att komma igång eftersom ett stort antal transpondrar inte gav utslag, så vi var faktiskt en timme sena till start. Men när bilen gått formationsvarvet så tyckte vår förare i pass ett att det var tyst igen och när vi bytte förare första gången lät det helt normalt.

Vi startade ganska mitt i fältet (omvänd startordning baserat på förra tävlingens resultat) och det är fortfarande helt uppenbart att vi saknar effekt, det är omöjligt att hänga med i starttempot som de snabbaste sätter upp. Det behövs nog också en mer ordentligt koll av hjulvinklarna insåg vi på gridden.

Vi kämpade ändå på och stabiliserade oss någonstans runt plats 10-11. Det är förstås stor skillnad mot hur det såg ut tidigare säsonger med gamla bilen. En stor skillnad är ju att vi inte utvecklad bilen alls sedan 2019 när vi satte igång den. De andra har ju förbättrat...och tränat :-)

Vid en VSC efter drygt 65 varv ropade Jonas in att nu låter det om vänster fram igen. Vi tog in bilen och möttes av en fälg full med fett från drivknuten så då kändes det som läge att packa ihop, innan vi blev stående på banan.

Nu kör de snabbaste teamen låga 1.50-tider på banan, vilket är rätt intressant att jämföra med de som kör trackday efter oss. En del är riktigt snabba där med dubbelt så mycket effekt (eller mer...) men tempot i våra bilar är ändå rätt bra. "Mittenteamen" kör runt 1.55-1.57 vilket också är ett rätt hyfsat tempo.

Jag hoppas vi kan inspirera fler att hänga med och köra och är det så att vi har intresserade i närområdet, kontakta mig för mer info. Även om det är så att ni känner att dagens regelverk inte riktigt passar - det finns idéer om att bredda cupen med fler klasser som ökar underlaget en del.

Vi ska byta drivknut och hjullager till nästa rejs om 2 veckor men någon mer effekt lär vi inte hitta...det blir fortsatt 130-hästarsmotorn.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



1.50.xx känns väldigt fort, men det är också många disciplinerade varv runt den där banan! Hann bara kolla lite på slutet - rolig bredd på bilarna som deltar! Känns som ett klokt reglemente, blir kul att se hur nästa reglemente blir.

Vad väger bilarna, typ-ish?

Måste läsa reglementet igen, det kanske är mycket luftigare än vad jag trodde det var. Just att det börjar gå så fort år för år är ju en väldigt rolig sak med reglementen - och allt eftersom att ribban flyttas så hänger ju allas utveckling med. Sett till populationen då, vissa faller bort för att de inte orkar utveckla vidare, vissa tillkommer och ser direkt vilken nivå de ska lägga sig på osv.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vikterna varierar förstås eftersom det är allt från Honda Civic CRX och Kadett GSI till BMW 320 e90 och Volvo S40 som kör, dvs original tjänstevikter rör sig ju kanske mellan just över 1000 kg och uppåt 1400-1500 kg. Det finns en idé om att väga bilar för att skapa underlag för att räkna på ett viktreglemente framöver.

Ett sådant skulle också kunna öppna för annat än bilar med 150 hk i grunden men samtidigt är jag tveksam till att uppfinna för mycket nya egna reglementen.

Personligen tycker jag att det är roligt att de som kör fort verkligen kör fort men att vi behöver fundera på bra sätt att få team som kanske inte satsar lika hårt att ändå tycka att det är kul.

Nuvarande regler ligger ju här https://batrophy.weebly.com/regler.html

Vi hade ett Umeå-team på plats nu och det skulle vara skoj om fler kommer söderifrån också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
CaLe fotograferade förstås även 22/8;

http://calemotorfoto.blogspot.com/2021/08/ba-trophy-22-augusti.html

Men jag ska rapportera senaste rejset 5/9.

Vi (eller jag) beställde hem drivknutar, hjullager och spindelleder men när vi till slut slet isär vänster fram så var det fel drivknut...å andra sidan såg knuten på bilen inte skadad ut, bara en skåra i damasken. Knuten fick åka ultraljudstvätt och så skulle vi hålla tummarna för den.

När vi skulle byta hjullager insåg vi dock ett annat problem.




Navet har glappat så lagren sitter knappt kvar...det där duger ju inte. Vi tog ju loss hela framvagnen från reservdelsbilen i våras men var lade vi grejerna? Bredvid reservdelsbilen...som nu är täckt i brännässlor. Anekdot förresten, mina systersöner kallar dem (nässlorna) för "Teslor", ganska kul att höra dem berätta om att det är mycket Teslor i dikeskanten :-)

Nåja, med hjälp av lastmaskin kunde vi gräva fram skrotet för att ta loss naven. Lagom lätt att lossa navmuttrarna nu...det ska man göra innan man tar loss sånt från en bil.




En rejäl balk svetsad mot skivan, så gick det att få loss.

Vi hann bara fixa ena sidan men den andra glappar ju inte så...nåja. Med bilen på släpet gjorde jag en snabb toe-justering och sedan var det race day, igen. Fast, vi hade bara två förare. Reglerna säger minst tre, och logistiken på två är ändå hopplös. Ett av teamen som inte fick ihop bilen lånade ut en förare (tack Marcus!) så vi ändå skulle kunna köra.






Få bilar denna gång, en del haverier, älggjakter och saknade delar. Vi startade som fyra (omvänd startordning från förra rejset) och det blev första gången som Niklas tog en start. Han gjorde det bra, även om vår fart förstås inte räcker till. I täten stack Forsmans BX i någon form av sista ryck - de har aviserat att detta är sista säsongen då båda sönerna ska göra comeback i karting.

Vi snurrade på och utan våra två snabbaste förare på plats handlade det mest om att ha kul och försöka putsa varvtider så gott det gick. Jag tyckte bilen kändes bättre med justerad toe, förmodligen kan man jobba mer där och hitta mer tid. Några snabba bilar fick bryta relativt tidigt så vi stabiliserade oss runt 7-8-9 nånstans.

Redan på morgonen hade jag märkt att bilens vanliga klippstadiga tomgång ersatts av lite vandrande och efter ett tag tyckte jag också att den började avgassmälla lite vid inbromsningarna. Det märktes inget när man körde men vår hyrförare kom in mitt i sitt pass, med soppabrist. Han hade fått instruktionerna att om bilen hostar, kom in (för den går max ett-två varv till...). Detta var stintet före planerad tankning så det känns som den tar mer soppa. Kanske är det någon givare som felar...

En stund senare försvann ABS också (kan ha att göra med mekandet vänster fram). Jag upplevde kanske att det gick att ta ut lite mer utan ABS men å andra sidan låste jag upp och bromsade på mig några gånger så totalt sett körde jag nog snabbare över ett stint med ABS igång.

Vi tog målflagg som åtta vilket är helt OK men också ett tecken på att serien numera är så tajt att det inte räcker att ha bilen rullande fyra timmar för att vara på övre halvan. Man måste även vara snabb (ish).

Apropå det så gjorde vi en vägning före start av alla bilar. Vår bil var inte tyngst! Vikterna var rätt officiella under dagen och tanken är bara att skaffa någon form av underlag för att överväga vikt/effektreglemente i någon form framöver. Kanske inte som ersättning till denna klass, utan som ett komplement.

Men med lättaste bil på 929 kg och tyngsta på 1250 så är det en del skillnader...och alla med max 150 hk original. Nu var vägningen inte "vetenskaplig" så man ska inte dra för höga växlar.




Stämningsbild när jag stängde igen banan på kvällen...

Väl hemma kan jag se att det nu är fett runt inre drivknuten vänster fram så vi får nog skruva till nästa rejs ändå :-(

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Reflektion - sjukt fränt att Forsmans BX går såpass fort! Det känns som en så osannolik bil att rejsa med!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
SevenEight skrev:
Reflektion - sjukt fränt att Forsmans BX går såpass fort! Det känns som en så osannolik bil att rejsa med!


Ja, den är ju ganska välutvecklad nu och både Colin och Tobias är riktigt duktiga förare. Dessutom är det en lätt bil med en fin motor. Men lite udda som sagt :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Rapporten från finalen 2021 blir ingen riktig höjdare. Vi satte bottenrekord, så här snabbt har vi aldrig brutit förut...

Vid målgång i senaste tävlingen kändes bilen helt okej, inte så snabb kanske men stabil och förutom att ABS lade av och motorn gick lite skumt, i bra skick. Ja, det var ju fettet runt inre drivknuten då men jag tvättade upp och kollade och det såg mer ut som att det var buntbandet som inte var tillräckligt tajt. Lite nytt fett och band och sedan kändes det OK att köra vidare.

Men redan efter några varv ropade Hans in att framvagnen var skum och när det sedan blev en VSC direkt så kom han in. Det gick inte att se något löst så Jonas gick ut för att prova men kom in direkt. Nu hissade vi upp bilen och när man svänger så låser vänster hjul, och drivaxeln är stum. Något är helt klart fel inne i minst en av knutarna.

Så det var bara att packa ihop efter 9 varv :-( Synd för jag hade sett fram emot att köra lite mot Bennys 325:a :-)

Vi har en del idéer om orsakerna till problemen men det får bli ett öråd för att gå igenom planerna. Som konstaterats tidigare är det också läge att fixa en GT-motor om vi inte ska prenumerera på 10:e-platser som bäst... Fördelen är väl att om vi ändå ska byta motor kan vi ta ned hela drivlinan och framvagnen och gå igenom allt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



therealpinto skrev:
Rapporten från finalen 2021 blir ingen riktig höjdare. Vi satte bottenrekord, så här snabbt har vi aldrig brutit förut...

Vid målgång i senaste tävlingen kändes bilen helt okej, inte så snabb kanske men stabil och förutom att ABS lade av och motorn gick lite skumt, i bra skick. Ja, det var ju fettet runt inre drivknuten då men jag tvättade upp och kollade och det såg mer ut som att det var buntbandet som inte var tillräckligt tajt. Lite nytt fett och band och sedan kändes det OK att köra vidare.

Men redan efter några varv ropade Hans in att framvagnen var skum och när det sedan blev en VSC direkt så kom han in. Det gick inte att se något löst så Jonas gick ut för att prova men kom in direkt. Nu hissade vi upp bilen och när man svänger så låser vänster hjul, och drivaxeln är stum. Något är helt klart fel inne i minst en av knutarna.

Så det var bara att packa ihop efter 9 varv :-( Synd för jag hade sett fram emot att köra lite mot Bennys 325:a :-)

Vi har en del idéer om orsakerna till problemen men det får bli ett öråd för att gå igenom planerna. Som konstaterats tidigare är det också läge att fixa en GT-motor om vi inte ska prenumerera på 10:e-platser som bäst... Fördelen är väl att om vi ändå ska byta motor kan vi ta ned hela drivlinan och framvagnen och gå igenom allt.

Gustaf


Har inte riktigt koll på hur ni jobbat tidigare men körde långlopp för ett antal år sedan och har sedan 3 år tillbaks kört historisk racing i Europa. Vi arbetar alltid med "brinntid" dvs byt alla kritiska delar preventivt även om det inte är trasigt. Jag byter alla hjullager samt koppling efter varje säsong samt renoverar bromsok mellan varje säsong osv osv......allt för att inte behöva bryta. Givetvis kan man inte ta höjd för allt men ganska många fadäser går att undvika genom att jobba på det sättet. Hade innan det mindsetet många helger där jag fick bryta och åka hem för att delar på bilen var halvt om halvt utslitna redan när jag ställde mig på startlinjen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande