Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Dyningar på ytterskuldran | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5151 totalt) |
Ännu en "jag har märkligt slitage på mina r-däck" tråd
Jag browsade igenom trådar flera år bakåt här i detta underforum, men kunde inte hitta någon som tog upp just detta slitage. Om ni hittar en tråd, så bogserar jag gärna över mitt inlägg dit! Jag får ett märkligt slitage på ytterskuldran, det blir typ "dyningar" eller kullar/dalar med märkbara höjdskillnader. På bilderna nedan ser ni exempel på det, de gråa områdena är alltså i höjd med övriga slitageytan medans de svarta områdena är fördjupningar. Den andra bilden är samma, men har markerat lågnivåområdena med en vit penna. Slitaget uppkommer i första hand på framdäcken och framförallt på det mest belastade av de två framdäcken (och det är alltså ytterskuldran som får detta mönster). Däcket på bilderna är höger fram och har rullat mest på Sturup Raceway (motsols bana). Däcken är Kumho V70A 215/40R17 (på 7.5" fälg), men har även fått det på Toyo R888 215/45R17 (på 8.0" fälg). Föraren tillhör inte racingeliten precis och händer väl att föraren överkör däcken i några kurvor då och då men inget extraordinärt... Något som fått liknande slitage? Känns inte riktigt helt normalt... Varmtryck : 2.0-2.1 bar Camber Fram : -2.5 grader Toe Fram : 0 grader Caster Fram : +9.5 grader Fjädrar & Dämpare Fram : H&R Cup Kit Sport (dvs ett vanligt gatchassi från H&R) Tjänstevikt : 1060 kg Layout : FR (motor fram, drivning bak) Motoreffekt : Försumbar _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Fick vågor på mina r888 jag körde en gång i tiden, lite tyngre bil och mindre däck. Lyckades inte få bukt på det, byte till MPSC vilket löste problemet. Antog att skuldran var överhettad, hur känns däcken? Mina r888 blev rätt slirkiga och mosiga i stommen när man körde såpass hårt att vågor uppstod.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Intressant. Nä, kan inte säga att de upplevdes som speciellt halkiga eller mjuka/mosiga i stommen. Kunnat hålla rätt konsekventa spårval och hastigheter (sålänge jag inte slant med koncentrationen vilket händer till och från), detta utifrån vad jag kan bedöma/känna med min "måttliga" erfarenhet av bankörning... Temperaturen (inner, mitten, ytter) på däcket har jag alltid varit nyfiken på, så däckstemperaturmätare ska inhandlas vid lämpligt tillfälle. Glömde att nämna, hårda gummiblandningar i alla fall (dvs K91 och GG). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Jag har sett det på några olika bilar under årens lopp (inte mina) men har aldrig lagt på minnet om det fanns något knep att komma tillrätta med det tyvärr. Jag tror att ingen haft något knep för det men är inte helt säker. Sorry.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Har samma fenomen men tycker det märks mest när däcken är nya/ mycket mönster och bromsas upp när däcket slits.
Min setup: E30 ca 200 kg mer än TS V70A 225/45-16 medium 2,0 bar kallt, 8x16" fälg. Hårdare chassie och krängare. -3,5 grader camber fram, lite drygt -2 grader bak. Min gissning är att däcket viker sig i ytterkant (jag har lite Toyo-veck och det ser ut som du har det med). Tycker både Toyo-vecket och "trappstegsslitaget" minska ju mer slitet däcket blir och slutslitaget är riktigt jämnt. Jag kör bara konbana så däcken hinner inte bli överhettade tror jag. Bilden med 3 däck är 205/45-16, bilden med ett bakdäck är 225. Edit: Säger som Stenis, De e bare o åk :-) eller kanske prova lite mer camber fram _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Samma på min mx-5 195or, k91, 2 bar varmt och ca 3 grader camber, 1150kg. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Första bilden bak sliter den från vänser till höger - ytter till inne. Lite dyningar på första 1/4 del, väldigt mycket på 2/4 d3l och hyfsat jämt resten. Utan att kapa tråden vet ni varför det blir så ojämt får ni gärna säga till
Andra bilden fram rätt jämt slitage förutom ytter 1/4 del där det blir dyningar. Kör till och från banan men slitage sker på banan och gatan jämnar väl ut det värsta lite. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Intressant feedback från er alla!
Stämmer Magnus Lidholm, har generellt sett alltid sett viss form av hajfena/trappsteg-slitage på V70A och Toyo-veck på R888 (och till viss del även V70A). Viss form avhajfena/trappsteg är nog ofrånkomligt på däck med längsgående spår - så det kan jag acceptera. Men som många säger så verkar problemet minska ju mer man sliter ned däcken - men hade ju gärna velat ha snyggt slitagemönster under hela resans gång! Får väl prova att ändra en sak i taget och se om det blir någon förändring. Men det verkar inte påverka prestandan så mycket som jag inbillar mig, men gillar inte när jag drar med handen över alla de där dyningarna och tänker att det där lutar bilen sig emot i kurvorna... Nja, får väl hålla lite koll på det och se var det barkar... Men om någon kommer med något genombrott i den här frågan så skrik gärna till här i tråden! Mina R888'or från förra säsongen hade också tendens till dyningar men som många säger så verkade de avta ju mer däcket slets. Man kan se tendenser till dyningar men det är inte alls lika uppenbart som det jag har nu (som det är bilder på i början av tråden). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Vid lite närmare jämförelser och studier så är det nog inte helt osannolikt att yttre skuldran
där fram får arbeta lite väl mycket (arbetet är så att säga lite ojämnt fördelat där fram). Först tar vi exempelvis hur slitaget ser ut vänster bak. Jo, nu är det inte särskilt många frustande hästar som springer igenom här men ändåså... Någorlunda jämnt slitage och pilarna på däcksidorna (som indikerar placeringen av mönsterdjupslitagevarnarna men som kan vara en praktisk referenspunkt) är man inte nere och sliter på. Sen jämför vi med hur slitaget ser ut vänster fram. Även om detta däck överlag är lite mer slitet än vänster bak, så ser yttersidan mycket mer slitet ut och ser ut att ha fått jobbat mycket hårdare än resten av däcket. Om jag hade mätt temperaturen på däcket hade jag nog sett att temperaturen gått från hög till medium till låg om jag mätte från yttersidan och inåt. Så jag gissar på att om jag kan få till ett mer jämnare slitage på framdäcken så kommer dessa dyningar att avta markant. Det här löser man nog inte genom att bara laborera med lufttrycket, så det blir väl att fila lite på chassit _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Tänk om man hade den kunskapen att läsa av däcken _________________ Magnus Thomé |
||||||
Känner precis som Magnus, hade suttit fint Jag börjar inse hur många parametrar som kan påverka ett däckslitage och att samspelet mellan dessa parametrar är allt annat än enkelt. Men i nuläget får jag vara lyckligt ovetande hur fel allt är och hur mycket jag misshandlar däcken - tills det är dags att köpa nya Jag har faktiskt tidigare tittat lite på filmklipp från just hojåkarna (tror ett av dem var från just den kanalen det länkas till i inlägget ovan) och där gjordes det ganska djuplodande analyser av däcken. Är hojåkarna mer petiga och nojjiga över däcken och utnyttjar utläsnining av däckslitage mer? Det skulle jag i och för sig kunna förstå, för om däcket börjar bete sig märkligt så kan det ofta ha lite värre konsekvenser än för oss som kör med ett stödhjul i varje hörn. Mitt chassi är ju egentligen bara ett vanligt gatchassi fast med sportsänksningssats, så här finns uppgraderingar planerade. Föraren vet jag behöver konstanta uppgraderingar och förbättringar... Kommer även att köpa en däcktemperaturmätare under hösten/vintern/våren - min tanke är att iallafall få någon sorts mätbar information om hur snett däcken belastas och ta det därifrån. Så jag hoppas kunna så sakteliga arbeta mig mot bättre och bättre slitage och framförallt utnyttjande av mina r-däck! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Alldeles för sant... Jag har en kompis som är däcksnazist och kör (snabbt) en hel säsong på en uppsättning. Han rabblar däckstryck och toe-vinklar innan han somnar på kvällen och det ger tydligen resultat. Har en uppsättning Öhlins som ska på under vintern och tänkte fixa andra svagheter när jag håller på (bussningar, dropplänkar etc.), vad är det egentligen som är avgörande för att kunna justera chassit (plus tryck, såklart) så att man får ut max av däcken? Varierar från bil t bil? Jag vet t ex att Porsche 9x6 har en begränsning i toestagen bak som gör att man får slut på justermån om man sänker bilen tillräckligt mycket, är det såna saker man ska foka på? För att ge en illustration av graden av min fail: _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Uhm, vad har hänt här?
Vad har du för hjulvinklar och körstil för att uppnå detta? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Ser ut som toe är åt skogen. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Ja, det kan man fråga sig... Jag gjorde detsamma och upptäckte att det var 4 år sedan jag senast gjorde hjulinställning... När det gäller körstil... Det här skedde på Gotland och när jag kände hur däcken blev sämre och upptäckte hur de såg ut så klev jag på ännu mer - inte direkt hälsosamt för däcken.
Mmm, har läst på lite om Ackermann också. Känns dock stabil i fart och turn in, jag är nyfiken på hurmycket bättre det blir när jag nu gör om-gör rätt! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Råkade ut för samma sak på Gotland förra veckan med min Lupo!
Funderar lite på vad jag kan göra för ett jämnare slitage. Har ca 3 grader camber idag. [/img] _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
||||||
Ackermann är oftast inte ett stort problem på Porsche. Precis som Magnus säger, hjulinställning sk agöras 1ggr/år och jag är ganska säker på att om du gör det och ställer neutral toe så kommer inte däcken se ut så här nästa gång. Toe out är ju däremot trevligt för turn in _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Däck för banåka Dyningar på ytterskuldran | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5151 totalt) |