Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |
Fin vikt på bilen
Bytte du bakvagn? När jag ser motorn tänker jag att det där YTCC reglementet är rätt liberalt Kul med uppdatering _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ha ha....jo bytte bakvagn också. Sparade cirka 11 kg vill jag minnas. Elsystemet var nog den största besparingen. Vi har inte exakt vikter men cirka 25 kg kablar och fläktar lyftes bort och ersattes med något kg kablar. Dvs nytt elsystem. Glasfiberinstrumentbrädan gjorde också sitt till. YTCC är vääääldigt liberala. Passar mig utmärkt. Har en topp till som jag funderar på att preppa och då blir det en vassare motor. Problemet är att väldigt få har gett sig på att bygga kring 300 bhp sugmotor av S2:an så väldigt lite att läsa kring det hela. Tänkte slippa att uppfinna hjulet. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Att det finns så mycket vikt i elsystemet . Vilken bakvagn blev det (har du bilder)? Ja du befinner dig i en gråzon med motorn, kunskapen finns i småfix eller turboladdning . Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag vill köra med sugmotor och där finns det väldigt lite kunskap. Har googlat mig fram till några lyckade byggen men ändå lite mycket hokus pokus. Det som ställer till det enligt vad jag fått fram är oljeförsörjningen när varvtalet ökar över 7000 rpm. Luft in och kanaler och annat är väl dimensionerat för minst 300 bhp i dagsläget men varvtalet ställer till det enligt "de lärde". Skall se om jag kan ta lite bilder på bakvagn nästa vecka när jag har bilen hos mig igen. Är kvar hos Björn för lite prepp inför shakedown. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Allt är ju relativt, en samtida mustang hade ju samma effekt men med 5 l slagvolym, och det är mer effekt än en samtida alfa romeo Busso V6a tex Som jag skrivit tidigare, en motor är en motor, oavsett vad som står på ventilkåpan, den går å trimma med samma fysiklagar som alla andra motorer, bara man tänker till först. Med vissa begränsningar såklart om det inte ska bli väldigt dyrt När det gälller oljeysystem är det ju alltid lite lurigare och mer prova. Windage tray eller liknande i tråget skulle nog kunna hjälpa högvarvssmörjningen en del, hur ser platsen ut i tråget? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Fungerar det med torrsump/torrsumpspump för att hjälpa oljeförsörjningen? Jag är också nyfiken på bakvagnen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Gott om plats i tråget för att oljan skall gömma sig för pickupen Finns också gott om plats för plåtar, men oljepumpen är en stor anledning till varför den inte får fram oljan i tillräcklig kapacitet. Skall man varva mer än standard så måste man byta till en annan pump, som t.ex torrsumpspump. Sumpen måste åtgärdas om man svänger, pumpen om man varvar mer än 7000 rpm. Svänger man en lång kurva dessutom med övervarv så har man garanterat en vevstake ut genom blocket efter ett tag. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Japp har provat det där med vevstake ut genom blocket. Tänker inte varva så fasligt med den nya motorn men planerar redan ett nytt bygge då jag har delar kvar och då vore 7500 rpm kul och lite vassare kammar. Att göra ett sådant bygge utan att tänka på oljeförsörjning känns inte bra. Finns det inte en pump som klarar mer kapacitet. Inte kikat på hur den fungerar rent tekniskt skall läggas till. Vi kikar på torrsumpsystem men inte så mkt info när det gäller sugis mer vanligt på Turbo. Lindsey racing har färdiga paket men skall gräva lite till. En fin fördel med torrsump är att man får bort problemet med sump som lägsta punkt på bilen. Den är lite väl obehagligt nära backen i dagsläget. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Et sådant billet tråg som jag har kostar inte så farligt mycket. EUR1600 tyckte jag mig se. En blockoff platta till filterhuset och två pluggar till hålen där oljeseparatorn sitter. Peterson Tank 6-7000 sek från england. Sen tillkommer alla slangar och AN kopplingar, termostat, catchtank för runt 15-20 ksek. Kan bli billigare beroende på var du köper någonstans, men vill såklart inte tumma på kvalitén när 100˚ olja far omkring.
En pump är såklart inte helt billig den heller. Man kan hitta en gammal NASCAR pump för småpengar, ofta har dom plockats bort av en anledning men dom kan såklart vara jättefina. Du måste ha drivhjul, ny superliten generator som skall placeras någon annan stans eftersom pumpen sitter ivägen. Arbetskostnad om du inte gör det själv, det blir en hel del jobb. Lindsey skall väl ha $4-5000 och då ingår det basala för slangar, man får en gjuten sump. Tank, filterhus, catchtank, termostat och lite annat tillkommer. Frakt, tull, moms. Fast köper du på företaget behöver inte momsen betalas förrän du säljer det. Alltså inte billigt, men det är inte totalras heller. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Japp hitta det här: https://www.drsdevelopment.eu/produc Skall se om det går att hitta en begagnad torrsumpspump och lite annat. Får be Björn räkna på vad det kostar att bygga om. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
...och som generator fungerar den som sitter i Hyundai Atos perfekt. Några hundralappar på skroten. 😊
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Var och körde med PCSR som tidsträning i helgen. Kul att vara igång igen och bilen gick bra även om föraren var ringrostig. Banan var Anderstorp och med lite gamla välanvända slicks så lyckades jag ändå prestera kring 1.47.5, vilket är klart godkänt. Fick stora skälvan efter pass 1 då oljetrycket i varm bil blev 3.2 bar ungefär och jag började befara ytterligare motorras. Konsulterade Dr Sanden som var på plats och lyssnade på motorn och kikade på det hela och kunde inte se att något tydde på lågt oljetryck. Blev 3 pass totalt och nu monterar vi en ny oljetrycksmätare från Stack med mekanisk funktion istället. Första testet med kalibrerad oljetrycksmätare visade att jag har 6 bar vid 5000 rpm istället för 3.2 bar som originalinstrumentet visade.
Bilen vägde in på 1133 med tjockis på plats och halv tank. Motorn gick som ett skållat troll. Helt annan respons jämfört med tidigare och blir riktigt kul att köra Hockenheim och Spa nästa säsong! Tror att toppfarten kommer öka rejält på långrakorna. Den nya vikten och lite hårdare fjädrarna bak gör att balansen i bilen är galet bra i dagsläget. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Blir alltid glad när denna tråden uppdateras Kul att det lirar bra Var tvungen och kolla amigoo, där fick jag svaret på vilken klass du körde: "Funktionär" . Rätt smart om man vill öva med slicks .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Slicks är nog lite som heroin har du väl provat så vill du inte ha något annat. Körde första passet på ett par slitna cup2:or och det var inte ens roligt. Med slicks så blev bilen helt annorlunda även om de var bättre begagnade. Med såpass lätt bil så är även slitaget begränsat på slicks om man inte väljer en väldigt mjuk blandning. Du har ju också börjat med slicks Eddie så vet vad jag pratar om _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Påbörjar nu lite undersökande arbete med en riktig torrsump blir troligen apdyrt men att bygga motor är inte billigt heller och fördelen med torrsump är att då kan jag börja varva ordentligt. Motorn är byggd för väsentligt högre varv men oljeförsörjningen kommer att vara en trång sektion samt att jag måste byta lyftare. Vi får se vad tidsaspekten blir men tankearbetet är igång. Blir att konsultera Herr Falk framöver.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Tell me about it.. Tycker slicks är nyckeln som låser upp bilen, allt blir bättre helt enkelt Bävar för den dagen jag behöver sätta på r-däck igen . Mer snurr i maskinen borde rimligtvis göra susen. Original maskiner som lämnar 100hk/liter gör så vid minst 7500rpm. Hoppas du får ihop det, i så fall ser det ut som du krigar på allvar med YTCC gänget därnere _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Just nu har vi skickat över en koppling och kuggkrans till UK för att få dem att tillverka ett väldigt lätt svänghjul som skall passa till en sinterlamellkoppling. Tror faktiskt att det är den första i sitt slag om det lyckas. Vi har annars varit förpassade till vanlig fjädrad koppling alternativt den förhatliga med gummipuck som brukar gå sönder efter cirka någon säsong med hårt användande. Vi trodde att vi redan hade en lösning på det hela med mitt redan lättade svänghjul men tji fick vi på den punkten så nu är vi tillbaks på ruta noll men TBK i UK är hyffsad dedikerad och min mek är som en gris i ett hål på att vara intensiv så det kommer nog lösa sig! Vad gäller torrsump så har vi inte kommit vidare men det har nog varit mest tidsbrist. I har jag beställt 8 nya slicks till nästa säsong och betalt in startavgift till både Hockenheim och Spa. Nu vill jag bara att Coronaskiten klingar av lite så säsong 2021 blir av _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
En sak som jag inte tänkt på tidigare med 944:an är hur hal den är i sin design. Bilrackarn är makalöst snabb på längre raksträckor. Bifogad fil visar toppfart efter långrakan på Spa 2019. Min bil är 7:e snabbast med cirka 230bhp. Borde vara omöjligt jämfört med vissa ekipage som har +400 bhp men kombinationen att inte ha något konsekvenstänk genom Eau Rouge och hal kaross är intressant.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |