Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5
7 besök senaste veckan (11464 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Jag har oftast incar-film från hela tävlingen men det tar lite tid att klippa ihop det som är intressant...

Mayflower har lagt ut sin start;

https://youtu.be/taiBfflzxsM

Det ligger lite mer filmer på våra respektive kanaler på Youtube också men jag håller med, det skulle vara kul om fler lade ut sina filmer.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med racerapporter.
Och att det höll hela tävlingen.

Det är nog folk som vill köra.
Men det kanske avskräcker med få tillfällen och färre detagare.
Det är vad man hör utifrån iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Bra input!

Jag tror man ska se det som att i framtiden kör man både i Fällfors och på Mittsverigebanan. I år har man då haft möjlighet till i alla fall 6-7 tävlingar vilket väl måste anses som rätt okej. Visst, det har inte varit samma serie men körtiden finns där.

Alternativt så behövs det fler klubbar i norr som arrangerar tävlingar på Drivecenter Arena. Skellefteå MS är en för liten klubb för att mäkta med alla event som körs där, det behövs fler som arrangerar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Nu finns det foton hos CaLe också;

https://calemotorfoto.blogspot.com/2022/09/ba-trophy-17-september-fina . . . .



En Golf gömmer sig bakom Mayflower :-)



Mayflower gömmer sig i gräset :-D



...och vår bil på gräset...



Vroom!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Säsongen 2023 verkar lite märklig i Motorsport-Sverige, i alla fall de norra delarna. Antalet deltagare är tunt i flera grenar, så även vår lilla långlopps-serie. Första deltävlingen tvingades vi ställa in på grund av för få team.

Andra deltävlingen, 4 juni, skulle köras tillsammans med Legends och Formel Vee. Ett bra startfält i Legends (15 anmälda) gjorde att vi valde att köra tävlingen trots få långloppor.

Nu provade vi ett nytt koncept, 4 timmar uppdelat på tre pass, 90+90+60 minuter. Anledningen var förstås att låta sprintklasserna köra däremellan.

Eftersom jag som vanligt haft fullt upp med att rodda ihop tävlingen blev det sena förberedelser för bilen. Vi ställde bort den i höstas med trasig bakre stötfångare, glapp i ett hjul men annars i stort sett "okej". Så det tog faktiskt bara en dryg kväll att få liv i den. Stötfångaren syddes ihop med ett plastsvets/klammer-kit från Wish (prisvärt!), jag bytte ett hjulnav och kollade bromsbeläggen. För att säkra upp lite bytte jag också bort LiFePO4-batteriet till ett vanligt MC-batteri.

Jag skulle nämligen ha sällskap i teamet av tre "låneförare" då ingen av mina ordinarie teamkamrater hade möjlighet att köra. Så jag ville undvika problemen med att litiumbatteriet slår ifrån om man låter tändningen vara på utan att motorn går.

Vi lottades tvåa i starten (som jag hanterade), lite strul med ljussignalerna gjorde att det inte blev så bra start men det var ju ändå kul att fajtas lite i "toppen". Jag tror jag bytte som trea efter mina 10 varv och sedan gick det bra - gästförarna var alla snabbare än jag...

Sista bytet i första 90 minutrarna misstolkade en förare vår depåtimer så vi tappade ett varv där, lite surt när vi hängt med så bra. Men lätt hänt.

Andra passet toppade vi laget med snabbaste föraren i starten - förhoppningen var att se om det skulle gå att ta igen varvet vi tappat. Normalt sett är vi snabbare än Golfen som låg trea men det skulle krävas stadiga 3 sekunder per varv för att komma ikapp. Med "toppföraren" så taktade vi rätt nära men det gick inte riktigt att hålla det tempot över hela passet. Och all inhämtad tid försvinner ju vid omstarten...

Till sista passet om 60 minuter insåg vi att enda chansen att ta oss upp skulle vara om något strulade för bilarna innan. Men vi körde på vid gott mod. Jag gick ut som sista förare men kom bara ett varv innan bilen hostade till - lågt med soppa! Men vi tankade ju 10 liter mer än vi brukar...?

Det var ändå för lite bränsle. Slut i dunkarna också så det var bara att linka iväg till macken inne på Drivecenter Arena och långsamtanka. Då hann vi inte ut innan depåutfarten stängde inför målgång.

Dumt att göra en sån miss (mitt fel, jag är ju den enda med erfarenhet av bilen) men å andra sidan spelade det inte nån större roll för resultatet.




När jag lastade av bilen igen insåg jag att servopumpen tjuter. Vi bytte 2020 (tror jag?), och det verkar vara dags igen. Förmodligen är det som för Benny, pumpen gillar inte att gå på så höga varv hela tiden. Dags att se om det finns en större remskiva?

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Vårt servo dog för att det blev så jäkla varmt under motorhuven och sekunden vi kastade på häftigare däck på en bana som svängde lite mer började den gnälla, men ett välplacerat hål i huven avhjälpte det hela

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Tja, mer kylning kanske är ett sätt. Den har en slinga för oljan framför kylaren, den skulle väl gå att ersätta med en riktig oljekylare kanske. Då får man ju upp volymen olja också. Ska se om det går att rikta luft mot pumpen men jag tror den sitter för långt ned för att hål i huven ska hjälpa.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Ja det är alltid bra med kylning och neddrevning.
Tittar man på fabriksbyggda racing/rally bilar så är det mesta rätt så
genom tänkt thumbs up


Vattenkyld värmeväxlare som värmer/kyler motorn och växellådan.
Liten setrab kylare till servostyrningen.


Rätt så nerdrevad sevopump och drivs av egen rem.



//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Ytterligare exempel på att billig racing inte ska gå så fort om det ska fortsätta vara billigt och enkelt ;-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jag visade dessa bilder som är lite extrema...

Men kylaren till styrservon blir ju inte jättedyr och räddar den pumpen så är det ju väl
investerade pengar och kanske nån eller några placeringar i tävlingen eller kanske inte bryta
tävlingen.

Nerdrevningen kan man ju eventuellt lösa med remskiva från nått annat bilmärke etc...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vad är billigt i era ögon?
Det känner man som utomstående att det tåget gick vid övergången till SBF.
Sedan dess har det varit små startfält i både er serie och nere på mittsverige.

Tror det behövs en översyn.
Fällfors är en dyr bana om man ser till clubåka.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Jag har ett liknande team som Gustav i samma tävlingserie och försöker hålla hård disciplin ekonomisk. pengarna går i princip till däck,bromsar, bränsle, startavgift.
Vanligtvis är vi 4 förare och varje förare får köra 2x30min. jag brukar ha 2 eller som sist 3 betalande gästförare.
Varje förare betalar förskott 1000 som går till startavgiften som är 4000 totalt.

Efter tävlingen betalar dom sedan ca 1800. som täcker allt utom deras egna licens. Dom får även transporten till/från banan från Umeå. Jag har kört med den här budgeten sedan 2019 med 2-3 tävlingar/år. Så det fungerar bra ekonomiskt.

För bromsar och däck räknar jag dom räcker 8 timmar, vilket kostar 9000+8000 / 8h = 2125 i timmen. Vi kör på Endless bromsbelägg som är otroligt bra och otroligt dyra.
Så runt 10-12' kostar varje tävling . går det sönder är det mitt bekymmer. Det belastar inte mina förare. Men det här är är riktigt bra racing där man verkligen kan köra fullt i 4 timmar.

Jag tävlade förut i sprintracing (2x20min) i södra sverige. En tävlingshelg brukar kosta ungefär samma pengar pga dyrare boende och längre transport Detta är mycket enklare med kortare transporter osv.
Köra trackday är inte alls samma grej. hela tävlingsmomenten saknas.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Dialogen eller diskussionen om vad övergången till SBF från SMA innebar blir lätt väldigt lång och det finns många aspekter på det. Men ja, kostnaden har ökat. Samtidigt går det också betydligt fortare på banan och vi har mer ordning på en del saker. Å andra sidan (igen) så är säkerheten på bilarna och banan högre nu än då, men ändå har andra krav skruvats upp ännu mer.

Att diskutera säkerhet är inte så enkelt men det är ju som du säger Lillen, mindre startfält nu än tidigare och framförallt mindre än sista tävlingarna under Enkel Bilsport.

Diskussioner pågår men jag saknar också konkret input från folk som är intresserade av att köra i "närheten" av Fällfors. Vilken typ av reglemente vill man ha? Ska vi jobba med NE1, är det sprintrace (roadsport, modsport...?), enhetsklasser typ Miata/BMW/Alfa?

Utmaningen med att få ihop tävlingar är till stor del att det blir små startfält att sprida kostnaderna på. Hade vi haft 20 team i BA Trophy så hade vi haft ekonomi att dela en lördag med en sprintklass som Legends (eller nåt annat) med cirka 10-15 deltagare.


Vad är billigt? Det är ju extremt individuellt men Benny har lämnat ett exempel. Vårt team började i en annan ände, lite ostrukturerat byggde vi första bilen med en gemensam insats. Jag gjorde en enkel budget där jag landade runt 25000 kr för att bygga första bilen (inkl inköp av bil). Den höll på ett ungefär. När vi byggde P11 lade vi på en del och budgeterade för cirka 45000 kr. Utslaget på 4 förare är det inte så farligt...

Det jag tror påverkar mer nu är kostnaderna för personlig utrustning som just blir personlig dvs den delar man inte på. Med fulla SBF-krav enligt racing idag så är det svårt att köpa hjälm, overall med underställ, skor och handskar under 15000 kr per person. Det innebär att teamet lägger mer pengar på personlig utrustning än på bilen första säsongen. Om man sedan har en situation där alla förare inte kan köra alla tävlingar (man kanske är 5-6 förare som roterar) så blir det en ännu större del.

För den som fastnar i motorsport och kanske liksom jag, inte kan hålla sig ifrån att köra lite trackdays, drifting och dragracing så kan man sprida investeringen på flera "grenar". Men för många är detta första steget in i motorsport och kanske det enda man gör. Jag förstår att kostnaden känns!

Att driva bilen är sedan inte så dyrt. Vi har normalt sett köpt 6 st däck per säsong (enhetsdäck, 1500-1800 kr per däck). När vi hittat rätt bromsbelägg fram håller de 4-6 tävlingar, Soppa blir en slant förstås (får nog räkna med kanske 2500-2800 kr per tävling idag).

Jag har ändå en känsla av att jag tidigare år lagt lika mycket pengar på att driva en halvtaskig dragracingsäsong med lite konbana med Caprin.

Långloppen ÄR bra racing när vi har gott om bilar och det ÄR kul men vi har lite att jobba med på olika sätt. Gärna tillsammans :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



race4funs klass2 reglemente fast med enhetsdäck Nankang NS2R tror jag är rätt så bra mellanmjölk. Enkel bilsport bur, med heltäckande klädsel och krage men inte FIA++ 15 000:- investering i personlig utrustning.
Man får göra uppgraderingar och visst det kan absolut spåra med ett fåtal team som har långt mer pengar än alla andra men 90% av startfältet är jämnlikt.

90 minuter stinttid 8 timmar tävling
Går säkert göra någon "Battle of Middle earth 12 timmar special" på mittsverige mellan "Norra och Södra" serien också

_________________
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



BFRC.Awatar skrev:
race4funs klass2 reglemente fast med enhetsdäck Nankang NS2R tror jag är rätt så bra mellanmjölk. Enkel bilsport bur, med heltäckande klädsel och krage men inte FIA++ 15 000:- investering i personlig utrustning.
Man får göra uppgraderingar och visst det kan absolut spåra med ett fåtal team som har långt mer pengar än alla andra men 90% av startfältet är jämnlikt.

90 minuter stinttid 8 timmar tävling
Går säkert göra någon "Battle of Middle earth 12 timmar special" på mittsverige mellan "Norra och Södra" serien också


Jag tror faktiskt jag lär hålla med här att detta låter som en bra idé.
Att köra riktig racing med allt det innebär är såklart skitkul, men de blir inte en instegsklass, just av dom anledningarna ni nämner. Enkel bilsport är en instegsklass.

Att köra enhetsdäck tycker jag inte är en jättebra idé heller, framförallt inte i enkel bilsport, för det finns alltid något team som vill köra sämre däck (svärfar hade 4st beg däck låg som vi fick gratis, typ), vilket man självklart borde få göra. Däremot kan man ju göra ett däcksreglemende där NS2R kommer vara det bästa däcket.

Jag tror personligen att det skulle kunna komma upp team som annars kör i R4F och gästspela, om man marknadsför det på rätt sätt. Framförallt eftersom en del team i R4F är baserade i mellansverige, och inte är sugna att köra tävlingarna i skåne, utan bara kör Mantorp och dom närmast.

Dessutom är nog 8h bra ut ekonomisk synpunkt, det blir ju mer körtid utan att det blir mer kostnader för t.ex resa, boende osv. Vilket nog är en fördel om man vill locka lite mer långväga team.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ni måste tänka på att detta är Sundsvall och norrut.
T.ex Fällfors/Drivecenter ligger norr om Skellefteå.
Det är svårt att ens få Mittsverige och Drivecenter i samma serie.
Där är det 35mil mellan banorna.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Utmaningen med att anamma Race4Fun eller Enkel Bilsport är ju att 2019/2020 så krävde utskottet för Enkel Bilsport en maxhastighet på banan som i praktiken är omöjlig att begränsa sig till. Går den knuten att lösa så är det en helt annan sak.

Ska vi få team söderifrån att komma kanske det behövs ett "festivalformat" och då eventuellt i samband med något annat som händer. En sån grej vore jättekul men jag är inte så övertygad om att det är något jag har möjlighet att driva och kanske behöver det en mer kommersiell aktör i ryggen för att vara genomförbart.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



therealpinto skrev:
Utmaningen med att anamma Race4Fun eller Enkel Bilsport är ju att 2019/2020 så krävde utskottet för Enkel Bilsport en maxhastighet på banan som i praktiken är omöjlig att begränsa sig till. Går den knuten att lösa så är det en helt annan sak.

Ska vi få team söderifrån att komma kanske det behövs ett "festivalformat" och då eventuellt i samband med något annat som händer. En sån grej vore jättekul men jag är inte så övertygad om att det är något jag har möjlighet att driva och kanske behöver det en mer kommersiell aktör i ryggen för att vara genomförbart.


R4F har ju löst det. Men hur dom gjort det får du fråga dom!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Gör allt utan SBF så kan man ha ett bättre upplägg?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
erikjakan skrev:
Gör allt utan SBF så kan man ha ett bättre upplägg?


Allt går inte att styra över och av flera anledningar är det just nu inte ett alternativ. Därmed inte sagt att jag inte tycker att det skulle vara en relevant lösning med rätt förutsättningar.

Vi har haft kontakt med R4F och av någon anledning som är svår att förklara så verkar kraven tolkas på olika sätt i olika delar av landet. Men de har ju rätt elaka chikaner...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Det är dags att göra nån form av bokslut över 2023 för den här bilen och teamet.

Sista tävlingen för året var planerad till 16 september och efter en del turer fram och åter beslutades att den skulle köras som Enkel Bilsport, på en kort-kort "stadiumslinga" på Drivecenter Arena, samma som Legends körde under PCCS i somras.

Slingan är kort, det blir tillfällig depå och huvudpostering men den ger också lite tätare körning och framförallt enklare arrangemang.

Vårt prepp av bilen inför rejset bestod i att använda 3 meter kopparrör för att göra en förstärkt kylslinga till styrservot, nya bromsskivor fram, nya belägg (Pagid RS29 fram, bak som vanligt vanliga Brembo eller nåt). Ja, och så ett set nya NS2-R.



Stärkta av det var vi ett av teamen som stod i lineup inför en sorts "final", som även denna kördes i tre pass (90+90+60 minuter) för att ge Legends utrymme till sprintrace emellan.

Vi gjorde en hyfsad start och hängde med rätt okej trots att de nya skivorna var skeva från start, så bilen var rätt jobbig att köra. De nya däcken var ett lyft även om de inte alls är lika "rejsiga" som saliga AD08R.

Jag minns faktiskt inte vilken placering vi egentligen låg på efter första passet, men vi hade roligt och den kortare banan fungerade verkligen för att skapa mer racingkänsla trots rätt få bilar. Det var också ett plus att kunna se hela bansträckningen från bandepån.

I någon av pauserna kände jag på ett av framhjulen och insåg att navmuttern släppt igen (trots saxpinne) så det blev ett snabbt fix där. Bra med paus...

I sista heatet så hade vi en andraplats mycket tack vare några andra teams strul men också tack vare att vi ändå haft ett ganska stabilt bra tempo. Då såg vi en rökpuff från bilen. Eller mer ett moln egentligen. Men det försvann...och ändå tyckte vi att det var bäst att ta in bilen i depå direkt. Föraren var lite oförstående men när vi lyfte huven såg vi att undre kylarslangen släppt.

Lite dåligt förberedda för sådant så det blev en inte så jättesnabb löprunda för att hämta det vatten vi hade enkelt tillgängligt, slå i det och be en bön...

Det var förstås lite för lite vatten men motorn verkade tät så vi provade att köra. Allt funkade även om det var uppenbart att nivå var låg eftersom tempmätaren pendlade mellan normal och strax under rött. Men nu hade vi en andraplats att försvara. Och det gjorde vi.

I en stympad säsong blev vi ändå nån sorts totaltvåa vad nu det är värt :-)

Vi kan också glädjas av att ett nytt team som körde första tävlingen här tog hem tredjeplatsen.



Vad har 2024 att erbjuda?

Ja, det får vi se. Jag planerar att ta en paus i att koordinera långloppsserien och det betyder att den kanske också tar paus, eller formas om. Det diskuteras ett koncept för sprintracing som i någon form kan ge utrymme även för BAT-bilarna (i alla fall de som har "racingbur").

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5
7 besök senaste veckan (11464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande