Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -97 - Clubsport projekt (och lite GR Yaris)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12016 totalt)
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Hej!

Efter att ha köpt en E36 M3 i höstas 2018 - Insåg jag över vintern att den inte var riktigt det jag letade efter, lite för mycket "Mekad" med, och vissa saker jag inte gillade. Så jag sålde den, och jakten efter en ny bil började.

Har under de senaste 6 månaderna varit och kollat på en handfull bilar.

Började med en resa från Gävle till skåne för att titta på en bil. Väl där nere i Malmö, höjer säljaren priset på plats. Och vi tackar för oss.

Kollar på några fler bilar lite närmare, men inget faller mig i smaken.

Tills för några veckor sen, då jag får ett sms av en kille med en bil till salu, ett par dagar senare äger jag en till M3a!

Bostongrön 4dörr 3.2 utan taklucka, en av sju bostongröna i sverige, men den enda svensksålda. Såld ny i Gävle, samma stad jag bor i, en rätt rolig detalj! 11k mil, så den är i riktigt bra skick! Nästan synd att göra banbil av, men med rätt delar kan den förhoppningsvis bli ett fint exemplar!

Några bilder på bilen







Planen var att köra den rätt original denna sommar - Börja gilla bilen, lära sig chassit - Spara pengar, ev lägga lite delar på hög inför vintern.

Men trots att den har gått så lite, var det en hel del underhåll som behövde göras. Så remmar, remhjul, tändstift, kupefilter, luftfilter, oljefilter, ventilkåpspackning är inhandlat. Bromsvätskan är som vatten, så den ska bytas omgående. Och oljan är bytt två gånger nu senaste månaden. Den som var i var riktigt svart, så böt och körde några dagar för att "skölja igenom" - Sen bytte jag igen.

Vilken olja rekommenderar ni i dessa S50B32? Läst massa olika, vissa kör stenhårt på 10w60, vissa på 10w40. Valde just nu att köra 10w40, då jag pratade med "Hack Engineering" i England, och de rekommenderade att köra en lite tunnare olja, då vanosen inte gillar 10w60.


Hade även tänkt ta det lugnt med inköpen - Men kom över ett par bra deals via kontakter.

Köpte en uppsättning ATS DTC fälgar till den (17x9 ET40) som jag tror kommer sitta fint. Dock är två av dem bara att kasta, ena är spräckt, och den andra är böjd - Går säkert att rikta, men jag känner att jag kör hellre fräscha fälgar på bana... (Fick sedan reda på att de verkar vara ca 10 år gamla - Så jag kanske har dessa som reserv och köper en uppsättning nya...)


Handlade även Millway topplagringar fram/bak av samma kille till bra pris - Bättre begagnade, men inga fel på dem



Och sist men inte minst så fick jag ta på ett par AP Racing CP9440 bromsar - Hade ev tänkt köra typ Porsche boxster ok med millways adaptrar, men fick dessa till ett bra pris med belägg, så jag slog till




Nu saknas det bara adaptrar och skivor - Har lite problem att hitta något sånt som passar E36an dock. Reyland Motorsport i England har ett kit för E36 M3 med dessa bromsar, och säljer även delarna löst - Men de är fruktansvärt dåliga på att svara, mailat flera gånger utan framgång. Så om någon vet ett annat företag som tillverkar adaptrar för dessa AP-bromsar på en M3a, hojta till. Skivor är mindre viktigt, då jag antar att typ Pean kan fixa såna. Ska köra 330x28 skivor så det passar under 17" fälgar.


Planer för framtiden:

Blir väl ett rätt standard clubsport bygge. Typ KW Clubsport fjädring (Competition om jag hittar något begagnat) eller kanske Nitron R1
Någon bur, typ Wiechers. Vet dock inte om jag ska köra halv eller hel, lutar åt halv just nu.
Fullt millway bussningskit
Fräscha till upphägningen, nya hjullager, blästra och pulverlacka bakvagnen.
CAE Spakställ+länkage

I med sitta still stolar, har en Sparco Evo 2 i garaget, men funderar på att köpa Recaro Pole position istället. Någon som har rekommendation på stolsfästen? Har kollat lite på Fartfabrikens, även kollat på Vac Motorsports fästen, då de har väldigt smidiga lösningar för att fästa 6punktsbälten - Dock kostar dem betydligt mer

Säkert lite annat smått och gott också. Har ni några rekommendationer på "måsten" så mottages de gärna!

Hälsningar, Douglas

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Mmmmmmm, fyrdörrars 3.2, nice thumbs up

11 tusen mil, inte illa! Gör bara saker som går att återställa är min åsikt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mmmmmmm, fyrdörrars 3.2, nice thumbs up

11 tusen mil, inte illa! Gör bara saker som går att återställa är min åsikt.


Det är planen! Kommer behålla varenda liten originalpryl, och bara göra saker som går att återställa.

Tex sugen på en GT/LTW vinge, men den kommer monteras på en separat baklucka, inte original.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Går långt mellan uppdateringarna... Men har hunnit med en hel del nu de senaste veckorna. Är dock väldigt duktig på att glömma bort att ta bilder när jag håller på i garaget...

Planen att börja renovera bakvagnen har kommit till liv! Började för några veckor sen lossa de saker som ska bort innan jag kan börja med bakvagnen. Kardan, avgassystem osv. Ett par dagar senare åkte hela bakvagnen ned. Har hört skräckhistorier om att de ska sitta som gjuten i karossen, och att det ska vara förjäkligt att få bort av polare. Men med sina 11k mil verkar inget sitta fast på denna bilen. Dock mindre kul att allt är underredsbehandlat, så man har ju en del att göra rent...




Körde in bilen längst in i garaget, då den kommer få stå ett tag




Eftersom vi inte har någon press, fick jag hjälp av en oerhört kompetent vän som har egen verkstad, med sin "lösa" press som man kan ta ur i princip vad som helst med. Alla hål slipades även till så det inte var några grader eller märken kvar från gamla bussningarna.


Grejerna från millway anlände


Efter det var det dags att ge diffen en tvätt - Trodde det var nån form av oljeläckage, men verkar vara någon form av underredsmassa, som finns på typ allt... Bra för rosten, mindre kul att meka med. Är inte helt nöjd med renligheten, så den behöver sig nog en omgång till. Men fick bort typ 90% av skiten iaf.



Som sagt - Fortfarande skitig, men en bra bit på vägen.


Den har läckt lite ur packboxarna på sidorna - Så de inhandlades nya, och ska monteras i veckan.



I brist på annat att göra så försökte jag putsa till kåpan för tändspolarna - Lite putsduk på aluminiumet, och allrengöring+borste på det övriga skapade ett helt OK resultat ändå.



Och sist men inte minst, lyckades hitta på en "äkta" GT-vinge till ett oerhört överkomligt pris, inte allt för långt bort heller. Kommer inte från en GT, men är av OEM-tillverkaren Pfeba. En del jag varit på jakt efter ett bra tag, ingen riktig aning om vad de egentligen är värda, men inte helt lätta att få tag på.

Som sagt - Viss behov av renovering. Ska kolla runt om det finns någon duktig på glasfiber som kan reparera den, och sedan lämna in på lack!




Kommer under de närmsta veckorna slipa ner och lacka upp bakvagnen, sen i med alla bussningar, och även se över bakbromsarna då de ser lite trötta ut. Ska försöka komma ihåg att ta bilder samt uppdatera här så gott det går. Känns skönt att jobbet med bakvagnen är över, känns som det "tyngsta" och "drygaste" jobbet, i övrigt, montera fjädring, bromsar, stolar osv är ju lite lyxjobb jämfört med detta.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Är ju lite utav en hök på annonssidor. Brukar inte vara den som gillar att köpa begagnat, men vissa saker är det för bra pris på för att tacka nej till.

Så hittade även ett CAE spakställ till bra pris. Bara spakstället, inga monteringsdetaljer. Så det ska beställas från CAE, plus deras länkage såsmåningom.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



När jag handlade från reyland i somras mejlade jag Martin direkt,snabb respons. Provat denna mailadress? martin@reyland.co.uk

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Mange K skrev:
När jag handlade från reyland i somras mejlade jag Martin direkt,snabb respons. Provat denna mailadress? martin@reyland.co.uk


Efter ett tag så svarade han, och har fortsatt svara på mina frågor. Så har diskuterat med honom om vilket kit jag ska köra, så det är klart! Men blir dyrt med AP-skivor+flytande centrum. Så väntar lite med det tills i vår!

Tänkte köra hans egna skivor först, men har sett en del skräckexempel på dem efter hård körning, och de håller inte alls måttet. Så kommer köra AP-skivor med hans kit!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Händer grejer med täta mellanrum. Dock jobbat över hela jul och nyår, så har haft dåligt med tid senaste veckorna.

Allt är nu klart när det gäller bakvagnen. Alla bussningar och lager i-pressade, allt omlackat, packboxar i diffen bytta osv. Nu är det dags att börja montera grejerna, skall göras i veckan.


Lite bilder på händelseförloppet den senaste månaden typ.


Bussningarna i bärarmarna pressades i först. Tänkte först att dessa inte behövde "renoveras" då färgen såg helt ok ut - Därför pressades de i.


Väl på polarens firma, bestämde vi oss för att blästra allt, snyggare när allt är nytt.


Ett jäkla pussel att få in bryggan i blästerskåpet, och komma åt på alla ställen. Men efter att haft ur och i den typ 10ggr, så såg den helt okej ut!


Efter det var det dags för målning - Tanken var från början att lämna iväg det på blästring och pulverlack. Men då jag hållt på med detta över jul och nyår, har inget varit öppet. Så bestämde mig för att måla grejerna istället. Använde mig av "Combi Kolor, Rustoleum" riktigt bra färg.


Dags för bussningar i bryggan



Bärarmarna blev riktigt bra. Nya hjullager samt millways bussningar där med. Även E46 M3 CSL-bussningar i spindeln. Ska bli roligt att se hur tight allt känns.


Fäste för diffen



Väntar på några bultar till bakvagnen, samt nya drivaxelbultar. In12/indux bultar från VW transporter, istället för dedär förjäkliga utvändiga torx bultarna bmw sätter original. När det kommit så skall bakvagnen upp, kommer nog en uppdatering till helgen.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ett sent tips kanske, men bakvagnsbryggan vinner på att förstärkas. Åker man på lite, särskilt med rejälare krängare, så spricker bryggan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1469338#1469338

Mina förstärkningar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1486250#1486250

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
BTG skrev:
Ett sent tips kanske, men bakvagnsbryggan vinner på att förstärkas. Åker man på lite, särskilt med rejälare krängare, så spricker bryggan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1469338#1469338

Mina förstärkningar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1486250#1486250


Tack för tipset! Ja, lite sent nu dock. Men något att ha i åtanke. Borde ju se rätt lätt om det börjar spricka nu när bakvagnen är ren och fräsch. Har en del polare som jobbar som svetsare, så får hålla koll och se om det spricker!

Kikade din tråd, såg riktigt bra ut med bakvagnen där, och snygg färg på bilen!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Doggelol skrev:
BTG skrev:
Ett sent tips kanske, men bakvagnsbryggan vinner på att förstärkas. Åker man på lite, särskilt med rejälare krängare, så spricker bryggan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1469338#1469338

Mina förstärkningar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1486250#1486250


Tack för tipset! Ja, lite sent nu dock. Men något att ha i åtanke. Borde ju se rätt lätt om det börjar spricka nu när bakvagnen är ren och fräsch. Har en del polare som jobbar som svetsare, så får hålla koll och se om det spricker!

Kikade din tråd, såg riktigt bra ut med bakvagnen där, och snygg färg på bilen!



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Härligt projekt!
Fina bromsar du skaffat också! Vart har du sett att Reylands skivor inte är något vidare? Har också varit i kontakt lite med dom och håller med om att det är svårt att få svar på mailen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Härligt projekt!
Fina bromsar du skaffat också! Vart har du sett att Reylands skivor inte är något vidare? Har också varit i kontakt lite med dom och håller med om att det är svårt att få svar på mailen.


Javisst! Kunde inte tacka nej till en bra deal!

Skickade PM till dig på instagram med några exempel. Det är inga som helst fel på hans bromskit, men för att hålla priset nere så använder han "no-name" skivor och slitsar själv. Blir ca 5k billigare för ett kit med hans egna skivor än AP's skivor, så jag förstår att det är lockande! Men jag kommer nog bita i det sura äpplet och beställa hans kit med AP-skivor istället

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
En sista push gjordes i garaget under helgen. Med hjälp av farsan och lite svordomar så är allt på plats!

Som vanligt glömmer jag bort att ta bilder på det mesta, men tog några iaf!

Har fått köpa en hel del nya bultar till bakvagnen, där skallen varit dålig eller något inte riktigt gått att få loss. Men resterande bult/mutter kördes i bänkslipmaskin med vajerhjul. Känns så tråkigt att sätta dit skitiga/ärgade/rostig hårdvara när man försökt gjort det mesta andra fint. Det drygaste av allt har varit de bultskallar där det varit underredsmassa på, försökt skrapat bort det mesta med kniv, men varjerhjul eller sk "kratsch" funkade mycket bättre.

Före:

Efter:


Lite nytt och fräscht (tråkigt med gamla bromsar och fjädring - Men kommer uppdateras inom kort)


Äntligen nere på backen efter 6veckor på pallbockar. Dock bara ca 3-4 dagars skruvande, då det har väntats på delar och jobbats massa mellan. Skall ut i veckan eller till nästa helg, i med nytt batteri då mitt är stendött, upp med kardan och avgassystem. Sen skall den luftas! Om det bara blir en tvätt eller en tur på byn avgör vädret.




Återigen, tråkigt att sätta dit gamla/orenoverade bromsar och fjädring på den nya fräscha bakvagnen. Men prio var att bara få ner den på golvet, så den kan flyttas, tas ut och spolas av osv. Fjädring kommer inhandlas.

Men här behöver jag er hjälp! Har kollat på några olika alternativ. Det som jag funderat mest på är väl KW Clubsport 2vägs. Men har nu även börjat snegla lite på Nitrons R1 chassi. Är ju en viss prisskillnad, men materialen och kvaliten ser helt annorlunda ut (likt ett KW competition chassi mer)

Problemet när man går upp på de värre chassina, är ju att det är "coilovers" ibak. Vilket jag förstått fjäderbenstornen på E36or inte riktigt gillar utan förstärkning. Men hur dåliga är de, kan man ev köra en säsong utan att det blir några problem, kommer tornen bli slut, spricka? Eller är det en överdrift av vissa på internet?

Är det ingen idé utan att göra någon form av förstärkning, så får jag nöja mig med ett clubsport chassi, köra några år och uppdatera om jag känner att jag behöver det!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Hur går det?'

Förstärka tornen bak är väl bara en förstärkning likt en packning "folk" svetsar dit, likt nedan?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
felpost

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Efter många om och men, många månaders väntan. Så är äntligen bilen hyfsat redo för lite körning.

Haft ett tufft år på bilfronten. Började med en beställning av fjädring redan i slutet på Februari. Leveranstiden lovades vara 4v, men kom inte förns efter ca 10v. Hade inte tid att montera eller riktigt kolla på det förns några veckor senare och då var det mitten på maj. Vad jag då såg, att fjädringen var helt felbyggd, skulle inte alls passa min bil (eller någon annan E36a heller för den delen) - Frambenen var ca 14cm för kort, och bilen skulle i princip stå på underredet. Väljer att inte gå ut med vilket företag det var, men de tog tillbaka fjädringen och returnerade pengarna utan problem.

Valde då att ta hjälp av grabbarna på Millway istället, som alltid levererar grejer av värdsklass.

Efter några samtal med Samuel så bestämde vi oss för ett Nitron chassie. Exakt hur det är specat vet jag inte, men jag uppgav en ungefärlig vikt på 1350kg. Ev däck kommer vara antingen DZ03G eller Advan A052, samt att bilen kommer användas ungefär 70% bana 30% gata.

Efter 4~ veckor var allt klart, och jag hade fjädringen hemma.

Efter lite tjänster och gentjänster så spenderades i princip hela förra veckan på lyften i min väns verkstad. Mats är oerhört duktig när det kommer till chassi-setup, då han har stor erfarenhet av både banracing och rally med ett helt gäng titlar i ryggen.

Veckan bestod av allt från byte av olja i motor och växellåda (lådan känns numer som ny)och även ny olja i styrservo - Samt millways bussningar i bärarmar, montering av fjädring samt en hjulinställning.

Skönt att byta ut de trötta gamla fjäderbenen. Sänkfjädrarna är såpass ihopsjunkna att bilen stått på genomslagsgummit, och varit helt värdelös att köra


Krävdes mindre modifikation av bulthål då bulten inte gick igenom, samt slipat av lite av fästet mot spindeln då man inte fick i de två nedre bultarna utan att trycka alldeles för hårt.


Fjädringen på plats (Jag borde göra rent hjulhusen bättre )


Bakfjädringen



Sen var det dags för hjulinställning. Hela bilen var ganska kaos efter jag hade haft ned hela bakvagnen och bara satt upp grejerna lite på känn. Också en av anledningarna till att jag knappt kört något, bilen har inte varit "rätt"


Vi landade på ca -2,5 grader camber fram, -1,4 bak. 8 grader caster, lite toe ut i fram, lite toe in i bak (minns ej exakta siffror) men det känns som en ny bil i jämförelse.






Planerna nu är väl att bestämma mig för vilka fälgar jag skall köpa. Förstärkningsstag för bakvagnen skall inhandlas när jag nu hittar ett passande, bromskit och kylning från puretech skall monteras inom kort och sen är det nog bara inredning kvar innan jag är "nöjd"

Bonusbild på bromskitet:


Samt bromskylningen från Puretech, riktigt snygga grejer!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Trevligt med fräscha grejer thumbs up Ser ut att bli kanon

_________________
Magnus Thomé
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trevligt med fräscha grejer thumbs up Ser ut att bli kanon


Ja visst! Planen var väl att ha varit mer "klar" redan i maj/juni. Men som det ser ut nu hinner jag knappt nån körning alls i år, väntar fortfarande på lite grejer. Kanske hinner med 1-2 körningar

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Återigen en uppdatering.

Eftersom jag valde att köra "fulla" coilovers bak, har jag varit lite rädd för att fjäderbenstornen ska ge upp såsmåningom. Inte riktigt hittat någon lösning jag var nöjd med.

Till E46 finns ju "x-brace" som det kallas, finns även några till E36, men inget som har fallit mig i smaken. Valde därför att tjata rejält på grabbarna hos Puretech Sweden.

Efter mycket om och men har det äntligen tillverkat ett x-brace till E36, och vill tro att jag är en av (om inte den) första att köpa samt montera ett av deras stag.

Riktigt snyggt byggt. Bra igenomtänkt, snygga svetsar, och riktigt snygg pulverlack.


Tog återigen hjälp av min vän Mats, där vi spenderade två kvällar att verkligen få till det rätt. Skar bort lite underedsmassa, lackade på igen (blev lite repigt vid installation men ska bättras på sen igen)

Tog inga direkta bilder vid just montering, men har några bilder på resultatet. Detta borde hjälpa till att styva upp bakvagnen rejält, samt förhoppningsvis stärka fjäderbenstornen.











Bilen är nu parkerad och redo för vinterdvala. Pgr rädslan för fjäderbenstornen blev det ingen körning efter jag monterat fjädringen. Men nu bör allt i chassi-väg vara i princip klart...

Kommer läggas beställning på grejer för att få klart interiören nu under vintern. Stolsfästen, stolar, bälten, ratt, rattnav och såsmåningom en halvbur. Kollat på burar från några olika företag, Stahlus Rennsportzellen lockar mest (samma företag som gör alla burar åt Schirmer tex), men de är omöjliga att få tag på, osäker om de kan engelska. Så lutar åt Wiechers just nu.

Även grejer för vanosrenovering skall beställas, och bromskit både fram och bak ska såsmåningom monteras.


_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Snyggt bygge, fina uppdateringar. Den kommer du att få många roliga mil med.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -97 - Clubsport projekt (och lite GR Yaris)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12016 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande