Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -97 - Clubsport projekt (och lite GR Yaris)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12016 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Jäkligt fin bil och snyggt byggt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
Jäkligt fin bil och snyggt byggt
Verkligen! Blir ju sugen på en av bara farten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Snyggt bygge, fina uppdateringar. Den kommer du att få många roliga mil med.

//Lasse


Tack för de snälla orden! Förhoppningsvis blir det mer än de typ 100 mil jag kört i år...

erikjakan skrev:
Jäkligt fin bil och snyggt byggt

Tack så mycket!


Magnus Thomé skrev:
Verkligen! Blir ju sugen på en av bara farten


Haha, och jag är i hemlighet sugen på en M2a... Men de är lite dyra ännu, ge det 2-3år!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
En liten uppdatering såhär på vårkanten. Nu med första ban-dagen bokad i slutet på maj är det dags att dra igång med att handla delar igen!

Stolar+fästen samt underreden beställda. Blev ett par Recaro Pole Position - Dock är beräknad leverans 19e maj, så får vänta lite innan de är hemma. Själva golvfästet ska beställas från millway när det börjar närma sig för montering.

Däck också beställda. Kollade först på Advan A052, då jag har en bekant som kan ta hem såna. Verkade dock vara slut på min storlek i hela europa, så inget de kunde ta hem omgående. Blev då att jag beställde Dunlop Direzza 03G från england istället. Bör landa nästa vecka nån gång.

Har hunnit få hem ett par protrack fälgar. Beställde genom Puretech Sweden, och de skickades sedan till Fälgfixarna för att bli omlackade i silver, då Protrack endast erbjuder dessa i svart.




_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Vad för däckdimension är det? 235/40-17? Är slut hos kumho oxå vad jag hört.
Men dunlop finns väl inte annat än 235/45-17. Eller vad har du köpt?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Fredin skrev:
Vad för däckdimension är det? 235/40-17? Är slut hos kumho oxå vad jag hört.
Men dunlop finns väl inte annat än 235/45-17. Eller vad har du köpt?


Försökte beställa 245/40 R17 när det kommer till A052'orna

Dunlop-däcken har jag förstått är rätt rejält "fuskbreda" och vad jag sett verkar de flesta som kör med dem kör 235 på 9" fälgar - Så jag beställde 235/45 R17.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Äntligen är däcken hemma efter många om och men. Postnord levererar (inte) som vanligt.

Dunlop DZ03G i 235/45 R17 på 17x9.

Hade lite känn på att det kunde bli typ för tight i fram, och mycket riktigt är det nog kanske lite väl nära. Får ev beställa en 18mm spacer ist för de 16mm som jag kör nu. Kör "bara" med -2.5 grader camber, så det är lätt att det tittar utanför skärmkanten fram.

I bak sitter de som ett smäck, ev måste jag valsa liiite.

Några bilder:





_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Nu i veckan har äntligen sista spurten gjorts. Allt vad som gäller stolar har monterats, gjorts nya fästen för original 3punktsbälte (kommer 4 eller 6punkt senare med halvbur) - CAE Spakställ har monterats. Ratten lyser fortfarande med sin frånvaro från mocomp. Tror jag väntat 5v utan att riktigt fått något svar på var grejerna är, så det är något som kommer sättas i när det kommer.

Avslutades sedan med att montera bromskitet från Reyland.

Golvfästen från millway i kombination med Recaro Pole Position + recaros stolsfästen. Krävdes viss modifikation då man satt alldeles för långt åt vänster. Fick borra lite nya hål i recaro stolsfästen, samt vända på ett av millways fästen för att få stolen mer mot kardantunneln.





Sedan påbörjade vi installation av bromsarna. Efter en del kämpande med både spakstället och stolarna var det skönt med något som var relativt "enkelt" och gick smidigt.


Ser rätt små ut bakom protrack-fälgarna. Men med originalfälgar på är det riktigt tight. Verkar som protrack har en mycket tunnare "tunna" och har tänkt på plats för bromskit.


Blev sedan en skaplig provtur, och se så allt funkar. Trodde det skulle ta i både fram och bak eftersom jag valde rätt feta däck, men har inte märkt något än!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Riktigt stiligt allting thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108



Otroligt stiligt!

_________________
Johan Syrén
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Riktigt stiligt allting thumbs up


Syrran skrev:
Otroligt stiligt!


Tack så mycket!

Ja försöker hålla en rätt hög standard på allt arbete och alla delar, inga genvägar liksom

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Blir grymt bra!

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
henrikm skrev:
Blir grymt bra!


Tack!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Trackday på gång nu till helgen. Första testet har jag lyckats smyga med på MX5 racing klubbs träff, där det blir lite konbana och körning på den lilla banan på Lunda. Ca 10 mil från mig, så nära och bra.

Förut har jag kört med syrrans gamla moppehjälm samt nå gamla cykelhandskar. Kände att det var dags att uppdatera sig lite, så fick hem en Stilo ST5FN hjälm, samt ett par alpinestars handskar.





_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Blev det inte lite smalt med 235/45 på 9" ?
Men det ser bra ut. Noterar att mönstret bak har ingen damm på yttre kanten. =camber.

Förstår varför du valde det när jag ser hur nära dämparen det blev.
Men strech på R däck funkar det?

Fanns inte fälgar i 8,5" ?
Riktigt snygga fälgar. O jag hade gjort likadan med lackning.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Blev det inte lite smalt med 235/45 på 9" ?
Men det ser bra ut. Noterar att mönstret bak har ingen damm på yttre kanten. =camber.

Förstår varför du valde det när jag ser hur nära dämparen det blev.
Men strech på R däck funkar det?

Fanns inte fälgar i 8,5" ?
Riktigt snygga fälgar. O jag hade gjort likadan med lackning.


Vanligtvis är det säkert så, men dessa däck är lite "fuskbreda" som vissa andra R-däck, tex A052. De är bredare än 235, och passar som ett smäck på 9" (oerhört populär kombo nere i på ringen) Så det är ingen stretch, däcksidorna är spikrak, nästan så mitten buktar ut lite.

Är oerhört svårt med fälgstorlek på E36, då man kan åka jättelåg offset fram, men har stor begränsning mot dämparen, i bak är man istället begränsad utåt. De flesta löser det med riktigt agressiva hjulvinklar och valsade skärmar, något jag inte riktigt är redo för ännu. Jag kör "endast" -2.5 grader camber fram, och -1.5 ibak

De de enda fälgarna jag hittade som skulle passa mig lika som dessa i 8.5" bredd är Apex EC7-R, och de går på 30.000+ vilket är lite mustigt just nu.

Hade ingen bild där man ser, bilden innifrån hjulhuset är lite lurig och det ser ut som stretch, men det är inte det.


_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



Doggelol skrev:
Rickard-v skrev:
Blev det inte lite smalt med 235/45 på 9" ?
Men det ser bra ut. Noterar att mönstret bak har ingen damm på yttre kanten. =camber.

Förstår varför du valde det när jag ser hur nära dämparen det blev.
Men strech på R däck funkar det?

Fanns inte fälgar i 8,5" ?
Riktigt snygga fälgar. O jag hade gjort likadan med lackning.


Vanligtvis är det säkert så, men dessa däck är lite "fuskbreda" som vissa andra R-däck, tex A052. De är bredare än 235, och passar som ett smäck på 9" (oerhört populär kombo nere i på ringen) Så det är ingen stretch, däcksidorna är spikrak, nästan så mitten buktar ut lite.

Är oerhört svårt med fälgstorlek på E36, då man kan åka jättelåg offset fram, men har stor begränsning mot dämparen, i bak är man istället begränsad utåt. De flesta löser det med riktigt agressiva hjulvinklar och valsade skärmar, något jag inte riktigt är redo för ännu. Jag kör "endast" -2.5 grader camber fram, och -1.5 ibak

De de enda fälgarna jag hittade som skulle passa mig lika som dessa i 8.5" bredd är Apex EC7-R, och de går på 30.000+ vilket är lite mustigt just nu.

Hade ingen bild där man ser, bilden innifrån hjulhuset är lite lurig och det ser ut som stretch, men det är inte det.




Då vi så sent som några veckor sedan slöt ett avtal med Apex Wheels och snart kommer inneha Europas största lager av deras fälgar så kommer vi även få ner priserna för europamarknaden markant från dagens nivåer så en uppsättning EC-7R kommer kosta en bra bit under 30 000 framöver.

Dra ett PM så kan vi se vad som går att lösa finns även lite andra alternativ.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
fredrikwiborg skrev:


Då vi så sent som några veckor sedan slöt ett avtal med Apex Wheels och snart kommer inneha Europas största lager av deras fälgar så kommer vi även få ner priserna för europamarknaden markant från dagens nivåer så en uppsättning EC-7R kommer kosta en bra bit under 30 000 framöver.

Dra ett PM så kan vi se vad som går att lösa finns även lite andra alternativ.


Trevligt att höra!

Inte helt aktuellt just nu då jag precis köpt fälgar, men till nästa säsong kanske! Drar ett PM!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Länge sen jag uppdaterade nu. Men har hunnit med den del uppdateringar på bilen, samt en hel del körning!

En "shakedown" på Lunda. Inga bilder därifrån, men blev konbanekörning. Mest för att se att allt lirar med bilen. Perfekt test.

Sen har STEC haft massa körningar på min "lokala" bana Tierp. Ingen superkul bana. Men för 500kr och 4 mil bort är det dumt att klaga, så har blivit en del körningar där. Och sist men inte minst var jag upp till Mittsverigebanan i Torsdags och körde. Oerhört rolig bana, fick verkligen testa bil och chaufför! Allt funkade perfekt, bromsvätskan blev lite varm efter en sådär 17-18 varv, och fick då lugna ner mig.

Hade ingen transponder för tidtagning i bilen på mittsverigebanan, men tror jag ligger runt 1:10~
Körde riktigt tight med en kille som heter Nathan här på forumet. Har försökt fått tag på han för att se vad han kör för tid, då vi låg centimetrar ifrån varandra säkert 15+ varv

Lite bilder

Installation av nya ratten, som äntligen kom efter ca 8v väntan.. Parades med ett OMP "quick release" nav för att få ut ratten några centimeter till. Då jag vill ha ratten rätt nära mig, men gillar inte "koniska" rattar.


Plastbit skuren istället för damask till CAE spakstället. Detta kommer kläs i någon form av alcantara är det tänkt


Lite bilder från Tierp - Bilder tagna av Fredrik Värnebjörk





Och lyckades fastna på en endaste bild på mittsverigebanan


Lite korv på hemvägen

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Efter att ha trampat bromspedalen i botten i ca 170km/h i slutet av raksträckan på mittsverigebanan så kände jag att det var dags att montera bromskylningen jag köpte av PureTech för typ ett år sen.

Det som har hindrat mig var att ytterdiametern på hjullagret var för stort för det flytande centrumet på mitt bromskit. Bromskitet verkar vara gjort efter bmw's gamla original-hjullager, som var ca 3mm mindre i omkrets.

Svarvade ned nya hjullagrena och nu var det dags för byte samt installation av bromskylning.


Började med att ta av allt. Tyckte prylarna såg rätt risiga ut, men med lite avfettning och en trasa såg spindeln ut som ny.



Sköld samt nya FAG lager installerade


Fick faktiskt till det riktigt bra med slangen - Sitter lite löst med några buntband, och tar inte i hjulet vid fullt rattutslag. Med lite tur nöter man inte sönder dessa på 5 minuter.


3-d printade trattar i fronten som använder original infästningspunkter. Passade inte 100% på min bil - Men efter ett snack med Puretech, tog vi ut lite mått, och de testar att modifiera ritningen och ska skicka ett par nya. Support i värdsklass!



Blev även klar med att klä in mitt "täcklock" till spakstället istället för damask. Tyckte faktiskt det blev rätt bra. Slippa titta på ett hål rätt ner i mittkonsollen.



Nu väntar bara nya belägg då mina nuvarande inte riktigt är med i matchen, sen en liten provtur för att se att allt lirar. Sen är det nog klart för denna säsong, laddar upp inför nästa.

Siktar även på att beställa en till uppsättning däck inför nästa säsong. Tänkt testa Yokohama Advan A052 - Någon som vet hur de står sig mot Direzza 03G? Vad jag förstått så ska de vara "likvärdiga"

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130


Trådstartare
Ett tag sen jag uppdaterade. Inte hänt så mycket på senaste.

Köpt på mig lite grejer. På agendan inom en snar framtid ska det monteras en original bmw GT-splitter i fronten, samt fräscha upp bakbromsarna då de är helt slut efter sommarens bankörning.

Det jag sysslat med nu under vintern är att äntligen montera GT-vingen jag köpte för ca 2 år sedan. Efter lite undersökande visade det sig vara en original, tillverkad av Pfeba. Underdelen är gjord för en sedan-baklucka, så den kommer med största sannorlikhet från en "318is Motorsport" modell av E36'an.


Fick tag på en begagnad baklucka i riktigt bra skick, fri från bulor och rost. Fick göra nya hål i vingen och undre delen då vi inte var nöjd med hur den ska sitta original. Lämnades sedan in på lack, och efter det montering! Ville inte borra i original bakluckan, därav köpte jag en separat.

Lite bilder:








Färgmatchingen blev riktigt bra, supernöjd med lackjobbet!


_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -97 - Clubsport projekt (och lite GR Yaris)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (12016 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande