Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber mha ovala hål
486 besök totalt
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej jag behöver lägga på mer camber men den går tyvärr inte att justera på min bil. Varken bak eller fram. En peugeot 206. Det är för att däcken slits alldeles för snett.
Har sett att man kan fila upp ovala hål till toppfästet fram och då få mer camber.
Det jag undrar över är om det är en bra ide, och om man även ska fila så hålen riktas framåt eller bakåt så även caster justeras?
(Har sett att det finns camberplattor till 206 men de är dyra och jag försöker hålla en låg budget)

Bak ska man kunna skimsa fästena på nåt sätt men jag har inte sett riktigt hur, och inte funnit några skims heller.

Några erfarenheter av att göra så här?

_________________
Anders ancker
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

Är ju avlånga hål där för camberjustering på många bilar original så det funkar bra. Men att göra hålen jättestora så att du både kan flytta sidledes och längsledes... ja om du gör något smart med stor brickor eller nåt... vet inte.

Hursomhelst, ofta så är det en begränsning hur mycket du kan flytta topplagringren pga det tar i sidorna på tornet på något sätt. Så kolla lite så du inte filar upp onödigt mycket som ändå inte går att använda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Stora hål för både camber och caster finns på vissa bilar original, som gamla 911or.
Men de har stora och tjocka plattor på ovansidan.
Det är mest för finjusteringar, flyttar kanske 6 mm.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Camber mha ovala hål
486 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande