Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4 ... 36, 37, 38   >>
35 besök idag (93796 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
330'an hänger fortfarande i billyften i väntan på performance friction beläggen skall dyka upp. Dom kom till sverige imorse, så kanske i helgen.

Under tiden så åkte jag ända upp till Kalix (32mil) och hämtade vår nya långloppsbil till Mittcup på mittsverigebanan www.mittcup.nu Som vi tänkt köra redan 15 september om 2veckor.
Blev en e46 325i 2001 sedan. (styvare kaross än cupé) Max 2.5liters motorvolym gäller för mittcup. årsmodell 2001. För senare blev det massa avgasreningstrams i m54b25 motorn med luftpump till grenröret etc.

Det enda vi skall göra innan race är dragöglor och huvlås + demontera airbags. Första tävlingen är man befriad från burkrav.
Sedan monterar värsta långloppsbeläggen. Pagid RS29 fram och nya Khumo V70A 225/45-17
Och sist stol och 4pkt bälte om vi hinner.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Fränt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Idag har jag och en av mina teamkamrater mekat långsloppbil. Först alla krockkuddar, blev 4st totalt. ratt,framför passagerren och och i varje främre dörr. mycket lättmekat efter kollat på youtube. Bra gjort av bmw.





Sedan demonterade jag dragkroken som inte är tillåten att ha kvar. Här saknas nu orginal fästen för bakre spoiler. Så det behövs fixas på något sätt. Även bakre dragögla måste få något lämpligt infästning.



och sist så plockade vi det mesta av bakre inredningen för att komma åt fästen för 4pkt bälten. Vi sätter dom i fästen för nackskydden som var rejält monterade orginal.



Alla ljudämpningsmatta som satt löst åkte också :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Fasen vilket tempo du har
Som alltid är det intressanta trådar, fast jag saknar Alfa mek.
thumbs up

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Kul, men lite synd att ni väljer en bil som ger massor av bullshitvarv i SDC5000...

En 320 så hade ni varit hemma hos oss också :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Den där monteringen av axelbanden ser inte ett dugg bra ut. I med ett par öglor och fiaplattor under hatthyllan istället. Även om det är budgetracing så borde inte säkerhetstänket vara budget.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
therealpinto skrev:
Kul, men lite synd att ni väljer en bil som ger massor av bullshitvarv i SDC5000...
En 320 så hade ni varit hemma hos oss också :-)
Gustaf


jo, fällfors är ju numera en riktig bana. Vi har pratat om precis det. Kanske vi byter motor eller bil inför 2020. Vi får se i vinter.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



J.Schuman skrev:
Den där monteringen av axelbanden ser inte ett dugg bra ut. I med ett par öglor och fiaplattor under hatthyllan istället. Även om det är budgetracing så borde inte säkerhetstänket vara budget.

Om du läst i början av tråden "Första tävlingen är man befriad från burkrav."

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Den där monteringen av axelbanden ser inte ett dugg bra ut. I med ett par öglor och fiaplattor under hatthyllan istället. Även om det är budgetracing så borde inte säkerhetstänket vara budget.


Jag kan ta en bild underifrån om du vill granska eller så kollar du själv under hatthyllan på närmaste e46'a. Det sitter stora brickor orginal svetsade.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Benny Steen skrev:
therealpinto skrev:
Kul, men lite synd att ni väljer en bil som ger massor av bullshitvarv i SDC5000...
En 320 så hade ni varit hemma hos oss också :-)
Gustaf


jo, fällfors är ju numera en riktig bana. Vi har pratat om precis det. Kanske vi byter motor eller bil inför 2020. Vi får se i vinter.


Det låter bra :-)

Jag hade kommunikation med Mittcup angående likriktning av regler men det blev en kompromiss, vilket kanske inte är så konstigt, men också lite synd att vissa avgörande saker skiljer mellan de närmsta cuperna. Som det ser ut nu så går en SDC5000-bil med väldigt lite justering in i reglementet för Mittcup, medan en bil byggd enligt Mittcup kan få svårt att köra med SDC5000. Framförallt är det högre burkrav i SDC5000, så där är det väl smart att bygga enligt det högre reglementet direkt om man vill ha flexibilitet. För mycket motoreffekt kan hanteras med bullshitvarv så man ändå får köra men det funkar ju kanske inte med en bur som är för enkel.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Till nästa år blir det fullbur. Låter någon firma fixa buren. Sedan får vi se vilken serie vi väljer köra i. Kanske både två :-) max 150hk betyder en e46 e318i med 4cyl. 112 kW (150 bhp).
Alternativ en e90, dom är ju lättare än e46...

Idag kom PFC beläggen till 330en. Tjusigt förpackade. Dom åker på i veckan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Bra bra.

E36 320i har dominerat BMW men nu senast hade vi en E90 (320) på fjärde plats och E46 320 har inte heller skämts för sig. Så det verkar finnas olika sätt att skinna en katt ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Timeattacknu har sin "Skruvat-BMW" som de låtit gästförare utan tidigare erfarenhet tävla i under säsongen.
Jag fick äran att gästtävla med den i Club-klassen på Gelleråsen förra helgen. Blev så otroligt positivt överraskad av hur kul det var att köra den!

Det är en blå E46 330Ci med 31000 mil på mätaren. Modsen är enbart D2 coilovers, PFC skivor och belägg 225/45-17 Advan AD08. Väl balanserad och den gick 1:21-tider vilket för anses som bra med det materialet

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:

Alternativ en e90, dom är ju lättare än e46...


Stämmer det verkligen? En kompis E92 335i vägde nästan 200 kg mer i tjänstevikt än min e46 323Ci.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
Benny Steen skrev:

Alternativ en e90, dom är ju lättare än e46...

Stämmer det verkligen? En kompis E92 335i vägde nästan 200 kg mer i tjänstevikt än min e46 323Ci.
Guson


Nu skall du inte komma och förstöra en bra historia med fakta :-)
Man kan väl misstänka att viktminskningen gäller råkarosser. Det är nog mera ljuddämpning och större glasytor på e90.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag ber så mycket om ursäkt. Jag förstår att det blev besvärligt när det kom fakta med i bilden!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu har 330'en fått nya performance friction belägg och heavy-duty casterstagsbussningar. Kändes stor skillnad i
genom rondellerna imorse på väg till jobbet :-)




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
hallelujah ! Pagid rs29 beläggen till långloppan kom idag. Dyraste bromsbelägg jag någonsin köpt. Hoppas dom är värda pengarna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Idag har vi preppat långloppan 325'an inför tävlingen nästa helg. monterat dragöglor, bromsar, däck, fälgar, justerat camber och toe. Ser rätt bra ut förutom.att vi upptäckte ett litet problem. Det är ett litet,lite glapp i styrningen på höger sida. Verkar vara ytterst på högre kungstången. förmodligen kulleden strax innanför. Vi skall provabromsa hård och se hur man upplever det.



Dottern lånade 330'an i helgen. Hon gillar vridet i 3 liters motorn jämfört med 100hk wv golfen hon kört tidigare :-) Det döck upp en gammal felkod på nytt. Ena bakre lambdan som larmar för lean. Misstänker det läcker in luft i skarven strax före.

Jag nollade den, och så får vi se om den kommer tillbaka.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Igår bytte vi motorhuven pga vi inte ville borra hål i orginalet för huvlåset + lite annat smått och nog klara för tävling på söndag.

Vi tog också varsin provtur och herrejösses vad Pagid RS29 beläggen bettade! Slår allt jag bromsat med tidigare. inklusive herrejösses stora bromsas med mindra dyra belägg.
Hoppas livslängden är lika bra som bettet :-)



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Eftersom beläggen var så jäkla bra så insåg vi att bromsarna kommer utnyttjas vid tävlingen på söndan och då blir det varmt... Vi hade bara luftat ur gammal vätska till standard dot4.1 vätska , vilket brukar ligga på 270 grader. Så verkade vettigt att gå upp lite i bromsvätska
Motul RBF 600/660 är ju prisvärt och väldigt bra, finns ju tex via
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&produ . . . .

Men det fanns inte tillgängligt med vettig leveranstid. Det fick bli super alterantivet med prislapp därefter , 799:-/ liter ...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4 ... 36, 37, 38   >>
35 besök idag (93796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande