Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alpine A110 och A110s - 1100kg bekväm skoj bil. Typ.
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8315 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Läs min testrapport med lite video https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116327




Älskar min BMW M2 och har inte sett en enda annan bil jag blivit intresserad av det allra minsta i de tre år jag haft den. Men... sen snubblade jag på info om Alpine A110. 1100kg. Men tyst och bekväm! En liten rackare men gott om plats även om man är lång. Samma effekt/viktförhållande som min M2 exakt. Men det med bara 250hk. Och fullständigt överöst med positiva reaktioner om körglädje tack vare den låga vikten och ett fantastiskt väl avstämt (mjukt) chassi. Lite väl mjukt satt för banzai-bankörning sägs det dock. Ser fram emot en provkörning som är inbokad inkluderande Gelleråsen i mitten av Augusti. Har lite svårt att hålla mig ärligt talat





Postar lite villhöverskapande videorecensioner:



Stor tumme upp från Autoexpress:






Stor tumme upp från Autocar:






Jösses! Se hela ända till slutet...






Shysst genomgång av bilen:






Henry Catchpole är nog lagd lite åt samma håll som många av oss här på Rejsa:






Mycket ordentlig genomgång







Peter Sundfeldt på Arlanda Test Track!






A110 vs M2 competition






Lite bankörning med entusiastisk youtuber/Porscheägare:






Väldigt positiv youtuber/Lotusfantast:






På Holländska (tror jag?) men textat:






Mer reportage






Ringen. Vad Amerikanare brukar kalla lite "loose" tror jag






Med uppdaterat chassi så var "loose" i ovan video fixat, vilken skillnad i beteende (och kanske körstil hehehe)






Sport Auto Supertest Hot Lap:






Nya sportigare s-versionen A110s! Fast på franska så jag fattar noll..






Svensk test!






Två lite filosoferande biljournalister om vad som kan göra en bil kul att köra






Dragrace!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



Har provkört en på lite krångliga, riktigt snirkliga vägar och den är långt ifrån knivskarp. Betydligt mer motorvägscruiser än hardcoreåk. Nu var väl min provkörning alldeles för kort för att ge ett mer uttömmande betyg, men det kändes ganska vuxet.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är ganska vuxen. Men kanske lite hard core också .


Ska bli spännande att testa. Sen har de ju släppt den hårdare chassisatta "bankörningsversionen" A110s med typ 290hk. Som är uttalat bananpassad vilket den vanliga A110 ju inte alls har fokus på enligt Alpine själva. Men lite krängning gör ju inget. Men mjuka långsamma reaktioner vill vi inte ha! Hur var den på den fronten?



(Visstja, du gjorde ju en video då!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Meantek skrev:
Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.


Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

En Alpine verkar vara lite av en drömkompromiss, lite tystare, inget regn som läcker in, fungerande AC och stereo.
Lite väl dyrt än men det borde bli en reko beg-bil om 5-7 år tänker jag?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Pontus Fyhr skrev:
Meantek skrev:
Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.


Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

En Alpine verkar vara lite av en drömkompromiss, lite tystare, inget regn som läcker in, fungerande AC och stereo.
Lite väl dyrt än men det borde bli en reko beg-bil om 5-7 år tänker jag?


Alpine är verkligen "vuxen-Lotus" på gott och ont. Den är inte lika knivskarp i styrningen (men finns det något modernt med servo som är?) men så där härligt lagom trång, fast med ljudisolering, god komfort och fungerande "modern teknik". Mediaskärmen är i ärlighetens namn "så där" men den bör bäst ignoreras efter man fått på sin favorit Spotifylista. min gamla Elise har jag nog aldrig lyssnat på musik i....jo med lurar nån gång minns jag föresten.
Skulle gissa att begpriserna kommer hålla sig höga rätt länge givet den väldigt kontrollerade distributionen och omöjligheten till service på annat än märkesverkstad.

_________________
Christopher Zell
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



Pontus Fyhr skrev:
Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

Det är just det som är grejen med en Elise. Man måste aktivt köra hela tiden. Det var en aning tröttsamt när jag körde hem min från Milton Keynes till Stockholm. Alpinen kändes som valfri modern bil på E4:an från Segeltorp till Salem.


CZ skrev:
Skulle gissa att begpriserna kommer hålla sig höga rätt länge givet den väldigt kontrollerade distributionen och omöjligheten till service på annat än märkesverkstad.

Är oljepluggen fastsvetsad?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Den är ju för jäkla snygg alltså ! Ball bil

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det jag kickar igång på med Alpinen är vilket extraordinärt utgångsmaterial det är.

1100 kg. Det är nära ett halvt ton(!!) lättare än min M2 som ändå är ganska agil och "chuckable"! 1100 kg är ju helt galet för en bil som man får plats i, enkel att kliva i och ur (jag är ju 196cm) och som dessutom är vettigt tyst. Och har en motor med trimpotential. Och vad som verkar en utmärkt chassilayout i form av a-armar osv.

Som sagt, blir kul att testa! En grej jag inte hört mycket om alls är hur "mittmotorig" den beter sig när det blir lite fel. Vid mild lift off oversteer så verkar den troligtvis bete sig bra utifrån de som kört lite bana på releasen osv men jag har inte sett någon kommentera om den biter ifrån till slut på det där giftigt snabba mittmotorsättet. Den borde ju det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19



Vecka 30 så återkommer jag med en första recension och i Augusti blir det första banträffen😁
/ Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Ha-begäret tickade igång direkt man såg och hörde om den. Har den torr-sump?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
gtBen skrev:
Ha-begäret tickade igång direkt man såg och hörde om den. Har den torr-sump?


Det är ju motorn från Renault Megane RS så det gissar jag nog att den inte har. Kanske googla på Megane RS för att veta mer om moroten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Kommer de med inbyggd brandsläckare nu?


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Visserligen pre-production.... men lite exciting måste det vara

https://www.motor1.com/news/238433/alpine-top-gear-fire-video/

_________________
Tim Anle
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad Amerikanare brukar kalla lite "loose" tror jag


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hahahaha, blåa bromsok blir... gröna? https://youtu.be/M3U8PEoKCHQ?t=97 Var har jag sett liknande förr


Verkar vara en eventbil som används på bana för förarutbildning typ...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jösses. Vilken slutsummering i det sällskapet.


Dessutom liiiiite creddigare än glada youtubers som precis varit på pressevent....



_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268




_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare



_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Bara beställa!

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant att Raeder valde 17"-hjul. Alpinen kan bara beställas med 18" om man väljer de större bromsdonen som är option. Vilket antagligen betyder att 17" inte funkar med de större tyngre bromsarna. Mindre och lättare bromsar med kylning är ju bäst förutsatt att de "räcker"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Alpine A110 och A110s - 1100kg bekväm skoj bil. Typ.
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8315 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande