Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (18969 totalt) |
En mer intressant är när man kikar på nästa grupp som vi brukar köra med men då vi blev lite för många 2019 så fick vi dela upp oss i 2 heat där de riktigt snabba bilarna gick i heat nr2. Notera att min polare Gilberts bil har högre toppfart än de flesta väldigt mycket motorstarka bilarna. Vill minnas att Gilbert hade drygt 280 bhp vid tillfället dvs drygt 50 bhp mer än mig själv. Sensmoralen är att stora vingar stjäl mycket toppfart samt att Porsche visste hur man byggde en riktigt hal kaross på 80-talet.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Vågade bara gå stumt en gång genom Eue Rouge.....gjordes genom att placera vänster fot över höger fot och hålla hårt. Troligen det läskigast jag gjort och blev bara ett varv på det sättet sedan gick jag tillbaks till att släppa gas och mjukt bromsa lite vid kompressionen. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Absolut så Magnus. De motorstarkare bilarna kör också med slicks och ofta rejält breda puckar särskilt de med amerikanska muskelbilar. De är riktigt roliga att kika på och när man är i närheten av dem så hör man inget annat än deras motor även när du kör din egen bil på maxvarv. Som räserbil så är de dock lätt överskattade. Väldigt långsamma i böj och inte heller så snabba rakt fram som man kan tro......dessutom får de bromsa väldigt tidigt inför böj. Underhållningsvärdet i de bilarna går dock inte att snacka bort!
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Hoppas på att kunna komma till Spa igen en dag och köra
Har du koll på (de klart du har...) vad du har för topp hastighet på Atorp, tex i slutet av aug? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Mellan 217 och 221 km/h beroende på varv. Det är drygt 5-8 k km/h högre toppfart än vad jag hade med Boxstern som hade stor vinge och var cirka 220 kg tyngre. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Fruktansvärt intressant
Lite annorlunda infallsvinkel att belysa aerodynamiken tycker annars att det är väldigt hårt fokus på "downforce". _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Intressant är också att Erik Den Dekker på listan har en 944 turbo med stor vinge fram och splitter fram och en effekt om cirka 300 bhp toppfart 209 km/h medan Gilbert som har cirka 20 bhp mindre och ingen stor vinge och splitter har en toppfart om 224 km/h. Givetvis så kan det vara så att Gilbert har högre fart genom Eue Rogue men det tror jag faktiskt inte då Erik inte heller håller igen. Till och med jag har högre toppfart trots 70 bhp mindre. Skall göra lite test nästa säsong med PCS och köra på R-däck och jämföra lite tider och farter med grabbarna som kör stora vingar. Kan vara så att det är ytterligare en "sanning" som krossas. Dvs ibland kommer det från någon att man bara måste ha något men ingen ifrågasätter utan det blir ett mode utan att någon egentligen kan kvantifiera. Blir kul att se resultatet. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Sitter och funderar på hur det borde slå på våra betydligt mindre Svenska banor. Betydligt kortare och även långsammare svängar än Ringen och Spa. Och relativt korta rakor som man kommer ut på i ganska låga hastigheter.
_________________ Magnus Thomé |
||
Inlägg:
Vill inte vara en gnäll-gubbe men jag tycker faktiskt det är lite task-mörtigt och orättvist att det inte kommer bilder på bilen här! Alternativt inlägg: Åååå kaaaan maaaan iiiiinte snäääääälla få lite bilder på kärran!! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Mycket intressanta data, jag upplevde min gamla 924S med S2 motor som förvånansvärt snabb, över 200 kändes det som det kom en hand som hjälpte till att hålla bilen tryggt mot marken, förvånansvärt odramatiskt att åka över 200.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag vill minnas att vi hade någon jämförelse mellan min N/A utan vingar mot din S2 och det var inte många km/h som skiljde på Anderstorprakan . En ny jämförelse hade varit kul att se Min kompisar här nere som kört SPVM med sina 944 har haft taktiken att lämna vinge hemma när det körs på Anderstorp eller Mantorp . Mussepiggbanor som Knutan ger vingen tydligen mer fördelar. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (18969 totalt) |