Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yokohama AD-08R vs nya AD-08RS ?? -- AD09 ?
4 besök senaste veckan (3166 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det en rakt av likvärdig ersättare eller är det en förbättrad variant?

Läser man den här pressreleasen så kan man nästan misstänka att den nya RS kanske till och med är sämre...

https://www.yokohama-online.com/News/YEU/2019/Q1/2019-03-05-YOKOHAMA-t . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Bra fråga! Jag har vart toknöjd med AD08R hittills, både på gata och bana. Hoppas inte man blir besviken på RS nu nästa köp

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någonstans läste jag att det i princip var en ommärkning av befintligt däck, att man ändrat treadwearvärdet för att passa in i olika tävlingsserier. MEN OBS detta var en typisk internetzryktesgrej, kan vara fullständigt felaktigt.


EDIT, gamla AD08R hade treadwear 200 så jag gissar ryktet jag nämner här är felaktigt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Många däck av sportig karaktär har väl kommit i uppdaterade varianter då dom med sämst förbrukningsklass(bränsle) blivit förbjudna att säljas. Inte säker på att det bara är det som är fallet för ad08, men kan vara del av anledningen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Många däck av sportig karaktär har väl kommit i uppdaterade varianter då dom med sämst förbrukningsklass(bränsle) blivit förbjudna att säljas. Inte säker på att det bara är det som är fallet för ad08, men kan vara del av anledningen.


Det är den officiella förklaringen faktiskt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Pågår diskussion på seloc.org vissa påstår att det är ett skit däck jämfört med r
Citat I'm not saying the RS is a bad tyre. I'm saying in comparison to the R it's poor.
If you drive spiritedly or lean on your tyres they are not as good and you may find that when you need to rely on them they will not deliver.

I have found other guys that have been disappointed. So yes only a handful of people so far.I know it's early days and won't affect all drivers, it's more of a buyer beware post.

After nearly 3000 miles on them, mainly in the Alps I was genuinely shocked and [Censored] ed off with them. Years of fantastic driving in the Alps in the R as a comparison.

The Yokohama marketing blurb says it all, and the rest of the world market will continue to get the R, the EU the RS.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det låter inte så lovande... AD08R har ju varit ett strålande däck för oss. Kanske dags att söka alternativ...usch så jobbigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



En kollega i TAnu-serien testade nya RS och gick samtidigt upp lite i bredd. det funkade inte alls, gick snabbare med sina gamla smalare R.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Dags att väcka liv i denna tråden känner jag då mina AD08R kommer behöva bytas snart och jag har varit toknöjd med dem.

Är det fler som har testat RS-varianten och kan ge ett omdöme?

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag kan inte svara exakt, då jag aldrig körde bana med gamla R på samma bil som med nya RS. Har dock kört bana med båda.

Jag hade R på Datsunen ett tag förra året, men de var för breda så jag köpte lite smalare RS. R plockar upp stenar som ett R-däck, de känns kladdigare på ett bra sätt. Nu har jag kört en säsong på RS och lite bana med dem och jag gillar stommen, men gummiblandningen känns typ som ett Michelin Super Sport. Inga dåliga däck, men förvänta dig inget R-däck.

Körde R med attack på Nurburgring i nya hyr-Swiften. Fungerade bra, känns definitivt mer som ett R-däck.

Vill man ha ett bra gat-däck som även kan köras bana med så tycker jag att RS är bra. Allt är en kompromiss. Nästa gång blir det dock A052 då jag saknar bettet från ett R-däck

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Provade en kompis bil med RS och de var inte bra alls. Mycket halare än R.

Gå upp till A052 är mitt råd, de är kanon och bättre än AD08R

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ersättare på G ?

AD09

Verkar inte ha ett R på slutet dock?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ingen som ramlat på några tester?

Att skifta från AD08R till AD08RS var smärtsamt, hoppas att AD09 (om det kommer till Europa? Men det gör det väl), är bättre OCH att det kommer i 15" och 16"...men Yokos egen lista på https://www.yokohamatire.com/tires/advan-neova-ad09 har ju fler dimensioner.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



therealpinto skrev:
Ingen som ramlat på några tester?

Att skifta från AD08R till AD08RS var smärtsamt, hoppas att AD09 (om det kommer till Europa? Men det gör det väl), är bättre OCH att det kommer i 15" och 16"...men Yokos egen lista på https://www.yokohamatire.com/tires/advan-neova-ad09 har ju fler dimensioner.

Edit; lite info;
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1956028

"BUT their "happy" operating window is slim and they DO NOT like getting hot." - det lät inte kul MEN det är på en tung M2 i Autocross...

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source . . . .



Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Ingen som ramlat på några tester?

Att skifta från AD08R till AD08RS var smärtsamt, hoppas att AD09 (om det kommer till Europa? Men det gör det väl), är bättre OCH att det kommer i 15" och 16"...men Yokos egen lista på https://www.yokohamatire.com/tires/advan-neova-ad09 har ju fler dimensioner.

Gustaf
Jag klämde lite på AD09 i Birmingham, där de nämnde det som ett nytt "trackdaydäck" för 2023.
Mycket bättre grepp i vått än 052 och lite långsammare i torrt (2mm djupare mönster).

Dessutom nämndes det att Avon is no more (de ska bygga bostäder på fabriksmarken, och ingen verka vilja ta över nischmarknader) och att mindre än 17" kommer att vara svårt att få tag på.

Det kan bli klasser av historiska bilar som blir helt utan tävlingsdäck framöver.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Ja, rätt surt att 15" marknaden är på försvinnande, många bilar får/kan inte få in 16"-> å större heller...
Eller bilar som är FIA klassade med 15" har det ännu värre, undrar vad som händer med slicks mm isf

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jovani skrev:
Ja, rätt surt att 15" marknaden är på försvinnande, många bilar får/kan inte få in 16"-> å större heller...
Eller bilar som är FIA klassade med 15" har det ännu värre, undrar vad som händer med slicks mm isf
Pirelli tog ju fram några specifika för historisk rally för ett tag sen.
Sen finns det ju Hankook och andra asiatiska tillverkare som jag inte vet ett jota om gällande deras framtidsgissningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Trofeo r finns i 15/16

Dyra men bra livslängd på en lätt bil. I mitt fall äldre 911a

_________________
Jens Lanvin
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AD09


_________________

Rice and shine
Citera
Däck för banåka
Yokohama AD-08R vs nya AD-08RS ?? -- AD09 ?
4 besök senaste veckan (3166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande