Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-25 Sturup Raceway MGCC KM2
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (9183 totalt)
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:

Du körde ju riktigt bra Fredrik, imponerande tempo


Pär Hylander skrev:

Jag är klart imponerad av Fredriks körning i Pontiacen, saknar ca 3 hk/kg men tog sig ändå runt som ett av dom snabbaste ekipagen i Roadsport C thumbs up


Tack grabbar!
Mina närmast anhöriga tyckte att jag var "svårkontaktbar" i går kväll efter körningen, anledningen var väl att jag gick runt i en kombination av glädjerus och självbelåtenhet.
Tydligen så passar Fieron bra med begränsad motoreffekt och relativt mjuk fjädring på Sturups knixiga bana, speciellt på "rejset" där det blev lite halt p.g.a. regnet.
Dessutom så är Sturup min hemmabana där jag har mest körtid hittills.

"..saknar 3hk/kg.." du menar nog har 3kg/hk för mycket Per..?

Ang. misstänksamhet mot sina medtävlande så är det nog något som kan öka med storleken på, och hur komplicerade tävlingsredskapen är.
Ju sämre det går för en själv, ju fler ursäkter baseras på att de andras bilar egentligen borde köra i en högre klass.
Så länge man håller ursäkterna och misstänksamheterna för sig själv så är det väl OK.
och det är ju faktiskt klubbtävling det handlar om!

Då MGCC faktiskt äger en portabel våg så vore det kanske en bra ide att vid något tillfälle ta med denna ut till någon tävling för att ge de tävlande tillfälle att få väga sina bilar antingen för eget intresse eller för att visa de tvivlande medtävlande vad bilen väger.

Fredrik
(Fortfarande aningen i glädjerus)


Bild från första varvet på "rejset".
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Ang. det här med misstänksamhet..

Pratade med en som kört lite roadsport på 90-talet. Frågade honom då om han kört mot någon Miata nån gång.

Det hade han och han hade blivit ifrånkörd eftersom Miataägaren hade fuskat! Han sa att Miatorna då var "chiptrimmade" och gick mycket fortare än de borde

Hmm, vad kan lite mer soppa och lite mer förställd tänding göra? typ 10hk max.

Själv körde han Elan har jag för mig.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Patrik Rydh skrev:
Ang. det här med misstänksamhet..

Pratade med en som kört lite roadsport på 90-talet. Frågade honom då om han kört mot någon Miata nån gång.

Det hade han och han hade blivit ifrånkörd eftersom Miataägaren hade fuskat! Han sa att Miatorna då var "chiptrimmade" och gick mycket fortare än de borde

Hmm, vad kan lite mer soppa och lite mer förställd tänding göra? typ 10hk max.

Själv körde han Elan har jag för mig.


Haha det var nog en av de sämsta ursäkter jag hört
Miatan är helt enkelt en fantastisk liten bil som trots sitt stora vikt/effekt-handikapp går bra "out-of-the-box". Att en övervikt på över 200 kg gör att pallplatser blir svåra att nå är en annan sak... Har man såna ambitioner blir det till att modifiera bilen...

Jag håller för övrigt med er alla m a p misstänksamhet OCH jag tycker att det vore kul om vi kunde få väga våra bilar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Fredrik olsson skrev:
Tack grabbar!
Mina närmast anhöriga tyckte att jag var "svårkontaktbar" i går kväll efter körningen, anledningen var väl att jag gick runt i en kombination av glädjerus och självbelåtenhet.
Tydligen så passar Fieron bra med begränsad motoreffekt och relativt mjuk fjädring på Sturups knixiga bana, speciellt på "rejset" där det blev lite halt p.g.a. regnet.
Dessutom så är Sturup min hemmabana där jag har mest körtid hittills.

"..saknar 3hk/kg.." du menar nog har 3kg/hk för mycket Per..?


Segerruset kan fortsätta på Minnesberg där ditt moment kan vara avgörande.
Det är en kille i MGCC som heter Pontus (Skoglund?) som ett år körde en Fiero original (-87 eller -88) och överraskade många med sina tider i Minnesbergs-backen.
Tyvärr kan man inte öppna upp dem äldre resultatlistorna på MGCC's hemsida.
Thomas B, något du kan fixa?
Jag tror att det var 98 eller 99. Jag körde Bertone på den tiden och...ja, han slog mig i alla fall.

Var själv spekulant på en Fiero en gång, men då med avsikten att trycka i en Chevy small block. Jag hade ett V8-sug då.
Men det bevisar du att det inte behövs. thumbs up

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag följde med Fredrik hem till Trelleborg och tittade på hans andra Fiero - där finns det betydligt mer muskler

Tack för titten, Fredrik

Blev förresten en rätt nervös hemfärd sent på kvällen; nästan blanka S-03 i ösregn och mörker - jag hoppas att ingen av er med R-däck var ute då.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Koolt!
Garageträff hos Fredrik då????

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Thomas_B
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 44



Tack för alla positiva kommentarer och tack för ert deltagande. Vi i klubben börjar få ordning på rutinerna nu. Totala deltagarsiffran var 54, vilket är rekord. Att ni ändå tyckte att det gick smidigt är ett mycket gott betyg. Tack till alla funktionärer thumbs up

Bilder (Bengt Metz) finns nu upplagda på hemsidan. Dom utlovade varvtiderna dröjer tyvärr.

Vad gäller reglementet & misstänksamheten, så är vi medvetna om det. Vågen kommer iaf att finnas på höstracet.

Resultatet från Minnesberg -99 finns här: http://www.mgcc.nu/Resultat/ResKM/KMres499.htm. Länkarna till 2000-2002 har jag fixat.

_________________
Thomas Bjernflo
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Jag följde med Fredrik hem till Trelleborg och tittade på hans andra Fiero - där finns det betydligt mer muskler

Tack för titten, Fredrik


goc931 skrev:
Koolt!
Garageträff hos Fredrik då????


Det finns lite info om min andra Fiero (om båda bilarna) på www.vindkraft.com/fiero , välkommen att titta in.

Fredrik
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Instämmer med alla föregående skribenter, kul dag och väl genomfört arrangemang, trots att jag anar att man hade tillgång till färre funktionärer än man skulle önska. Jag tycker det funkade mkt bra ändå!

Helt klart så gick största delen av första passet åt att försöka lära sig hitta runt hjälpligt för min del.

Jag är klart imponerad av Fredriks körning i Pontiacen, saknar ca 3 hk/kg men tog sig ändå runt som ett av dom snabbaste ekipagen i Roadsport C thumbs up

Det började visserligen dugga lite på andra passet (= 2:a tidsträningen) men jag märkte inte då att det blev halare, antagligen så var där värme i däcken så att bet i hyggligt ändå. Ca 1 sekund snabbare på andra passet än det första för mig.

Sen det för seriens skull betydelselösa men ändå skojjiga racet så regnade det mer och tilltog under tiden dessutom. Det var faktiskt premiär för mig med 924-räsern på blött underlag, slumpen har gjort att jag har kört med den i 1,5 säsong utan att råka på regn, statistiskt osannlikt..... (jag har inte medvetet undvikit regn). Hursomhelst så min vana trogen gör jag en urusel start och tappar 2 placeringar, Dennis och en Lacia Montecarlo kör förbi mig, vet inte vem som kör Lancian (ngn som vet?). Bengt Metz i en seven verkar ogilla den täta trafiken och förefaller släppa av, så han är lättpasserad tämligen omgånde. Dennis lämnar dörren på vid gavel på 2-3:e varvet, så vi kör i bredd i ett par kurvor innan jag faller in bakom mig. Sen tar det nog 4-5 varv innan jag har kontakt med Lancian. Lyckas tillslut komma om honom på samma ställe som med Dennis fast på andra sidan så att säga, dammkurvan och hårnålen. I detta läget leder Mats Dahlgren i en Elise (som var i särklass snabbast på tidsträningen) och Fredrik i Pontiacen tätt bakom. Antar att Fredrik igentligen var snabbare i blötan thumbs up men kom inte om. Bara ett varv återstår och sen passerar Mats mål ca en halv sekund före Fredrik och jag kommer ca 2 sekunder efter.

Sen en mindre skoj grej, som dock varken ngn arrangör eller någon skribent på rejsa ska känna sig träffad av är den misstänksamhet som man möts av > . Jag har tävlat i pistolskytte på alla nivåer utom OS (bl.a landslaget i 7 år) och aldrig någonsin mötts av ngnting som liknar den misstänksamhet om fusk eller ngn sorts avundsjuka som jag mötts av i dessa klubbrace. Förra gången så hoppade en äldre herre fram och undrade misstänksamt om jag körde på slicks (mina R-däck från 1992 var snedslitna på utsidan) och igår så kom annan äldre herre och undrade hur i tusan man kunde köra med en 924 turbo i Roadsport C, för den har ju 170 hk, han har ju minsann bara 86 hk. Vet inte om han förträngde att att hans bil väger ngstans drygt 600 kg och min nästan 1200 kg? Det är nästan så att jag börjar tro att man måste ha varit medlem i minst 20 år, själv vara minst 50 år och köra en engelsk bil för inte bli misstänkliggjord. Till saken hör ju dessutom att det är ju för f*n klubbrace vi kör, alltså racingens motsvarighet till korpen eller så, för f*n gubbstruttar, tagga ner, ni är bara tramsig!

Körde även lite på "familjekörningen" efteråt, skjutsade bla runt mina föräldrar några varv och Edvin några varv. Fick sen några varv i passagerarstolen i Björns 968 Cs och i Anders 944 turbo cup, satan vad den går turbocuppen! Extra kul med just den bilen är att det är den aldra första turbocupen som byggts, en riktigt samlarbil med bara 7000 mil på mätaren. thumbs up




Jag kan bara hålla med. Vi brukar bli attackerade av föraren av Lancian som du körde om i loppet ( tror jag iallafall, han brukar köra Elise) för att våran bil är "mer moddad än en Modsportbil och ni borde köra där istället" mm mm, han har antagligen aldrig hört talas om snickarglädje....


Sen att du får några kamratliga tråkningar och sånt får du ta. Personligen så tycker jag att det är synd att du tyngt bilen, att göra sin bil långsammare tycker jag känns fel sen så var det en bra morot att ha dig en knapp sekund före.
EDIT: Numera måste man vara långsynt för att se dig i backspegeln

Missade familjekörningen, tyckte att det kändes helrätt att åka hem med en skapligt hel bil, (jag var ihop med en röd Alfa på krönet utan att det blev en skråma, mycket märkligt)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



[quote="Fredrik olsson"][quote="Eddie Varvstopp"]
Du körde ju riktigt bra Fredrik, imponerande tempo

Pär Hylander skrev:

Jag är klart imponerad av Fredriks körning i Pontiacen, saknar ca 3 hk/kg men tog sig ändå runt som ett av dom snabbaste ekipagen i Roadsport C thumbs up

Tack grabbar!
Mina närmast anhöriga tyckte att jag var "svårkontaktbar" i går kväll efter körningen, anledningen var väl att jag gick runt i en kombination av glädjerus och självbelåtenhet.
Tydligen så passar Fieron bra med begränsad motoreffekt och relativt mjuk fjädring på Sturups knixiga bana, speciellt på "rejset" där det blev lite halt p.g.a. regnet.
Dessutom så är Sturup min hemmabana där jag har mest körtid hittills.

"..saknar 3hk/kg.." du menar nog har 3kg/hk för mycket Per..?

Ang. misstänksamhet mot sina medtävlande så är det nog något som kan öka med storleken på, och hur komplicerade tävlingsredskapen är.
Ju sämre det går för en själv, ju fler ursäkter baseras på att de andras bilar egentligen borde köra i en högre klass.
Så länge man håller ursäkterna och misstänksamheterna för sig själv så är det väl OK.
och det är ju faktiskt klubbtävling det handlar om!

Då MGCC faktiskt äger en portabel våg så vore det kanske en bra ide att vid något tillfälle ta med denna ut till någon tävling för att ge de tävlande tillfälle att få väga sina bilar antingen för eget intresse eller för att visa de tvivlande medtävlande vad bilen väger.

Fredrik
(Fortfarande aningen i glädjerus)



Håller med, vass styrning. Jag filmade lite när Roadsport C körde, mest från den nya kurvan. Många olika och mer eller mindre intressanta spår noterades. Anmärkningsvärt må som utnyttjade hela banbredden i utgången?? Två bilar som körde tight och snyggt där var Fieron och den mattsvarta Miatan.

otroligt vad lite matt svart kan ställa till med. Mazda Miata är små söta bilar men det är riktigt stygg i mattsvart

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Någon som såg Lancian i starten av rejset? Efter någon sekund kom den som skjuten ur en kanon; det kändes som om man stod still Säkert både jätteturbo och NOS - för att inte tala om "chipstrim"

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003
Inlägg: 39



Även jag håller med om ett fint arrangemang. Tack!
Tack även till otto och Pär att försöka få igång min bil.
Är det någon som vet hur klassuträkningen ser ut på en Elise? Vikt? Effekt?
Elisen gick i B förra året.
Ang. misstänksamhet är det nog något man får leva med. Har funnits i alla år.
När man inte själv räcker till som förare får man gå andra vägar tex att kolla andras bilar.
/Patrik.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fin din bil blivit Patrik, himla tråkigt att det ska vara ngt strul så ofta (not: trilskande huvudströmbrytare denna gång) Fin tid det blev ändå eftersom du väl bara fick kört på förstapasset?

Tror inte att Mats myglar med sin Elise, det skulle ju bli så fånigt om han blev påkommen med det.

Jodå, jag tar alla tråkningar från FredrikS och Magnus Nambord mfl ;-). Ledande frågor och påståenden från folk jag inte känner eller ens vet vad dom heter känns ju däremot märkligt.

Hehe, bara att gratulera till "ruset" Fredrik o!! Välförtjänt. Kul hemsida föresten! Den andra Fieron hade ju platsat fint i Roadsport A! Blev nog lite fel på ordningen där ja, saknar man 3 hk/kg så borde det ju blir ca 4000 hk eller så

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Verkligen kul att det blev deltagarrekord!

om det är ont om funktionärer så skulle man kanske grunna på om det går att få till en schema där tävlandet går att kombinera med en liten funktinärsinsats (det har ni nog oifs redan grunnat mycket på misstänker jag). Jag är absolut inte främmande för att stå på en postering ngn timme eller så om det funkar tidsmässigt, med både körning och mekning.

"Familjekörningen" efteråt var rätt kul oxo, dock mkt sparsamt använd (vilket kanske till stor del beror på vädret). Kanske intresset varit större om man för in ett sådant pass på en halvtimme eller så mitt på dagen, t.ex mellan träningarna och racet. Sen hade man kunnat ha på slutet av dagen oxo. Tror faktiskt tiden hade räckt både till det och till några friträningspass direkt på morgonen. Kanske nått att grunna på till en annan gång?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Väldans fokus på Roadsport C det blidde ;-)

Måste bara kommentera att otto Durholt (lessen, vet inte hur jag ska ett Duskt u) fick till en kanonstart i heatet med Roadsport A+B, plockade ett par placeringar direkt i dom första kurvorna och sen i flera varv hade bra häng på Mats och Arne i varsin 964 Cup. Till saken hör alltså att otto kör i Roadsport B med 924 turbo thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Hehe, bara att gratulera till "ruset" Fredrik o!! Välförtjänt. Kul hemsida föresten! Den andra Fieron hade ju platsat fint i Roadsport A! Blev nog lite fel på ordningen där ja, saknar man 3 hk/kg så borde det ju blir ca 4000 hk eller så


Tror ej att den andra Fieron hade varit konkurenskraftig i Roadsport A, fast det hade varit skoj att pröva lite bankörning med den oxå. Den är fortfarande i byggstadiet (dock körbar), kanske den dyker upp på någon banträff till nästa år.

Jag har meckat lite i Utzons Roadsporträknare.
Lägger man till 5% effekttillägg för "chipstrimning" och 5% för vingen så blir vikt/effektförhållandet för den svarta Fieron 8,7kg/hk och inte 9,6 som jag påstod igår. Så det finns endast 255kg att banta bort på bil med förare.

Fredrik
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Först tack till MGCC för en lyckad klubbtävling,banan har blivit klart bättre än tidigare (men det är fortfarande lite mkt "hårnålar" kvar i mitt tycke)
Att tidtagningen sköts med transpondersystem är bra för även om det bara är en klubbtävling så tycker jag att det är noga med tidtagningen,för många av oss kommer nog aldrig att tävla skarpare än så här.


Patrik
Tråkigt att det strulade för dig,var kul att se dig på banan med nymålad bil o allt.

Pär
Tackar
Angående misstänksamhet så förstår jag hur du känner även om jag inte har råkat ut för det själv precis
(Men det finns andra som har)

_________________
Otto Dürholt
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Pär Hylander skrev:
Måste bara kommentera att otto Durholt (lessen, vet inte hur jag ska ett Duskt u)


Tryck ner tangenten med taket-sinuskurvan-och-dubbelprickarna(vänsterhöger), ligger till höger om "Å" på mitt tangentbord, och därefter "u" så får du ett düzkt ü.

Günter

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Fredrik olsson
Kul att se att någon kör med en Fiero thumbs up Jag hade rätt långt gångna planer för min fd. 87:a V6:a ända tills motorn rasade när jag tog licens på Sturup (gamla sträckningen)...tydligen var oljepump m.m. inte riktigt anpassat för bankörning...sen var ju inte motorn helt ny heller iofs...men i alla fall, ett tips är att uppgradera oljepumpen och även sumpen med lite skvalpskott! Finns en hel del att köpa från USA till helt okej pengar.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:

Jodå, jag tar alla tråkningar från FredrikS och Magnus Nambord mfl ;-). Ledande frågor och påståenden från folk jag inte känner eller ens vet vad dom heter känns ju däremot märkligt.


Nambord fick ta lite tråkningar han också

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Rylander skrev:
Fredrik olsson
Kul att se att någon kör med en Fiero thumbs up Jag hade rätt långt gångna planer för min fd. 87:a V6:a ända tills motorn rasade när jag tog licens på Sturup (gamla sträckningen)...tydligen var oljepump m.m. inte riktigt anpassat för bankörning...sen var ju inte motorn helt ny heller iofs...men i alla fall, ett tips är att uppgradera oljepumpen och även sumpen med lite skvalpskott! Finns en hel del att köpa från USA till helt okej pengar.


Fieron är ju onekligen en uddabil.

2,8l V6'an är mycket känd för att vevlagerna kan snurra i stakarna med vevstaksbrott som följd. Speciellt på 86 och 87 års modell och då motorn börjat bli lite sliten , brukar ske när man kör på högt varv länge. 88'ans motor har ett något förbättrat smörjsystem men även den är en aningen skör konstruktion.
Ett annat vanligt problem är att pickupen helt enkelt trillar av oljepumpen då denna endast är "tryckt" i pumpen. Då brukar det bli dåligt oljetryck, speciellt när man svänger åt vänster.

Jag har faktiskt inte märk av några problem med oljetrycket på min Formula under bankörning trotts helt orginal oljepump och sump. Har dock planer på högvolymsoljepump och ev en oljekylare.

Fredrik
Citera
Eftersnack
2004-07-25 Sturup Raceway MGCC KM2
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (9183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande