Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (18967 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
En mer intressant är när man kikar på nästa grupp som vi brukar köra med men då vi blev lite för många 2019 så fick vi dela upp oss i 2 heat där de riktigt snabba bilarna gick i heat nr2. Notera att min polare Gilberts bil har högre toppfart än de flesta väldigt mycket motorstarka bilarna. Vill minnas att Gilbert hade drygt 280 bhp vid tillfället dvs drygt 50 bhp mer än mig själv. Sensmoralen är att stora vingar stjäl mycket toppfart samt att Porsche visste hur man byggde en riktigt hal kaross på 80-talet.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

"inget konsekvenstänk"

De med mer pulver, kör det med bredare, tyngre och mer tungrullade däck också? Vet inte hur mycket det gör men skillnad blir det ju.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"inget konsekvenstänk"

De med mer pulver, kör det med bredare, tyngre och mer tungrullade däck också? Vet inte hur mycket det gör men skillnad blir det ju.


Vågade bara gå stumt en gång genom Eue Rouge.....gjordes genom att placera vänster fot över höger fot och hålla hårt. Troligen det läskigast jag gjort och blev bara ett varv på det sättet sedan gick jag tillbaks till att släppa gas och mjukt bromsa lite vid kompressionen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Absolut så Magnus. De motorstarkare bilarna kör också med slicks och ofta rejält breda puckar särskilt de med amerikanska muskelbilar. De är riktigt roliga att kika på och när man är i närheten av dem så hör man inget annat än deras motor även när du kör din egen bil på maxvarv. Som räserbil så är de dock lätt överskattade. Väldigt långsamma i böj och inte heller så snabba rakt fram som man kan tro......dessutom får de bromsa väldigt tidigt inför böj. Underhållningsvärdet i de bilarna går dock inte att snacka bort!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Bucket list att köra där. Även utan fullgas igenom

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Hoppas på att kunna komma till Spa igen en dag och köra thumbs up
Har du koll på (de klart du har...) vad du har för topp hastighet på Atorp, tex i slutet av aug?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
mittmotor skrev:
Hoppas på att kunna komma till Spa igen en dag och köra thumbs up
Har du koll på (de klart du har...) vad du har för topp hastighet på Atorp, tex i slutet av aug?


Mellan 217 och 221 km/h beroende på varv.

Det är drygt 5-8 k km/h högre toppfart än vad jag hade med Boxstern som hade stor vinge och var cirka 220 kg tyngre.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fruktansvärt intressant
Lite annorlunda infallsvinkel att belysa aerodynamiken tycker annars att det är väldigt hårt fokus på "downforce".

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fruktansvärt intressant
Lite annorlunda infallsvinkel att belysa aerodynamiken tycker annars att det är väldigt hårt fokus på "downforce".


Intressant är också att Erik Den Dekker på listan har en 944 turbo med stor vinge fram och splitter fram och en effekt om cirka 300 bhp toppfart 209 km/h medan Gilbert som har cirka 20 bhp mindre och ingen stor vinge och splitter har en toppfart om 224 km/h. Givetvis så kan det vara så att Gilbert har högre fart genom Eue Rogue men det tror jag faktiskt inte då Erik inte heller håller igen. Till och med jag har högre toppfart trots 70 bhp mindre.

Skall göra lite test nästa säsong med PCS och köra på R-däck och jämföra lite tider och farter med grabbarna som kör stora vingar. Kan vara så att det är ytterligare en "sanning" som krossas. Dvs ibland kommer det från någon att man bara måste ha något men ingen ifrågasätter utan det blir ett mode utan att någon egentligen kan kvantifiera. Blir kul att se resultatet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Sitter och funderar på hur det borde slå på våra betydligt mindre Svenska banor. Betydligt kortare och även långsammare svängar än Ringen och Spa. Och relativt korta rakor som man kommer ut på i ganska låga hastigheter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Inlägg:

Vill inte vara en gnäll-gubbe men jag tycker faktiskt det är lite task-mörtigt och orättvist att det inte kommer bilder på bilen här!

Alternativt inlägg:

Åååå kaaaan maaaan iiiiinte snäääääälla få lite bilder på kärran!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Mycket intressanta data, jag upplevde min gamla 924S med S2 motor som förvånansvärt snabb, över 200 kändes det som det kom en hand som hjälpte till att hålla bilen tryggt mot marken, förvånansvärt odramatiskt att åka över 200.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:
....
Skall göra lite test nästa säsong med PCS och köra på R-däck och jämföra lite tider och farter med grabbarna som kör stora vingar. Kan vara så att det är ytterligare en "sanning" som krossas. Dvs ibland kommer det från någon att man bara måste ha något men ingen ifrågasätter utan det blir ett mode utan att någon egentligen kan kvantifiera. Blir kul att se resultatet.


Jag vill minnas att vi hade någon jämförelse mellan min N/A utan vingar mot din S2 och det var inte många km/h som skiljde på Anderstorprakan . En ny jämförelse hade varit kul att se thumbs up

Min kompisar här nere som kört SPVM med sina 944 har haft taktiken att lämna vinge hemma när det körs på Anderstorp eller Mantorp . Mussepiggbanor som Knutan ger vingen tydligen mer fördelar.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
SevenEight skrev:
Inlägg:

Vill inte vara en gnäll-gubbe men jag tycker faktiskt det är lite task-mörtigt och orättvist att det inte kommer bilder på bilen här!

Alternativt inlägg:

Åååå kaaaan maaaan iiiiinte snäääääälla få lite bilder på kärran!!











_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



ser ju inget vidare ut....

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
964 skrev:
ser ju inget vidare ut....



Nej, faktiskt svårt att hitta en tråkigare sysselsättning

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite fler ovidkommande bilder från våra tävlingar på Hockenheim och Spa.

















_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare






_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Mycket trevliga bilder thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Fantastiska bilder på dessa ikoner

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (18967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande