Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
25 besök senaste veckan (29904 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vilka har slipat och med vilken utrustning?? HTC??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Robert Grans
Vasa
Här sen Sep 2014
Inlägg: 13



NBC2 skrev:
Robert Grans,
kan du berätta mera?
Gjorde du det själv?

Ser mycket bra ut thumbs up

knotan skrev:
Vilka har slipat och med vilken utrustning?? HTC??


Tack, jag har länge varit imponerad av polerade betonggolv i industrier och övriga lokaler med högt slitage på golv, så tänkte att det ska jag ha när jag väl bygger ett garage åt mig själv.
Fördelen är ju just att det håller grymt bra, dubbdäck kan skrapa en aning om man slirar på golvet men jag ser ingen nötning öht efter dessa även om jag haft in många bilar på lyften med dubbdäck redan. Svetsning lämnar nästan inga spår, och kap/slip rester är uppsopat i ett nafs. Fett och olja kan lämna små spår efter sig, men om man städar upp efter man är klar så är det som att fläckarna har en tendens att försvinna efter ett tag, har inga stora spår av fett/olja på golvet trots att man klantat till det flera gånger och spillt rejält.
Sedan så sades det att det är lätt att fräscha upp golvet senare om man så vill, ny polering och ny sealer vilket inte är så dyrt då själva diamantslipningen är det som kostar, säkert görbart för en själv bara man hyr rätt utrustning och får tag på rätt sealer.
Jag tog in en en-mans-firma för att göra detta åt mig, han hade alla maskiner i sin skåpbil och det tog 2 arbetsdagar för honom att slipa + polera. Jag kan ge kontaktinfo, men tyvärr hjälper det inte er värst mycket då jag bor på andra sidan pölen, i Finland
Maskinerna han använde, vågar inte säga vilket märke det var, men slipen liknade helt klart på tex en HTC 950 RX.

Det som avgör priset är hur bra och jämt golvet är efter gjutningen, desto mera slip, ju dyrare blir det. Vill man ha grovmönstrat så att stora stenar syns så blir det naturligtvis mycket dyrare då man måste ner djupt i betongen. Jag körde på minimal slipning tills allt var så jämt att det var möjligt att polera, så golvet är ju inte slätt som glas men väldigt nära iaf. Mönstret som syns på mitt golv är fotstegen som gjutarna har tagit i slutet av gjutningen, där är ytan en aaaning lägre och jag valde att inte slipa genom detta, och på alla "highspots" som är nedslipade (mörkare) så är det finprickigt av mindre stenar i betongen.

_________________
BMW e9 3.0CSi
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



mkt inspirerande tråd. Kör hårt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Sjukt snyggt är det iallafall och så gott som exakt vad jag har sökt, fast trodde inte denna marmorliknande nyans /skiftning gick att få så bra.
Antar det har att göra med blandningen på betongen med såklart.
Men jag bad om en betong som skulle gå att polera när jag beställde, så jag hoppas de var vad jag fick.

Har idag kontaktat en en-mans-firma, som jag sammarbetat med lite på jobbet, utför lite mer avancerad fönsterputsning och golvvård, och han håller på att diskutera med HTC (som har tillverkningen/högkvarteret här i Norrköping) att börja köra deras maskiner .

Så jag håller tummarna, jag skickade din bild/info till honom så han ska komma ut och kolla på mitt golv (som ännu är oslipat, bara gnott av för hand där det blev några mindre knölar)
Eventuellt ska en polare hjälpa mig med lånad maskin från jobbet att göra första avhyvlingen för att få ner kostnad i den mån det går.

Tack för motivationshöjjaren med den bilden , annars skulle det antagligen ha tagit flera år till att ta tag i det

Hoppas kunna få mitt gjort tidig vår., när det är lättare att bara ställa ut allt utomhus några dagar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



knotan skrev:
Sjukt snyggt är det iallafall och så gott som exakt vad jag har sökt, fast trodde inte denna marmorliknande nyans /skiftning gick att få så bra.
Antar det har att göra med blandningen på betongen med såklart.
Men jag bad om en betong som skulle gå att polera när jag beställde, så jag hoppas de var vad jag fick.

Hej jag tror inte det behöver vara nån speciell blandning på betongen.

På jobbet för ett antal år sedan så provades detta på ett ställe
där det tidigare var målad betong som varje sommar blev bättrings målat.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Robert Grans
Vasa
Här sen Sep 2014
Inlägg: 13



knotan skrev:
Sjukt snyggt är det iallafall och så gott som exakt vad jag har sökt, fast trodde inte denna marmorliknande nyans /skiftning gick att få så bra.
Antar det har att göra med blandningen på betongen med såklart.
Men jag bad om en betong som skulle gå att polera när jag beställde, så jag hoppas de var vad jag fick.

Har idag kontaktat en en-mans-firma, som jag sammarbetat med lite på jobbet, utför lite mer avancerad fönsterputsning och golvvård, och han håller på att diskutera med HTC (som har tillverkningen/högkvarteret här i Norrköping) att börja köra deras maskiner .

Så jag håller tummarna, jag skickade din bild/info till honom så han ska komma ut och kolla på mitt golv (som ännu är oslipat, bara gnott av för hand där det blev några mindre knölar)
Eventuellt ska en polare hjälpa mig med lånad maskin från jobbet att göra första avhyvlingen för att få ner kostnad i den mån det går.

Tack för motivationshöjjaren med den bilden , annars skulle det antagligen ha tagit flera år till att ta tag i det

Hoppas kunna få mitt gjort tidig vår., när det är lättare att bara ställa ut allt utomhus några dagar


Kul att kunna inspirera!
För att få en så tydlig skiftning på golvet som jag har så använde jag faktiskt en betongythärdare i färgen ljusgrå i gjutningsskedet. Efter betongen är utlagd och grovplanad, så häller man ut x antal (många) säckar med ett pulver som gnids in i ytan med helikoptern. Detta skapar då ett färdigt, ythärdat och dammfritt betonggolv som oftast duger i ett vanligt meck-garage.
Nu slipades ju merparten av detta bort när jag skulle ha det polerat, det var bara för färgens skull jag gjorde det, finns även pigment man kan gnida in i ytan, som är billigare och man uppnår samma resultat om man ska polera golvet sen, dock hittade jag inget pigment så det blev färgad ythärdare istället. Man kan även lägga pigment i hela betongmassan om man vill ha tex blått eller rött osv golv rakt igenom.
De vanligaste ythärdarna som används häromkring är Mastertop och Fescotop i olika nyanser. Jag körde på Fescotop eftersom det var billigare.
https://www.fescon.fi/en/products/fescotop-floor-hardeners

Hursomhelst kommer golvet att bli skitnice även utan extra färg, jag lovar!
Jag nämnde inte detta tidigare då både du och Alexander redan har gjutit era golv, så det är lite sent att göra detta i efterhand. Hoppas jag inte gick för mycket off topic i din tråd, Alexander.

_________________
BMW e9 3.0CSi
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nisse. Nej det behöver nog inte vara en speciell på det viset. Men är det mycket luftbubblor och sprucket pga det brunnit för snabbt eller blivit sjunkningar eller defekter, (det var typ 25-27 grader varmt den dagen vi gjöt), så går såklart inte dem att polera bort.

I Sverige är vi nog väldigt bortskämda med bra betong så det fungerar nog över lag bra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



knotan skrev:
Nisse. Nej det behöver nog inte vara en speciell på det viset. Men är det mycket luftbubblor och sprucket pga det brunnit för snabbt eller blivit sjunkningar eller defekter, (det var typ 25-27 grader varmt den dagen vi gjöt), så går såklart inte dem att polera bort.

I Sverige är vi nog väldigt bortskämda med bra betong så det fungerar nog över lag bra.

Jag kan ta lite bilder på hur det ser ut nu vid tillfälle.
Nu är det ju rätt så slitet.... mycket trucktrafik där.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Det är alltid välkommet med lite diskussion i tråden! Kul att den lever lite. Tycker det där såg riktigt bra ut, snyggt när man inte slipat ner ytan så mycket så alla stenar syns. Ytan på min platta blev snuskigt bra, så det kan nog räcka att ja bara behandlar det med något som ger lite glans. Som ja förstått det skapar både Betsil och dammbindare lite glans?

Kolja skrev:
mkt inspirerande tråd. Kör hårt.

Kul att höra, tack!
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Här inte varit så mycket att fota den sista tiden. Men nu är all gips på väggarna satt, monterat ett 100mm rör för ventilation i nock, portarna är tätade i nederkant, loftet har fått 2 lager osb.

I helgen började jag sätta gipsen under loftet, tyvärr var jag en skiva kort... Men vilket skillnad det blir

Tanken var att golvet skulle behandlas i helgen, men tyvärr har schenker tappat bort min försegling så det får bli till veckan. Men till min stora glädje så kom min inredning till garaget, va kul det är när man börjar få lite översikt om hur man tänkt så att säga. Till höger om bänkarna blir det avfettning och handfat och till vänster blir det svetsbord.









Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up Ja ett loft e guld värt fast hellre så man kan stänga till så slipper man en massa dam.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Michael Th skrev:
......stänga till så slipper man en massa dam.


En hemlig man cave dit frugan inte kommer och stör alltså?

Förövrigt så blir det väldigt snyggt! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



ett eller 2 m beroende på behov

_________________
Michael Thulesius
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Har varit lite kass på att uppdatera på sistone, jul och ledigheter osv.. Men inte har det stått stilla för det.
Golvet är förseglat och klart, använde mig av Betstil. Slutresultatet blev grymt! Dock var det lite kämpigt längs vägen.

La för mycket försegling vilket resulterade i kalkutfällningar och fläckar på plattan. Dessa gick att skura bort men det satt rätt hårt, lösningen var skurmaskin. Två varv med grov trissa och det blev strålande! Plattan blev grymt fin.

Efter plattan var behandlad och klar så var det dags för att börja spackla, i dagsläget är jag framme på slipning av lager två på väggarna. Taket kommer jag enbart spackla ett varv sen får det duga.

Och förra helgen blev det visst inköp av en lyft, en beg Ravaglioli KPN 349, lyfter 4.2 ton och modell skruv. Nästan lite för bra för att vara sant! Nu är den monterad och klar

















Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Bra jobbat! Jag har ungefär samma plan som du, med loft och lyft bredvid varandra, så det är intressant att först se hur du gör

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Jäkla jobb att spackla och slipa. Se till att ha bra spackel för det är stor skillnad att jobba med tex alcro gentemot byggmax. Har man provat skillnaden betalar man gärna mer för bra spackel. Sen hade jag satt microlit om jag var dig. Trist att få sättsprickor i skarvar efter ett år eller två. Skarvremsorna räcker inte ensamt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Slipa spackel med Abranet slip nät
håller länge ,sätter inte till.. inte dyrt i förhållande till funktionen/livslängd...
nej inte sponsrad.. men sett ljuset..

https://www.mirka.com/sv/construction_and_decoration/se_abranet_cd/

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Tänkte som sagt också bygga loft snart. Vilka dimensioner hade du på virket till loftet? Vad ska du ha till golv på loftet och tänker du ha något räcke?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Rikard L skrev:
Bra jobbat! Jag har ungefär samma plan som du, med loft och lyft bredvid varandra, så det är intressant att först se hur du gör

Tack! Det är så värt att ha

Jonas Jonsson skrev:
Jäkla jobb att spackla och slipa. Se till att ha bra spackel för det är stor skillnad att jobba med tex alcro gentemot byggmax. Har man provat skillnaden betalar man gärna mer för bra spackel. Sen hade jag satt microlit om jag var dig. Trist att få sättsprickor i skarvar efter ett år eller två. Skarvremsorna räcker inte ensamt

Ja fy fan va det är tråkigt... Jag har använt Biltemas medium-spackel och det funkar ok, kvaliten mellan burkarna varierar dock en del då vissa är mjuka och fina och andra måste man massera igång innan det funkar.. Jag har enbart lagt vanligt nät i skarvarna, funderade på att lägga sådant när du pratar om men jag orkade inte haha.

Michael Th skrev:
Slipa spackel med Abranet slip nät
håller länge ,sätter inte till.. inte dyrt i förhållande till funktionen/livslängd...
nej inte sponsrad.. men sett ljuset..

https://www.mirka.com/sv/construction_and_decoration/se_abranet_cd/

Jag har faktiskt en väggslipmaskin med dammsug och 215mm skiva så det går fort, men den väger en del så taget är bra jobbigt haha..

Rikard L skrev:
Tänkte som sagt också bygga loft snart. Vilka dimensioner hade du på virket till loftet? Vad ska du ha till golv på loftet och tänker du ha något räcke?

På längsgående balk skruvlimmade jag dubbla 220x45 C24, den vilar på dubbla 145x45 som är skruvade in i 195an i yttervägg. Sen bärs den i mitten av en stolpe som är 100x100mm med 6mm gods. Reglarna till golv är satta cc60 och dom är 195x45 C24.

Här ser du hur det är gjort.


Golvet på loftet är gjort av dubbla 10mm OSB som är skruvlimmade, sen kommer jag lägga ett klickgolv på detta. Ut mot lyften kommer det vara ett lågt räcke som en polare på en firma skall bygga.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Snickrar och spacklar på. Varje förvaring blir 1.6x4m så dom rymmer en del.




Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Har någon beräknat max m2 belastningen man man utsätta loftet för och vad är svaga punkten. osb golvet eller ?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
25 besök senaste veckan (29904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande