Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Optimala värden MICHELIN PILOT SPORT S8L. 25-64-18
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3865 totalt)
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Någon som sitter inne med lite optimala siffror för dessa?

Körde första testet nu i helgen på Kinnekulle.
Fick bara ca 8 varv totalt varav 3varv med lite hårdare tempo, fast inte attack.

Men startade på ~1.8bar kalla och landade på ~2.1-2.2bar
( mätte ej däcktemp men långt från varma/heta )

Btw, kanske kan passa på fråga om någon tror dessa Lemanskopior kan göra man kan drabbas av värmeproblem ? Om de är lite för täta och sämre på evakuera varmluft?

Tacksam för svar så man kan labba vidare nu nästa pass på Mantorp.






_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Nu hänger jag inte med helt, optimala värden på vad?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nu hänger jag inte med helt, optimala värden på vad?


Lustigt formulerat, menade optimalt däcktryck varma, starta på extra lågt tryck för att snabbare få rätt temp/tryck, eller starta på högre tryck kalla för att snabbare få rätt tryck osv.
Får olika bud på detta gällande just dessa däck.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ja det där är hopplöst. Om man inte får upp temp så kan man behöva höja eller sänka för att få mer temp

Grovt generellt så får du mer temp i stommen och hela däcket om du går ner i tryck. Men om du går upp i tryck så kan du i vissa lägen få högre temp just i den yttersta ytan. Dvs båda åtgärderna kan ge högre temp i gummit som går i backen vilket du ju är ute efter som det låter.

Om det är kallt och blött så kan tex höjt tryck vara enda vägen att få någon temp i däcket. Om det däremot är ganska bra grepp i asfalten så kan lägre tryck generera mer energi genom att hela däcket flexar och blir varmt.

Men som sagt, det är sketapilligt och finns många olika sanningar....



Men börja mät tempen så du får mer känsla för vilka åtgärder som ger vilket resultat, om du mäter så kan du se redan på mindre ändringar vilka åtgärder som ger mer rätt resultat thumbs up Tryck är ju mest en ganska grov indikering åt vilket håll det barkar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Magnus Thomé skrev:
Ja det där är hopplöst. Om man inte får upp temp så kan man behöva höja eller sänka för att få mer temp

Sen gissar jag att man bör gå ut med olika tryck fram och bak på en rätt så motorstark framhjulsdriven bil.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja det där är hopplöst. Om man inte får upp temp så kan man behöva höja eller sänka för att få mer temp

Grovt generellt så får du mer temp i stommen och hela däcket om du går ner i tryck. Men om du går upp i tryck så kan du i vissa lägen få högre temp just i den yttersta ytan. Dvs båda åtgärderna kan ge högre temp i gummit som går i backen vilket du ju är ute efter som det låter.

Om det är kallt och blött så kan tex höjt tryck vara enda vägen att få någon temp i däcket. Om det däremot är ganska bra grepp i asfalten så kan lägre tryck generera mer energi genom att hela däcket flexar och blir varmt.

Men som sagt, det är sketapilligt och finns många olika sanningar....



Men börja mät tempen så du får mer känsla för vilka åtgärder som ger vilket resultat, om du mäter så kan du se redan på mindre ändringar vilka åtgärder som ger mer rätt resultat thumbs up Tryck är ju mest en ganska grov indikering åt vilket håll det barkar...


Okey, tackar, ja jag får köra mer tempmätning och se till att börja med thumbs up

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja det där är hopplöst. Om man inte får upp temp så kan man behöva höja eller sänka för att få mer temp

Sen gissar jag att man bör gå ut med olika tryck fram och bak på en rätt så motorstark framhjulsdriven bil.


Jo, nu startade jag på 1.8 kalla och blev 2.2 fram och 2.1 bak, så skillnad får man ju sätta, sen se vad det ger.

Dessa är ju sjukt hala i början så man får rugga igång dom så gott det går.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Kört lite test nu då på Gatebil.

Startade prick 1.9 runtom kalla, körde 15-17min pass och mätte i depån till ca 65-70c* och 2.3bar fram samt 55c* och 2.2bar bak.

Känns väl vettigt även om man kanske ska ragga lite mer insidertips.




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har för mej att MICHELIN brukar föreskriva 2 bar..... på allt i varmtryck.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Intressant! Ska bli kul att höra framöver med fler tryck o temperaturresultat!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att labba med slicks men jag skulle utifrån dina siffror sänkt några hekto till och ut o kört vidare och sen nyfiket mätt mer Men det är ärligt talat internetzkillgissningshöftningar från mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har för mej att MICHELIN brukar föreskriva 2 bar..... på allt i varmtryck.


Jasså, hmm lär kika djupare på detta

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant! Ska bli kul att höra framöver med fler tryck o temperaturresultat!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att labba med slicks men jag skulle utifrån dina siffror sänkt några hekto till och ut o kört vidare och sen nyfiket mätt mer Men det är ärligt talat internetzkillgissningshöftningar från mig


Ja, får så många olika förslag nu
Får försöka ragga lite data av PWR / Haglöf då jag kör deras beggade däck

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Ring Däckproffsen Växjö då dem är lev av Michelin och man kan köpa dessa så får du rätt info.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
ripper skrev:
Ring Däckproffsen Växjö då dem är lev av Michelin och man kan köpa dessa så får du rätt info.


Fick svar från PWR och strax över 2bar varma. Så att jag landat på 2.2-2.3bar efter nästan 17min pass var helt ok.
Så, beroende på körtempo och yttertemp så starta runt 1.7-1.8 då.
Redo för Timeattack - King of Mantorp 27-29 juni

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Efter en körning i helgen på Mantorp så har jag en ny fundering, detta fenomen beror på för lite camber så den rullar ?

Kör ca 3-3.5* camber nu



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ser ju ut som du bara vart på det gummit vid några få tillfällen, inte hela passen. Antingen har det varit lite lågt tryck initialt och du gått på aningens för hårt lite för tidigt under passet. Eller så har du missat någon gång här och där under passet och våldat lite extra tillfälligt bara?


3-3.5 låter lite lite för slicks men det är säkerligen fabrikatsberoende så bäst att kolla med rätt källa för info. Är det kanske framhjulsdriften som gör att man inte vill gå upp på mer camber?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser ju ut som du bara vart på det gummit vid några få tillfällen, inte hela passen. Antingen har det varit lite lågt tryck initialt och du gått på aningens för hårt lite för tidigt under passet. Eller så har du missat någon gång här och där under passet och våldat lite extra tillfälligt bara?


3-3.5 låter lite lite för slicks men det är säkerligen fabrikatsberoende så bäst att kolla med rätt källa för info. Är det kanske framhjulsdriften som gör att man inte vill gå upp på mer camber?


Jag började runt 1.8-1.9bar nu och gick på hårdare efter 2varv så tror ej det, utan borde vara lågt camber.
även om jag kände detta lite första kurvorna i paris osv. Kanske är så enkelt då, att man kliver på lite för tidigt.
Ingen direkt anledning till det bara är -3-3,5*

Kommer iaf gå upp i camber bl.a nu så får vi se om det blir bättre.



Övrig så känns de som jag iaf lyckades döda dom rejält nu sista passen när den började spinna hela 4an ut på rakan


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Är de jämnt (slut)slitna över däcksbredden? Om de gått lite varma på endera sida så är det mer indikering för camberjustering tycker jag. Men jag är ju bara glad amatör nota bene



Det där som man ser på däckssidan är exakt som det ser ut när man kör på gatdäck och de viker sig när man våldar lite extra då och då....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är de jämnt (slut)slitna över däcksbredden? Om de gått lite varma på endera sida så är det mer indikering för camberjustering tycker jag. Men jag är ju bara glad amatör nota bene



Det där som man ser på däckssidan är exakt som det ser ut när man kör på gatdäck och de viker sig när man våldar lite extra då och då....


Ja fram så är de så att säga "tokslut" rakt över och separerat över hela ytan, även när jag skjutit tempen så ligger det rätt lika inne / ute.
Så är nog som du tänker att jag laddat på för hårt innan man kommit upp i temp / tryck och de rullat

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ibland kan ju duktiga raceteam vilja optimera specifikt för något parti på banan för att tjäna tid och kanske försaka grepp i något annat parti, dvs kanske ha lite mer eller mindre cambervinkel än vad som ger jämn temp/slitage över bredden i snitt. Alltså för att få extra fäste på ett specifikt ställe om det så att säga lönar sig totalt. Men för oss amatörer räcker nog jämn temp och slitage över däcksbredden ganska långt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ibland kan ju duktiga raceteam vilja optimera specifikt för något parti på banan för att tjäna tid och kanske försaka grepp i något annat parti, dvs kanske ha lite mer eller mindre cambervinkel än vad som ger jämn temp/slitage över bredden i snitt. Alltså för att få extra fäste på ett specifikt ställe om det så att säga lönar sig totalt. Men för oss amatörer räcker nog jämn temp och slitage över däcksbredden ganska långt


Ja, på den nivån är man inte direkt
Så lite bättre hjulvinklar och nya sulor så ska det bli kul att satsa igen på Gelleråsen

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Däck för banåka
Optimala värden MICHELIN PILOT SPORT S8L. 25-64-18
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3865 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande