Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11435 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo, det är en klok modell. På P10 lärde vi oss att det var smart att byta spindelleder efter två-tre rejs men de har hållt bättre på denna. Drivaxlarna byttes till nya i förebyggande syfte när vi byggde bilen men sedan är de orörda.

Tyvärr har hela teamet lite för många andra järn i elden för att riktigt klara av så mycket förebyggande underhåll vilket straffar sig. Men jag tror det också hänger ihop med de stukade Covid-säsongerna, det är lättare att ha flyt i skruvandet när man har förutsättningarna för körning klart.

Jämfört med när vi körde P10 så det ju nu fortare på en "stor bana" vilket säkert också ökar slitaget och påverkar vad som behöver göras.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Plötsligt blev det 2022!

Steg ett i att få ordning på bilen var nya bärarmar med nya bussningar och spindelleder, samt ny drivaxel på vänster sida, den som högg fast. Bussningarna var...trötta och nya bör kunna se till att drivknuten inte bottnar, samtidigt som vi jobbat igenom hjulvinklarna en sväng till. Det skulle behövas stummare bussningar till subframen men det tar vi senare.

Motormässigt så har jag rivit isär den rasade GT-motorn. Ett vevlager var trött...



Orsak? Svårt att säga, kanske var det vänt fel? Vi preppar i alla fall GT-toppen för att med hjälp av den sätta ihop en GT-motor till hösttävlingarna. Bottendelen är lika så vi använder nog bara den som sitter i bilen nu.



En liten snabb tvätt så är vi redo (typ) för att köra söndag 29/5.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Äntligen får jag ägna lunchen åt att skriva race report igen :-)

Jag åkte upp till banan lördag kväll för att förbereda en del organisatoriskt medan resten av teamet laddade hemmavid.



Mysigt från tornet vid 20-tiden på kvällen...

Lite få team anmälda, bara 11 bilar på gridden. Det är ett antal som bygger nytt eller har andra orsaker men vi behöver bli fler...norrlänningar, ta er en funderare på om inte långlopp är rätt grej ;-)

Vi lottades till 4:e plats och efter en snabb warmup/transpondertest så kunde vi faktiskt starta lite före utsatt tid. Hans gjorde en bra start och var trea första varvet men ganska snart började de snabbare bilarna plocka oss, en efter en. Samtidigt formligen flög 4Sign iväg i täten, S40:n är snabb och de hade också lottats till pole.

Så småningom stabiliserades vår plats runt 6-7 nånstans, ungefär i paritet med våra varvtider jämfört med de andra (vilket är rätt logiskt i början). Jag gick ut på mitt första pass precis bakom Boliden Räjsers BMW 320i, och hängde på dem rätt bra kändes det som. Lite tapp i början eftersom startljusen krånglade och visade rött av sig själva emellanåt, så jag släppte av lite i onödan. Efter att vi blivit passerade av några varvningar så kröp jag närmare igen och lyckades till slut bromsa mig förbi in i första kurvan. Ett halvt varv senare fick vi VSC eftersom Rusteze tappat ett framhjul en bit in i depåinfarten. Då bytte jag tidigt, men väldigt glad över att ha fått göra en omkörning :-)

Lite senare så började fler bilar få problem och vi rörde oss långsamt uppåt i listan. Primeran rullade på, utan direkta problem - vi saknar ABS, nu har vi hittat en avsliten givarkabel och det är nog felet. Kanske... Den ville gärna låsa upp fram nu så vi ska försöka fixa så ABS funkar igen.

Till detta rejs hade vi bestämt oss för att tanka en dunk i taget. Förut så har vi tagit båda vid ett stopp, men eftersom förarbyte i samband med tankning är OK, och allt görs inom samma tid på 2.10 så trodde vi det skulle vara smartare att tanka två gånger. Det verkade stämma rätt bra, för nu hade vi mer flyt.

Så småningom var vi fyra, sedan trea och plötsligt tvåa! Hur gick det till? Ja, hjälpta av att många snabba bilar (typ alla utom 4Sign) hade problem eller åkte på bestraffningar...

Mitt andra pass gick inte riktigt lika bra, det var kopiöst varmt nu i solen och så fick jag mest köra själv utan en BMW att jaga...

När vi närmade oss slutet så insåg vi att det åter skulle bli tajt med förarbyten mot målflagg. Ett tag räknade vi på strategi för att sänka tempot och pricka rätt inför 3-minutersgränsen före målflagg men kom fram till att det blev för osäkert. En miss skulle kosta 3 varvs straff och då skulle vi tappa även en möjlig tredjeplats, Så vi bytte för att säkra målgången.

Det blev tredje plats, kanske ingen enorm merit med bara 7 bilar i mål. Men det är första pallplatsen med nya bilen, och alltså första sedan 2018. Så det känns bra.

Får vi bara till GT-spec på motorn så vi får igen ett 20-tal saknade hästar kan det säkert bli lite roligare framöver.

Foton kommer :-)


Gustaf
[/fbvideo]

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Men alltså var tiderna? 1,46 snabbaste? Det är ju sjukt snabbt tycker jag.

Måste säga att det utifrån verkar vara en väldigt bra serie med väldigt lustigt valt reglemente.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Förresten, vad är det för däck ni kör nu?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
SevenEight skrev:
Men alltså var tiderna? 1,46 snabbaste? Det är ju sjukt snabbt tycker jag.

Måste säga att det utifrån verkar vara en väldigt bra serie med väldigt lustigt valt reglemente.


Jo, jag skulle kommenterat det - vi har justerat i tidtagningen för att få bättre koll på depåbesöken. Det gör att utvarvet blir för kort i tidtagningen, då det startas vid transponderslingan i depå ut. Så snabbaste varv i Megatiming är inte ett helt varv. Jag tror snabbaste riktiga varven låg runt 1.51.8 ungefär.

Just nu är vi i en transition från Yoko AD08R som enhetsdäck (som ju inte tillverkas längre), i år tillåts AD08R/RS, Nankang NS2-R och Federal 595RS-PRO. Vinnaren körde AD08R tror jag, tvåan NS2-R.

Reglementet är ju delvis ett arvegods. Serien är öppen för inspel från nya team om hur man kan komplettera med ytterligare en eller flera klasser som skulle kunna köras samtidigt om det lockar fler. Helst en färdig, etablerad klass.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Inte nog med att jag kört Capri...vi har utvecklat Nissan litegrann också. Väldigt lite...

Efter rejset smed vi planerna för att få ihop en GT-motor till bilen igen, men kom också på att det vore ju galet roligt att se vad nuvarande maskin, med "130-hästarskammar" lämnar. Vi kom åt en kvällstid hos Dynamic Performance som ju lämpligt nog håller till bara 10 minuter bort.

Ett pull gav nån sorts resultat...



141 hk är nån sorts omräknad effekt till svänghjul med en "gissad" förlust, minns jag rätt var det 122 hk på hjulen. Mer än jag trodde. Det är väl troligen grenröret som gör skillnaden, det är betydligt bättre på GT än vanliga 2.0 och vi kör förstås med det. Tändningen är väl också lite vassare på GT tror jag.

Planen för att "GT-konvertera" SLX-motorn innebar att byta topp, eftersom GT-toppen är "renoverad" med inslipade ventiler etc. Men vi har som vanligt varit sega på att börja skruva så vi tog en genväg...



Kreativt sätt att hålla upp kamkedjan, och så bytte vi bara kammar i befintlig topp. Orkar vi blir det kanske byte av topp i vinter.

Med det är bilen i praktiken race ready. Kanske försöker vi skarva ihop en ABS-kabel innan tävlingen 21/8 men vi får se. Det går ju rätt okej ändå ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo, ABS-kabeln skarvades ihop, mycket på grund av att väderprognoserna som värst sade typ 43 mm regn på rejs-söndagen.

Det blev väl kanske inte riktigt så illa men blött var det, mest hela tiden. Några timmars (tror jag?) uppehåll gav en upptorkande bana under en tid men så kom regnet åter.

Vi startade en bit bak i fältet (trea senast så då blir det ju så). På grund av manfall (ett barnbarnsdop ) hade vi tagit in en extra förare, som körde med oss för lääänge sedan (2016 kanske?), på den tillfälliga banan. Och när en annan lämnade återbud på grund av sjukdom var vi bara tre kvar... Vi satte in gästen i första stintet, mycket på grund av hans erfarenhet av rallycross. Han är liksom van att ha massa bilar runtomkring. Att han bara hann med formationsvarvet som träning innan start tog vi inte så hårt på :-)

Han gjorde en rätt bra start och hängde med helt okej, jag tror vi låg sexa när han lämnade bilen till Niklas. Ganska halt förstås (vi har nog litegrann glömt att beställa nya däck så vi kör på väl inkörda) men det funkade. När jag tog över var det bara lätt regn men jag tar det alltid lugnt första varvet/varven i blöta så placeringen vi vann på ett smart planerat depåstopp fick jag raskt lämna ifrån mig.

Det var skönt att köra med ABS i vätan och motorn kändes rätt bra med GT-kammarna - fast svårt att bedöma riktigt rättvist när det är blött. Jag gjorde knappast bort mig helt även om varvtiderna inte är nåt att skryta med.

Jag lämnade i alla fall över till vår gästförare igen, och köpte en hamburgare. En tugga in i den så kom bilen tillbaka in i depån. What?

Ånga från fronten och tempmätare i topp... Expansionskärlet (som egentligen är en typ av catchtank snarare) kräktes ut en del vatten trots att kylfläktarna gick... Bara att parkera.

En provstart när den svalnad gav ångmoln från avgasröret och tydlig trecylindrig gång.

Vi tror att det är topplockspackningen (motorn är ju oöppnad från en skrot...förutom att vi lyft ventilkåpan). Kanske för att tändningsinställningen kanske inte blev rätt efter kambytet. SR20DE sägs gilla mycket tändning men det blev nog kanske för mycket.

Igår tog jag ur stiften, treans är blött (kanske både vatten och olja?), toppen ska av ikväll så får vi se. Som tur är har vi ju allt för att byta till GT-toppen, om bara bottendelen har klarat sig.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Mittsverigebanan kör ju Mittcup som har liknande upplägg/reglemente. Även dom har väl lite halvtunt startfält. Kanske vore nått att försöka få ihop nån gemensam tävling? Visst typ 40 mil ifrån, men ändå det som är närmast där uppe?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Absolut, vi har en dialog med MittCup och några team som åkt emellan.

En utmaning (som det finns sätt att hantera) är att de fortfarande kör under Enkel Bilsport (eftersom den lite "mindre" banan ger lite lägre hastigheter). Alla våra team kan ju köra MittCup (eftersom alla har racinglicens) men deras team har lite svårare att komma hit om de inte tagit full racinglicens.

Personligen tror jag att ett närmare samarbete är enda vägen framåt och att vi behöver hitta sätt att göra det enklare för våra tävlande att köra på båda banorna. Men det är ju ett arbete som ska göras.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Håller tummarna att det blir någon form av samarbete då Det vore ju kul om det fanns en stark långloppsserie i norr
Fortsätt gärna med uppdateringarna från era race, är nog enda sättet jag kan följa långlopp på Fällfors

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



"141 hk är nån sorts omräknad effekt till svänghjul med en "gissad" förlust, minns jag rätt var det 122 hk på hjulen. Mer än jag trodde. Det är väl troligen grenröret som gör skillnaden, det är betydligt bättre på GT än vanliga 2.0 och vi kör förstås med det. Tändningen är väl också lite vassare på GT tror jag."

Det är verkligen ingen hög litereffekt på en motor som ändå kallas GT



Borde med rätt enkla medel att hotta upp lite kan jag tycka.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



GT'n vill jag minnas har 150hk original? Jag uppfattade det som att detta var en mer basmodell av SR20 motorn men ännu lägre effekt?

En av mina barndomsvänner hade en grå Primera GT P10 som första bil, hyffsat pigg sak Brölade fint med japsdämparen som åkte på istället för slutburken också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Primera "GT" var väll i högsta grad en familjebil med lite vassare karaktär än den vanliga. Inte tänkt som en racerbil eller sportbil?? (För isåfall var det ett riktigt misslyckande )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Så här är det;

Bilen vi kör är en Primera GT som enligt spec har 150 hk ("samma" effekt som andra lite roligare bilar från tidigt/mitten 1990-tal som Kadett GSi 16v, Escort RS2000, Civic CRX Vtec, Vectra GT, BMW 320i e36 osv). I andra rejset med denna bil (2019...?) så rasade ett vevlager på vår då nyrenoverade GT-motor.

För att kunna fortsätta köra köpte vi en motor från en Primera SLX från en skrot. Det är samma grund, SR20, men med lägre effekt (130 hk). Anledningen att vi köpte den var förstås att det inte dräller av GT-motorer och att vi inte ansåg oss ha tid att köpa en hel bil och lyfta motorn ur.

Eftersom ni ändå hängt med hyfsat och är lite lata :-) så har vi inte gjort nåt åt det förrän nu.

Om 150 hk sugmotor är en låg litereffekt eller inte kan man diskutera men det är som sagt en helt normal nivå för den här typen av bil på den tiden. För den som är nostalgiker kan man leta upp Teknikens Världs bankalas från 1991 när Primera P10 fick mycket bra kritik, och var snabbare runt Gelleråsen än Civic CRX :-)

P11 som vi kör lider förstås av högre vikt (original tjänstevikt 1350 kg mot P10:ans 1330 och Civicens 1090 kg...). När vi vägde bilarna förra året låg den på 1199 kg startklar dvs med full tank. Fördelen med P10 är styvare kaross, större bromsar fram och i vårt fall...mindre rost :-)

Nåja. Det finns massor med sätt att trimma en SR20DE men eftersom vår serie bara tillåter mjukvarutrim (förutom att byta luftfilter och avgassystem efter downpipe) så är möjligheterna begränsade.

Förhoppningen är väl snarast att motorn med en renoverad och fräsch topp, rätt kammar och noggrant justerad tändning ska ge ungefär som original. SR20DE är också lite känd för att kunna överprestera lite när den mår bra, dvs kunna lämna lite över specifikation.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
För övrigt var packningen rätt tydligt dålig...





Nu när jag ser fotona, så ser det nästan ut som kolven har varit på ringen men det kanske är efter att den spikat sönder...?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Motorn är ihop igen med rätt grejer (så nu är den som en GT-motor ska vara). Koll av tändning men höger hjullager fram glappar igen så det måste fixas lite snabbt innan söndag.

Vi har haft lite bekymmer med det men trott att det varit muttern som släppt, nu fick vi dit kronmuttrar som med saxpinne absolut inte kan röra sig men det händer nåt ändå. Det kan vara så att vi behöver byta förebyggande men nu satsade vi kanske också på lite bättre lager denna gång, plus att vi byter även navet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det här blev ju ännu sämre...vi hade bra känsla, start på pole (tack vare att vi kom sist...), bra sång i maskinen och rätt väder.

Men efter bara typ 2-3 varv började det knacka i motorn och efter 4 varv parkerade vi. Knack från botten och den orkar inte runt på startmotorn med stiften i :-(

Ridå... Visst kan den vara varmgången senast (men den gick bara ett halvt varv med trasig packning, eller, i alla fall med läckande packning) och bottendelen kommer ju från en skrotad motor med okänd historia. Dissektion får väl visa om det går att se något.

Jag sitter på projektmöte på Malta medan teamet har släpat fram reservdelsbil nummer två eller tre eller nåt, slitit motorn ur den och påbörjat operation motorbyte och topp-byte igen då. Bara packningar och skruvar kommer i tid. Finalen är 17 september och det är nära...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Så, lite rapport...

Medan jag smälte bort på Malta kämpade teamet på. Lagren i gamla bottendelen var sopslut, som att de gått helt utan olja typ. Om oljetrycket försvann (fast ingen lampa tändes...) eller om det var nåt annat är svårt att säga.

Det verkar vara ett "känt faktum" att SR20DE i fwd-applikationer riskerar att tappa oljetryck med greppiga däck, speciellt om man inte håller upp nivån på "full". Det sägs också att oljetemperaturerna lätt blir höga. Det kan ju vara en kombination av att vi valde en annan olja, att motorn gått några säsonger och en del utan vatten. Oljekylaren är vattenkyld (vilket brukar vara rätt safe speciellt om vattenkylarens kapacitet är bra) men försvinner vattnet försvinner ju oljekylningen också...




Vi kommer att försöka fortsätta välja bra olja och hålla upp nivån, så får vi se. Reglerna tillåter extra oljekylare och kanske är det ett steg att ta till 2023.

Av olika anledningar valdes att lyfta karossen uppåt och släppa växellåda, framvagn och allt nedåt. Det var lite bökigt i vissa delar så jag tror att nästa motorbyte ;-) blir med ett annat koncept kanske. Men, igår startades den upp så nu är det bara finliret kvar...

...och rejs på lördag. Det skulle vara skönt att ta målflagg igen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Dags för rapport från finalen 2022.

Vi hade laddat med samma Mobil 1 MC-racingolja vi "alltid" kört i P10, 15W-50, och varit noga med att hålla upp nivån...så nu kände vi viss tillförsikt.

Prognoserna för vädret hade länge pekat på en totalblöt tävling men fredag kväll började indikationerna komma om att det kanske "bara" skulle regna i början och sedan kanske torka upp. Starten gick dock i rejäl väta så vi körde två formationsvarv innan fältet släpptes.

Vi stod på sjätte ruta (startordning enligt ställningen i serien), med Mayflowers BMW 320 framför och Team RR i sin Golf just framför oss. Mayflower gjorde en kanonstart men var kanske lite väl optimistisk med dyket på insidan av Tidy Powersports Honda - så Fredde i Mayflower fick klippa insidan av kerbsen i kurva 1 för att inte köra på någon. Samtidigt fick vi en ganska hård puff på vänster bakhörn och gick på tvären genom kurvan för att till slut lägga framhjulen utanför banan på insidan. På nåt magiskt sätt lyckades Hans som körde hålla bilen från att snurra och även behålla sjätteplatsen.

Jag tror faktiskt detta var första riktiga kontakten mellan bilar i årets serie, synd att det skulle drabba oss kanske...nu fortsatte Hans jaga med stötfångaren som hängde efter och fungerade som rätt effektivt vapen mot omkörningar. Den släppte på andra varvet så var den saken löst...

I täten flög Rusteze BMW iväg medan plats 2-6 var relativt samlat. RR snurrade med Golfen och Tidy bromsade på sig så efter en stund låg vi fyra, och efter lite fajt med Mayflower så gick de upp på en andraplats och vi började jaga ikapp 4Sign i deras S40 2.4. De hade en betryggande serieledning och körde nog lite på säkerhet, mot slutet av första stintet kunde vi bromsa förbi dem in i första kurvan.

När allt stabiliserats lite kunde vi känna att vi nog fått till motorn ungefär som det ska vara, nu hängde vi med de snabbare bilarna (men har förstås svårt att haka på den fjäderlätta Hondan i ren fart) på ett sätt vi aldrig gjort tidigare.

En bit in i tävlingen så råkade vi slå av huvudbrytaren vid ett förarbyte och då ville den inte starta. Litiumbatteriet är lätt men också ganska känsligt, nöter man för länge löser spänningsvakten ut och då måste vi upp med huven för att starta om batteriet. Efter några försök insåg vi att det var "push start" som gällde men vi tappade två minuter innan vi var igång igen. Det är ett varv...

Jag gick sedan ut på den blöta banan och kunde direkt konstatera att rapporterna om halka var väldigt sanna. Vår bil är ganska snäll även när den släpper bak men nu hade vi också problem med hjulspinn ut ur vissa kurvor. En gång trodde jag Mayflower skulle köra på mig bakifrån när drivgreppet försvann ;-)

Vi nötte på och tog nog in lite på bilarna framför, passerade RR och när Mayflower fick bryta med trasig växellåda, och sedan Tidy med avklippta hjulskruvar så var vi på fjärde plats. Samtidigt torkade banan upp och ett torrt spår fanns runt nästan hela. Varvtiderna kröp nedåt och strax före målgång hade vi dagens snabbaste varv ett tag innan både Zpark och 4Sign satte ännu snabbare varv.

Vi tog målflagg som fyra vilket var en väldigt skön känsla. Under mitt sista pass hade jag märkt att bromspedalen började vara "lång" igen och en snabb koll efter målgång visade det jag misstänkt, löst hjullager. Vi köpte nytt och skulle ha bytt lager och hubb inför förra rejset men det prioriterades ned...nåja.

Fjärdeplatsen gav också en total femte plats i cupen, tack vare ett bra resultat i första tävlingen.

Men det riktiga kvittot är ju att varvtiderna nu är mycket närmare toppteamen. I torrt var ju nu cirka 1 sekund långsammare än 4Sign och Zpark, i första rejset skilde det 4 sekunder. Då kör vi på gamla däck (samma däck alla rejs 2022), framdäcken är AD08RS som kanske var nya till finalen 2021, bakdäcken är AD08R som i bästa fall är från 2019. RS är ju erkänt halare vilket förklarar en del av understyrningen så med samma däckmaterial som de andra bör vi åtminstone vara inom en halv sekund...om inte på samma nivå.

Filmklipp på starten:

https://youtu.be/EB-ksP-5PtE





Nu ska vi andas ut lite innan funderingarna inför 2023 tar vid. Framförallt vill vi ju ha fler team att fajtas med på banan. Kanske ett närmare samarbete med MittCup?

Nu är det dags, alla rejsianer norr om Sundsvall... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Spännande start. Skulle inte ha något emot mer rörliga bilder från tävlingarna thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande