Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2019-06-14 Jag provar tävla i Formel Vee, Velodromloppet
871 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Tänkte bara göra en kort rapport från min premiär i en formel Vee på Velodromloppet. En del kanske är lite nyfikna på klassen så här kommer en kort liten rapport från en som provat en tävling för första gången. Själv har jag sneglat på att köra racing i någon av de enklare klasserna, idag i sverige är det inte så värst mycket att välja på om man vill köra en "riktig" räserbil för rimliga pengar med rimligt stora startfält. Formel Vee och Legends, (kanske eventuellt ff1600 kan bli bra om det fortsätter bli fler bilar av nyare slag).

Bilen jag körde hyrde jag av Johan som är klasspappa för Formel Vee, kom i kontakt med honom på en mässa och möjligheten att prova på fanns lyckligtvis kvar nu när mitt sug på att köra blev stort.

Licensen uppgraderade jag i April i samma bil, SBF gick med på att det räckte med att köra en träningsdag tillsammans med Johan som är rutinerad. Det tackar vi för, så slapp jag sitta och lyssna på babblet en gång till.

Till Formel Vee på karlskoga var 23 anmälda, jämnt uppdelat på dom två klasser som finns (grovt sett nyare och lite äldre bilar). Det är ingen enhetsserie, utan alla bilar har lite olika tänk utifrån reglementet, även fast dom grundläggande bitarna är VW typ1. Bilen jag körde var en sk klass B(äldre) som fått en del ombyggnationer genom historien (avsmalnat chassie osv), en av de bättre B bilarna skulle jag gissa. (Klass B äldre = 1965-68, klass C nyare 69-71 typ, nyare bilar har en nyare typ av framvagn som tydligt särskiljer dom åt)

Tidsträning 1 gick åt pipan då bromsarna inte var rätt justerade, utan pedalen gick i botten efter långa rakan, fick avbryta passet och ta ett kalsongbyte efter den inbromsningen (lyckades hålla mig på asfalten tack å lov). Efter lite justerande fungerade det riktigt bra, så på tidsträning 2 började jag få upp farten och det började bli riktigt kul. Men det tar ju ett tag att få tillbaka förtroendet vid inbromsningarna igen.

Kvalet blev halvknepigt där jag fastnade bakom en annan förare stor del av tiden, Men tiden var ändå helt ok, startade 9a till mångas förvåning.

Race 1, som trackday åkare är ju stående start inte ens expertområde direkt, så jag var sen i starten och fick släppa förbi ett par bilar. Sen kämpade mig tillbaka så gott jag kunde. Blev lite Safety Car pga en kollision där jag halvsov när den åkte in, men hängde kvar in i mål, saknade någon tiondel per varv för att kunna nypa Magnus för mig (vinnande B bil), men det blev en 2a plats i B klassen och en 7e plats totalt.

Race 2, här fick jag till starten mycket bättre, kämpade för att hänga med dom snabbare pojkarna allt jag orkade, tog mig nästan förbi min huvudkonkurrent på första varvet med fick ge upp platsen. Tog någon plats, tappade mark som jag sen började ta tillbaka när vi gjorde lite varvningar, men det räckte inte för att komma ikapp. Det var långt och svettigt 25min rejs (andra racet är längre) i strålande sol. Men lyckades hålla mig på banan och nypa 2a platsen (7a totalt) igen.

En riktigt kul helg sammanfattningsvis, många blev förvånande av farten jag hade vilket kändes kul, bilen är riktigt kul att köra, väl bakom ratten så känns den riktigt alert och väldigt hanterbar på gränsen. Dom klassiska dunlop racing däcken är en stor bidragande orsak till att det blir så kul, trots rätt sparsamt med effekt. Bilarna väger kring 400kg och har i krokarna kring 70hp. Folk verkar kunna köra rätt långt mellan renoveringarna om man sköter om grejerna, och än så länge verkar grejerna billiga (däcken är ju rätt dyra, men håller en säsong). Jag var lite orolig att fram och bakvagnen skulle göra bilen väldigt underlig att köra, men det kändes av förvånansvärt lite, blir mest ett estetiskt och mentalt problem att släpa runt på en sådan hjulupphängning . Bromsarna är ju inte superstumma med trummor runt om, men fungerar rätt bra när dom är justerade. En del av bilarna är jäkligt trånga, en del är väligt rymliga, kan vara bra att ta reda på om man tänkt prova en. Och modellerna skiljer sig mycket åt, en del tidiga bilar är inte allt för genomtänkta, med lustig sittposition osv, en del (framförallt nyare bilarna) är mer som ett formel ford chassie men med vw hjulupphängning. En nackdel (för mig iaf som småbarnsförälder) är att rejshelgerna är väldigt långdragna, med körning utspridd från fredag till söndag. Kräver ju en hel del tid, och lite mer packning, men formel vee gänget har väldigt bra sammanhållning och en trevlig stämning, vilket gjorde det kul att snacka skit i depån, eller få hjälp att skruva om man har problem. Bilarna kostar i regionen 60-120k grovt sett, beroende på bil och skick, anmälningsavgiften runt 3k beroende på om man är medlem i RHK eller inte.

Är ni sugna att ge er in i serien och prova så kan man höra av sig till Johan med frågor, och kolla om han har någon bil man kan hyra ut. En suverän möjlighet att prova på racingen innan man bestämmer sig, inte särskilt dyrt heller. Många av bilarna säljs internt, så det är inte helt enkelt att komma in, det är inte heller världens mest synliga gäng på nätet, kan bero på medelåldern .





Äldre bild från när jag körde på kullen, hade en bättre stol på velodromloppet, rätt viktigt att sitta fast när det svänger, finns mer grepp än vad man kan tro! Man får inte vara för kraftig för att åla sig in i den här bilen


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Mycket mycket intressant! På pappret en del paralleller till Aquila som jag testade. Men det låter på det du skriver som att det är lite billigare med Formel Vee

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mycket mycket intressant! På pappret en del paralleller till Aquila som jag testade. Men det låter på det du skriver som att det är lite billigare med Formel Vee


Ja, inte helt olika faktiskt (därav att jag även sneglat på dom), men kostnaden för denna helgen inkl bil ligger i klass med vad anmälningsavgiften kostar med aquilan utan bil, sen kanske motorn kräver lite mer kärlek osv. Såklart är det en mer rejsigt byggd modern ram, men man kör tyvärr inte på dom roliga dunlop racing däcken som gammelbilar gör

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Rolig läsning och grattis till pallplatsen.
Jag gillade också Dunlop Racing när jag körde med dem på Cortinan.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eftersnack
2019-06-14 Jag provar tävla i Formel Vee, Velodromloppet
871 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande