Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |
Köpte ett påbörjat objekt för lite tävlingar i Europa. Har tidigare tävlat ganska mycket med 944:or och sedan gjort lite utsvävningar till 964:a, Ginetta och Boxster men är nu tillbaks vid min läst igen.
Bilen i relativt originalskick såg ut så här: I dagsläget så ser bilen ut så här istället och väger cirka 1050 kg exklusive förare och bränsle. Bilen går i historisk racing och även gjord för att gå i PCSR klass 8B i Sverige. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Kul! Vilken serie är den tänkt att köras i? Med tanke på din fart med den förra s2an så kommer dom få svettas helt klart
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Lite film från lite tävlingar under senaste året:
Spa Summer Classic 2019 https://youtu.be/eUq618f7Sro Hockenheim Jim Clark revival 2019 https://youtu.be/iuXQ7GoPG8Y Spa Summer Classic 2018 https://www.youtube.com/watch?v=i4qE _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Woohoooo Äntligen!!
Har smygföljt er via YTCC på Fejjan men det är ju så knapphändig info så det är riktigt kul att du lägger upp bilen här . En vacker dag kommer jag vara med också Så därför har man lite frågor: Har du FIA vagnbok för historisk racing på den? (Vad jag lyckas förstå av YTCC reglementet behövs det inte..) Vilken trimmning i maskinen kör du med och ungefär vad är effekten? I vilket fall välkomnas mer info då detta verkligen är inspirerande _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Kul att du uppskattar det! YTCC som vi kör har ett minst sagt liberalt reglemente och det finns egentligen bara några "big no no". Kolfiber är ej ok och motorn som du har skall vara från samma tidsålder. Dvs i mitt fall så får jag inte åka med en 968 motor. Effektmässigt så har jag cirka 225 bhp idag. Skall väl försöka få upp det något mer på sikt men jobbar mer med vikten på bilen för tillfället. Vill gärna ned ytterligare 30 kg till nästa säsong. Vägen dit blir ombyggd bakvagn och nytt elsystem samt en lättare instrumentbräda och bortplockat värmepaket. Cirka 1020 kg tomvikt vore riktigt trevligt. Den passar dessutom då perfekt in i 8B med PCSR där jag gärna kör något eller några race under den här och nästa säsong. Både jag och Gilbert jobbar rätt hårt med att det skall vara snygga och prydliga byggen. Intresset för 944:or är väsentligt högre ute i Europa och intresset för racing i allmänhet är på en helt annan planet. Antalet betalande besökare under Jim Clark revival som vi nu kört i två år har varit runt 20 - 30 000 personer under 3 dagar. Viss skillnad mot Svenska evenemang. Som en bonus så får man se väldigt många bilar och ekipage som man aldrig trodde att man någonsin skulle få uppleva. Att de dessutom inte har några direkt ljudregler gör inte det hela sämre. På banan så hör jag sällan min egen motor när jag har en kamp med annan bil..... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det är väl just det där att kunna uppleva en stor tävling som lockar trots att man är vanlig dödlig . Just det ja.. du har en -91 men visst kör du i klassen för 80-tals bilar, 80B om jag läste resultatlistorna rätt? Verkar vara tuff konkurrens med 225hk i maskin om man ser dina "klasskompisar" . Fast du och Gilbert verkar klara er fint ändå . Håll oss gärna uppdaterade med rapporter och bygginfo. Jag är speciellt nyfiken på bakvagnen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tyvärr dyrt att lätta Porsche på slutet. Dvs fram till 1200 kg så är det vettiga pengar men sedan drar det iväg. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Vissa varv bromsade jag och andra släppte jag bara gasen. Förra året la jag höger fot på vänster och körde flat out. Lite fegare 2019.... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Underbart att se John. Måste säga att jag verkligen saknar atmosfären och adrenalin kicken i racen. Kul att se att både du och Gilbert försöker hålla er till original utseende så långt det är möjligt.
Tror jag sålde den för billigt...snabbaste S2 motorn i standard utförande jag någonsin sett/stött på. Kör hårt, hoppas jag kan komma loss och heja på er på Anderstorp om ni nu dyker upp där! Fredrik _________________ Fredrik Käll |
||
Lite justering av placering och storlek på luftfilter. Tror den här placeringen blir väsentligt bättre. Gillar dessutom stor area på luftfilter.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Vilka underbara startfält
Mer frågor: Vingen du har ser djupare/högre ut än original, var kommer den infrån? Jag tycker mig sakna luftmängdmätaren på motorbilderna, kör du med annat styrsystem och sensor? Luftfilterplaceringen blir ju klockren, kan ju inte vara en slump att burken satt där original _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |