Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-07-25 Sturup Raceway MGCC KM2 | << 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (9183 totalt) |
Tack grabbar! Mina närmast anhöriga tyckte att jag var "svårkontaktbar" i går kväll efter körningen, anledningen var väl att jag gick runt i en kombination av glädjerus och självbelåtenhet. Tydligen så passar Fieron bra med begränsad motoreffekt och relativt mjuk fjädring på Sturups knixiga bana, speciellt på "rejset" där det blev lite halt p.g.a. regnet. Dessutom så är Sturup min hemmabana där jag har mest körtid hittills. "..saknar 3hk/kg.." du menar nog har 3kg/hk för mycket Per..? Ang. misstänksamhet mot sina medtävlande så är det nog något som kan öka med storleken på, och hur komplicerade tävlingsredskapen är. Ju sämre det går för en själv, ju fler ursäkter baseras på att de andras bilar egentligen borde köra i en högre klass. Så länge man håller ursäkterna och misstänksamheterna för sig själv så är det väl OK. och det är ju faktiskt klubbtävling det handlar om! Då MGCC faktiskt äger en portabel våg så vore det kanske en bra ide att vid något tillfälle ta med denna ut till någon tävling för att ge de tävlande tillfälle att få väga sina bilar antingen för eget intresse eller för att visa de tvivlande medtävlande vad bilen väger. Fredrik (Fortfarande aningen i glädjerus) Bild från första varvet på "rejset". |
||||
Ang. det här med misstänksamhet..
Pratade med en som kört lite roadsport på 90-talet. Frågade honom då om han kört mot någon Miata nån gång. Det hade han och han hade blivit ifrånkörd eftersom Miataägaren hade fuskat! Han sa att Miatorna då var "chiptrimmade" och gick mycket fortare än de borde Hmm, vad kan lite mer soppa och lite mer förställd tänding göra? typ 10hk max. Själv körde han Elan har jag för mig. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Haha det var nog en av de sämsta ursäkter jag hört Miatan är helt enkelt en fantastisk liten bil som trots sitt stora vikt/effekt-handikapp går bra "out-of-the-box". Att en övervikt på över 200 kg gör att pallplatser blir svåra att nå är en annan sak... Har man såna ambitioner blir det till att modifiera bilen... Jag håller för övrigt med er alla m a p misstänksamhet OCH jag tycker att det vore kul om vi kunde få väga våra bilar. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Segerruset kan fortsätta på Minnesberg där ditt moment kan vara avgörande. Det är en kille i MGCC som heter Pontus (Skoglund?) som ett år körde en Fiero original (-87 eller -88) och överraskade många med sina tider i Minnesbergs-backen. Tyvärr kan man inte öppna upp dem äldre resultatlistorna på MGCC's hemsida. Thomas B, något du kan fixa? Jag tror att det var 98 eller 99. Jag körde Bertone på den tiden och...ja, han slog mig i alla fall. Var själv spekulant på en Fiero en gång, men då med avsikten att trycka i en Chevy small block. Jag hade ett V8-sug då. Men det bevisar du att det inte behövs. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Jag följde med Fredrik hem till Trelleborg och tittade på hans andra Fiero - där finns det betydligt mer muskler
Tack för titten, Fredrik Blev förresten en rätt nervös hemfärd sent på kvällen; nästan blanka S-03 i ösregn och mörker - jag hoppas att ingen av er med R-däck var ute då. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Tack för alla positiva kommentarer och tack för ert deltagande. Vi i klubben börjar få ordning på rutinerna nu. Totala deltagarsiffran var 54, vilket är rekord. Att ni ändå tyckte att det gick smidigt är ett mycket gott betyg. Tack till alla funktionärer
Bilder (Bengt Metz) finns nu upplagda på hemsidan. Dom utlovade varvtiderna dröjer tyvärr. Vad gäller reglementet & misstänksamheten, så är vi medvetna om det. Vågen kommer iaf att finnas på höstracet. Resultatet från Minnesberg -99 finns här: http://www.mgcc.nu/Resultat/ResKM/KMres499.htm. Länkarna till 2000-2002 har jag fixat. _________________ Thomas Bjernflo |
||||
Det finns lite info om min andra Fiero (om båda bilarna) på www.vindkraft.com/fiero , välkommen att titta in. Fredrik |
||||
Jag kan bara hålla med. Vi brukar bli attackerade av föraren av Lancian som du körde om i loppet ( tror jag iallafall, han brukar köra Elise) för att våran bil är "mer moddad än en Modsportbil och ni borde köra där istället" mm mm, han har antagligen aldrig hört talas om snickarglädje.... Sen att du får några kamratliga tråkningar och sånt får du ta. Personligen så tycker jag att det är synd att du tyngt bilen, att göra sin bil långsammare tycker jag känns fel sen så var det en bra morot att ha dig en knapp sekund före. EDIT: Numera måste man vara långsynt för att se dig i backspegeln Missade familjekörningen, tyckte att det kändes helrätt att åka hem med en skapligt hel bil, (jag var ihop med en röd Alfa på krönet utan att det blev en skråma, mycket märkligt) _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
[quote="Fredrik olsson"][quote="Eddie Varvstopp"]
Du körde ju riktigt bra Fredrik, imponerande tempo
Håller med, vass styrning. Jag filmade lite när Roadsport C körde, mest från den nya kurvan. Många olika och mer eller mindre intressanta spår noterades. Anmärkningsvärt må som utnyttjade hela banbredden i utgången?? Två bilar som körde tight och snyggt där var Fieron och den mattsvarta Miatan. otroligt vad lite matt svart kan ställa till med. Mazda Miata är små söta bilar men det är riktigt stygg i mattsvart _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Någon som såg Lancian i starten av rejset? Efter någon sekund kom den som skjuten ur en kanon; det kändes som om man stod still Säkert både jätteturbo och NOS - för att inte tala om "chipstrim"
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Även jag håller med om ett fint arrangemang. Tack!
Tack även till otto och Pär att försöka få igång min bil. Är det någon som vet hur klassuträkningen ser ut på en Elise? Vikt? Effekt? Elisen gick i B förra året. Ang. misstänksamhet är det nog något man får leva med. Har funnits i alla år. När man inte själv räcker till som förare får man gå andra vägar tex att kolla andras bilar. /Patrik. |
||||
Fin din bil blivit Patrik, himla tråkigt att det ska vara ngt strul så ofta (not: trilskande huvudströmbrytare denna gång) Fin tid det blev ändå eftersom du väl bara fick kört på förstapasset?
Tror inte att Mats myglar med sin Elise, det skulle ju bli så fånigt om han blev påkommen med det. Jodå, jag tar alla tråkningar från FredrikS och Magnus Nambord mfl ;-). Ledande frågor och påståenden från folk jag inte känner eller ens vet vad dom heter känns ju däremot märkligt. Hehe, bara att gratulera till "ruset" Fredrik o!! Välförtjänt. Kul hemsida föresten! Den andra Fieron hade ju platsat fint i Roadsport A! Blev nog lite fel på ordningen där ja, saknar man 3 hk/kg så borde det ju blir ca 4000 hk eller så _________________ Pär Hylander |
||||
Verkligen kul att det blev deltagarrekord!
om det är ont om funktionärer så skulle man kanske grunna på om det går att få till en schema där tävlandet går att kombinera med en liten funktinärsinsats (det har ni nog oifs redan grunnat mycket på misstänker jag). Jag är absolut inte främmande för att stå på en postering ngn timme eller så om det funkar tidsmässigt, med både körning och mekning. "Familjekörningen" efteråt var rätt kul oxo, dock mkt sparsamt använd (vilket kanske till stor del beror på vädret). Kanske intresset varit större om man för in ett sådant pass på en halvtimme eller så mitt på dagen, t.ex mellan träningarna och racet. Sen hade man kunnat ha på slutet av dagen oxo. Tror faktiskt tiden hade räckt både till det och till några friträningspass direkt på morgonen. Kanske nått att grunna på till en annan gång? _________________ Pär Hylander |
||||
Väldans fokus på Roadsport C det blidde ;-)
Måste bara kommentera att otto Durholt (lessen, vet inte hur jag ska ett Duskt u) fick till en kanonstart i heatet med Roadsport A+B, plockade ett par placeringar direkt i dom första kurvorna och sen i flera varv hade bra häng på Mats och Arne i varsin 964 Cup. Till saken hör alltså att otto kör i Roadsport B med 924 turbo _________________ Pär Hylander |
||||
Tror ej att den andra Fieron hade varit konkurenskraftig i Roadsport A, fast det hade varit skoj att pröva lite bankörning med den oxå. Den är fortfarande i byggstadiet (dock körbar), kanske den dyker upp på någon banträff till nästa år. Jag har meckat lite i Utzons Roadsporträknare. Lägger man till 5% effekttillägg för "chipstrimning" och 5% för vingen så blir vikt/effektförhållandet för den svarta Fieron 8,7kg/hk och inte 9,6 som jag påstod igår. Så det finns endast 255kg att banta bort på bil med förare. Fredrik |
||||
Först tack till MGCC för en lyckad klubbtävling,banan har blivit klart bättre än tidigare (men det är fortfarande lite mkt "hårnålar" kvar i mitt tycke)
Att tidtagningen sköts med transpondersystem är bra för även om det bara är en klubbtävling så tycker jag att det är noga med tidtagningen,för många av oss kommer nog aldrig att tävla skarpare än så här. Patrik Tråkigt att det strulade för dig,var kul att se dig på banan med nymålad bil o allt. Pär Tackar Angående misstänksamhet så förstår jag hur du känner även om jag inte har råkat ut för det själv precis (Men det finns andra som har) _________________ Otto Dürholt |
||||
Tryck ner tangenten med taket-sinuskurvan-och-dubbelprickarna(vänsterhöger), ligger till höger om "Å" på mitt tangentbord, och därefter "u" så får du ett düzkt ü. Günter _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Fredrik olsson
Kul att se att någon kör med en Fiero Jag hade rätt långt gångna planer för min fd. 87:a V6:a ända tills motorn rasade när jag tog licens på Sturup (gamla sträckningen)...tydligen var oljepump m.m. inte riktigt anpassat för bankörning...sen var ju inte motorn helt ny heller iofs...men i alla fall, ett tips är att uppgradera oljepumpen och även sumpen med lite skvalpskott! Finns en hel del att köpa från USA till helt okej pengar. _________________ /Patrik Rylander |
||||
Nambord fick ta lite tråkningar han också _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Fieron är ju onekligen en uddabil. 2,8l V6'an är mycket känd för att vevlagerna kan snurra i stakarna med vevstaksbrott som följd. Speciellt på 86 och 87 års modell och då motorn börjat bli lite sliten , brukar ske när man kör på högt varv länge. 88'ans motor har ett något förbättrat smörjsystem men även den är en aningen skör konstruktion. Ett annat vanligt problem är att pickupen helt enkelt trillar av oljepumpen då denna endast är "tryckt" i pumpen. Då brukar det bli dåligt oljetryck, speciellt när man svänger åt vänster. Jag har faktiskt inte märk av några problem med oljetrycket på min Formula under bankörning trotts helt orginal oljepump och sump. Har dock planer på högvolymsoljepump och ev en oljekylare. Fredrik |
||||
Eftersnack 2004-07-25 Sturup Raceway MGCC KM2 | << 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (9183 totalt) |