Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Optimala värden MICHELIN PILOT SPORT S8L. 25-64-18 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3865 totalt) |
Någon som sitter inne med lite optimala siffror för dessa?
Körde första testet nu i helgen på Kinnekulle. Fick bara ca 8 varv totalt varav 3varv med lite hårdare tempo, fast inte attack. Men startade på ~1.8bar kalla och landade på ~2.1-2.2bar ( mätte ej däcktemp men långt från varma/heta ) Btw, kanske kan passa på fråga om någon tror dessa Lemanskopior kan göra man kan drabbas av värmeproblem ? Om de är lite för täta och sämre på evakuera varmluft? Tacksam för svar så man kan labba vidare nu nästa pass på Mantorp. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Lustigt formulerat, menade optimalt däcktryck varma, starta på extra lågt tryck för att snabbare få rätt temp/tryck, eller starta på högre tryck kalla för att snabbare få rätt tryck osv. Får olika bud på detta gällande just dessa däck. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ja det där är hopplöst. Om man inte får upp temp så kan man behöva höja eller sänka för att få mer temp
Grovt generellt så får du mer temp i stommen och hela däcket om du går ner i tryck. Men om du går upp i tryck så kan du i vissa lägen få högre temp just i den yttersta ytan. Dvs båda åtgärderna kan ge högre temp i gummit som går i backen vilket du ju är ute efter som det låter. Om det är kallt och blött så kan tex höjt tryck vara enda vägen att få någon temp i däcket. Om det däremot är ganska bra grepp i asfalten så kan lägre tryck generera mer energi genom att hela däcket flexar och blir varmt. Men som sagt, det är sketapilligt och finns många olika sanningar.... Men börja mät tempen så du får mer känsla för vilka åtgärder som ger vilket resultat, om du mäter så kan du se redan på mindre ändringar vilka åtgärder som ger mer rätt resultat Tryck är ju mest en ganska grov indikering åt vilket håll det barkar... _________________ Magnus Thomé |
||||
Sen gissar jag att man bör gå ut med olika tryck fram och bak på en rätt så motorstark framhjulsdriven bil. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Okey, tackar, ja jag får köra mer tempmätning och se till att börja med _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Jo, nu startade jag på 1.8 kalla och blev 2.2 fram och 2.1 bak, så skillnad får man ju sätta, sen se vad det ger. Dessa är ju sjukt hala i början så man får rugga igång dom så gott det går. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Kört lite test nu då på Gatebil.
Startade prick 1.9 runtom kalla, körde 15-17min pass och mätte i depån till ca 65-70c* och 2.3bar fram samt 55c* och 2.2bar bak. Känns väl vettigt även om man kanske ska ragga lite mer insidertips. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Intressant! Ska bli kul att höra framöver med fler tryck o temperaturresultat!
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att labba med slicks men jag skulle utifrån dina siffror sänkt några hekto till och ut o kört vidare och sen nyfiket mätt mer Men det är ärligt talat internetzkillgissningshöftningar från mig _________________ Magnus Thomé |
||||
Jasså, hmm lär kika djupare på detta _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ja, får så många olika förslag nu Får försöka ragga lite data av PWR / Haglöf då jag kör deras beggade däck _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ring Däckproffsen Växjö då dem är lev av Michelin och man kan köpa dessa så får du rätt info.
|
||||
Fick svar från PWR och strax över 2bar varma. Så att jag landat på 2.2-2.3bar efter nästan 17min pass var helt ok. Så, beroende på körtempo och yttertemp så starta runt 1.7-1.8 då. Redo för Timeattack - King of Mantorp 27-29 juni _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Efter en körning i helgen på Mantorp så har jag en ny fundering, detta fenomen beror på för lite camber så den rullar ?
Kör ca 3-3.5* camber nu _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ser ju ut som du bara vart på det gummit vid några få tillfällen, inte hela passen. Antingen har det varit lite lågt tryck initialt och du gått på aningens för hårt lite för tidigt under passet. Eller så har du missat någon gång här och där under passet och våldat lite extra tillfälligt bara?
3-3.5 låter lite lite för slicks men det är säkerligen fabrikatsberoende så bäst att kolla med rätt källa för info. Är det kanske framhjulsdriften som gör att man inte vill gå upp på mer camber? _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag började runt 1.8-1.9bar nu och gick på hårdare efter 2varv så tror ej det, utan borde vara lågt camber. även om jag kände detta lite första kurvorna i paris osv. Kanske är så enkelt då, att man kliver på lite för tidigt. Ingen direkt anledning till det bara är -3-3,5* Kommer iaf gå upp i camber bl.a nu så får vi se om det blir bättre. Övrig så känns de som jag iaf lyckades döda dom rejält nu sista passen när den började spinna hela 4an ut på rakan _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Är de jämnt (slut)slitna över däcksbredden? Om de gått lite varma på endera sida så är det mer indikering för camberjustering tycker jag. Men jag är ju bara glad amatör nota bene
Det där som man ser på däckssidan är exakt som det ser ut när man kör på gatdäck och de viker sig när man våldar lite extra då och då.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja fram så är de så att säga "tokslut" rakt över och separerat över hela ytan, även när jag skjutit tempen så ligger det rätt lika inne / ute. Så är nog som du tänker att jag laddat på för hårt innan man kommit upp i temp / tryck och de rullat _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ibland kan ju duktiga raceteam vilja optimera specifikt för något parti på banan för att tjäna tid och kanske försaka grepp i något annat parti, dvs kanske ha lite mer eller mindre cambervinkel än vad som ger jämn temp/slitage över bredden i snitt. Alltså för att få extra fäste på ett specifikt ställe om det så att säga lönar sig totalt. Men för oss amatörer räcker nog jämn temp och slitage över däcksbredden ganska långt
_________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, på den nivån är man inte direkt Så lite bättre hjulvinklar och nya sulor så ska det bli kul att satsa igen på Gelleråsen _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Däck för banåka Optimala värden MICHELIN PILOT SPORT S8L. 25-64-18 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3865 totalt) |