Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (18967 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Köpte ett påbörjat objekt för lite tävlingar i Europa. Har tidigare tävlat ganska mycket med 944:or och sedan gjort lite utsvävningar till 964:a, Ginetta och Boxster men är nu tillbaks vid min läst igen.

Bilen i relativt originalskick såg ut så här:




I dagsläget så ser bilen ut så här istället och väger cirka 1050 kg exklusive förare och bränsle. Bilen går i historisk racing och även gjord för att gå i PCSR klass 8B i Sverige.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul! Vilken serie är den tänkt att köras i? Med tanke på din fart med den förra s2an så kommer dom få svettas helt klart

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite film från lite tävlingar under senaste året:

Spa Summer Classic 2019

https://youtu.be/eUq618f7Sro

Hockenheim Jim Clark revival 2019

https://youtu.be/iuXQ7GoPG8Y

Spa Summer Classic 2018

https://www.youtube.com/watch?v=i4qEixRAaWI&t=68s

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Woohoooo Äntligen!!
Har smygföljt er via YTCC på Fejjan men det är ju så knapphändig info så det är riktigt kul att du lägger upp bilen här thumbs up . En vacker dag kommer jag vara med också

Så därför har man lite frågor:
Har du FIA vagnbok för historisk racing på den? (Vad jag lyckas förstå av YTCC reglementet behövs det inte..)
Vilken trimmning i maskinen kör du med och ungefär vad är effekten?

I vilket fall välkomnas mer info då detta verkligen är inspirerande

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Woohoooo Äntligen!!
Har smygföljt er via YTCC på Fejjan men det är ju så knapphändig info så det är riktigt kul att du lägger upp bilen här thumbs up . En vacker dag kommer jag vara med också

Så därför har man lite frågor:
Har du FIA vagnbok för historisk racing på den? (Vad jag lyckas förstå av YTCC reglementet behövs det inte..)
Vilken trimmning i maskinen kör du med och ungefär vad är effekten?

I vilket fall välkomnas mer info då detta verkligen är inspirerande


Kul att du uppskattar det! YTCC som vi kör har ett minst sagt liberalt reglemente och det finns egentligen bara några "big no no". Kolfiber är ej ok och motorn som du har skall vara från samma tidsålder. Dvs i mitt fall så får jag inte åka med en 968 motor.

Effektmässigt så har jag cirka 225 bhp idag. Skall väl försöka få upp det något mer på sikt men jobbar mer med vikten på bilen för tillfället. Vill gärna ned ytterligare 30 kg till nästa säsong. Vägen dit blir ombyggd bakvagn och nytt elsystem samt en lättare instrumentbräda och bortplockat värmepaket. Cirka 1020 kg tomvikt vore riktigt trevligt. Den passar dessutom då perfekt in i 8B med PCSR där jag gärna kör något eller några race under den här och nästa säsong.

Både jag och Gilbert jobbar rätt hårt med att det skall vara snygga och prydliga byggen. Intresset för 944:or är väsentligt högre ute i Europa och intresset för racing i allmänhet är på en helt annan planet. Antalet betalande besökare under Jim Clark revival som vi nu kört i två år har varit runt 20 - 30 000 personer under 3 dagar. Viss skillnad mot Svenska evenemang. Som en bonus så får man se väldigt många bilar och ekipage som man aldrig trodde att man någonsin skulle få uppleva. Att de dessutom inte har några direkt ljudregler gör inte det hela sämre. På banan så hör jag sällan min egen motor när jag har en kamp med annan bil.....


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Bra jobbat John thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Mycket uppskattad å rolig läsning

Lycka till!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:


Kul att du uppskattar det! YTCC som vi kör har ett minst sagt liberalt reglemente och det finns egentligen bara några "big no no". Kolfiber är ej ok och motorn som du har skall vara från samma tidsålder. Dvs i mitt fall så får jag inte åka med en 968 motor.

Effektmässigt så har jag cirka 225 bhp idag. Skall väl försöka få upp det något mer på sikt men jobbar mer med vikten på bilen för tillfället. Vill gärna ned ytterligare 30 kg till nästa säsong. Vägen dit blir ombyggd bakvagn och nytt elsystem samt en lättare instrumentbräda och bortplockat värmepaket. Cirka 1020 kg tomvikt vore riktigt trevligt. Den passar dessutom då perfekt in i 8B med PCSR där jag gärna kör något eller några race under den här och nästa säsong.

Både jag och Gilbert jobbar rätt hårt med att det skall vara snygga och prydliga byggen. Intresset för 944:or är väsentligt högre ute i Europa och intresset för racing i allmänhet är på en helt annan planet. Antalet betalande besökare under Jim Clark revival som vi nu kört i två år har varit runt 20 - 30 000 personer under 3 dagar. Viss skillnad mot Svenska evenemang. Som en bonus så får man se väldigt många bilar och ekipage som man aldrig trodde att man någonsin skulle få uppleva. Att de dessutom inte har några direkt ljudregler gör inte det hela sämre. På banan så hör jag sällan min egen motor när jag har en kamp med annan bil.....




Det är väl just det där att kunna uppleva en stor tävling som lockar trots att man är vanlig dödlig .

Just det ja.. du har en -91 men visst kör du i klassen för 80-tals bilar, 80B om jag läste resultatlistorna rätt? Verkar vara tuff konkurrens med 225hk i maskin om man ser dina "klasskompisar" . Fast du och Gilbert verkar klara er fint ändå thumbs up .

Håll oss gärna uppdaterade med rapporter och bygginfo. Jag är speciellt nyfiken på bakvagnen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jäklar vad låg vikt man kommer ner i

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jäklar vad låg vikt man kommer ner i


Tyvärr dyrt att lätta Porsche på slutet. Dvs fram till 1200 kg så är det vettiga pengar men sedan drar det iväg.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare















_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare



Vissa varv bromsade jag och andra släppte jag bara gasen. Förra året la jag höger fot på vänster och körde flat out. Lite fegare 2019....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Underbart att se John. Måste säga att jag verkligen saknar atmosfären och adrenalin kicken i racen. Kul att se att både du och Gilbert försöker hålla er till original utseende så långt det är möjligt.
Tror jag sålde den för billigt...snabbaste S2 motorn i standard utförande jag någonsin sett/stött på. Kör hårt, hoppas jag kan komma loss och heja på er på Anderstorp om ni nu dyker upp där!
Fredrik

_________________
Fredrik Käll
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Verkar vara en rolig serie och vilken snygg bil du byggt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite justering av placering och storlek på luftfilter. Tror den här placeringen blir väsentligt bättre. Gillar dessutom stor area på luftfilter.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Blir någon form av silikonslang till nästa säsong. Fullösning tillsvidare.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilka underbara startfält thumbs up

Mer frågor:

Vingen du har ser djupare/högre ut än original, var kommer den infrån?

Jag tycker mig sakna luftmängdmätaren på motorbilderna, kör du med annat styrsystem och sensor?


Luftfilterplaceringen blir ju klockren, kan ju inte vara en slump att burken satt där original

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030








Stenhård !
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Fasen vad det ser nice ut thumbs up
En dag....någon gång.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (18967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande