Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 21 besök senaste veckan (23789 totalt) |
Precis mina tankar! Och jag har ju redan bilen.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Bra iaktagningsförmåga Eddie. Vingen är från Sanden/Plastis och är tydligen någon modell som användes under 80-talet på någon modell som för mig är okänd. Kan ha varit någon 924 variant men minns inte. Hur som helst är tanken att ge lite mer downforce utan att förlora för mycket toppfart. Dessutom ser det relativt original ut, vilket är själva grundtanken med våra bilar. Vad gäller luftmängdmätaren så är den mycket riktigt bortplockad och ett externt sprut Emerald ditsatt plus en bredbandslamda och tempgivare. En flaskhals hos 944:an är just luftmängdmätaren. I vinter kommer en topp på renovering för att få till nya säten och sedan blir det eventuellt lite större ventiler från 968 på inloppssidan 2 mm större. Tanken är sedan att använda 968 kolvar som är gjorda för lite mer kompression samt andra stakar och kanske hitta några hästar till i bästa fall. Har även funderat på att skicka en vevaxel till slipning för att spara vikt och få lite bättre flöde på oljan men inte bestämt mig där riktigt. Blir dock kvar i sugmotorträsket ett tag till även om Turbo lockar lite ibland. Vore kul att se hur långt man kan gå med en 3 liters sugmotor innan jag ger upp. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Ska det börja hända grejer ordentligt med sugmotorn så kan det nog vara bra att stämma av insugslängd/kam/grenrör för att få nån rejäl skillnad.
Vingen ser väldigt mycket ut som den som sitter på 924 GTR! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Det som är lite fräckt är som förra året där den här herren dök upp. https://youtu.be/0LscnTPfIRw Bilen missade kvalet då motorn var trasig. Han flög då in sina mekaniker från tiden då bilen tävlades med och de byggde en ny motor under natten. Gianfranco Brancatelli som har fler segrar och meriter än undertecknad körde sedan upp sig från sista till 4:e plats i race 1. Född 1950 i Turin. När han passerade mig var det som ett möte. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gian Man träffar många intressanta ekipage och förare. Nivån på bilarna är hög. Inga träsklik förekommer och inramningen är föredömlig. Jag kan inte annat än rekommendera att köra och uppleva! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Det där med att plocka svamp tycker jag är lite töntigt. Själv så samlar jag delar av vevstakar på långrakan på Mantorp. Blir att bygga ny motor till nästa säsong men det är ändå inom plan.
Vidare så skall jag jobba vidare på projekt lättning. Efter kvalet så rullade jag in på 1199 kg inkl 102 kg förare med utrustning och 40 kg bensin. Skall se om det går att komma ned till 1020 tomvikt till nästa säsong. Ny bakvagn (-11 kg), nytt elsystem (-8 kg) och annan ABS (-2 kg) samt lättare instrumentpanel (-5 kg) och lite annat smått såsom värmepaket och lättare stötfångare bak(-10 kg) och gott skall nog kunna kapa kring 35 - 40 kg. Siktar sedan på en motor på cirka 220 - 225 bhp med en bra vridmomentskurva. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Fantastiskt kul att läsa om ditt äventyr på europeiska racerbanor. Bilen ser ut att gå mycket fin. Jag följer i smyg hur det går för dig (och Gilbert).
Men såklart tråkigt att höra om motorn. Jag vet hur tråkigt och dyrt det är att bygga nytt, speciellt om du ska ha 3,0. Men nu har du chansen att bygga precis som du vill från grunden utan balansaxlar, med fina stakar, smidda kolvar och lättad vev. Kanske kan du höja varvstoppet lite till också. Är toppen något att rädda? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Trist med maskinras
Spännande utveckling med bilen annars men det verkar som ditt effekterna är konservativt i vanlig ordning . Gissar vi får ett resultat från effektmätning när den dagen kommer . I.v.f. lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Inga USA hästar här inte Det där med drivlineförluster är ett relativt begrepp. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Vi får se om toppen går att rädda. Kommer nog inte lätta veven ,en i med lite större avgasventiler. Skulle vilja ha en motor där jag växlar kring 6800 rpm och landar kring 5000 rpm och att 80% av maxeffekt skall finnas där. Vi får se hur det utvecklar sig. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Bilen är nu på bantningskur och mycket troligt så når vi sub 1000 kg till nästa säsong. För att komma dit med en 944S2 så krävs det en hel del. Dyrt med de sista 100 kg som krävs.
Elsystemet bantas med nära 15 kg. Ny bakvagn gör 11 kg osv osv......varje steg kostar en njure. Motormässigt så blir det vanlig standardtopp med Wössnerstakar. Hade tänkt mig större ventlier ala 968 men backar på det. Tror det blir rätt bra ändå! Har bokat in Zolder som ända tävling i Södra Europa nästa år. Blir nog lite mer körning med PCSR under det här mellanåret. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Vems är det du säljer? För dina måste ju gått åt för länge sedan.... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Shhh.....inte säker på att organhandel är helt legitimt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Skicka PM.... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
En nyfiken fråga: Vad ingår i de 1000kg? Fulltankad bil men inte förare? Eller startklar på gridden inklusive förare? Egentligen är jag mest ute efter att veta hur "tjock" min bil är kontra vad den skulle kunna vara. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Vikten är utan tjockis i stolen och utan bränsle. I övrigt raceklar. Med soppa och tjockis kring 1140 kg på startlinjen. Det går att kapa cirka 40 kg till men innebär små 15" hjul samt lite annat. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Bantningskur klar
Med 90 kg förare och halv tank: Går att kapa kanske 30-50 kg till men då blir det mindre fälgar och svårare med däcksutbud. Ny motor också på plats: Vi satte dit ett 968 insug och ett större gasspjäll. Blev bra![/b] _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Vi skulle mappat med båda sorter men skulle ta för lång tid att byta fram och tillbaks så vet egentligen inte säkert vad det ger Norrman köpte ett av Sanden och påstod att det en väsentligt bättre knuff. Jag har googlat i ärendet och kommit fram till 5-7 bhp ungefär men det är forum skrönor så ej verifierat. Ingen har provat att mappa med de olika insugen. Vi ökade dock gasspjället till 70 mm vill jag minnas och det är säkerligen inte negativt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Intressant, har du någon känsla för var i registret det skiljer?
( kompisen har ett liggande, därav min nyfikenhet.. ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Sticker uppåt i vrid vid cirka 4200 rpm och sedan kring 310 i vrid till 6200 rpm där den går ned under 300 nm igen. Motorn har fin körbarhet mellan 4000 rpm och 6800 rpm.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 21 besök senaste veckan (23789 totalt) |