Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säljes
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
14 besök idag (23385 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4247



bakmotor skrev:
Fasen vad det ser nice ut thumbs up
En dag....någon gång.....


Precis mina tankar!

Och jag har ju redan bilen....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vilka underbara startfält thumbs up

Mer frågor:

Vingen du har ser djupare/högre ut än original, var kommer den infrån?

Jag tycker mig sakna luftmängdmätaren på motorbilderna, kör du med annat styrsystem och sensor?


Luftfilterplaceringen blir ju klockren, kan ju inte vara en slump att burken satt där original


Bra iaktagningsförmåga Eddie. Vingen är från Sanden/Plastis och är tydligen någon modell som användes under 80-talet på någon modell som för mig är okänd. Kan ha varit någon 924 variant men minns inte. Hur som helst är tanken att ge lite mer downforce utan att förlora för mycket toppfart. Dessutom ser det relativt original ut, vilket är själva grundtanken med våra bilar.

Vad gäller luftmängdmätaren så är den mycket riktigt bortplockad och ett externt sprut Emerald ditsatt plus en bredbandslamda och tempgivare. En flaskhals hos 944:an är just luftmängdmätaren.

I vinter kommer en topp på renovering för att få till nya säten och sedan blir det eventuellt lite större ventiler från 968 på inloppssidan 2 mm större. Tanken är sedan att använda 968 kolvar som är gjorda för lite mer kompression samt andra stakar och kanske hitta några hästar till i bästa fall.

Har även funderat på att skicka en vevaxel till slipning för att spara vikt och få lite bättre flöde på oljan men inte bestämt mig där riktigt. Blir dock kvar i sugmotorträsket ett tag till även om Turbo lockar lite ibland. Vore kul att se hur långt man kan gå med en 3 liters sugmotor innan jag ger upp.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3139



Ska det börja hända grejer ordentligt med sugmotorn så kan det nog vara bra att stämma av insugslängd/kam/grenrör för att få nån rejäl skillnad.

Vingen ser väldigt mycket ut som den som sitter på 924 GTR!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Grenröret är från RS barn. Prylarna är inte avstämda. Sitter trimkammar i motorn också.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Janne J skrev:
bakmotor skrev:
Fasen vad det ser nice ut thumbs up
En dag....någon gång.....


Precis mina tankar!

Och jag har ju redan bilen....


Det som är lite fräckt är som förra året där den här herren dök upp.

https://youtu.be/0LscnTPfIRw

Bilen missade kvalet då motorn var trasig. Han flög då in sina mekaniker från tiden då bilen tävlades med och de byggde en ny motor under natten. Gianfranco Brancatelli som har fler segrar och meriter än undertecknad körde sedan upp sig från sista till 4:e plats i race 1. Född 1950 i Turin. När han passerade mig var det som ett möte.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gianfranco_Brancatelli

Man träffar många intressanta ekipage och förare. Nivån på bilarna är hög. Inga träsklik förekommer och inramningen är föredömlig. Jag kan inte annat än rekommendera att köra och uppleva!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Det där med att plocka svamp tycker jag är lite töntigt. Själv så samlar jag delar av vevstakar på långrakan på Mantorp. Blir att bygga ny motor till nästa säsong men det är ändå inom plan.




Vidare så skall jag jobba vidare på projekt lättning. Efter kvalet så rullade jag in på 1199 kg inkl 102 kg förare med utrustning och 40 kg bensin. Skall se om det går att komma ned till 1020 tomvikt till nästa säsong. Ny bakvagn (-11 kg), nytt elsystem (-8 kg) och annan ABS (-2 kg) samt lättare instrumentpanel (-5 kg) och lite annat smått såsom värmepaket och lättare stötfångare bak(-10 kg) och gott skall nog kunna kapa kring 35 - 40 kg.

Siktar sedan på en motor på cirka 220 - 225 bhp med en bra vridmomentskurva.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3818



Fantastiskt kul att läsa om ditt äventyr på europeiska racerbanor. Bilen ser ut att gå mycket fin. Jag följer i smyg hur det går för dig (och Gilbert).
Men såklart tråkigt att höra om motorn. Jag vet hur tråkigt och dyrt det är att bygga nytt, speciellt om du ska ha 3,0.
Men nu har du chansen att bygga precis som du vill från grunden utan balansaxlar, med fina stakar, smidda kolvar och lättad vev. Kanske kan du höja varvstoppet lite till också. Är toppen något att rädda?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3118



Trist med maskinras
Spännande utveckling med bilen annars men det verkar som ditt effekterna är konservativt i vanlig ordning . Gissar vi får ett resultat från effektmätning när den dagen kommer . I.v.f. lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Trist med maskinras
Spännande utveckling med bilen annars men det verkar som ditt effekterna är konservativt i vanlig ordning . Gissar vi får ett resultat från effektmätning när den dagen kommer . I.v.f. lycka till


Inga USA hästar här inte



Det där med drivlineförluster är ett relativt begrepp.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Fantastiskt kul att läsa om ditt äventyr på europeiska racerbanor. Bilen ser ut att gå mycket fin. Jag följer i smyg hur det går för dig (och Gilbert).
Men såklart tråkigt att höra om motorn. Jag vet hur tråkigt och dyrt det är att bygga nytt, speciellt om du ska ha 3,0.
Men nu har du chansen att bygga precis som du vill från grunden utan balansaxlar, med fina stakar, smidda kolvar och lättad vev. Kanske kan du höja varvstoppet lite till också. Är toppen något att rädda?



Vi får se om toppen går att rädda. Kommer nog inte lätta veven ,en i med lite större avgasventiler. Skulle vilja ha en motor där jag växlar kring 6800 rpm och landar kring 5000 rpm och att 80% av maxeffekt skall finnas där. Vi får se hur det utvecklar sig.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Bilen är nu på bantningskur och mycket troligt så når vi sub 1000 kg till nästa säsong. För att komma dit med en 944S2 så krävs det en hel del. Dyrt med de sista 100 kg som krävs.

Elsystemet bantas med nära 15 kg. Ny bakvagn gör 11 kg osv osv......varje steg kostar en njure.

Motormässigt så blir det vanlig standardtopp med Wössnerstakar. Hade tänkt mig större ventlier ala 968 men backar på det. Tror det blir rätt bra ändå!

Har bokat in Zolder som ända tävling i Södra Europa nästa år. Blir nog lite mer körning med PCSR under det här mellanåret.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1900



JohnC skrev:
osv osv......varje steg kostar en njure.
:


Vems är det du säljer? För dina måste ju gått åt för länge sedan....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
bakmotor skrev:
JohnC skrev:
osv osv......varje steg kostar en njure.
:


Vems är det du säljer? För dina måste ju gått åt för länge sedan....



Shhh.....inte säker på att organhandel är helt legitimt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1900



JohnC skrev:
bakmotor skrev:
JohnC skrev:
osv osv......varje steg kostar en njure.
:


Vems är det du säljer? För dina måste ju gått åt för länge sedan....



Shhh.....inte säker på att organhandel är helt legitimt.


Skicka PM....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11606



JohnC skrev:
Bilen är nu på bantningskur och mycket troligt så når vi sub 1000 kg till nästa säsong.


En nyfiken fråga: Vad ingår i de 1000kg? Fulltankad bil men inte förare? Eller startklar på gridden inklusive förare?
Egentligen är jag mest ute efter att veta hur "tjock" min bil är kontra vad den skulle kunna vara.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
JohnC skrev:
Bilen är nu på bantningskur och mycket troligt så når vi sub 1000 kg till nästa säsong.


En nyfiken fråga: Vad ingår i de 1000kg? Fulltankad bil men inte förare? Eller startklar på gridden inklusive förare?
Egentligen är jag mest ute efter att veta hur "tjock" min bil är kontra vad den skulle kunna vara.


Vikten är utan tjockis i stolen och utan bränsle. I övrigt raceklar. Med soppa och tjockis kring 1140 kg på startlinjen.

Det går att kapa cirka 40 kg till men innebär små 15" hjul samt lite annat.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Bantningskur klar

Med 90 kg förare och halv tank:




Går att kapa kanske 30-50 kg till men då blir det mindre fälgar och svårare med däcksutbud.

Ny motor också på plats:






Vi satte dit ett 968 insug och ett större gasspjäll.

Blev bra![/b]

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4247



Hur stor är skillnaden mot ett vanligt S2 insug?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Janne J skrev:
Hur stor är skillnaden mot ett vanligt S2 insug?


Vi skulle mappat med båda sorter men skulle ta för lång tid att byta fram och tillbaks så vet egentligen inte säkert vad det ger

Norrman köpte ett av Sanden och påstod att det en väsentligt bättre knuff. Jag har googlat i ärendet och kommit fram till 5-7 bhp ungefär men det är forum skrönor så ej verifierat. Ingen har provat att mappa med de olika insugen. Vi ökade dock gasspjället till 70 mm vill jag minnas och det är säkerligen inte negativt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4247



Intressant, har du någon känsla för var i registret det skiljer?

( kompisen har ett liggande, därav min nyfikenhet.. )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Sticker uppåt i vrid vid cirka 4200 rpm och sedan kring 310 i vrid till 6200 rpm där den går ned under 300 nm igen. Motorn har fin körbarhet mellan 4000 rpm och 6800 rpm.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säljes
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
14 besök idag (23385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande