Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
3169 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2
   
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14766



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2019 12:27     Re: Citera

BTG skrev:
Tycker också att antalet track days per år är "speciell".
Hur läser ni det som "per år", jag läser det som total erfarenhet.
Eller är det normalt att nolla kunskaper och erfarenheter vid nyår?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BTG
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 7814



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2019 12:55     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Tycker också att antalet track days per år är "speciell".
Hur läser ni det som "per år", jag läser det som total erfarenhet.
Eller är det normalt att nolla kunskaper och erfarenheter vid nyår?


Sant. Så skall det kanske förstås?

Räknat i track days är jag i så fall L36


_________________
Mvh/Micke Regnell
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33551

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2019 15:11     Re: Citera

t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?



Trackdays totalt man varit på, inte per år.



EDIT: jag var



EDIT2: Så långt jag sett så verkar det väldigt vanligt att instruktörer ställer upp gratis mot att de får köra några pass själva + lunch typ. Men det finns säkert massa som tar betalt också. När det gäller sign off så verkar man överlag ha ett helt regelverk för instruktörande, mängder med speciella regler och arbetmetoder man följer noga.


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2019 09:05     Citera

Jag tycker jag är L6 fast inte alltid . Men nog har man erfarenhet till den nivån.

Nu är jag rätt utbildninskadad genom jobbet och denna tabell känns väldigt endimensionell. Kul är att jag själv har börjat instruera bankörning så jag tittar på den från två håll, förare och instruktör. Oavsett om jag har mycket att säga om tabellen så kan den nog vara användbar i en hel del sammanhang.


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mats Ahlgren
Uppsala



Här sen Sep 2003
Inlägg: 203



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 07:34     Re: Citera

[quote="Mats Ahlgren"]
erikjakan skrev:
L5-L6-L7 beroende på område och situation haha

Den där mallen kändes väääääldigt amerikansk.


Precis vad jag också tänkte, dem är väldigt skumma over there i bedömning, skitkul och starta en tråd på US Vetteforumet med rubriken att t ex " Är det ok att låna ut Corvetten till min 19 åriga son " vilket får ungefär halva forumet att gå upp i limningen hur galen man är att låna ut ett dödligt verktyg oansvarig osv, nej han måste nog vara minst 30 år innan han får chansen enligt jänkarna
Bortsett från det så är jag nog en L3 svag L4 där om kring.


_________________
Corvette -02 LS1 Millenium yellow convertible
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33551

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 08:29     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Jag tycker jag är L6 fast inte alltid . Men nog har man erfarenhet till den nivån.

Nu är jag rätt utbildninskadad genom jobbet och denna tabell känns väldigt endimensionell. Kul är att jag själv har börjat instruera bankörning så jag tittar på den från två håll, förare och instruktör. Oavsett om jag har mycket att säga om tabellen så kan den nog vara användbar i en hel del sammanhang.


Vore extremt kul att höra lite ideer och åsikter om andra vinklar man borde ha i en sånhär tabell


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
BTG
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 7814



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 08:42     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Vore extremt kul att höra lite ideer och åsikter om andra vinklar man borde ha i en sånhär tabell


Som jag skrivit på sidan 1 tycker jag bilkontroll vore en vinkel man skulle få in. Duktiga förare kan repetera varv efter varv, riktigt duktiga förare kan också hantera oförutsedda händelser.
- Olja-Kylvatten på banan som inte syns och helt plötsligt går bilen i kraftens rikting. Eller andra oförutsedda händelser som andra på banan skapar. På ringen kan man tex behöva väja för rådjur, mc och kana omkring pga av vätska.
- Förmåga att köra i regn.
- Varvtalsmatchning + fordonskunskap som gör att man på förhand vet hur bilen kommer uppföra sig utanför "fönstret". (Trailbrakingfrågan är inne på det men är för enkelspårig.)


_________________
Mvh/Micke Regnell
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33551

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 09:37     Citera

"Comfortable and fast off-line" handlar väl lite om att att ha kontroll och klara oförutsedda situationer / placeringar på banan (utan att totalt tappa tempo)? Men jag håller absolut med, bilkontroll så att oberoende läge man hamnar i har rätt beteende för ha bra odds att reda ut det som är även gränsfall utredbart.


_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 23 Jun 2019 11:39, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 11:38     Citera

Jo det det finns säkert mycket att dela . Rent generellt får jag känslan att tabellen utgår ifrån att Instruktören är måttstocken hur snabb man är. Jag är själv inte snabb men i vilket fall så förväntar jag mig att en instruktör har förmågan hjälpa eleven att bli en bättre förare oavsett hur snabb instruktören är. Visst en instruktör ska kunna hålla ett ett anständigt tempo och framförallt ha erfarenhet att del av men pedagogiska färdigheter viktar jag högre än snabbhet. Jag har sett det för många gånger i yrkeslivet där man (felaktigt) likställt hög kunskap med pedagogisk förmåga.

Micke skriver mycket bra i sina inlägg. Det finns ju det mest basala, blick och körställning. Sedan hålla bra spår och utvecklas med det. Vidare är ju bilkontroll så man utnyttjar bilens potential (här kan man få in väldigt många komponenter=fler rader i tabellen). Här någonstans kan man stränga ihop snabbt varv under ideala förhållande.

Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.

I mitt tycke ska en komplett förare bemästra allt detta. Talang i min mening är egentligen förmågan att göra utvecklingskurvan brantare. Tabellen skulle nog kunna förfinas och användas i instruktörsgrupper för intern kommunikation. Sedan när jag läste den som förare så använde jag raderna för att hitta mina svagheter (det var ju inte så att alla punkter som hamnade på samma kolumn ). Likaså kan det bli annorlunda på banor jag aldrig tidigare kört på.

Mycket flum från min sida


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33551

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2019 12:13     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.


Just det där med "hantera alternativspår som konsekvens" var det jag filosoferade om för egen del tidigare i tråden. Det är något jag tror skiljer svenska trackdayåkare (och timeattackåkare) mot de som kör racing alt. Nordschleife, just att kunna hålla uppe tempot maximalt även "ur spår". Jag känner i alla fall att jag kör med mycket högre marginaler mot maximalt möjligt tempo när jag kör oprövade spår vid tex omkörning. För man får ju noll bantid att nöta på detta på trackdays eftersom alla omkörningar alltid (tack o lov) görs med massiva marginaler. Hur man skulle kunna träna på detta samtidigt som man skulle bibehålla den väldigt låga risknivån man har på svenska trackdays kan ju vara något att klura på.


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rickard-v
Västerås



Här sen Dec 2015
Inlägg: 203



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2019 19:01     Citera

L3

Näst blir Sviestad 10 Juli.


_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BTG
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 7814



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 07:43     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Mycket flum från min sida


Inte alls flum. Mycket klokt, särskilt det där om att den bästa utövaren inte alls med säkerhet är bästa läraren.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 9073



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 07:52     Re: Citera

t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?


Var inte 35 totalt?


_________________
Tord Ringenha11
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33551

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2019 08:01     Re: Citera

Tord skrev:
t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?


Var inte 35 totalt?

Japp


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 09:48     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.


Just det där med "hantera alternativspår som konsekvens" var det jag filosoferade om för egen del tidigare i tråden. Det är något jag tror skiljer svenska trackdayåkare (och timeattackåkare) mot de som kör racing alt. Nordschleife, just att kunna hålla uppe tempot maximalt även "ur spår". Jag känner i alla fall att jag kör med mycket högre marginaler mot maximalt möjligt tempo när jag kör oprövade spår vid tex omkörning. För man får ju noll bantid att nöta på detta på trackdays eftersom alla omkörningar alltid (tack o lov) görs med massiva marginaler. Hur man skulle kunna träna på detta samtidigt som man skulle bibehålla den väldigt låga risknivån man har på svenska trackdays kan ju vara något att klura på.


Jo det är en grej som är rätt hopplös att kunna öva på vanliga svenska trackdays. Det momentet strider ju direkt mot säkerhetstänket man har under trackdays. Så det blir tävling, träning eller nordslingan man får öva. Fast jag undrar om man inte skulle kunna få till det ändå på tillställningar med erfarna deltagare. Man kan träna det statiskt med hjälp av strategiskt dåligt placerade koner . Sen skulle man nog kunna köra ringenstuket, där kör man med typ trafikregler med omkörning på en sida, men det ställer stora krav på arrangör och deltagare.


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13729



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 11:30     Citera

Utan att läsa vad tråden handlar om..... så är jag på botten !


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
3169 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2






Från request till första response:
sec (varav server render 0.141 sec)
Webbrowser render:
sec