Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -96 Budget Ringtool. Hejdå bilen!
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (6065 totalt)
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Var nere och övade ringvarv från onsdag till lördag förra veckan, men tyckte det var svårt att få till tider. Hade lite otur med trafik och gulflagg som vanligt Även oväntat mycket folk på plats även på veckodagarna och det gick att ställa klockan efter första avstängningen, 45 minuter efter öppning varje dag.

Men vad gör det, bilen rullade på bra efter byte av servopump som jag hade med mig hemifrån. Garaget är inte stort men duger gott till såna mindre operationer

Har nu lärt mig att min bil egentligen är rent 4-växlad på ringen, testade att ligga kvar på 4:an ner genom Fuchsröhre vilket gav 215km/h maxfart utan att hålla stumt genom kompressionen jämfört med att gå på 5:an som gett som mest 210km/h med gasen i botten. Samma sak efter Pflanzgarten och hela vägen genom Stefan Bellof S in till Schwalbenschwanz. Borde även strunta i 5:an innan Schwedenkreuz, men det blir ett jäkla varvande för den stackars motorn hela tiden Måste för övrigt sluta med att lätta på gasen i Mutkurve och Flugplatz, men det sitter långt inne.

Här är ett varv från lördagen, denna gång sitter kameran på hjälmen och ger ett lite annat perspektiv.


_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
robban m3e30
stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 111



Snyggt kört!

_________________
Robert Otternäs

Mini Cooper
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ser stabilt ut Hubbe!

Nyttja banbredden mer
Inte fullt så tidig turn in på en del ställen ( jag gör detsamma ofta)
Lite mer effekt hade gjort gott (släng ner en 328 motor med lite godis och du har en mkt trevlig spis!)

Då börjar du närma dig den där åttan

Men nu har jag inte tid mer för nu skall väskan packas sen flyger vi till 24H

Hoppas vi ses därnere och kan ta några varv ihopa!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
robban m3e30 skrev:
Snyggt kört!


Johan Sjöström skrev:
Ser stabilt ut Hubbe!

Nyttja banbredden mer
Inte fullt så tidig turn in på en del ställen ( jag gör detsamma ofta)
Lite mer effekt hade gjort gott (släng ner en 328 motor med lite godis och du har en mkt trevlig spis!)

Då börjar du närma dig den där åttan

Men nu har jag inte tid mer för nu skall väskan packas sen flyger vi till 24H

Hoppas vi ses därnere och kan ta några varv ihopa!



Tack båda! Problemet med när det ser snyggt och stabilt ut är att då går det ofta för långsamt.
Mer effekt hade varit trevligt men jag har en bra bit kvar innan motorn är den enda bromsande faktorn tänker jag.

Så mycket som vi bägge är nere i år så borde våra vägar mötas tycker man! Har inte så stor chans att hänga på dig dock, men jag ska göra mitt bästa. Kanske kan bjuda på en till piruett då.

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Bilder är ju kul så här kommer ett par från senaste resan. Snart dags igen!




Dock mer av en semesterresa med familjen denna gången, men e36an måste ju få luftas något varv ändå

Fast lär mest se ut såhär:



116hk dieselkombi är perfekt som familjetaxi på ringen

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Hemma igen, var mest på semester runt Mosel men tog några varv med bilarna ändå. Förvånansvärt lite trafik på banan, och en söndag med bara en enda avstängning!

Körde ett attackvarv med e36:an och lyckades få till 8:32, och nu känns det som det börjar lossna på riktigt. Hade lite problem med fuel starvation i Wehrseifen och Eiskurve. Tror jag iaf. Är förhoppningsvis inget annat fel, tankar och förslag mottas gärna. Man märker på videon var och när det händer.



En liten bromskloss i Pflanzgarten hjälpte inte tiden heller

Satte en ny bästa tid med e91:an också, 9:22! 116hk är allt som behövs!

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



E46 catchtank kostar nån hundring och motverkar fuel starvation rätt bra. Det blir mer uppenbart ju fortare det går.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
robban m3e30
stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 111



Snyggt kört! Om ca en vecka är jag där

_________________
Robert Otternäs

Mini Cooper
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
E46 catchtank kostar nån hundring och motverkar fuel starvation rätt bra. Det blir mer uppenbart ju fortare det går.


Jo, det kanske vore något att testa. Har inte haft detta problemet innan så länge jag haft över 15 liter i tanken, men denna gången var det med ca 25 liter kvar. Får testa nästa gång om det klarar sig med halvtank, det är ju okej ändå viktmässigt.


robban m3e30 skrev:
Snyggt kört! Om ca en vecka är jag där


Tack! Jäklar vad fint, verkar som sagt riktigt lugnt på banan trafikmässigt just nu, får hoppas det håller i sig tills du är där. Folk verkar vilja spendera sina semestrar på annan plats än ringen, konstiga människor.

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Ser bra ut

Trevligt att träffas där nere föresten


Har E46 Catchen i min å tyckte inte det blev bra ändå, men jag gillar när det styr in och kör hyffsat aggresivt, med en normal körstil kan det nog räcka, Jag lär bygga riktig catchtank till vintern sen

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Ser bra ut

Trevligt att träffas där nere föresten


Har E46 Catchen i min å tyckte inte det blev bra ändå, men jag gillar när det styr in och kör hyffsat aggresivt, med en normal körstil kan det nog räcka, Jag lär bygga riktig catchtank till vintern sen

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
LoFET skrev:
Ser bra ut

Trevligt att träffas där nere föresten


Har E46 Catchen i min å tyckte inte det blev bra ändå, men jag gillar när det styr in och kör hyffsat aggresivt, med en normal körstil kan det nog räcka, Jag lär bygga riktig catchtank till vintern sen


Tack detsamma!

Hmm, tror jag bara kör på att åka med lite mer soppa som sagt, 30 liter i tanken så ska det inte vara något problem. Jag har lååångt kvar innan de sista 15kg hindrar varvtiden

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Kom på att min biltråd egentligen inte innehåller så mycket bilbyggarnörderi, så tänkte lägga upp en liten lista på vad jag gjort med bilen mer exakt. Någon någonstans kanske är intresserad. I varje fall så kan jag komma ihåg det om det är sparat här

Motor:
m52b25 (utbytt, gått 16000 mil) med m50 insug och fekzen chip
Ny packbox vevaxel mot växellåda
Green cotton 3" filter och TCS-delete, nytt insugsgummi
Uppgraderad vevhusventilation med catchtank
Mishimoto kylare och silikonslangar från do88
Vattenpump med stålimpeller
PPF termostathus i alu
Lågtemps-termostat
M3ans expansionskärl
Scorpion 2.5" catback avgas
Nya hardrace motorfästen
Ny bränslepump/filter


Drivlina:
Ny hardyskiva och mellanaxellager
Valeo kopplingskit med nytt singelmassesvänghjul
CoolerWorx Pro spakställ
Nya packboxar till växellådan
Nya hardrace växellådsfästen
Ny slavcylinder och kopplingsslang


Framvagn:
Bilstein PSS B14
Millway topplagringar inklusive cnc-frästa alufjädertallrikar
Millway bakre excentriska bärarmsbussningar i delrin
H&R 28mm krängare
ATE bromsskivor
PFC 11 belägg
Stålomspunna slangar
Nya bromsok
Nya Meyle HD bärarmar och stabstag
Nya Meyle styrstag
GCFabrications fjäderbensstag
BMW Motorsport crossbrace
Nya bultar och muttrar lite överallt

Bakvagn:
Bilstein PSS B14
Förstärkta bakvagnsinfästningar, svetsade BMW original-plattor
Bytt bakvagnsbrygga till en som gått 4000mil på 316 cab
Millway topplagringar
Millway alu/ledlager silentblock, plus resten utbytt till Millway delrin/ledlager
Eibach camberstag
H&R 21mm krängare
Zimmermann sport skivor
Carbotech xp8 belägg
Stålomspunna slangar
Nya bromsok
Nya hjullager
Fartfabrikens förstärkningsplåtar till övre stötdämparinfästningarna
Nya bultar och muttrar lite överallt


Däck och fälg:
OZ racing Alleggerita 17"x8" et34, 7kg styck
Pirelli Trofeo R 225-45-17

Tidigare: Alutec 17"*8" et35, 10.5kg styck
Toyo R888R 225/45-17


Interiör:
Rensad och lättad ca 100kg
Sparco Evo x2
Fartfabrikens stolsunderreden
RRS moccaratt
RRS 4-punktsbälten x2
Finess halvbur, svetsad och reggad med denna
CarboTec kolfiberfotstöd
CarboTec kolfiberdörrsidor
CoolerWorx Pro spakställ



Kaross:
Ny vindruta
M3 front med GT-splitter (kopia)
M3 GT-vinge med riser-block (kopia)
Diverse uppfixning/omlackering
M3 lister

Vikt:
1285kg Med förare och halvtank


Hjulinställning:
-3 grader camber fram och +0.03 grader toe in per sida, caster tillräckligt
-2 grader camber bak +0.10 grader toe in per sida

Funderar på att öka på cambern lite, till -4 grader fram och -3 grader bak och lägga lite toe out fram.

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Då var bilen hemma igen, och säsongen avslutad. Nådde aldrig mitt mål, men fått upp farten betydligt.
Ringen är som ringen är, en bra varvtid bygger mest på tur med väder och trafik/gulflagg. Har sänkt mitt personbästa från 8:36 förra säsongen till 8:30,5 med gulflagg direkt från bridge till T13 som jag tappade 6 sekunder på. Och RaceChrono verkar tycka att jag har mer i mig om man ska våga tro på det



I september gjorde även något som jag borde gjort för länge sen, lämnade in bilen till Custom Racetec för en setup. De sänkte bilen en hel del, cornerweight, ändrade krängarna och hjulvinklar och det gjorde underverk. Var tvungen att byta däck för mina Trofeo hade gjort sitt efter 100 varv med för lite camber, så fick ett bra pris på lite hyllvärmare, Kumho V70a k61 från 2016 så nu har man provat såna också.



Dagen innan setupen så körde jag 8:30,8 på ett fritt varv. Där kände jag att gränsen gick. Dagen efter 8:30,5 med gulflaggen. Ser ut som en lowrider nu dock, och är numera strandad på lyften i garaget hemma







Nu är frågan, sälja eller ha kvar och försöka sätta den där 8:15 tiden nästa år? En sak är säker, det blir definitivt till att åka trackday nästa säsong. För första gången i livet.

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61


Trådstartare
Sagan slut, e36an såld. Förhoppningsvis kommer den nya ägaren också låta bilen sträcka ut nere på ringen

Nya äventyr väntar och en ny bil är på g, en lite snabbare sådan. Bara för mig att lyckas köra den snabbt också

Ny tråd kommer när den nya bilen är hemma

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Både synd och kul .......Väntar med spänning på att se vad det blir härnäst.

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -96 Budget Ringtool. Hejdå bilen!
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (6065 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande